معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۵۴۶

13 برنامه ضد بحران کرونا دولت نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، روز جمعه هفده آوریل 2020 و پس از پایان نشست دولت، در سخنانی خطاب به مردم از 13 برنامه ضد بحران دولت برای مقابله با اثرات اقتصادی اپیدمی‌کرونا در این کشور به شرح زیر سخن گفت:

از تاریخ 16 مارس سال 2020 به دلیل شیوع اپیدمی نوع جدید ویروس کرونا در جمهوری ارمنستان وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. مهلت این وضعیت در تاریخ 14 آوریل به اتمام رسید ولی ما مجبور شدیم یک ماه دیگر آن را تمدید کنیم زیرا متأسفانه بر این بحران نه تنها در ارمنستان بلکه در کل دنیا غلبه نشده است.

شاخص‌های جهانی ایپدمی‌به شرح زیر است: در این لحظه در کل دنیا 2 میلیون و 181 هزار و 508 مورد مبتلا، 147 هزار و 337، بهبودیافتگان 552 هزار و 264 نفر به ثبت رسیده است.

وضعیت در ارمنستان: 1201 مبتلا،402 بهبود یافته و متأسفانه 19 فوتی. میانگین سن هم‌میهنان ما که فوت شده‌اند 73،8 است. همه موارد فوتی‌هایمان بیماری‌های دیگر نیز داشته‌اند. حسب آمار در حال حاضر یعنی در 17 آوریل، 780 نفر در بیمارستان‌های ما در حال درمان هستند.، 1700 نفر در قرنطینه به سر می‌برند، برای 2647 نفر نیز قرنطینه خانگی تعیین شده است.

با توجه به این ارقام لازم می‌دانم تأکید کنم که با تلاش‌های سیستم مدیریت دولتی و بهداشتی ارمنستان شیوع اپیدمی در این لحظه قابل کنترل است. تقریباً نصف تخت‌های بیمارستان‌ها که برای مبارزه با این اپیدمی در نظر گرفته شده است خالی است. بار دیگر می‌خواهم از کلیه پرسنل بهداشتی و پزشکانمان تشکر کنم که روزهای متوالی خانواده‌های خود را ترک کرده و در خط مقدم مبارزه با این ایپدمی قرار گرفته‌اند. در طول این مدت کشورهای مختلف دنیا بازگشت هزاران شهروند ارمنستان به میهن را تأمین کرده‌اند که این اقدام با امکانات بودجه دولتی و با مساعدت سازمان‌های ارمنستانی و دیاسپورا و خیرین محقق شده است. می‌خواهم از کلیه سازمان‌ها و افرادی که در این راستا کمک کرده‌اند تشکر کنم. سازمان‌ها و افراد مذکور در امر واردات برخی کالاها به ارمنستان به ستاد بحران ارمنستان کمک کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های مهم ارمنستان در شرایط بحران آن بود که در کشور ما پدیده ویترین‌های خالی مشاهده نشد، چیزی که متأسفانه در بسیاری از کشورهای دنیا مشاهده شده است. از این بابت بار دیگر می‌خواهم از تجار ما، تجار و همکاران گرجی، روسی و ایرانی تشکر کنم که در این شرایط از هیچ تلاشی در راستای حمل و نقل بار به سمت ارمنستان، فروگذار نمی‌کنند. از کلیه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که در امر مبارزه با ویروس کرونا به ارمنستان کمک کرده‌اند تشکر می‌کنم.

ویروس کرونا مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته است و دولت 13 برنامه ضد بحران تصویب کرده است که هدف از این برنامه‌ها کمک به اقتصاد کشور و شهروندان جهت غلبه بر بحران است.

در چارچوب اولین برنامه ضد بحران، دولت جهت تخصیص وام‌های بدون بهره و حمایتی به سازمان‌ها کمک کرده است. در عین حال وام‌هایی با صفر درصد بهره برای پرداخت دستمزد و تعهدات مالیاتی اختصاص داده می‌شود. جهت خرید مواد اولیه و تجهیزات، پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز، واردات مواد غذایی وام‌هایی با شرایط ترجیحی پیشنهاد می‌گردد. در این لحظه 229 فعال اقتصادی از این شرایط بهره‌مند شده است و کل مبلغ تخصیص وام 10 میلیارد 900 میلیون درام بوده است. تحقق این برنامه ادامه دارد.

برنامه دوم ضد بحران به صورت کامل به عرصه کشاورزی مربوط می‌گردد. دولت در راستای کمک به فعالیت‌های کشاورزی نرخ بهره برخی وام‌های کشاورزی و همچنین وام‌هایی که حسب برنامه دولتی اختصاص داده شده‌اند را صفر کرده است. در حال حاضر 1307 واحد از این برنامه استفاده کرده است مبلغ تخصیص وام 2 میلیارد و 960 میلیون درام است و ما در راستای فعال‌سازی روند برنامه اقدامات لازم را به عمل می‌آوریم.

در چارچوب برنامه سوم ضد بحران، به بنگاه‌داران خرد و متوسطی که مالیات پرداخت‌کنندگان وظیفه‌شناس بوده‌اند، مساعدت خواهیم نمود. بسته به گردش تجاری آن‌ها بدون وثیقه‌گذاری 2 الی 50 میلیون درام برای مهلت سه سال وام اختصاص خواهیم داد. ضمناً این افراد برای شش ماه اول هیچ‌گونه مبلغی برای خدمات وام پرداخت نخواهند کرد و برای دو سال اول نیز نرخ بهره وام اختصاص داده شده، صفر خواهد بود. این برنامه مستمر است و در این لحظه 230 فعال اقتصادی از این وام استفاده کرده است، کل مبلغ 2 میلیارد و 470 میلیون درام است و ما در راستای فعال‌سازی این روند اقدامات لازم به عمل می‌آوریم.

در برنامه پنجم ضد بحران، به آن شرکت‌هایی که 2 الی 50 محل اشتغال دارند و طی بحران کل فرصت‌های کاری که قبلاً داشته‌اند و دستمزد کارکنان را حفظ کرده‌اند، کمک‌های بلاعوض اختصاص می‌دهیم. دولت دستمزد یک پنجم کارمند این شرکت‌ها را متقبل می‌گردد. از این برنامه 8340 تاجر استفاده کرده است و مبلغ اهدایی دولت به این افراد یک میلیارد و 300 میلیون درام بوده است.

این‌ها شمار آن برنامه‌های اقتصادی بودند که در این مرحله تصویب شده‌اند. بررسی‌ها ادامه دارد و ما در آینده برنامه‌های دیگر اقتصادی نیز تصویب خواهیم کرد. اکنون برنامه‌های اجتماعی تصویب شده را ارائه خواهم کرد.

در چارچوب برنامه چهارم ضد بحران به آن والدینی که فرزندان زیر 14 سال دارند و از تاریخ 13 لغایت 25 مارس شغل خود را از داده‌اند، یک نوبت کمک مالی اختصاص می‌دهیم. برای هر فرزند زیر چهارده سال مبلغ 100 هزار درام کمک مالی به والدین اختصاص می‌دهیم. 964 خانواده این‌گونه داشته‌ایم که کل مبلغ اختصاص داده شده حدود یکصد میلیون درام بوده است.

در چارچوب برنامه ششم ضد بحران به آن شهروندانی که شاغل ثبت شده بوده و از تاریخ 13 لغایت 30 مارس شغل خود را از دست داده‌اند و دستمزد آن‌ها در ماه‌های ژانویه و فوریه بالغ بر 500 هزار درام نبوده است، یک بار کمک مالی اختصاص داده می‌شود. در حال حاضر به 6723 شهروند مبلغ 457 میلیون درام پرداخت شده است.

در چارچوب برنامه هفتم ضد بحران، به آن خانم‌های بارداری که شاغل نیستند و همسران آن‌ها در تاریخ 13 لغایت 30 مارس شغل خود را از دست داده‌اند، یک نوبت کمک مالی اختصاص می‌دهیم. به این خانم‌ها برای یک نوبت یکصد هزار درام اختصاص می‌دهیم. در حال حاضر تعداد خانم‌های بارداری که این مبلغ اختصاص داده شده است 7026 نفر بوده و مجموع کمک مالی اختصاص داده شده 702 میلیون درام بوده است.

در چارچوب برنامه هشتم ضد بحران، به کارکنان و کارآفرینانی که در شرایط بحران بیشترین آسیب را دیده‌اند، یک نوبت کمک مالی اختصاص داده می‌شود. میزان کمک مالی به گردش مالی و یا دستمزدهایی که پرداخت می‌کنند، بستگی دارد. در چارچوب این برنامه به 63 هزار و 14 نفر به میزان 4 میلیارد و 615 میلیون درام کمک مالی اختصاص داده شده است.

در چارچوب برنامه نهم ضد بحران، به آن والدینی که اشتغال آن‌ها قبلاً به ثبت نرسیده و اکنون بیکار هستند یک نوبت کمک مالی اختصاص داده می‌شود. به این والدین به حساب هر فرزند 26 هزار و پانصد درام پرداخت می‌شود. در این لحظه برای 19 هزار و 457 کودک پرداخت شده است که کل مبلغ 515 میلیون درام است. اجرای این برنامه ادامه دارد.

در چارچوب برنامه دهم ضد بحران، به شرکت‌های کوچک که در زمینه‌های آسیب‌پذیر فعالیت می‌کنند، یک بار کمک مالی اختصاص داده می‌شود. این مبلغ به میزان ده درصد گردش به ثبت رسیده در سه ماهه اول سال 2020 تعریف می‌شود که این مبلغ نباید بیشتر از دو برابر حداقل دستمزد و نه کمتر از ده هزار درام باشد. در چارچوب این برنامه به شش هزار فعال اقتصادی ابلاغ شده است و از هفته آینده اختصاص کمک مالی آغاز خواهد شد.

در چارچوب برنامه یازدهم ضد بحران، به آن مشترکان گاز و برق که هزینه مصرف گاز آن‌ها در ماه فوریه ده هزار درام و برق 5 هزار درام بوده است، یک نوبت کمک مالی اختصاص داده می‌شود. در ارمنستان 235 هزار مشترک این‌گونه وجود دارد و دولت 50 درصد هزینه‌های آن‌ها را جبران می‌کند. آن تعداد از مشترکین این گروه که هزینه‌های گاز و برق مصرفی خود را پرداخت کرده‌اند این مبلغ به عنوان پیش‌پرداخت هزینه‌های آتی آن‌ها محاسبه خواهد شد. دولت بر اساس این برنامه 786 میلیون درام پرداخت کرده است.

در چارچوب برنامه دوازدهم ضد بحران، به آن مشترکین گاز و برقی که در ماه فوریه از 10001 درام الی 30 هزار درام گاز و 5001 درام الی 10000 درام برق مصرف کرده‌اند، یک نوبت کمک مالی اختصاص خواهد داد. در جمهوری ارمنستان 280 هزار مشترک این‌گونه وجود دارد و دولت سی درصد هزینه‌های ماه فوریه آن‌ها را پرداخت می‌کند. طبق این برنامه یک میلیارد و 842 میلیون درام پرداخت شده است.

در چارچوب برنامه سیزدهم ضد بحران، به خانواده‌هایی که در چارچوب حمایت‌های مالی دولتی کمک مالی دریافت می‌کنند به میزان نصف کمک مالی دریافتی کمک مالی اختصاص می‌دهیم. ضمناً هفتاد درصد کمک مالی به صورت نقدی و سی درصد به حساب شماره اشتراک برق آن‌ها حواله خواهد شد. از این برنامه حدود 85 هزار خانواده استفاده خواهد کرد. میزان ناخالص این کمک مالی 1.2 میلیارد درام است. کمک مالی این خانواده‌ها با کمک مالی ماه آوریل اختصاص داده خواهد شد.

شایان ذکر است که پس از شیوع اپیدمی‌ ، بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری ارمنستان حدوداً به یازده هزار شخصی حقوقی به میزان 35 میلیارد درام مرخصی بهمراه وام اختصاص داده‌اند. به 380 هزار شخص حقیقی نیز به میزان 15 میلیارد درام مرخصی همراه با وام اختصاص داده شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما