Doing Business In Belarus 2020
اطلاعات ضروری برای فعالیت اقتصادی در بلاروس در سال 2020
نوشتار زیر چکیده یک بحث اقتصادی تحت نام فوق است که دارای اطلاعات ارزشمندی بوده و برای کسانی که می خواهند به هر نحو وارد فعالیت اقتصادی در بلاروس شوند، مفید میباشد :
وضعیت اقتصادی بلاروس
هنوز بخش بزرگی از اقتصاد بلاروس، تحت کنترل دولت است. 40.1 درصد از کارمندان بلاروس توسط شرکتهای دولتی جذب شده و 56.4 درصد آنان برای بخش خصوصی کار میکنند. 3.5 درصد از نیروی کار توسط شرکتهای خارجی استخدام شده اند. این کشور وابسته به واردات نفت و گاز از روسیه میباشد. مهم ترین صادرات بلاروس ، نرم افزار ، ماشین آلات سنگین ، تولیدات کشاورزی ، کود شیمیایی پتاس و فرآوردههای نفتی میباشد. روسیه مهمترین شریک تجاری این کشور بوده و نیمی از مجموع مبادلات خارجی بلاروس با این کشور است. در مرحله بعد ، یک سوم تجارت خارجی بلاروس با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی میباشد. بلاروس از سال 1993 درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی را ارایه داده ، ولی هنوز به عضویت این سازمان پذیرفته نشده است. بلاروس به همراه کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا میباشد. نیروی کار این کشور شامل 4.45 میلیون نفر بوده و مردان در مقایسه با زنان از فرصت های کاری بیشتری برخودار میباشند. نزدیک به یک چهارم نیروی کار در کارخانجات صنعتی کار میکنند. میزان استخدام در بخش نرم افزار، کشاورزی ، ساختمان ، فروش تولیدات کارخانه ای ، تجارت و آموزش نسبت به سایر بخشها بیشتر است. نرخ رسمیبیکاری 5 درصد است.
روشهای فعالیت اقتصادی در بلاروس
یک شرکت خارجی میتواند به دو شکل قانونی زیر شروع به فعالیت در بلاروس نماید:
1- اعلام موجودیت به عنوان یک شرکت محلی بلاروسی
2- ایجاد دفتر نمایندگی
روشهای قانونی اعلام موجودیت شرکتها
1-شرکت سرمایه گذاری مشترک
2-شرکت با مسئولیت محدود
3-شرکت انحصاری
شرکتهای سرمایه گذاری مشترک به دو شکل ذیل است:
1-شرکت سرمایه گذاری مشترک نامحدود
سهام این گونه شرکت توسط عموم مردم و بدون اجازه سایر سهامداران خرید وفروش میشود.
2-شرکت سرمایه گذاری مشترک محدود
سهام این گونه شرکت ،میان تعداد محدودی از سهامداران که بیشتر از 50 نفر نیستند ، تقسیم شده است.
شرکت های تاسیس شده با سرمایه گذاری خارجیان
برخی محدویت ها برای سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در زمینه رسانهها ، بهداشت ، بیمه و بخش های بانکی وجود دارد. در مجموع ، برای شرکت های بلاروسی فرصتها و امکانات بیشتری برای سرمایه گذاری در مقایسه با شرکتهای خارجی وجود دارد، مگر اینکه شرکتهای خارجی سرمایه اولیه خود را به ارزهای معتبر بین المللی وارد بلاروس نمایند. ( بر پایه قوانین بلاروس، سرمایه اولیه هر شرکت برای ثبت باید تنها به روبل بلاروس باشد.)
شرایط ثبت یک شرکت قانونی
یک شرکت برای اینکه موجودیت قانونی به خود بگیرد، باید ثبت گردد. بر پایه قانون، کمیتههای اجرایی محلی ، کار ثبت شرکت ها را انجام می دهند. به عنوان نمونه ، شرکتهای بانکی از سوی بانک ملی بلاروس ثبت میگردند. ثبت شرکتهای تاسیس شده در مناطق آزاد به استثنای بانکها و شرکتهای بیمه توسط مدیریت مناطق آزاد انجام میشود. در عمل ثبت یک شرکت ، از زمان پر کردن فرم درخواست 6 روز کاری زمان میبرد. شرکتهای سرمایه گذاری مشترک نیاز به این دارند که موضوع سهام خود را با اداره امنیت وزارت دارایی نیز مطرح نمایند. بنابراین ، این نیز به طولانی شدن روند ثبت می انجامد. تمام شرکتهای اقتصادی فعال در بلاروس نیاز به حفظ سوابق حسابداری خود دارند. حسابها باید به روبل بلاروس باشد و مطابق با قوانین حسابداری این کشور نیز باشد. بر پایه قوانین ، برخی از شرکتها متعهد میشوند که اظهارنامه سالانه مالیاتی ( ممیزی شده ) داشته باشند.
تاسیس دفتر نمایندگی از سوی شرکتهای خارجی
تاسیس دفتر نمایندگی یک شرکت خارجی در بلاروس ، منوط به دریافت اجازه ویژه از کمیته اجرایی مربوطه ( مثلا کمیته اجرایی شهرداری مینسک ) میباشد. یکی از شروط تاسیس دفتر، ارایه توضیحات در خصوص دلایل تاسیس آن میباشد. تمام مدارک ارایه شده باید به زبانهای روسی و بلاروسی باشد. ترجمه این مدارک باید توسط یک محضر در بلاروس یا نمایندگی سیاسی این کشور در یک کشور خارجی تایید شده باشد. اجازه برای تاسیس دفتر نمایندگی برای یک دوره سه ساله است. امکان ارایه یک درخواست به کمیته اجرایی شهری که دفعه نخست به آن مراجعه شده است ، برای تمدید دوره وجود دارد.
قوانین و اشکال مالکیت در بلاروس
بیش از 90 درصد زمینها در بلاروس متعلق به دولت میباشند. ولی امکان تملک زمینهای دولتی برای افراد نیز وجود دارد. این کار به دو شکل انجام میشود : 1- از طریق حراج عمومی(مزایده) 2- بدون اعلام حراج و با دستور کمیتههای اجرایی با توجه به موارد مندرج در قانون یا بوسیله تصمیم رییس جمهور
امکان خرید زمین از مالکان خصوصی نیز وجود دارد. شرکتهای ثبت شده و قانونی خارجی میتوانند تنها بر پایه اجاره ( برای حداکثر 99 سال ) زمین اجاره کنند.
قوانین و انواع تراکنش های مالی
بر پایه قوانین بلاروس ، شرکتهای داخلی و خارجی میتوانند آزادانه حسابهای ارزی و روبلی در بانکهای بلاروس افتتاح نمایند. البته بر پایه قانون برخی محدودیت ها برای شرکتها وجود دارد. نقض قوانین پولی ( مالی ) میتواند باعث جریمه برای شرکتها و همچنین بانکی باشد که در آن تراکنش انجام شده است. علاوه بر این مجوز بانک متخلف باطل خواهد شد.
جابجایی سرمایه و سود
بر پایه قوانین مرتبط با سرمایه گذاری ، سرمایه گذاران خارجی از حقوق مشابه همتایان بلاروسی خود برخوردار میباشند. آنان میتوانند درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری خود را بدون هر گونه محدودیت و پس از پرداخت مالیات مربوطه به کشورشان منتقل کنند.
قوانین مرتبط با فعالیتهای بانکی
بازار خدمات مالی بلاروس زیر سیطره بانکها میباشد. سیستم بانکی بلاروس دارای دو بخش میباشد:
الف: بانک ملی
ب: بانکها و نهادهای مالی غیر بانکی
بانک ملی همان بانک مرکزی میباشد. این بانک به عنوان یک نهاد ناظر و تنظیم کننده روابط میان بانکها عمل کرده و زیر نظر رییس جمهور اداره میشود. فعالیتهای بانکی در بلاروس ممکن است تنها توسط بانکها اداره شوند. آنان توسط بانک ملی ثبت میشوند. سرمایه یک بانک برای اینکه ثبت شده و شروع به کار نماید باید 45 میلیون روبل باشد. یک بانک هنگامی میتواند شروع به کار نماید که مجوز آن از سوی بانک ملی صادر گردد. معمولا برای اجرای مراحل متعدد ثبت بانک تا صدور مجوز، دو سال زمان میبرد. برخی محدودیت ها برای حضور سرمایههای خارجی در سیستم بانکی بلاروس وجود دارد. بانک ملی یک محدودیت 50 درصدی برای حضور بانکهای خارجی در سیستم بانکی بلاروس وضع کرده است.
سیستم مالیاتی
وزارت مالیات بلاروس تنها نهاد ناظر بر اجرای قوانین مالیاتی و محاسبه پرداخت مالیاتها و عوارض میباشد. سیستم مالیاتی بلاروس برای شرکتهای قانونی که در این کشور فعالیت میکنند، این گونه است :
مالیات بر درآمد: مالیات بر درآمد 18 درصد میباشد. برخی از پرداخت کنندگان مالیات علاوه بر پرداخت مالیات بر در آمد، در معرض سایر مالیات ها نیز میباشند. مانند : بانکها، شرکتهای بیمه ، شرکتهای تولیدی ، سازمانهای مالی کوچک ( 25 درصد مالیات اضافه ) ، پارک های علوم و فن آوری ، مراکز انتقال تکنولوژی و شرکتهای فعال در این مراکز ( 10 درصد مالیات اضافه )
مالیات بر ارزش افزوده : مالیات بر ارزش افزوده 20 درصد میباشد. در این زمینه ، شرکتهای باگردش مالی سالانه بیش از 170 هزار یورو و همچنین کسانی که مبادرت به واردات محصولات مختلف به بلاروس کرده و نام آنان در لیست پرداخت کنندگان مالیات است ، در این لیست قرار میگیرند. گفتنی است مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات از جمله صادرات انواع خدمات صفر درصد میباشد.
مالیات بر املاک
مالیات سالانه برای املاک شرکتها یک درصد میباشد. این میزان برای اشخاص بسته به نوع ملک یک تا دو درصد میباشد. برای شرکتها یک تخفیف با توجه به نوساز بودن ساختمان در 5 سال نخست در نظر گرفته میشود.
منافع سرمایه گذاری
قوانین بلاروس رژیم های مالیاتی ویژه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی وضع کرده است. این رژیم ها منافعی را در زمینههای مختلف مانند کاهش نرخ مالیات ، ساده سازی رویه استخدام نیروی کار خارجی و تعرفههای ترجیحی وضع کرده است.
الف : پارک صنعتی چین – بلاروس ( سنگ بزرگ )
این یک منطقه اقتصادی بوده که در نزدیکی شهر مینسک واقع و دارای یک رژیم حقوقی ویژه برای سرمایه گذران همه کشورها میباشد که تا سال 2062 اعتبار دارد. بعنوان نمونه، شرکتهایی که در این منطقه فعالیت نمایند ، در 10 سال نخست از پرداخت مالیات بر در آمد معاف میباشند. نرخ مالیات پس از پایان 10 سال نخست ثبت شرکت ، کاهش می یابد.
ب: مناطق آزاد تجاری
در مجموع 6 منطقه آزاد تجاری در مینسک و سایر مراکز استانها وجود دارد. شرکتهای بلاروسی که در این مناطق ثبت شده اند ، از برخی امتیازات ویژه مانند معافیت از مالیات بر در آمد برخوردار هستند.
ج: پارک فن آوری
هر شرکت فن آوری بلاروسی ( منجمله شرکتهای سرمایه گذاری خارجی ) که دارای معیارهای مورد نظر دولت باشد، بدون در نظر گرفتن اینکه در کدام منطقه از کشور واقع است، به عنوان یک شرکت مستقر در پارک فن آوری محسوب میگردد. امتیازات در نظر گرفته برای اینگونه شرکتها تا سال 2049 اعتبار دارد. برخی از این امتیازات عبارتند از : معافیت از مالیات مشارکت و مالیات بر ارزش افزوده
د: شهرهای کوچک و مناطق روستایی
برخی امتیازات در نظر گرفته شده برای جذب سرمایه در چنین مناطقی شامل معافیت بر مالیات بر درآمد و ملک وجود دارد.
قراردادهای سرمایه گذاری :
یک سرمایه گذار ( داخلی یا خارجی ) میتواند به منظور دریافت برخی ضمانتها و امتیازات با دولت بلاروس وارد گفتگو شود. برخی از مشوق ها به شرح زیر است:
1- واگذاری زمین به سرمایه گذار به منظور ساخت وساز بدون برگزاری تشریفات مزایده
2- معافیت از پرداخت مالیات بر ملک
3- معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و برخوردار از معافیتهای گمرکی برای واردات تجهیزات مورد نظر برای پروژه
قراردادهای ثبت تولیدات دارویی
شروع به تولید یک دارو ، نیاز به کسب مجوزهایهای لازم دارد. اقدامات فنی باید روی دارو انجام شود. این روند 180 روز طول میکشد. اگر دارویی ثبت نشده باشد، برای واردات آن نیاز به مجوز اداره انحصاری ( مرکز آزمایشات بخش بهداشت ) وابسته به وزارت بهداشت بلاروس دارد. مدت زمان اعتبار ثبت یک دارو 5 سال میباشد. پس از پایان این مدت و با توجه به تایید اولیه ، ممکن است مجوز برای یک مدت نامحدود صادر شود.
ثبت دارو بر پایه قوانین اتحادیه اقتصادی اوراسیا
ایجاد قوانین یکسان دارویی در برنامه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار دارد. هم اکنون ثبت دارو در کشورهای عضو اتحادیه منجمله بلاروس طی مراحل ذیل انجام میشود:
الف: تایید متقابل یک دارو
ب: تمرکز زدایی از رویه ثبت یک دارو
اگر چنانچه یک گونه دارویی بخواهد در میان همه کشورهای عضو اتحادیه تایید گردد، کشور مرجع ( تولید کننده) باید تا مدت زمان 210 روز آن را ثبت کند. سایر کشورهای عضو باید تا 90 روز داروی معرفی شده را ثبت نمایند. کشور مرجع ( تولید کننده دارو ) مسئول درست بودن انجام چرخه کامل شامل، بررسی و تستهای لازم میباشد.
چگونگی صدور مجوزهای تولید دارو
مجوز فعالیت در زمینه تولید دارو، توسط وزارت بهداشت صادر میشود. افراد حقیقی و شرکتهای بلاروسی و خارجی ثبت شده در بلاروس که دارای دفتر نمایندگی میباشند ، میتوانند مجوز دریافت کنند. مجوز یک دارو ، برای یک مدت مشخص صادر میشود.
قوانین کار
وظیفه نظارت بر کارفرمایان برای اجرای قانون کار بر پایه استخدام جمعی و انفرادی بر عهده اتحادیهها و بازرسان دولتی میباشد. 8 ساعت کار برای یک روز و 40 ساعت در هفته ، برنامه ساعات کاری است. اضافه کار نباید بیش از 10 ساعت در هفته و 180 ساعت در سال باشد. کار مداوم 12 ساعتی ممنوع میباشد. دوره آزمایشی استخدام برای کارمندان و کارگران نباید بیش از سه ماه باشد. قرار دادهای کار برای یک مدت نامشخص ( یک تا 5 سال ) بسته میشوند. اگر کسی برای یک مدت نامشخص قرار داد بسته و بخواهد کار خود را رها کند ، باید به شکل کتبی و یک ماه زودتر ، کارفرما را در جریان بگذارد.
استخدام خارجیان
اداره شهروندی و مهاجرت ، وظیفه نظارت بر صدور اجازه کار برای خارجیان را بر عهده دارد.
شهروندی و مهاجرت
افراد زیر نیاز به دریافت اجازه کار ندارند:
- پناهجویان،روسای دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی، روحانیانی که دارای فعالیتهای دینی در سازمانهای مذهبی ثبت شده در بلاروس میباشند، کارمندان رسانههای خارجی ثبت شده ، کارمندان پارک فن آوری ،افراد مدعو برای سخنرانی ، انجام فعالیتهای آموزشی در دانشگاههای بلاروس و افراد شرکت کننده در دورههای آموزشی ( دوره کاری آنان نباید بیش از 90 روز باشد) و در نهایت ،افرادی که از دانشگاههای بلاروس دانش آموخته شده و قرار است استخدام شوند.
قوانین مرتبط با حق مالکیت معنوی ( حق مالکیت صنعتی )
حمایت قانونی از یک اختراع، طرح و ایده صنعتی یا هنری، به گونه ای است که باید این طرح جدید بوده ، نشانههای یک اختراع را داشته ، اصل بوده و روشی ( متد ) را برای تولید معرفی کند. حمایت قانونی از یک مخترع به خاطر اختراع وی ( 20 سال ) ، ارایه یک الگو و روش صنعتی موثر ( 5 سال ) و یک طرح صنعتی ( 10 سال ) میباشد. علامت تجاری هنگامی قانونی میشود که توسط مرکز ملی مالکیت معنوی و با استفاده از توافقنامههای بین المللی که بلاروس نیز عضوی از است ،ثبت شده باشد.