معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۰۳- ۰۷:۱۰ - مشاهده: ۱۹۷

روزهای سختی در انتظار اقتصادهای مبتنی بر نفت است

تاثیرمنفی ویروس کرونا بر بخش انرژی جهانی و افت قیمت نفت، کشورهای عضو گروه 20 را به حرکت درآورد. اولین فراخوان برای جلوگیری از فروپاشی قیمت جهانی نفت از سوی فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی آمد. بیرول با اشاره بر لزوم انجام اقدامات از سوی قدرت هایی که نقش تعیین کننده در سمت و سوی اقتصاد جهانی دارند، گفت: عربستان که رئیس دوره ای گروه 20 می‌باشد، تمامی‌کشورهای عضو گروه از جمله فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه را برای نشست دعوت کرد. بیرول ضمن ارزیابی فضای ترس و هراس در بازارهای انرژی با اشاره به اینکه وزرای انرژی گروه 20 روز جمعه هفته گذشته به منظور ارزیابی تحولات در بازار نفت یک نشست جامع برگزار نمودند.

فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی اظهار می دارد : موضوعی که مرا بیش از پیش نگران می‌کند این است که میلیون‌ها انسان در بخش های وابسته به بازار نفت در دنیا شاغل هستند. صنایع نفت و گاز تکیه گاه‌های جدی اقتصاد جهانی هستند. اگر این بخش ورشکسته شود ، تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد جهانی که در اصل در وضعیت دشوار قرار دارد، خواهد گذاشت. درکشورهایی نظیر ترکیه که واردکننده نفت هستند، احساس راحتی نسبی در قیمت سوخت مشاهده می‌کنیم و این تحول خوبی درکوتاه مدت برای ترکیه است . اما احتمال افت قیمت نفت تا سطح 10 الی  20 دلار، برای ترکیه هم خوب نیست. زیرا در این صورت شاهد یک شکست در اقتصاد جهانی خواهیم بود. بعلاوه تضعیف اقتصاد شرکای اقتصادی مهم آنکارا ، تاثیر منفی بر درآمدهای تجاری و گردشگری ترکیه بر جای خواهد گذاشت.

بیرول با تاکید بر لزوم همبستگی جدی میان کشورها و جلوگیری از ورشکستگی صنایع نفت و گاز طبیعی که خطر بسیار بزرگ برای اقتصاد جهانی می‌باشد، گفت: قیمت نفت اکنون در باند 30 دلار سیر می‌کند، ولی اگر از نشست هایی که این هفته  ها برگزار خواهد شد، نتیجه ای حاصل نشود، ممکن است قیمت ها بیش از پیش افت کند. حتی کاهش تولید روزانه 10 میلیون بشکه نیز برای نجات بازار کفایت نمی‌کند. میزان عرضه بسیار زیاد است و باید تقاضا بیش از عرضه باشد.

بیرول احتمال افت قیمت نفت به 20 دلار و پایین تر از آن را ارزیابی کرد و گفت: این هفته بسیار حساس است. اگر نتایج جدی از نشست گروه 20 حاصل نشود، افت قیمت ها ادامه خواهد یافت. عربستان و روسیه ذخایر مالی دارند و می‌توانند اثرات این تلاطم بزرگ بر کشورشان را به تعویق بیاندازند. چون اقتصاد امریکا صرفاً به درآمد نفت و گاز وابسته نیست، اثرات افت قیمت نفت در این کشور در مقایسه با سایر کشورها جانکاه نخواهد بود. افت قیمت نفت در سالهای گذشته در امریکا باعث گردید انسان‌های زیادی کار خود را از دست بدهند. این بار نه فقط امریکا، بلکه درتمامی دنیا از کارگران در پمپ بنزین‌ها گرفته تا پرسنل پالایشگاه‌ها، همه تحت تاثیر قرارخواهند گرفت. هیچ شکی نیست که میلیون‌ها نفر بیکار خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما