معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۹- ۰۷:۲۰ - مشاهده: ۲۹۰

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ولایات حوزه شرقی افغانستان و تدابیر و اقدامات مقامات محل

آخرین وضعیت و اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در ولایات حوزه شرقی افغانستان شامل استان های لغمان، کنر و ننگرهار و تدابیر و اقدامات مقامات محلی این استان ها به شرح ذیل می باشد :

نشست استانداران حوزه شرقی افغانستان در شهر جلال آباد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه ای نوشته است که استانداران لغمان، کنر و ننگرهار در نشستی که به میزبانی استانداری لغمان برگزار شده بود در رابطه با موضوعات مختلفی صحبت نمودند. در ادامه این خبرنامه آمده است که شاه محمود میاخیل استاندار ننگرهار، محمد آصف ننگ استاندار لغمان و عبدالستار میرزکوال استاندار کنر در رابطه با گسترش ویروس کرونا و همچنین موضوعات امنیتی صحبت نموده اند. در این خبرنامه چیزی بیشتری در رابطه با این ملاقات منتشر نشده است.   ولی روز گذشته دفتر استانداری ننگرهار برای کنترل گسترش ویروس کرونا تمامی راه‌های ورودی به شهر جلال آباد را به روی مسافرین مسدود کرده است و حتی مردم سایر استان‌های اجازه ورود به داخل شهر جلال آباد را ندارند. این در حالیست که روز گذشته  دومین مورد  مثبت ویروس کرونا در استان ننگرهار ثبت گردید دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در اعلامیه نوشته است که فرد مذکور در 24 مارس از آمریکا وارد کشور شده بود.

در کل تاکنون 4 مورد مثبت ابتلاء به ویروس کرونا، دو مورد بهبود یافته و 2 مورد نیز مرگ ناشی از ویروس کوید 19 در استان ننگرهار به ثبت رسیده است؛

ورود کامیونهای ترانزیت کالا  از مرز پاکستان به افغانستان

نصرالله صاحب زاده رئیس گمرک استان ننگرهار گفته است وزارت اقتصاد در هماهنگی با مقامات پاکستانی به خاطر ورود ماشین‌های کالا از پاکستان به خاک افغانستان یک مکانیزم را طراحی کرده اند که قرار است این مکانیزم بزودی عملی شود.در خبرنامه ای که از سوی دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار منتشر شده آمده است که به خاطر اجرای این مکانیزم قرار است در تمامی استان‌های کشور کمیته‌های ایجاد شود تا از گسترش ویروس کرونا نیز جلوگیری بعمل آید.  در یک خبرنامه دیگر که از سوی تلویزیون جیو نیوز پاکستان منتشر شده آمده است که قرار است روز یکشنبه یا دوشنبه مرزهای اسپین بولدک و تورخم به روی ماشین‌های تجاری و مسافرین باز شود.

باز شدن گذرگاه تورخم به روی مسافرین

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه ای نوشته است، گذرگاه تورخم به روی مسافرین که در پاکستان گیر افتاده اند حوالی ساعت 7 صبح امروز برای مدت سه روز باز شد. مسافرین پس از بررسی‌ها از سوی نیروهای مرزی و چک آپ پزشکان به چادرهای ایجاد شده به خاطر قرنطینه کردن آنان فرستاده می‌شوند و قرار است این مسافرین برای مدت 14 الی 21 روز قرنطینه شوند. شاه محمود میاخیل استاندار ننگرهار می‌گوید تصمیم قرنطینه کردن مسافرین را به خاطر حفظ جان دیگر گرفته است و در این زمینه واسطه هیچ فردی و مقامی را قبول نخواهد کرد و برای افراد که قرار است در قرنطینه بمانند تمام تسهیلات ایجاد شده است. این در حالیست که روز گذشته شاه محمود میاخیل استاندار ننگرهار طی کنفرانس مطبوعاتی به رسانه‌ها گفت: برخی از مقامات ارشد حکومتی و سایر مسئولین طی تماس تلفنی از آنان خواستند بودند که آن عده از اعضای خانواده‌های آنان که در پاکستان گیرافتاده بودند مورد قرنطینه قرارنگیرند، ولی این موضوع از سوی استاندار ننگرهار رد و رسانه ای گردید. پاکستان در تاریخ ۱۶ مارس راه تورخم و در اول مارس راه اسپین بولدک چمن را مسدود کرد که به سبب آن هزاران افغان بی‌سرنوشت و منتظر ماندند. دلیل اصلی این مسدود سازی راه، شیوع ویروس کرونا خوانده شد. استاندار ننگرهار از مردم این استان خواست برای بهبودی خودشان در جریان قرنطینه با دولت همکار باشند. در استان ننگرهار از جمله ۱۱ مورد مشکوک ویروس کرونا، هفت مورد منفی، دو مورد مثبت و نتیجه دو مورد باقیمانده تاکنون مشخص نشده است.

پایان یافتن موضوع قرنطینه کردن مسافرین در گذرگاه تورخم

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه ای نوشته است: شاه محمود میاخیل استاندار ننگرهار اعلام کرد قرنطینه گذرگاه تورخم به پایان رسیده است. در این اعلامیه به نقل از آقای میاخیل آمده است که پس از این مسافرین در گذرگاه تورخم پس از بررسی بدنی و چک آپ از سوی تیم موظف بیمارستان مرکزی استان ننگرهار به خاطر کنترل ویروس کرونا به خانه‌ها خود برخواهند گشت. آقای میاخیل در صفحه فیسبوک خود به گونه ای انتقاد آمیز نوشته است؛ حالا مشخص شد که چه کسانی به فکر خانواده‌های خود و چه کسانی به فکر ملت هستند. این در حالیست که قبل از این نیز گزارشات غیر رسمی‌ به خاطر جلوگیری قرنطینه کردن شماری از خانواده‌ها مقامات ارشد حکومت، آقای میاخیل تحت فشار قرار داده بودند و ممکن است این کار به دلیل فشارها آنها انجام باشد. قابل ذکر است که تاکنون گذرگاه تورخم به روی ترانزیت باز نشده است ولی آقای میاخیل در مصاحبه تلویویزنی آریانا گفته است آنان حدود ۱۰۰ راننده  ماشین کالا را مورد آزمایش قرار داده اند و زمانی که این گذرگاه به روی ترانزیت باز شود آنان آمادگی‌ها کاملی را در این زمینه نیز دارند.

طی هفته جاری و با بازگشایی مرز تورخم از سوی دولت پاکستان برای بازگشت اتباع افغانستان به کشورشان در ابتدا قرار بود این مهاجرین افغانی در چادرهای اختصاص داده شده در مرز از سوی استانداری ننگرهار به مدت دو هفته قرنطینه شوند اما به دلیل انبوه جمعیت در حال بازگشت و فشارهای سیاسی از سوی برخی متنفذین برای حذف قرنطینه، موجی از مهاجرین افغانی بدون چک و کنترل بهداشتی در ورودی مرز و حتی خوردن مهر ورودی به داخل گذرنامه‌هایشان  وارد خاک افغانستان شدند. گفته می‌شود تعداد این افراد بالغ بر 30 هزار نفر بوده که با توجه به شیوع بیماری کرونا در پاکستان، احتمال آلوده بخشی از این افراد به کوید 19 بسیار محتمل است و با ورودشان طی روزها و هفته‌های آتی زمینه گسترش این بیماری در حوزه مشرقی را افرایش می دهند؛

مقامات ننگرهار: تا دو هزار نفر امروز از پاکستان بر خواهند گشت

مقامات استان ننگرهار انتظار دارند که از روز سه‌شنبه  حدود دو هزار نفر از پاکستان وارد افغانستان شود. عطاالله خوگیانی سخنگوی استاندار ننگرهار به رادیو آزادی گفته است: روز گذشته، بیش از یک هزار نفر از طریق گذرگاه تورخم وارد افغانستان شدند. نامبرده گفت: امروز سه‌شنبه نیز همه امور به اجرا گذاشته خواهد شد و شاید تا دو هزار نفر بازگشت کنند. همه آنها آزمایش می‌شوند و هیچ مشکلی در این عرصه وجود ندارد. این درحالیست که در برخی از صفحات اجتماعی گزارشات منتشر شده که بیش دهها هزار نفر آن طرف گذرگاه تورخم منتظر ورود به خاطر افغانستان هستند و همچنین صدها نفر از مسافرین این گذرگاه بدون مهر خروج و چک آب پزشکان وارد ننگرهار شده اند. پاکستان پس از هفته‌ها نگرانی از گسترش ویروس کرونا، دوشنبه اعلام کرد که گذرگاه تورخم را به صورت موقت به روی شهروندان افغانستان برای بازگشت به کشورشان می‌گشاید. سید حسین عالمی‌بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفته است: در حال حاضر تنها برای کسانی که گذرگاه افغانستان و ویزه پاکستان را دارند، اجازه ورود به افغانستان داده می‌شود. پاکستان قبل از سه هزار و شش صد مبتلا به ویروس کرونا دارد. بیش از ۵۰ نفر نیز در نتیجه این ویروس در پاکستان جان داده اند.

ملاقات استاندار ننگرهار با شماری از مسئولین رسانه‌های محلی در این استان

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه ای نوشته است: شاه محمود میاخیل استاندار ننگرهار با برخی از مسئولین رسانه‌ها در ننگرهار برنامه‌ها و طرح آتی مبارزه با ویروس کرونا را مطرح ساخت. در این نشست که در دفتر استاندار ننگرهار برگزار شده بود علاوه بر مسئولین رسانه موجود در ننگرهار رحیم الله خوگیانی رئیس اطلاعات و فرهنگ استان ننگرهاز نیز حضور داشت.آقای میاخیل در راس سخنان خود گفت: به خاطر کنترل ویروس کرونا و جلوگیری از گردهمایی مردم هتل ها، پارک های تفریحی را تعطیل و همچنین برنامه‌های اطلاع رسانی از سوی رسانه‌های مختلف صورت گرفته است و برای مساعدت به خانواده‌های نیازمند صندوق کرونا را ایجاد نمود. آقای میاخیل از همکاری رسانه‌ها در بخش اطلاع رسانی به کنترل ویروس کرونا سپاسگزاری نموده ولی برای تخصصی کردن کیفیت کار رسانه‌ها تاکید نمود. رحیم الله خوگیانی رئیس اطلاعات و فرهنگ و شیرشاه همدرد امر اطلاعات رسانه‌ها و شفیق الله رحمانی رئیس اتحادیه رادیو های محلی فعالیت های انجام شده خود را در بخش مبارزه با ویروس کرونا به استاندار ننگرهار ارائه نمودند.

 

گذرگاه‌های تورخم و اسپین بولدک به روی کامیون تجاری باز می‌شود

مسئولین حکومت پاکستان گفته اند: مرزهای تورخم و اسپین بولدک را به روی کامیون‌های انتقال اموال تجارتی به افغانستان می‌گشایند. عایشه فاروقی سخنگوی وزارت خارجه پاکستان شب گذشته در توئیتی نوشته است: این کامیون‌ها از فردا جمعه و هفته ای سه روز دوشنبه، چهارشنبه و جمعه می‌توانند به افغانستان بروند. عاطف مشعل سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در توئیت خود از این تصمیم استقبال کرده گفت که چنین همکاری با تلاش‌های مشترک به‌ بهبود روابط دو کشور کمک می‌کند. از سوی دیگر بهیر احمدی سخنگوی استاندار قندهار شب گذشته در این مورد گفته است: تنها در چمن تا دو هزار کامیون متوقف است. همچنین حدود ۱۳ هزار کامیون تجاری دیگر در شهر کراچی پاکستان متوقف مانده ‌است. انتظار می‌رود از فردا براساس وعده داده شده گذرگاه به روی ماشین‌های تجاری گشوده شود. در آغاز کامیون‌های مربوط سازمان غذایی جهان داخل خاک افغانستان خواهند شدند. پاکستان نیمه ماه گذشته اعلام کرده بود که به‌خاطر نگرانی از گسترش ویروس کرونا راه‌های رفت ‌و آمد به افغانستان را به روی مسافران و ترانزیت مسدود می‌سازد. اسلام‌آباد گذرگاه‌های تورخم و اسپین بولدک را روز دوشنبه گذشته به روی مسافران گشود و در مدت سه روز گفته می‌شود بالغ بر 30 هزار نفر از افغان‌ها به کشورشان برگشتند.

ادامه پیکار ضد عفونی سازی اماکن عمومی و اطلاع رسانی از بیماری کرونا در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه ای نوشته است: روند ضد عفونی سازی اماکن عمومی در کنار آگاهی بخشی به مردم درباره راه‌های جلوگیری از متبلا شدن به ویروس کرونا در استان ننگرهار ادامه دارد. در ادامه این مطلب آمده است: نهاد های دولتی و خصوصی و نیز جوانان به بازار ها رفته و به مردم دستکش ، ماسک ، صابون و مایع ضد عفونی کننده توزیع می‌کنند. در این مطلب آمده، جوانان ، سرمایه گذاران درکنار نهاد های دولتی همچنین به پیکار خود در برابر ویروس کرونا ادامه می دهند.

تاکنون بیشترین اماکن عمومی سربسته و باز در شهر جلال آباد و بازار های شماری از شهرستان‌ها ضد عفونی شده است و همچنین جوانان و کارکنان دولتی به مردم در مورد راه‌های جلوگیری از مبتلا  شدن به بیماری کرونا اطلاعات می دهند. ننگرهار در شرق کشور تاکنون شاهد چهار رویداد مثبت کرونا بوده است. بر اساس آمار وزارت بهداست افغانستان ، تاکنون 521 نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. این آمار حاکی است که همچنان تاکنون 15 نفر در اثر کرونا در افغانستان جان باخته اند و پزشکان توانسته اند 32 نفر بیمار را درمان کنند.

طی گزارشات و مشاهدات میدانی در سطح شهر جلال آباد مغازه‌ها و کسب و کارهای مختلف در سطح شهر (به غیر از خواروبار فروشی ، نانوایی و داروخانه‌ها) تعطیل می‌باشند و در نقاط ورودی به شهر از ورود خودرو افراد غیر بومی جلوگیری بعمل می آید. علیرغم تمهیدات سختگیرانه اما همچنان  برگزاری مراسم های نماز جماعت و جمعه با حضور هر چند اندک مردم نسبت به قبل در مساجد این شهر ادامه دارد؛  

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما