معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۸- ۰۷:۲۸ - مشاهده: ۲۳۹

چالش ها و برنامه‌های دولت سوئد برای تامین تجهیزات بهداشتی و درمانی مقابله با کرونا

بدنبال شیوع ویروس کرونا در سوئد ، دولت با چالش هایی در زمینه تامین نیازها و تجهیزات حفاظتی بهداشتی و تامین نیروی انسانی در این بخش روبرو شده و به منظور غلبه بر این چالش ، دست به تغییراتی در زمینه الزامات و مقررات مربوطه زده است. اهم این اقدامات به شرح زیر می‌باشد:

- کاهش روند بورکراسی اخذ استاندارد CE
تا تاریخ 7 آوریل 2020 ، صرفا تجهیزاتی که دارای استاندارد و برچسب CE (الزامات اتحادیه اروپا در زمینه بهداشت ، محیط زیست و ایمنی) بودند بایستی استفاده می‌شد. اما براساس تصمیم روز سه شنبه 7 آوریل و به منظور دسترسی بیشتر به تجهیزات بهداشتی و درمانی، الزام فوق از سوی دولت برداشته شده و روند بورکراسی آن نیز کاهش خواهد یافت. در همین خصوص به مراکز ذیربط دستور داده شده سریعا نسبت به بررسی، ارزیابی و تامین تجهیزاتی مانند لباس های یکبار مصرف کادر درمانی ، کلاه ، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و کفش که قبلا به دلیل الزام فوق ، قابل استفاده نبودند، اقدام کند. در عین حال این تجهیزات بایستی ، از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار باشند. در واقع ، کیفیت پایین نیامده و صرفا روند اداری اخذ استاندارد CE که طولانی است ، کوتاه تر و تسریع می‌گردد.


- حذف الزامِ دارا بودن راهنمایِ زبان سوئدی:
دولت سوئد همچنین در اقدامی دیگر، الزام تجهیزات مراقبت بهداشتی که حتما بایستی دارای راهنمای زبان سوئدی باشند را موقتا حذف کرده است. لذا کاربران درصورتی که بتوانند دستور العمل استفاده از یک محصول را به راحتی بفهمند ، بایستی از آن استفاده کنند.


- کمبود دستگاههای تنفس منصوعی و به کارگیری مجدد دستگاههای قدیمی :
مدیر اجرایی بیمارستان کارولیسنکا سوئد در تاریخ 5 آوریل اعلام کرد تا زمان دریافت دستگاه‌های جدید سفارش داده شده به شرکت گتینگه ( شرکت سوئدی تولید کننده تجهیزات پزشکی از جمله ونتیلاتور) ، از دستگاههای قدیمی‌که کنار گذاشته شده و یا انبار شده بودند ، استفاده خواهند کرد. اگر چه این دستگاهها عملکرد دستگاههای مدرن تنفسی را ندارند اما هنوز می‌توانند در شرایط فعلی مورد استفاده قرار گیرند. به گزارش سایت خبری اکسپرسن سوئد ، هدف شرکت گتینگه ، ساخت 16 هزار دستگاه تنفس مصنوعی در سال جاری است که اکثر آنها به خارج از سوئد صادر خواهد شد.


- محدودیت خرید دارو
بنا به اعلام دولت سوئد ، از این پس بیماران میتوانند داروهای مورد نیاز برای حداکثر سه ماه آینده خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند. البته این قانون موقت بوده و برای جلوگیری از کمبود داروهای حیاتی اجرا خواهد شد و پس از بحران شیوع کرونا لغو می‌گردد.


- کمبود پرستار و پرسنل درمان :
به گزارش خبرگزاری TT و به نقل از مسوولین بیمارستان دندریت و مدیر انجمن پزشکان استکهلم اگرچه ظرفیت بخش های مراقب ویژه بیمارستان‌های استکهلم افزایش یافته و مشکل مکان و تجهیزات وجود ندارد اما با کمبود پرسنل درمانی ماهر روبرو است. به همین منظور و با هدف تقویت کادر درمانی برای مقابله با ویروس کرونا و رسیدگی بهتر به بیماران کرونایی، قرار است ، محدودیت های قبلی برداشته شده و امکانی فراهم شود تا دانشجویان رشته‌های پزشکی بتوانند در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به کار مشغول شوند. ( این دانشجویان قبلا به دلیل برخورداری از کمک هزینه دولتی برای تحصیل ، امکان کار را نداشتند).


- کمبود منابع انسانی و تجهیزات برای تست کرونا :
تا هفته گذشته ، برای انجام تست کرونا، محدودیت وجود داشت و اعلام می‌شد که منابع انسانی و تجهیزات کافی برای انجام تست های گسترده وجود ندارد اما پس ورود چندین محوله کیت تشخیص کرونا از چین ، ظرفیتها افزایش یافته است. در هفته جاری اعلام شد، تعداد تست ها را از هفته ای 10 هزار به 100 هزار افزایش خواهند داد.


- تلاش برای باز نگه داشتن مرزها:
وزیر تجارت خارجی سوئد باز بودن مرزهای سوئد برای واردات و صادرات خصوصا اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را همواره مورد تاکید قرار داده و بستن مرزهای کشورهای همسایه و اتحادیه اروپا در نامناسب می داند.

- استفاده از ظرفیت تولیدی برخی شرکتها برای تولید تجهیزات مراقبت:
شرکت ولوو اخیرا اعلام کرده برخی از خطوط تولیدی خود را به تولید ماسک محافظ صورت برای بخش درمانی سوئد ، اختصاص خواهد خواهد داد. این شرکت روزانه 10 هزار ماسک صورت تولید و عرضه خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما