معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۶- ۱۰:۱۳ - مشاهده: ۵۱۲

مصاحبه معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با خبرگزاری صدا و سیما

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در گفتگوی اختصاصی مورخ ده فروردین 1399 با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ،درباره اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال جهش تولید ، شیوع ویروس کرونا در کشورمان و تشریح اقدامات وزارت امور خارجه در این رابطه و موضوع تحریم های ظالمانه برعلیه کشورمان پرداخته است .

غلامرضا انصاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ،درباره اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال جهش تولید اظهار داشت : با توجه به اینکه سال گذشته نیز سال رونق تولید نامگذاری شده بود تعیین شعار " جهش تولید " از سوی رهبر معظم انقلاب در حقیقت مکمل شعار سال قبل یعنی رونق تولید می‌باشد که در این راستا بمنظور حمایت از تولید داخلی و زمینه سازی برای صادرات گام های مثبتی را شاهد خواهیم بود .

وی عملکرد سال گذشته وزارت امور خارجه در زمینه تحقق رونق تولید را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت : از زمان تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی یکی از اولویت های ما توسعه تجارت و بویژه زمینه سازی صادرات به بازارهای خارجی  بوده است چرا که با افزایش تولید در داخل بایستی بدنبال بازار برای فروش کالاهای خود باشیم . در این رابطه باید به این فکر کنیم که چگونه تولیدات داخلی خود را مقرون به صرفه کنیم تا بتوان آنان را در بازارهای هدف رقابتی تر عرضه نمود . تکمیل این فرایند بسیاری از مشکلات ما حتی در حوزه قاچاق و غیره را نیز کاهش خواهد داد و این کمک بزرگی به " جهش تولید " است .

وی تاکید کرد : سال جاری سال بسیار امیدوار کننده ای است و با توجه به اینکه پایه آن در سال گذشته یعنی سال رونق تولید برنامه ریزی شده بتوانیم در بخش جهش تولید کمک بزرگی به تولید کنندگان داشته باشیم.

در این میان لازم است به طور نمونه به امضای الحاق موقت دولت جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کنم که ابتدا در یک دوره یکساله و سپس سه ساله و پس از آن عضویت دائمی ما را بدنبال خواهد داشت . این الحاق در حقیقت آغازی برای یک صادرات ساختاری ما به کشورهای منطقه است بطوریکه تنها در مدت چند ماه بنا بر آمار موجود توانستیم صدها میلیون دلار صادرات به کشورهای عضو اتحادیه داشته باشیم . ما بدنبال استفاده از ظرفیت های مشابه از طریق سازمان‌های منطقه ای دیگر نظیر اکو و D-8 و غیره نیز هستیم . بایستی اذعان نمود که جهش تولید باید به تولید ثروت ختم شود و بستر آن صادرات است .

یکی دیگر از اولویت های ما توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه بوده است که بدلیل دسترسی سهل الوصول و بالا و حمل و نقل ارزان و نیز وجود بازار چند صد میلیونی برای کالاهای صادراتی ما جذاب می‌باشند و می دانید که در حال حاضر بیش از نیمی از کل تجارت ما با کشورهای همسایه صورت می‌پذیرد .  موقعیت جغرافیائی ایران و همسایگان ما نقطه قوت ایران است و باید در حوزه تولید و تجارت از این امتیاز استفاده کنیم .

انصاری سرمایه گذاری توسط شرکت های خارجی و ایرانیان خارج از کشور را برنامه دیگر وزارت امور خارجه در سال جاری عنوان کرد و افزود : در کنار تضمین‌هائی که برای ارائه به سرمایه گذاران وجود دارد بایستی با تقویت قوانین بتوانیم جلب اعتماد بیشتری برای سرمایه گذاران به وجود آوریم تا بدین ترتیب توازن لازم برای رونق و جهش هر چه بیشتر تولید در داخل کشور فراهم گردد . ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاری آنها در داخل فرصت خوبی است که باید به آن توجه شود .

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره امتیازاتی که دولت در سال گذشته برای سرمایه گذاران مصوب کرد نیز گفت : در سال گذشته امتیازاتی را دولت برای سرمایه گذاران خارجی قائل شد و از جمله اینکه بر اساس مصوبه دولت اقامت 5 ساله به سرمایه گذاران ارائه می‌گردد و این علی رغم تحریم ها و فشارهای گسترده ای بود که بر روی کشورمان وارد می آمد لذا شاهد موفقیت های خوبی در بخش سرمایه گذاری در داخل کشور بودیم .

انصاری ادامه داد : امیدواریم در سال جهش تولید نیز با امتیازات بیشتر و واقع بینانه تری که به سرمایه گذاران می دهیم روند سرمایه گذاری‌های خارجی را رونق بیشتری ببخشیم .

                                                            

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای خارجی برای مقابله با ویروس کرونا پیشتاز است گفت :

فعالیت های  کشورمان در حوزه اقدامات پیشگیرانه و درمانی و  نیز مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا در مقایسه با دیگر کشورهای خارجی بسیار خوب ارزیابی می‌گردد هرچند استفاده از تجربیات دیگر کشورها برای ما خوب است .

غلامرضا انصاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان به اقدامات وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: آغاز ابتلاء ایران به بیماری کرونا بدلیل ورود بدون کنترل بیماران کرونایی از چین به ایران بود.

وی افزود: چین یک شریک تجاری بزرگ ایران است و ما تجار و دانشجویان ایرانی زیادی در آنجا داریم. از همین رو با شیوع ویروس کرونا در ووهان ، وزارت امور خارجه در ابتدا با اهداء و ارسال کمک‌های بشر دوستانه کشورمان به چین درگیر ماجرا شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه گفت: در ان دوره تماس‌های خوبی بین وزیر خارجه کشورمان با همتای چینی خود انجام شد و کمک‌های خوبی نیز به چین انجام گرفت. موضوع دیگر بحث دانشجویان ایرانی بود که در ووهان حضور داشتند.

انصاری یاد آورشد : کارهای خوبی انجام گرفت تا این دانشجویان به کشور بازگردند و بحمد الله این اتفاق رخ داد. در حقیقت با ورود وزارت خارجه و هماهنگی دولت و دستگاه دیپلماسی ،  ما شهروندان خود را با لحاظ شرایط بهداشتی و قرار دادن در قرنطینه به کشور بازگرداندیم و بجای استفاده از مسیرهای غیر کنترلی به روش های کنترلی متوسل شدیم .

وی گفت : متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، تعدادی از ایرانیان مقیم چین از برخی مسیرهای غیر کنترل شده دیگر و بطور غیر مستقیم و یا به شکل ترانزیت از دیگر کشورها، وارد ایران شدند که همین مشکل ساز گردید .

انصاری با بیان اینکه  ماموریت های وزارت امور خارجه در مقابله  با ویروس کرونا به سه بخش اصلی امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل تقسیم است افزود:

ایرانیان خارج از کشور و خارجی‌هایی که در ایران با اهداف مختلف از جمله زیارت ، گردشگری و یا کار تجاری حضور داشتند پس از شیوع این بیماری علاقه مند بودند به وطن خودشان  بازگردند که با هماهنگی‌های بعمل آمده با کشورهای مختلف اقدامات مناسبی در این زمینه انجام گردید . البته همچنان  بسیاری از ایرانیان در دبی و برخی از کشورهای دیگر حضور دارند که پیگیر بازگشت آن‌ها به کشور هستیم.

انصاری اضافه کرد : همچنین تعداد بسیاری از خارجی‌ها از  جمله اتباع کشورهای هند، پاکستان،بحرین ، عراق و عربستان سعودی که در ایران حضور داشتند با هماهنگی‌های بعمل آمده برخی به کشورشان بازگرداننده شدند اما برخی همچنان مانند اتباع بحرینی در استان خراسان حضور دارند و امیدواریم دولت بحرین برای بازگشت آن‌ها به کشور خودشان همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی پیگیری موضوع رانندگان ترانزیت ایرانی درکشورهای خارجی که در هنگام بازگشت به کشور با مشکلات عدیده ای در مرزها مواجه شدند را از دیگر  اقدامات این  وزارتخانه دانست و گفت : بخشی از رانندگان سازماندهی و وارد کشور شدند، اما بعضی دیگر در برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا گرفتار شده اند و در تلاش هستیم تا مشکلات آن‌ها را برای ورود به کشور برطرف کنیم .

انصاری موضوع زندانیان ایرانی در خارج از کشور و زندانیان  خارجی  در ایران  را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه امور اجتماعی برشمرد و گفت: مبادله زندانیان در این زمینه صورت گرفت و برای برخی دیگر مرخصی و خروج موقت از زندان در نظر گرفته شد که وزارت امور خارجه در هدایت آنها نقش محوری داشت.

معاون دیپلماسی  وزیر  امور خارجه  با اشاره به کمک کشورهای خارجی در هنگام شیوع ویروس کرونا و همچنین از سوی نهادهای بین المللی معتبر به کشورمان یادآور شد : تعداد زیادی کشورها از جمله کشور چین ، روسیه ، ژاپن ، قطر ، کویت ، جمهوری آذربایجان ، ازبکستان و تعدادی کشورهای اروپائی و اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه  ابراز علاقه داشتند که به جمهوری اسلامی ایران کمک هایشان را  ارسال کنند و خوشبختانه مقدار زیادی از کمک ها  به شکل غیر نقدی را سریع تر دریافت کردیم اما  برخی که به شکل نقدی بود را پیگیر موضوع هستیم تا بتوانیم زمینه دریافت آن‌ها را بصورت کالا و تجهیزات و دارو فراهم کنیم.

انصاری گفت : سازمان بهداشت جهانی کمک های خود را ارسال کرده و دریافت کمک ها نیز مقوله گسترده ای بود و دعوت WHO به ایران و بازدید از مراکز درمانی و نشست آنان با دیپلمات های خارجی مقیم از دیگر اقدامات ما بود و در مجموع این سازمان در مصاحبه  و گفتگوهای خود اقدامات مثبت ایران در برخورد با ویروس کرونا را ستوده است .

برای تامین نیازها از جنبه دارویی و تجهیزات به منظور مقابله با این ویروس ، فعال کردن نمایندگی‌هایمان در خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت که این یکی دیگر از اقدامات جدی وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود .

انصاری انعکاس اقدامات دیگر کشورهای خارجی و تبادل تجربیات برای مقابله با ویروس کرونا را یکی دیگر از برنامه‌های مثبت این وزارت خانه عنوان کرد و افزود: در بعد اجتماعی ، نحوه توزیع کالا و داروها و نتایج اقتصادی این بحران که به طور مثال اگر خدمات آن‌ها تعطیل می‌شود با آن‌ها چه برخوردی می‌شود که انتقال این تجربیات میان ایران با کشورهای خارجی و بالعکس قابل توجه است.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تمامی‌کمک های  کشورهای خارجی به شکل کامل تحویل  وزارت بهداشت  می‌شود گفت : داروهای  ارسالی  پس  از نظارت و کنترل  دقیق  در اختیار  مراکز درمانی  قرار می‌گیرد .

وی در خصوص پذیرش کمک های خارجی نیز افزود : وقتی صحبت از کمک می‌شود گاهی تصور می‌شود اعلام نیاز به کمک و یا پذیرش کمک خارجی نقطه ضعف ما به شمار می رود در صورتی که این دیدگاه غلط است این به معنای همدردی بین المللی است و این که مردم دنیا به فکر ما باشند و برای کمک به ما اقدام کنند یک امتیاز به شمار می رود و حاکی از جایگاه مردم ایران است که مورد توجه هستند.

وی  ادامه داد : این کمک ها جنبه انسان دوستانه و همدردی دارد بویژه برای جامعه ای که تحت فشار تحریم و  فشارهای مختلف اقتصادی است و  این خود دست آورد مثبت و مهمی محسوب می‌شود .

غلامرضا انصاری همچنین در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر این که مشخص نیست تمامی‌کالاها و کمک های ارسال شده از کشورهای خارجی به کجا می رود؟  اظهار داشت:  تمام کمک های ارسالی پس از تحویل به شکل کامل تحویل وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

 وی با اشاره به اینکه روند ارسال تا  دریافت  کمک های  خارجی در شرایط  تحریم  بهرحال بسیار سخت است گفت : وزارت امور خارجه در جریان روند توزیع این کمک ها نیست و ما تنها تا تحویل این اقلام در فرودگاه مسئولیت  داریم اما وزارت بهداشت این کمک ها را بر اساس برنامه ریزی‌های خود توزیع می‌کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی از اخبار که رانندگان ترانزیت بسیاری در پشت مرزها متوقف شده اند گفت: همیشه توصیه ما به ایرانیان در خارج از کشور این بوده است که در هر جای دنیا چنانچه به مشکل برخورد نمایند بهتر است به نمایندگی‌های ما مراجعه کنند . قطعا نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور از جمله سفارت خانه‌ها و سرکنسولگری‌هایمان ، بهترین گزینه برای کمک به ایرانیان هستند و آنها در طول 24 ساعت آمادگی همکاری و پاسخگوئی مراجعین را دارند .

این واقعیت این  بحران در شرایط فعلی است که مرزهای بین کشورها بسته شده ، تعداد زیادی از مسافران در سطح دنیا که تعدادشان هم کم نیست در فرودگاه‌ها سرگردان هستند یا بر اساس بعضی از اخبار می دانیم که پشت مرزهای بعضی از کشورهای اروپایی 50 کیلومتر کامیون صف کشیده شده است.

 وی با بیان اینکه به تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از  کشور ابلاغ شده باید 24 ساعته در دسترس و پاسخگو باشند افزود: قطعا ایرانیانی که به مشکل برمی خورند اولین کمک رسان آن‌ها نمایندگی‌های ما می‌باشند . البته متاسفانه برخی از افراد تصاویری را در فضای مجازی در رابطه مشکلات ایرانیان از جمله رانندگان ایرانی و معطلی کامیون‌ها منتشر می‌کنند که پس از رصد آنها متوجه می‌شویم که برخی از آنها به شکلی که منعکس شده واقعیت ندارد . در هر حال مواردی هم بوده که پیگیری کرده و مشکلات را مرتفع کرده ایم .

انصاری ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده که بدانیم به طور مثال راننده کامیون ایرانی در کدام نقطه دنیا دچار مشکل شده است تا آن را پیگیری کنیم اما اگر این شخص خود با مراجعه به نمایندگی‌های ما در خارج از کشور طرح مشکل می‌کرد خیلی سریع تر موانع رفع و به نتیجه می رسید.

انصاری تاکید کرد: نمایندگی‌های ما 24 ساعته باید در دسترس باشند و هرگونه نارضایتی را به ما اطلاع دهید .

انصاری با تاکید بر اقدامات مناسب وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور گفت: اکنون از طریق راه آهن با ترکیه، ترکمنستان ، جمهوری آذربایجان و حتی تا چین دسترسی داریم و به راحتی به اروپای شمالی و یا اروپای مرکزی از طریق ترکیه و کریدور شمال – جنوب و با خطوط ریلی ارتباط داریم و این دسترسی ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای از لحاظ بهداشتی و در شرایط فعلی امن تر به شمار می رود و در عین حال حمل و نقل ارزان تر محسوب می‌گردد . بطور کلی در شرایط اخیر در بخش های راه آهن و حمل و نقل با کشورهای خارجی همکاری خوبی داشته ایم .البته باید ارتباطات کریدوری خود را تکمیل و فعال کنیم که برای آینده بسیار راهبردی است .

وی افزود: در بخش بنادر نیز کشتیرانی ما فعال است و علی رغم مشکلاتی که در مرزها با همسایگان داشتیم توانستیم کالاهای مورد نیاز را وارد کشورمان کنیم و در این زمینه از همکاری وزارتخانه‌های  بهداشت، راه و شهرسازی و گمرک و صمت سپاسگزاریم.

وی گفت: در بخش شبکه هوایی نیز همکاری‌های خوبی را شاهد بودیم چه در جابجایی مسافران ایرانی و خارجی و نیز دریافت کمک های بشردوستانه سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی که اقدامات و همکاری‌های مثبتی از سوی دستگاه‌های مختلف انجام پذیرفت .

 

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع تحریم های ظالمانه برعلیه کشورمان گفت:  آمریکا در شیوع ویروس کرونا بدنبال جنگ اقتصادی است  و در این شرایط  بیشترین خسارت ها و آثارش بر قشرهای مختلف مردم و آسیب پذیر جامعه وارد می‌شود که دولت توجه زیادی را معطوف این اقشار کرده است . البته  تحریم ها در جابجایی کمک ها و تامین آن‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده و نیاز است  اقدام غیر انسانی ، تروریسم اقتصادی و بهداشتی آمریکایی‌ها هر چه بیشتر و در افکار عمومی مردم جهان به تصویر کشیده شود. 

وی با بیان اینکه یکی از کارهای وزارت امور خارجه در شرایط فعلی این است که بیشتر بتوانیم به دنیا اطلاع دهیم که اقدامات آمریکا بسیار ناجوانمردانه می‌باشد گفت :  تحریم ها به معنای این نیست که ما نمی‌توانیم با تحریم ها مقابله کنیم. انصاری  با تاکید بر اینکه بیش از 40 سال است که کشور ما در شرایط مختلف با تحریم روبروست  افزود : با تکیه برتوانایی‌های داخلی توانسته ایم  از این تحریم ها عبور کنیم ولی این به معنای آن نیست که به دنیا نگوییم که این اقدامات چقدر غیر انسانی بوده است.

وی با اشاره به اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور در این باره تصریح کرد: رئیس جمهور و وزارت امور خارجه حرکت گسترده‌ای در سطح بین المللی آغاز کردند که از جمله آن‌ها انجام گفتگو با رهبران سایر کشورها و مکاتبه با آنها ، دبیر کل سازمان ملل و نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی و تشریح معضلات این بیماری با وجود تحریم‌ها در کشور بوده است .

انصاری با بیان اینکه روابط ما با همه همسایگان به جز دو مورد خوب است، گفت: در این مقطع همسایگان کمک‌های خوبی به ما ارائه کردند که البته کمک‌های برخی بسیار قابل توجه بود.

انصاری افزود: کاری که کشور و ملت ما تحت سخت‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ انجام می‌دهد، بسیار خوب است و تمامی نهادها همه تلاش خود را می‌کنند و تمام توان خود را بسیج کرده اند تا این بیماری را شکست دهند.

 وی گفت : تعداد زیادی از کشورهای خارجی مانند چین و روسیه بیانیه و ابراز همدردی در این زمینه داشته و این به این معنی نیست که ما در ضعف هستیم بلکه به معنای آن است که نقش غیر انسانی آمریکا در این تحریم ها بسیار روشن است و با توجه به این که دنیای امروز دنیای ارتباطات است و کشورها به راحتی با هم متصل هستند بایستی آن را به اطلاع همگان برسانیم و اینکه در شرایط بحرانی به یکدیگر کمک کنیم و برخی از کشورها می خواهند به ما کمک کنند بسیار ناجوانمردانه است که این کمک ها بدلیل  شرایط تحریم با مشکلات بسیاری به دست ما برسد و حتی برای استفاده از منابع مالی خود همچنان در این شرایط با مشکل جدی روبرو هستیم

انصاری با  اشاره به درخواست ایران برای استفاده از وام ویژه صندوق  بین المللی پول و بانک جهانی ادامه داد: حتی زمانی که می خواهیم از منابع خودمان استفاده کنیم به دلیل تحریم ها نمی‌توانیم استفاده کنیم و این‌ها اثرات غیر انسانی تحریم هاست که بر ملت ما تحمیل شده و امروز بهترین شرایطی است که بخواهیم صدای ملت خود را به گوش همه مردم دنیا برسانیم.

وی گفت: ایران از بنیانگذاران IMF بوده و با توجه به دارا بودن سهام و نیز پرداخت حق عضویت به این صندوق  از این حق برخوردار است که از تسهیلات مالی و کمک های آن بهره ببرد . امروز هم اصرار داریم حق خودمان را بگیریم  لذا دولت و وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای گرفتن وام به صندوق بین المللی پول مراجعه کرده اند .

انصاری تاکید کرد:  تحریم ها شاید مخرب ترین سلاحی است که آمریکایی‌ها بر علیه دیگر کشورها به کار می‌گیرند  و هدف آن از بین بردن نسل هاست و می خواهند ریشه ملت ها را بسوزانند تا به منافع خودشان برسند . ما باید با این تحریم ها مبارزه کنیم و در برابر تحریم ها افشاگری کنیم . اگر چه ملت ما همان گونه که در مقابل جنگ تحمیلی صدام مقاومت کرد از این مرحله نیز عبور خواهد نمود و دستاوردهای زیادی بواسطه همین تحریم ها داشتیم . جنگ چیز خوبی نبود اما برای ما نعمات بسیاری را به ارمغان آورد و البته این به این معنا نبود که نباید جنایت های صدام حسین را آشکار می‌کردیم کارهایی که در بخش سلاح شیمایی انجام دادند از موضع قدرت آن را افشا کردیم و امروز به توانمندی و نوآوری‌های بسیاری رسیدیم و امروز ارتش و سپاه قوی داریم و امروز نیز در بخش اقتصاد یک اقتصاد قطعا شکوفایی خواهیم داشت و اولین سالی است که بودجه بدون نفت را تنظیم کردیم که دستاورد بزرگی است و امیدوار هستیم که این بودجه نفت را بتوانیم سال ها ادامه دهیم و به یک اقتصاد سالم برسیم و تحریم ها را انشاءالله هرچه زودتر خواهیم شکست . اما دنیا باید بداند آمریکا ظلم بسیار بزرگی بر علیه ملت ایران روا داشته که مصداق بارز جنگ اقتصادی ، تروریسم اقتصادی و تروریسم بهداشتی است و اقدامات تحریمی آنان اقدام بر علیه بشریت می‌باشد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما