هفتمین نمایشگاه بین المللی توانمندیهای صادراتی ج.ا.ایران - اکسپو 2025
هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به ایران اکسپو 2025 با مشارکت و همکاری سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت ماه 1404 در مرکز دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار گردید.
هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به « ایران اکسپو 2025» با مشارکت و همکاری سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت ماه 1404 در مرکز دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار گردید. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که در مرکز همایشهای بین المللی و با حضور ارزشمند جناب آقای دکتر پزشکیان، ریاست محترم جمهوری، مقامات ارشد کشوری و میهمانان خارجی از 112 کشور جهان برگزار گردید، ظرفیت ها و توانمندیهای داخلی و نقشه راه همکاریهای تجاری ج.ا.ایران با کشورهای جهان تشریح گردید. ریاست محترم جمهوری مشارکت و تعامل کشورها با یکدیگر و توسعه همکاریهای اقتصادی را مایه رشد، رفاه و تعالی مردمان این کشورها برشمردند. ایشان با اشاره به ظرفیت بالای تجاری و منابع طبیعی کشورهای حاضر بویژه آفریقایی، مهار تحریم های ظالمانه غرب را آسان دانسته و بر آمادگی کامل کشورمان در توسعه همه جانبه روابط تجاری، صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و انتقال فنآوری به خارج از کشور تاکید نمودند.
مهمترین جهت گیری هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو 2025 کاهش وابستگی به صادرات نفت خام و خام فروشی مواد اولیه، در کنار ارائه چهره جدیدی از توانمندی حداکثری در تولید و صادرات کالاهای غیر نفتی بود که در این میان شرکت های بزرگ صنعتی و همچنین دانش بنیان نقش ویژه ای را ایفا نمودند. نمایشگاه هفتم اساساً سه هدف اصلی و مشخص را هدفگذاری نمود :
1- نمایش ظرفیت ها و توانمندیهای صادراتی کشور ،
2- برقراری ارتباط میان شرکت های خارجی و داخلی با هدف انعقاد قرارداد در زمینه صادرات کالاهای تولیدی داخل به خارج از کشور و نیز تبادل فنآوری،
3- جذب سرمایه گذاری خارجی در سال « سرمایه گذاری برای تولید » ،
عملکرد هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو 2025
در نمایشگاه سال جاری بیش از 1210 شرکت صادراتی توانمند و برجسته ایرانی در قالب 814 غرفه و 7 گروه کالایی شامل بیش از 330 شرکت دانش بنیان داخلی به معرفی توانمندیهای خود پرداخته و نیز پاویون مناطق آزاد با هدف معرفی ظرفیت مناطق آزاد کشور و پاویون وزارت کشور با هدف معرفی ظرفیت های صادراتی استانها برپا گردید. از اینرو حضور استانداران محترم در این نمایشگاه به همراه روسای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استانهای کشور برجسته بود.
این در حالی است که در نمایشگاه ششم حدود 800 شرکت ایرانی در 6 گروه کالایی حضور داشتند. گروههای کالایی در نمایشگاه سالجاری تخصصی تر و دارای رشد کیفی بودند. این گروهها عبارتند از: صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایعدستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، پتروشیمی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی
فضای کلی نمایشگاه نسبت به دوره گذشته 20 درصد افزایش یافت و از طریق افزایش 3 برابری فضای باز نمایشگاهی این امکان برای شرکت های ایرانی فراهم گردید که برخی از تولیدات خود را در فضای باز به معرض دید عموم قرار دهند.