معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۹- ۰۸:۲۵ - مشاهده: ۳۱۷

اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان (هفته سوم اسفند 1398)

اهم اخبار و تحولات اقتصاد داخلی و خارجی گرجستان در هفته سوم اسفند ماه 1398 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد :

 

  • کاهش ارزش لاری گرجستان

ارزش لاری  پول گرجستان که در هفته‌های اولیه پس از سال جدید میلادی روند افزایشی و مثبتی در مقابل ارزهای خارجی گرفته بود ، با انتشار کرونا ویروس به ناگاه ارزش خود را از دست داد و هر دلار معادل 2.77 لاری معامله شد . لغو بسیاری از پرواز های مستقیم از چین ، ایران و ایتالیا و محدودیت های تردد  کشورهای اروپایی  آلمان، فرانسه، اتریش و اسپانیا، کاهش گردشگر و تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری و در آمد های ارزی این کشور ، از دلایل عمده کاهش  ارزش لاری در گرجستان عنوان شده است .  

 

  • صدور بیانیه بانک ملی گرجستان در پی کاهش ارزش لاری

بانک ملی گرجستان  در بیانیه ای که منتشر کرد به  دلایل کاهش  ارزش لاری اشاره کرد و شیوع  کرونا ویروس و  رشد عدم اطمینان  در بازار های بین المللی و منطقه ای و انتقال آن به بازارهای مالی از جمله بازار ارز را از دلایل آن برشمرد ، که پس از یک دوره تقویت پول ملی اتفاق افتاده است . شیوع کرونا و تاثیر آن بر بازار گردشگری و کاهش درامدهای ارزی گرجستان است که در بسیاری از کشورهای منطقه نیز روند مشابهی وجود دارد .  این بانک از آمادگی خود برای روبرو شدن با هر پیشآمدی اطلاع داد .

 

  • وزیر اقتصاد: کرونا اولین ضربه را به توریسم زده است

ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان ، در مصاحبه با خبرگزاری‌های گرجی گفت:  کرونا ویروس اولین ضربه شدید را به صنعت گردشگری زد. به گفته وی پس از ملاقات با هتلداران و شرکت های توریستی،  نخست وزیر و وزیر اقتصاد وضعیت بحرانی را در جلسه با مسؤلین بانک ها بررسی نمودند. در این جلسه مقرر گردید در آینده نزدیک طرح ضدبحرانی را به بخش توریسم پیشنهاد گردد.

منبع

 

  • خزاردزه خواستار تاسیس صندوق ثبات اقتصادی شد

 ماموکا خزرادزه یکی از رهبران حزب للو با اشاره به بحران احتمالی ناشی از ویروس کرونا خواستار تاسیس صندوق یک میلیاردی ثبات اقتصادی شد. بگفته خزرادزه، دولت با همکاری بانک مرکزی و سایر بانکهای فعال در کشور باید هرچه سریع تر برنامه تاسیس صندوق را تدوین و ضرر های احتمالی را به حد اقل برسانند

 منبع

 

  • اصلاحات در برنامه دولتی گرجستان در حوزه کشاورزی

دولت گرجستان  در چارچوب طرح "تحقق آینده"  با نصب سیستم های ضد تگرگ و ایستگاه‌های پمپاژ و همچنین حفاری چاه‌ها به فعالان بخش کشاورزی کمک می‌کند. این موضوع امروز توسط وزیر کشاورزی و حفظ محیط زیست گرجستان اعلام شد.به گفته داویتاشویلی موضوع احیای زمین به ویژه در منطقه شیدا کارلی  قابل توجه است. وی افزود طبق نیاز مردم ، در برنامه "تحقق آینده" تغییراتی روی داده است. تغییر در این برنامه به کشاورزان کمک می‌کند تا از محصولات زراعی در برابر بلایای طبیعی محافظت و سیستم مزارع خود را به روز کنند.

هم اکنون اشخاص حقیقی و حقوقی منتفع از برنامه دولت می‌توانند برای نصب سیستم ضد تگرگ کمکهای مالی تا حداکثر 7.3 هزار لاری برای هر هکتار (بیش از 2.5 هزار دلار) دریافت کنند. این کمکها برای شرکتهای تعاونی کشاورزی حداکثر 14.6 هزار لاری برای هر هکتار (بیش از 5 هزار دلار) خواهد بود.دولت همچنین تا 50٪ هزینه نصب ایستگاه‌های پمپاژ و حفر چاه‌ها را تأمین خواهد کرد. مبلغ این کمک هزینه 15 هزار لاری (بیش از 5.3 هزار دلار) و حداکثر آن  18 هزار لاری (بیش از 6.3 هزار دلار آمریکا) است. سهم تأمین اعتبار می‌تواند تا 60٪ افزایش یابد.

برنامه "تحقق آینده" همچنین شامل مواردی در زمینه کمک به کشاورزان برای پرورش برگ بو است.

وی افزود: گرجستان سنت پرورش این گیاه را از دیرباز داشته است. برگ بو گرجستان وارد بازارهای جدید می‌شود و صادرات آن در حال رشد است. این محصول به آسیای جنوب شرقی و همچنین به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. برنامه تحقق آینده از مارس 2015 به عنوان بخشی از برنامه اصلی بنام "Agroproject  اجرا شده است.هدف از این پروژه افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی، باغها و ساماندهی مزارع تولید نهال است.

در چارچوب این برنامه تا اکتبر سال 2019  بیش از 7.7 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی تحت پوشش قرار گرفته است. اعتبار دولتی اختصاص یافته برای اجرای این برنامه در این مدت بیش از 43.1 میلیون لار (بیش از 15.4 میلیون دلار) بوده است.

منبع

 

  • میزان سرمایه گذاری خارجی(FDI) در گرجستان در سال 2019

طبق داده‌های اداره ملی آمار، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در گرجستان نسبت به سال گذشته افزایش ناچیز (2، 0 درصد) داشته و به یک میلیارد و 267 میلیون دلار رسید.

فهرست کشورهایی که سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری در گرجستان انجام دادند به شرح ذیل است:

انگلیس – 8، 247 میلیون دلار

ترکیه  - 5، 236 میلیون دلار

ایرلند – 7، 132 میلیون دلار

ایالات متحده آمریکا – 99 میلیون

پاناما – 1، 78 میلیون

هلند – 9، 52 میلیون

روسیه – 5، 50 میلیون

چین – 4، 40 میلیون

ژاپن – 2، 39 میلیون

منبع 

  • وزیر اقتصاد گرجستان : لغو پروازها اقدام پیشگیرانه است

 ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان  پس از جلسه کابینه دولت حفظ سلامتی مردم را مهم ترین و اصلی ترین اولویت های دولت دانست و اعلام کرد که لغو پرواز ها بمنظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه پرواز های هوایی همچنین با کشور هایی که در معرض خطر شیوع کرونا  هستند، متوقف خواهد شد، افزود: گرجستان برای جذب گردشگران و سرمایه گذاران دائماً پرواز های مستقیم را با کشور های مختلف برقرار می‌کرد، اما در شرایط کنونی سلامتی مردم مهم تر از این پرواز ها  است. پروازها ی مستقیم با ایران، چین و ایتالیا معلق شده است .

داویت زالکالیانی وزیر امور خارجه  گرجستان نیز گفت: مسافرین 4 کشور چین، ایران، کره جنوبی و ایتالیا که دارای خطر بالای کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده بودند، هنگام عبور از مرز از محدودیت ها برخوردار می‌شدند ، اما  4 کشور آلمان، فرانسه، اتریش و اسپانیا به این فهرست اضافه شده اند .

  

  • سفر وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان به قطر

ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار طی سفر کاری به قطر با یسیم صیف احمد ال سولایت وزیر حمل و نقل و ارتباطات آن کشور دیدار کرد. در این دیدار قطر خواستار دسترسی به کریدورهای  حمل و نقل از طریق جاده ابریشم شد. به گفته تورناوا دولت قطر علاقمند است از مسیر زمینی و بنادر گرجستان جهت حمل و نقل کالا در دریای سیاه استفاده نماید. قطر همچنین مایل است در طرح های لجیستیک نیز مشارکت نماید. طرف گرجی چند مسیر مشخص برای پیوستن به کریدور را به قطر پیشنهاد کرد. در آینده نزدیک نمایندگان شرکت های خصوصی برای بررسی طرح های مشخص به گرجستان سفر خواهند کرد. در این دیدار طرفین مسئله راه اندازی پرواز های مستقیم بین دوحه و باتومی را نیز بررسی نمودند.

 منبع 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما