معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۰۳- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۴۱۵

بررسی زوایای نگرانی دولتمردان مجارستان از تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور

افزایش تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا ( 13 نفر) در مجارستان، موجب افزایش نگرانی مقامات رسمی در حوزه  سلامت و بهداشت عمومی و نیز آثار منفی آن بر اقتصاد این کشور شده است.  از این رو ظرف چند روز اخیر ضمن اطلاع رسانی عمومی از طریق شبکه‌های دیدار و شنیداری و انجام مصاحبه‌های متعدد  از سوی  اعضای ستاد ملی کرونا و نخست وزیر ، با برخی از مسئولین اتحادیه اروپا نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

 پایه اقتصاد مجارستان بر پایه خدمات، صنعت و کشاورزی استوار است .صنعت گردشگری یکی از منابع درآمدی کشور محسوب می‌گردد.  آقای میهالی وارگا، وزیر دارائی مجارستان بعد از شیوع کرونا در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های اقتصادی اظهار داشت: حدود 40 تا 50 درصد هتل های ذخیره شده ( رزرو) در مجارستان از سوی گردشگران اروپایی و چینی لغو گردیده است. وی در مورد تاثیر گسترش ویروس کرونا بر اقتصاد مجارستان به نکات ذیل اشاره کرد:

رشد اقتصادی مجارستان در 2020 به زیر 4 درصد ( 3.7 درصد ) و در صورت تشدید منفی خواهد شد. ( تخمین دولت در حالت عادی 4 درصد بوده است)

در صورت افزایش و برقرای حالت اضطراری، کشور با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و از این رو دولت از شرکت های تولیدی درخواست شده تا اثرات کرونا بر بخش های مختلف اقتصادی را بررسی تا اقدامات مناسب توسط دولت اتخاد گردد. هدف دولت حمایت و حفظ دستاوردهای بدست آمده اقتصادی در ظرف ده سال گذشته می‌باشد.

عدم بازپرداخت وام توسط شرکت ها و عدم درخواست وام جدید از جمله هشدارهای اقتصادی است.البته دولت با استفاده از تجریه سنوات قبل و برنامه عمل؛ گام های ضروری را برخواهد داشت.علاوه بر این در چارچوب برنامه مشترک با اعضای اتحادیه اروپا ، این مسائل مرتفع خواهد شد.

علاوه بر این آقا ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در طی تماس تلفنی با سران اتحادیه اروپا ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در کشور،  در خصوص تاثیر آن بر اقتصاد و ارتباط این چالش با پدیده مهاجرت رایزنی کرد. آقایی اوربان در گفگتو با چارلز میشل رئیس شورای اروپایی، پیرامون اقدامات پیشگیرانه مجارستان و آمادگی برای همکاری با سایر اعضای اتحادیه گفتگو کرد. وی تصریح کرد: بین مهاجرت غیر قانونی و کرونا ، ارتباط روشنی وجود دارد . تعدادی از مهاجرین به اروپا یا از ایران یا از خاک ایران عبور کرده اند، ازاین رو مجارستان ضمن تشدید حفاظت از مرزها، موقتا منطقه ترانزیت(مرزی) را نیز مسدود کرده است. اوربان در ادامه تاکید نمود: دولت مجارستان درحال بررسی کاهش اثر بخشی کرونا بر اقتصاد کشور است.

*بررسی اظهارت نخست وزیر و وزیر دارایی مجارستان در نشست (20 اسفندماه) اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان:

در جلسه ای که به میزبانی اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان و با حضور جمعی از مقامات رسمی ازجمله ویکتور اوربان نخست وزیر و میهالی وارگا، وزیر دارائی و تعدادی از فعالان بخش اقتصادی مجارستان برگزار گردید، آقای اوربان  با اشاره به ( برنامه عمل) جدید در راستای حفظ و حمایت از بخش اقتصادی ، از اتاق بازرگانی درخواست کرد تا بازخورد و دیدگاه بخش های مختلف اقتصادی را در خصوص این برنامه گردآوردی نماید. وی در ادامه با اشاره به تاثیرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد مجارستان تصریح کرد: فروکش کردن ویروس کرونا بین 5 تا6 ماه طول و در اروپا یعنی تا ماه جولای که دوره جذب حداکثر گردشگری است، ادامه می یابد. از این رو کشورهایی کشورهای گردشگر پذیر، آسیب بیشتری خواهند دید و باعث رکود بیشتر اقتصاد آنان می‌گردد. وی در ادامه هشدار دارد برای این ((تغییر بی رحمانه کرونا))تمهیدات لازم اندیشیده شود.

آقای وارگا نیز در این نشست اعلام نمود وزارت دارائی مجارستان برای حفظ و حمایت از دستاوردهای اقتصادی با تدابیر و اقدامات اضافی آمادگی دارد. وی افزود: ثبات در مقررات مالیاتی و پرداخت دستمزد و تلاش برای جذب سرمایه گذاری استمرار خواهدیافت.وی تصریح داشت: تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی به مراتب بیشتر از اثر انسانی است. وی در ادامه گفت: برای ایستادگی در این شرایط سخت ، بودجه لازم پیش بینی شده و در صورت لزوم به فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد.  

همچنین آقای گیورگی ماتولسی رئیس بانک مرکزی مجارستان بیان داشت،پیش بینی تاثیرات بلند مدت ویروس کرونا دشوار ولی آثار اقتصادی آن تا سالهای متمادی به درازا خواهد کشید. وی خاطرنشان ساخت: کرونا بر کلیه بخش های  اقتصادی اثر گذار خواهد بود.

یکی از تحلیلگران بخش صنع گردشگری مجارستان نیز در مصاحبه با  شبکه تلویزیونی مجارستان اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا در چین ، تعداد گردشگران چینی به مجارستان کاهش یافته است. وی اعلام کرد:  ماهانه  بین 20 تا 20 هزار نفر از توریست های چینی و در سال حدود 300 هزار نفر وارد مجارستان می‌شدند که  با آغاز این بحران ( بین 40 تا 60 درصد) سفرشان را به مجارستان لغو کرده اند.

 می‌توان گفت، در صورت عدم توفیق دولت مجارستان در کنترل شیوع کرونا، تاثیرات منفی آن بر بخش های اقتصادی ( توریسم، صنعت ؛ خدمات ) قابل ملاحظه خواهد بود. اشتغال نیروی کار خارجی در شرکت های تولیدی و صنعتی ، فعالیت کارخانجات خودروی ( آلمان، ژاپن ) و نیز فعالیت شرکت های کره جنوبی و سفر بخش قابل توجهی از اتباع ایتالیایی بر تشدید این وضعیت تاثیر گذار می‌باشد.  در ظرف چند روز اخیر احزاب مخالف سیاسی، ضمن انتقاد از عملکرد دولت در مقابله با شیوع کرونا ، از دولت درخواست کردند تا آقای کسلر وزیر توانمندی و مسئول اصلی ستاد کرونا، را به دلیل عدم کفایت برکنار کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما