معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۱۷- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۵۹۴

کاهش صادرات گاز روسیه به ترکیه

میزان مصرف گاز طبیعی ترکیه  معادل 50 میلیارد متر مکعب در سال است که تقریبا تمامی این مقدار از کشورهای روسیه ، ایران و جمهوری آذربایجان وارد میشود . روسیه بیش از نیمی از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین نموده وصادرات گاز این کشور به ترکیه از طریق خط لوله انتقال گاز بستر دریای سیاه تحت عنوان ‘’  جریان آبی ‘’ و ‘’ جریان ترک ‘’ ( ترک استریم ) صورت میگیرد .

ترکیه همچنین در تامین گاز مورد نیاز خود ، از کشورهایی مانند آمریکا ، قطر و الجزایر گاز مایع وارد نموده و در داخل پس از تبدیل به گاز ، آن را وارد شبکه توزیع مینماید. نگاهی به آمار و ارقام واردات گاز ترکیه در سال 2019 میلادی حاکی از آن است که این کشور حجم واردات گاز خود را از سوریه به طور قابل توجهی کاهش داده است . 

در سال 2017 میلادی میزان کل واردات گاز ترکیه 55 میلیارد و 249 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان گاز روسیه 51.93 درصد از حجم کل ورادات ترکیه را تشکیل میداد .

 ترکیه در سال 2018 میلادی نسبت به واردات 50 میلیارد و 360 میلیون مترمکعب گاز از خارج اقدام کرد که این بار نیز سهم روسیه در آن با 23 میلیارد و 642 میلیون متر مکعب 47 درصد بود . 

میزان واردات گاز  ترکیه در سال 2019 میلادی 45 میلیارد و 207 میلیون مترمکعب بوده که از این مقدار 15 میلیارد و 185 میلیون متر مکعب گاز روسیه بوده که 33.5 درصد از کل واردات گاز را تشکیل میدهد .  

افزایش میزان واردات گاز مایع ( LNG  ) ترکیه در سال 2019 میلادی نشان میدهد که این کشور بدنبال راههای جدید در تامین انرژی کشور است . 

 مسئولان  بخش انرژی ترکیه از یک سو تلاش میکنند تا به راهکارهای جدید و مناسب تری در تامین گاز مورد نیاز کشور برسند و از سوی دیگر به دنبال چاره ای برای عدم پرداخت هزینه گاز ضمانت شده بر اساس توافق با روسیه هستند . 

لازم به ذکر است که قرارداد خرید گاز روسیه توسط ترکیه بر اساس اصل تضمین خرید و پرداخت   ‘’ یا بخر ، یا پرداخت کن ‘’ بوده و هم اکنون  شرکت بوتاش ترکیه را با پرداخت هزینه 1 میلیارد متر مکعب  و شرکت های خصوصی را با پرداخت هزینه 6 الی 7 میلیارد متر مکعب گاز روسیه روبروکرده است .   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما