معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۱۶- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۳۶۱

اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان (هفته اول اسفند 1398)

اهم اخبار و تحولات اقتصاد داخلی و خارجی گرجستان در هفته اول اسفند ماه 1398 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد :

ساخت کارخانه بازیافت پلاستیک در غرب گرجستان 

به گزارش وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، کارخانه بازیاف مواد پلاستیکی در استان سامگرلو ـ زما سوانتی تاسیس خواهد شد. گرانول پلیمری تولید شده در این موسسه علاوه بر بازار داخلی به خارج نیز صادر خواهد شد.

شرکت Global recycling co  تاسیس شده توسط شرکت هلندی H.I.P. Trade، در حراج دولتی  100 پروژه ارائه شده از سوی دولت زمین مربوطه را در بخش Khobi برنده شده است. در این طرح 30 میلیون لاری (نزدیک به 10 میلیون دلار) سرمایه گذاری خواهد شد. در این موسسه 500 نفر اشتغال خواهند داشت.

همچنین در آینده ساخت کارخانه‌های پایین دستی برای محصولات این کارخانه در مناطق آزاد گرجستان مد نظر می‌باشد. بدین تریب چرخه کامل تولید محصولات صادراتی ایجاد خواهد شد. طرح 100 پروژه سرمایه گذاری از بهار سال 2019 اجرا گردید. تا کنون 45 واحد در چارچوب این طرح به سرمایه گذاران واگذار شده است. 

 رکود در بخش کشاورزی گرجستان همچنان ادامه دارد

 براساس داده‌های اولیه برای سه ماهه چهارم سال 2019، در گرجستان 864.100 راس گاو وجود دارد که 1.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2018 است.در همین مدت تعداد گوسفندان با 14.8٪ کاهش به 740.800 راس رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال 2018 ، 13.2٪ کمتر است.تعداد مرغ در گرجستان 9.1 میلیون قطعه بوده که نسبت به سال 2018 دوازده درصد بیشتر است.میزان تولید شیر در دوره گزارش ، 91.7 میلیون لیتر بوده که این رقم 2.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2018 است. در سال 2019 ، میزان تولید شیر سالانه 546.9 میلیون لیتر بوده است که 1.5 درصد نسبت به سال 2018 کاهش یافته است.

 از سه ماهه چهارم سال 2019 ، تولید گوشت در گرجستان نزدیک به 21 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2018 ، 9.5٪ کمتر است. به طور کلی ، در سال 2019 میزان تولید گوشت نزدیک به 68 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.9 درصد کمتر است.در دوره گزارش ، تولید تخم مرغ 148.7 میلیون عدد بوده است که 38٪ کمتر از مدت مشابه سال 2018 است. میزان تولید سالانه 605.5 میلیون عدد بوده که نسبت به سال 2018 نزدیک به 4.6 درصد کمتر است.

گرجستان یکی از مهم ترین راههای ارتباطی  بین بین اروپا و آسیا

دیوید زالکالیانی  وزیر امور خارجه گرجستان در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت: گرجستان می‌تواند یکی از موثرترین راهها برای اتصال اروپا و آسیا باشد.وزیر امور خارجه در گفتگو با این نشریه ، بر اهمیت استراتژیک منطقه دریای سیاه تأکید کرد و گفت: در این راستا کاهش نفوذ نظامی و سیاسی فدراسیون روسیه بسیار مهم است.داود زالکالیانی می‌گوید که گرجستان به لحاظ سیاسی ، نظامی و اجتماعی و اقتصادی نیاز به توجه و مشارکت شرکای اتحادیه اروپا و ناتو دارد.زالکالیان همچنین خاطرنشان می‌کند که در صورت عدم توجه اتحادیه اروپا و سایر شرکای غربی ، دیگران از "پر کردن خلاء" سوء استفاده خواهند  کرد.

 کارشناس اقتصادی: با قطع پرواز با ایران و چین احتمال دارد گرجستان 100 میلیون دلار را از دست دهد

واختانگ چارایا اقتصاددان گرجی معتقد است که قطع پرواز با ایران ممکن است باعث از دست دادن 70 میلیون دلار شود. چارایا احتمال دهد که در صورت ادامه وضعیت در ماه آینده، در کنار افزایش تعداد کشورهای تحت قرانطینه میزان خسارت نیز بالا رود.با توجه به آمار سال گذشته چارایا میزان خسارت احتمالی 4 ماه آینده بخش گردشگری گرجستان را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد.

-  قطع پروازهای مستقیم با چین ظرف 4 ماه آینده باعث کاهش 13-14 هزار توریست می‌شود که معادل 30 میلیون دلار (سال گذشته نفری متوسط 2253 دلار هزینه کرد داشتند) خواهد بود.

-  با قطع ارتباط هوایی با ایران 4 ماه آینده نیز گرجستان 26-27 هزار مسافر ایرانی و درآمدی برابر با 70 میلیون دلار (نفری 2715 دلار هزینه کرد) را از دست خواهد داد.

به عقیده چارایا 100 میلیون دلار برای اقتصاد کشور اهمیت چندان ندارد اما بخش توریسم کاهش تقریباٌ 10 درصدی خواهد داشت.

متاسفانه گرجستان مجبور است این قیمت را در ازای احتیاط پرداخت کند. این کارشناس امیدوار است که ایتالیا و یا کشورهای همسایه مشترک ایران و گرجستان به این لیست اضافه نشوند. ضمناٌ صرفاٌ قطع پرواز های مستقیم خطر را بطور کامل برطرف نمی‌کند و این شرایط کشور را در مقابل مشکلات جدی قرار می دهد. 

حمایت وزیر دارایی گرجستان با خرید تضمینی برق توسط دولت 

به گفته ایوان ماچاواریانی وزیر امور دارایی گرجستان، به رغم آنکه واردات برق از نظر اقتصادی سودآورتر  از خرید تضمینی آن توسط دولت است، این رویکرد باید در گذشته بماند. البته باید جایگزینی برای انرژی وارداتی جستجو شود. اما نه به هر قیمتی.

به گفته وی در سال 2019 گرجستان برای تامین کسری برق خود 78 میلیون دلار پرداخت کرده است. در مورد نحوه خرید تضمینی برق از تولید کنندگان محلی مذاکراتی با صندوق بین المللی ارز صورت گرفت است. طبق توصیه آنها باید شاخصهای خرید تضمینی در حداقل خود باشد. وی افزود، اصول بازار نقش تعیین کننده ای در توسعه بخش انرژی گرجستان بازی خواهد کرد. مهم نیست که ایستگاه‌ها ساخته شده آبی و یا حرارتی باشند. بلکه مهم است آنها از نظر تجاری و برای کل کشور سودمند باشند.

در سالهای اخیر با رشد اقتصادی و افزایش مصرف برق در گرجستان این کشور مجبور به افزایش واردات برق از روسیه شده است. با توجه به نبودن روابط سیاسی بین دو کشور و ادامه هر از گاه تنش ها میان آنها، رشد وابستگی به انرژی برق روسیه را می‌توان به معنی کاهش امنیت انرژی گرجستان تعبیر نمود. لذا مسئولین این کشور سیاست های حمایتی را برای رشد صنعت تولید برق این کشور اتخاذ نموده اند.

  شیوع ویروس کرونا در ایران چه تاثیری بر اقتصاد گرجستان خواهد داشت؟

به گفته پروفسور یوسف آرچاوادزه کارشناس مسایل اقتصادی توقف پروازهای مستقیم از ایران میلیونها دلار به اقتصاد گرجستان زیان وارد خواهد کرد.

طبق آخرین گزارش ها تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران به 95 و تعداد بیماران فوت شده به 15 نفر رسیده است. در چین نیز تعداد مبتلایان از 75 هزار نفر و فوتی‌ها نیز به 2600 تن رسیده است. ممکن است زیان‌های وارده مستقیم از این تصمیم به 100 میلیون دلار برسد. اما این تنها بخشی از نمای کلی درآمدهای روزانه از این مناسبات اقتصادی متقابل باشد. علاوه بر این، زیانها می‌تواند به معنای کاهش درآمدهای گرجستان از سرمایه گذاران ، بازرگانان و گردشگران ایرانی باشد.

تا کنون مورد آلودگی به این ویروس در گرجستان مشاهده نشده است. اما گرجستان برای آنکه همچنان در منطقه سبز ـ عاری از آلودگی ـ بماند، به رغم زیان‌های این تصمیم مجبور به متوقف کردن پروازهای مستقیم از چین و ایران گردید. در تمامی مبادی ورودی نیز وضعیت سلامت مسافران مورد بررسی قرار می‌گیرند. 

 تاکید وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان بر اهمیت همکاری با گرجستان 

میکائل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان در دیدار با وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در باکو بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد.  وی ضمن استقبال افزایش سرمایه گذاری شرکت های آذربایجانی در گرجستان اعلام کرد که همکاری دو کشور و اجرای طرح های مشترک اقتصادی می‌تواند حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار گرجستان و جمهوری آذربایجان را افزایش دهد.

گفتنی است ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان به باکو سفر کرده است . وی در چارچوب این سفر در در اجلاس وزرای کریدور گاز جنوب  شرکت خواهد کرد. 

اصلاحات قانون مالیاتی گرجستان

وزارت دارایی گرجستان در تلاش است تا اصلاحاتی در قانون مالیات انجام دهد تا آن را به قوانین اتحادیه اروپا نزدیکتر کند و به تعهدات انجام شده براساس توافق نامه انجمن که در سال 2014 میان گرجستان  و اتحادیه اروپا منعقد شده است ، عمل کند. این اصلاحات بر کلیه مقررات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) که توسط کد مالیات تهیه شده اند تأثیر می‌گذارد.

براساس این لایحه ، کالاهای مصرفی ، مصنوعات ، کالاهای جمع آوری شده یا عتیقه‌های تجاری ممکن است با توجه به حاشیه سود مالیات بپردازند .همچنین فعالیت های پزشکی و آموزشی و خدمات مرتبط با آن از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.وزارت دارایی می‌گوید اصلاحات در قانون مالیات تأثیر مثبتی بر مالیات دهندگان کشور خواهد گذاشت.

قوانین سخت گیرانه گرجستان برای کاهش خطرات پولشویی مربوط به قمار

وزیر دارایی ایوان ماچاواریانی  از اقدامات جدیدی  برای کاهش خطرات پولشویی مربوط به قمار در گرجستان خبر داد . این ابتکار عمل شامل اجرای یک سیستم جدید برای ثبت نام و تأیید هویت بازیکنان است.همچنین ، هدف آن ایجاد لیستی از افراد معتاد به قمار و کنترل حرکت وجوه از طریق کانال های مشخص شده است.

ماچاواریانی  گفت: تنظیم و نظارت بر این بخش از اهمیت برخوردار است زیرا این بخش در مقابل استفاده در طرح های پولشویی آسیب پذیر است.وی گفت: موضوع نظارت بر بخش قمار کاملاً پیچیده است.نمونه‌های زیادی در دنیا وجود دارد که یک بخش قمار نادرست تنظیم شده صدمات بیشتری به جامعه وارد کرده است و می‌تواند فعالیت غیرقانونی را به وجود آورد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما