معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۲۷- ۰۸:۲۵ - مشاهده: ۸۴۷
حاشیه خبر:

معرفی نمایشگاه بین المللی گردشگری تالین استونی

نمایشگاه بین المللی توریسم و گردشگری استونی درماه فوریه هر سال معمولا چند روز قبل از سالگرد استقلال این کشور در شهر تالین برگزاری می‌گردد. نمایشگاه سال جاری ( 2020 ) در تاریخ 7 فوریه برابر با 18 بهمن 1398 افتتاح شد و تا 9 فوریه ( 20 بهمن ) ادامه داشت.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت حدود 8000 متر مربع و در سه سالن برزرگ سرپوشیده در حاشیه شهر تالین برگزار شده است. حدود 500 غرفه دار از شرکت های گردشگری استونی و 32 کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند. اکثر شرکت کنندگان از کشورهای اروپایی ( فنلاند، سوئد، سویس، نروژ، دانمارک، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، بلغارستان، مجارستان، اسلواکی ، جمهوری چک ، لهستان، یونان و همچنین لیتوانی ، لتونی، روسیه، بلاروس، اوکراین و .... ) بودند. از کشورهای خاورمیانه، آسیای غربی، کشورهای مشترک المنافع ، فقط کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه حضور داشتند.

شرکت کنندگان از کشورهای مختلف در معرفی شهرهای تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، طبیعت زیبای جنگلی، سواحل زیبا و شرکت های هواپیمایی ، دیگر تسهیلاتی که برای گردشگران در نظر گرفتند از قبیل خدمات بانکی، انواع بیمه، استفاده از کارتهای معتبر بانکی برای پرداخت هزینه‌های سفر، هتل های ارزان قیمت، خدمات درمانی ( توریسم سلامت ) ، برقراری کاروان تور گردانی در کشورهای مقصد فعال بودند.

طبق برنامه قبلی، قرار بود این نمایشگاه توسط وزیر امور اقتصادی و زیرساخت افتتاح شود که این برنامه لغو و به جای ایشان آقای می هیل کولوارت (Mihhail Kolvart  ) شهردار تالین نمایشگاه را افتتاح کرد.

آقای دکتر تام سیلانیمی( Tom  Selanniemi ) که مدیر مرکز طبیعت فنلاند می‌باشد،  برای سخنرانی قبل از افتتاحیه نمایشگاه گردشگری دعوت شده بود . دکتر تام موضوع سخنرانی اش را به گردشگری پایدار (Sustainable Tourism  ) اختصاص داد و از مختصات گردشگری پایدار گفت وی افزود : " زمانی باید از گردشگری پایدار صحبت شود که همه ابعاد گردشگری ، زیرساخت ها هتل ها، جاده‌ها، مسیرهای خشکی و دریایی ، بانک ها، بیمه‌ها، حمل و نقل ، رفاه زندگی و امنیت ، آب و غذای گردشگران فراهم شده باشد. در چنین صورتی است که می‌توان ادعا کرد که توریسم مثل یک حرفه تجاری (Tourism Business  ) در خدمت دولت و ملت یک کشور قرار می‌گیرد و دولت و مردم می‌توانند از منافع و منابع مالی فراوان آن بهره داری کنند" .

منابع مالی حاصل از گردشگری به تنهایی و یا در کنار درآمدهای مالیاتی، اقتصاد خیلی از کشورهای جهان را که فاقد منابع و ذخایر معدنی می‌باشند را تامین می‌کند. امروزه توریسم بیش از 10 درصد از شغل های جهان را تشکیل می دهد. علاوه براین، بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان (GDP  ) ، از طریق توریسم تامین می‌شود. نکته شگفت انگیزتر اینکه با توسعه روند جهانی گردشگری ، رقم دو شاخص فوق الذکر در حال افزایش نیز می‌باشد. دکتر تام، گردشگری پایدار را به میز مثلثی سه پایه تشبیه کرد که جایگاه توریسم پایدار در نقطه مرکزی سطح این میز مثلثی می‌باشد. میز سه پایه بیش از میز چهار پایه در معرض لغزش و سرنگون شدن است. تمام لوازم و نیازمندیهای مادی گردشگری ( جاده، هتل، جاذبه‌های گردشگری، بهداشت، حمل و نقل، بانک، بیمه، آب ، غذا، امنیت و رفاه ، آرامش و آسایش توریست و همه و همه )  به منزله پایه‌های اصلی این میز مثلثی شکل است که اگر هرکدام از آنها از استاندارد کافی برخوردار نباشد، به منزله کوتاهی و بلندی پایه‌های آن میزچوبی است.

به اعتقاد دکتر تام، تامین مایحتاج و نیازمندیهای مادی یک توریسم پایدار به تنهایی برای تجاری شدن این حرفه کافی نیست. آنچه که در مرحله دوم می‌تواند گردشگری را به منبع بزرگ تامین درآمد دولتی و ایجاد اشتغال برای مردم هر کشور تبدیل کند، اهرم مدیریت در بکارگیری صحیح از زیرساخت های مادی گردشگری است. این امر همان چیزی است که به نقطه مرکزی سطح میز مثلثی اشاره دارد. تنها مدیریت صحیح است که می‌تواند فعالیت های گردشگری را با استفاده از ابزار و لوزام جانبی ( پایه‌های میز ) در مرکز ثقل صفحه مثلثی بنا نهد و به صورت متوازن در سطح کشور توسعه دهد. یادمان باشد که مثال میز سه پایه ( نه چهار پایه ) تداعی کننده راحت واژگون شدن آن در صورت قرارگرفتن اجسام سنگین تر در هر گوشه اش می‌باشد.

دکتر تام، با اشاره به خطرات در پیش روی توریسم در آینده گفت تغییرات آب و هوایی (Climate Change  ) یکی از بزرگترین موانع گردشگری در سالهای آینده خواهد بود که به طور مستقیم بخش های کشاورزی ، صیادی، منابع طبیعی و محیط زیست را تحت تاثیر قرار خواهد داد که اثرات غیر مستقیم آن نیز در بخش گردشگری فوق العاده خواهد بود.

گردشگری در کشور استونی زیر نظر وزارت اقتصاد و ارتباطات قرار دارد. انجمن توریسم و گردشگری استونی (Estonian Travel and Tourism Association ) با شماره تلفن، سایت و آدرس ایمیلی ذیل از طرف وزارت اقتصاد هرساله مسئول سازماندهی نمایشگاه بین المللی گردشگری تالین می‌باشد. شرکت های گردشگری از هر کشوری در صورت تمایل به شرکت در این نمایشگاه، در سالهای آینده می‌توانند از قبل با این انجمن هماهنگی نمایند.

هزینه‌های ثبت نام بر اساس مقدار فضای درخواستی به تفکیک و جزئیات در سایت فوق تشریح شده است. فضاهای در نظر گرفته در سال جاری به ابعاد 9 ، 12 ، 15 و 16 متر مربع در زیر سقف بود.

فقط شرکت های گردشگری از کشور میزبان ( استونی ) مجاز به فروش کالاهای مواد غذایی و صنایع دستی خود می‌باشند.

راه‌های ارتباطی با هماهنگ کنندگان و برگزار کنندگان نمایشگاه  به شرح زیر می‌باشد:

00372- 6313013

www.tourism.eu

info@etfl.ee

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما