معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۲

برگزاری نشست کمیته همکاری اقتصادی بین مجارستان و ترکمنستان

بطورکلی" سیاست نگاه به شرق"دولت ویکتور اوربان ، نخست وزیر مجارستان بعنوان یکی از مبانی اصلی توسعه همکاری به ویژه در حوزه همکاری اقتصادی با کشورهای آسیایی از جمله جمهوری ترکمنستان به شمار می آید. بدون شک سیاست خارجی دولت مجارستان برای" تنوع سازی " در تامین منابع انرژی از یکسو و برخوداری ترکمنستان از منابع سرشاز گاز از سوی دیگر ، شالوده اصلی نگاه مجارستان به ترکمنستان را تشکیل می دهد. ترکمنستان بعنوان یکی از چهار کشور برتر دنیا در حوزه ذخائر گازی، از مقاصد همکاری انرژی مجارستان است و امیدوار است در چارچوب طرح های انتقال گاز ترکمنستان به اروپا( ترانس خزر ، کریدور دهلیز جنوبی ) بخشی از منابع انرژی خود را صادر نماید. علاوه بر این یکی دیگر از اولویت های دولت ترکمنستان در طی سال های اخیر توجه به امنیت غذایی است، لذا از همکاری با کشورهایی مانند مجارستان که از سوابق و تجربیات خوبی در حوزه کشاورزی برخوردار می‌باشد، استقبال می‌کند.

 ورای موضوع همکاری در حوزه انرژی، محورهای ذیل نیز در ارزیابی برنامه توسعه مناسبات دو کشور حائز توجه است:

-رایزنی با کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای ترک زبان (مجارستان بعنوان عضو ناظر) و ابتکار (یک کمربند- یک جاده ) ارائه شده توسط پکن.

- افزایش همکاری تجاری (صادرات ) و ارائه خدمات فنی و مهندسی ( آبیاری ، داروئی ، غذایی ) و..

 بعد از  امضای موافت نامه همکاری اقتصادی و تشکیل کمیته مشترک همکاری اقتصادی در سال 2014 میلادی ، مبادله هئیت های تجاری و اقتصادی بین دو کشور سرعت بیشتری به خود گرفت . وزیر اقتصاد و دارایی ترکمنستان و وزارت امور خارجه و تجارت مجارستان بعنوان دستگاه مسئول کمیته همکاری اقتصادی تاکنون (حداق 4 بار) نشست مشترک برگزار کرده اند که آخرین بار آن درطی روزهای 20 و 21 ژانویه 2020 میلادی در بوداپست برگزار شده است. همزمان با آن همایش تجاری دو کشور  با حضور 100 تن از تجار و فعالان بخش اقتصادی  برگزار و قراردادهایی نیز از جمله در حوزه تولید و پرورش طیور به امضاء رسیده است.

آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در ملاقات با آقای رشید مرودوف همتای ترکمن خود در عشق آباد (20 می 2019 )  در زمینه مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی و بشر دوستانه بحث و تبادل نظر کرده و امضای یادداشت تفاهم همکاری ورزشی یکی از دستاوردهای این سفر بوده است.

بطورکلی حوزه‌های انرژی ، حمل و نقل، کشاورزی، صنایع غذایی، مدیریت آب، صنعت داروئی و سلامت و آموزش و  محیط زیست از اولویت های همکاری دو کشور می‌باشد. شرکت Richter یکی از شرکت های مهم  و فعال مجاری در صنعت دارویی  درحال حاضر در ترکمنستان حضور دارد. اعطای بورسیه تحصیلی به تعداد 20 نفر از دانشجویان ترکمنی از مصادیق همکاری در حوزه علمی و آموزشی دو کشور می‌باشد.

امنیت غذایی ، انتقال دانش و فناوری در زمینه  پرورش و تولید دانه در مناطق بیابانی و خشک از دیگر زمینه‌های همکاری است. دولت مجارستان برای افزایش همکاری اقتصادی دو کشور ، خط اعتباری به ارزش 46 میلیون دلار  در جهت حمایت مستقیم از پروژه‌های اقتصادی ایجاد کرده است. در ژوئن 2016 میلادی ، موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و فرار مالیانی میان دو کشور به امضاء رسیده است.

 بنا به اظهارات آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان، در حوزه حمل و نقل  طرفین در حال بررسی زمینه‌های همکاری در بخش حمل و نقل هواپیمای مسافربری و جاده ای می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما