معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۱۱- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۳۰۱

تحولات اقتصادی دانمارک (هفته اول دی 1398)

مهم ترین اخبار اقتصادی دانمارک در هفته اول دی ماه 1398 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به قرار ذیل است؛

انتخاب اریکسون بعنوان تامین کننده شبکه 5 جی در گرینلند

بدنبال اختلاف ها درباره شبکه 5 جی جزائر فارو  ، گرینلند شرکت سوئدی اریکسون را بعنوان تامین کننده شبکه نسل پنجم (5 جی) تلکام خود انتخاب کرده است. یک مقام گرینلندی گفت" 5 جی به گرینلند خواهد آمد اما هنوز تاریخ مشخصی برای این امر تعیین نشده است. ما فکر نمی‌کنیم در میان تامین کننده این سیستم جائی برای هواوی وجود داشته باشد. این مقام گرینلندی گفت در این انتخاب موضوعاتی مانند کیفیت، قیمت و امنیت مد نظر قرار گرفته است. اوایل امسال تی دی سی، تلکام دانمارک نیز اریکسون را به هواوی ترجیح داد. تی دی سی البته این انتخاب خود را یک تصمیم تجاری و به دور از نگرانی‌های گسترده درباره هواوی و امنیت اطلاعات عنوان کرد. (پلیتیکن)

خروج شرکت سویسی از نورداستریم2 بخاطر ترس از تحریم آمریکا
شرکت سویسی آل سیز، Allseas، که در فرایند لوله گذاری خط لوله گاز نورداستریم2 قرار دارد بدلیل تهدید تحریم آمریکا از این پروژه کنار کشیده است. این شرکت که با دو کشتی لوله گذاری در آبهای عمیق در پروژه نورداستریم2 برای انتقال گاز روسیه به مرز آلمان شرکت داشت درست قبل از امضای قانون تحریم شرکت های لوله گذار در این پروژه توسط رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه با انتشار بیانیه ای خروج خود از این پروژه را اعلام کرد. آمریکا به تمامی‌شرکت های درگیر در این پروژه سی روز فرصت داده تا به فعالیت های خود پایان دهند در غیر این صورت مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد. لوله گذاری این پروژه مراحل پایانی را طی می‌کند و تنها بخش نزدیک به جزیره بونهولم دانمارک باقی مانده است. دانمارک تنها در ماه اکتبر مجوز عبور این خط لوله از آبهای سرزمینی خود را صادر کرد.

نورداستریم2 که از سواحل بالتیک روسیه تا مرز آلمان ادامه دارد سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا انتقال خواهد داد. آمریکا به آلمان فشار زیادی را تحمیل کرده تا این پروژه را بکلی کنار بگذارد اما آلمان زیر بار این فشار ها نرفته است. لوله گذاری در آبهای به اعماق حدود 200 متری به پایان رسیده و بخش باقیمانده گرچه در اعماق حدود 90 متری صورت خواهد گرفت اما این بخش از کار دارای پیچیدگی‌های خاصی خواهد بود. به گفته کارشناسان نورداستریم2 باید کشتی‌های جایگزین پیدا کند تا پروژه به اتمام برسد. کشتی روسی Akademik Cherskiy می‌تواند جایگزین کشتی‌های سویسی شود اما از آنجا که این کشتی در خاور دور روسیه مستقر است مدت دو ماه طول خواهد کشید تا به دریای بالتیک برسد. (jv.dk)

توجه شفافیت بین المللی به فساد در بخش دولتی
شفافیت بین المللی برای پیشگیری از فساد در بخش دولتی در دانمارک یک برنامه پنج ماده ای را ارائه داده است. بدنبال برملاء شدن چند مورد فساد در بخش های عمومی، از جمله برداشت غیرقانونی از حساب سازمان تامین اجتماعی، اختلافات در صورتحساب های خرید های نظامی، رسوائی پرداخت سود سهام، فساد در اداره مالیات بر ارزش افزوده و "اشتباهات" در موسسه ملی سرم سازمان شفافیت بین المللی را بر آن داشته تا اعلام کند که بخش عمومی در این کشور نیاز به یک تلنگر دارد. اتحادیه اروپا در ماه اکتبر دستور العملی را صادر کرد که طی آن شرکت های با بیش از 50 نفر پرسنل باید کانالی برای افشاگری محرمانه ایجاد کنند. دانمارک دو سال وقت دارد این دستور العمل را به اجراء بگذارد. علاوه بر این جرائم سنگین مالی و سایر اقدامات اداری باید در نظر گرفته شوند تا از بروز چنین جرائمی‌ پیشگیری بعمل آید. (بی تی)


برخورد با وام های کوتاه مدت با سود 800 درصدی

در دانمارک وام های کوتاه مدت با سود های گزاف مرسوم شده بود. گزارش شده که نرخ سود برخی وام ها موسوم به " وام روز حقوق " به 800 درصد هم می رسید و در نتیجه عده زیادی در این تله گرفتار شده و توانائی بازپرداخت را نداشتند. دولت با کمک تمامی احزاب در یک اقدام فوری سقف نرخ سود وام های کوتاه مدت را حداکثر 35 درصد تعیین کرد. هفته گذشته سازمان نظارت مالی به شرکت های وام دهنده هشدار داد که نباید به کسانی که توانائی بازپرداخت ندارند وام داد. این سازمان از این شرکت ها خواست فرایند تعیین رتبه اعتباری وام گیرندگان را فعال سازند. در یک سال اخیر تعداد زیادی از کشورهای اروپائی با شرکت هائی که نرخ های نجومی دریافت می‌کنند برخورد کرده اند. فنلاند اوایل امسال در این راستا اقدام کرد و نروژ نیز میزان وام را به درآمد افراد محدود کرده است. (تی وی2)

کادوی کریسمس برای شرکت اوراستد
شرکت نیمه دولتی اوراستد، اپراتور بزرگترین مزارع فراساحلی ( واقع در فلات قاره ) تولید انرژی بادی، به همراه شش شرکت شریک خود مبلغ 34.6 میلیون کرون (5.1 میلیون دلار) یارانه برای یک پروژه هیدروژن تجدیدپذیر از برنامه نمایش و توسعه فناوری آژانس انرژی دانمارک دریافت کردند. کارخانه دو مگاواتی ذخیره هیدروژن در نزدیکی کپنهاگ ساخته خواهد شد تا هیدروژن تجدیدپذیر برای اتوبوس، کامیون و احتمالا تاکسی فراهم نماید. برق این کارخانه از نیروگاه توربین‌های بادی 3.6 مگاواتی فراساحلی اوراستد تامین خواهد شد.
این تاسیسات روزانه 600 کیلوگرم هیدروژن تولید خواهد کرد که برای مصرف 20 الی 30 اتوبوس کفایت خواهد کرد. این هیدروژن همچنین در آزمایش های کامیون و تاکسی نیز بکار گرفته خواهد شد. در بیانیه شرکت اوراستد آمده که تولید هیدروژن می‌تواند به دانمارک در نائل آمدن به هدف کاهش 70 درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال 2030 کمک کند. (اوراستد. دات کام)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما