معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۰۲- ۱۰:۱۶ - مشاهده: ۵۸۸

آفریقای جنوبی به دنبال نفت خام در سودان جنوبی

صندوق مرکزی سوخت آفریقای جنوبی اخیرا در خصوص استفاده از منابع صندوق ذخایر سوخت آفریقای جنوبی SFF ، به منظور تامین مالی اکتشاف یک بلوک نفتی در سودان جنوبی سخن به میان آورده است.

آقای کولی زونو (Kholly Zono) مدیرعامل صندوق مرکزی انرژی آفریقای جنوبی در گزارشی که در مقابل کمیته منابع معدنی و انرژی پارلمان ارائه نمود؛ اظهار داشت که طبق برآوردها  هزینه اکتشاف نفت در این بلوک معادل 48 میلیون دلار (708 میلیون راند) و مدت آن نیز شش سال می‌باشد. گروه صندوق مرکزی سوخت افریقای جنوبی که شامل صندوق استراتژیک سوخت این کشورSFF، شرکت ملی نفت آفریقای جنوبی PTROSA و سایر شرکتها می‌باشد ذخایر نقدی معادل 18.7 میلیارد راند در اختیار دارند.

بخشی از این ذخایر معادل 4 میلیارد رند از طریق فروش غیر قانونی اوراق قرضه سوخت استراتژیک آفریقای جنوبی در سال 2016 به دست آمده است. آقای Zono در این مورد عنوان کرده است صندوق مرکزی انرژی آفریقای جنوبی با توجه به اینکه این مبلغ در حال حاضر در روند رسیدگی قضائی (به دلیل انتقال غیر قانونی آن) قرار دارد و بلوکه می‌باشد به دنبال لغو فروش اوراق هستند.
وی همچنین در مورد بلوک نفتی مورد اکتشاف در سودان جنوبی گفته است امیدواری زیادی برای کشف نفت در آن وجود دارد چرا که این بلوک در منطقه ای قرار دارد که در اطراف آن در حال حاضر نفت بهره برداری می‌شود و انتظار می رود سرمایه گذارن خوبی برای مشارکت در اجرای این پروژه داوطلب شوند. وی در ادامه گفت؛ در همین رابطه تعدادی از شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در این پروژه پیشنهاد داده اند که این پیشنهادات در حال ارزیابی می‌باشد. آقای زونو می‌گوید در صورتی که آفریقای جنوبی شریک مناسبی در این پروژه پیدا کند ممکن است که بخشی از سهام خود را در قبال سرمایه گذاری و ... به این شرکت واگذار کند. او می‌گوید واگذاری زمانی اتفاق می افتد که یک دولت حقوق مربوط به نفت، گاز و یا مواد معدنی را  در زمینه ای که سرمایه گذار فعالیت می‌کند، تضمین نماید.

وی همچنین در گزارش خود به پارلمان اظهار داشت صندوق مرکزی سوخت آفریقای جنوبی از خطراتی که ممکن است در پروژه‌های خیلی بزرگ ایجاد شود اطلاع دارد و لذا امکان اجرای آن به تنهایی ممکن است باعث خسارت زیادی شود. وی اذعان داشت که تجربه کافی در این زمینه داریم و خسارات  پتروسا در پروژه ایخوازی IKHWEZI  را فراموش نخواهیم کرد. ( پروژه مذکور در سال 2014 تا 2015 توسط پتروسا به منظور تامین گاز مورد نیاز پالایشگاه موسل بی با حفر 5 حلقه چاه در دریا توسط این شرکت در منطقه ای به همین نام انجام گرفت که پس از هزینه کردن مبلغی معادل 14.5 میلیارد راند به شکست انجامید.)
ایشان دلیل اصلی دنبال کردن اکتشاف نفت در سودان جنوبی توسط آفریقای جنوبی را مصون ماندن از نوسانات قیمت نفت و کم کردن وابستگی این کشور به نفت خام سایر کشورها می داند. البته این نکته هم باید مد نظر قرار گیرد که نفت خام استخراجی از سودان جنوبی به تنهائی قابل استفاده در پالایشگاههای آفریقای جنوبی نمی‌باشند و لازم است با  نفت خام مناسب از سایر کشورها ترکیب شود تا قابل استفاده در پالایشگاه‌های این کشور باشد.
با وجود اینکه موضوع قرارداد استخراج نفت خام در سودان جنوبی در کمیته انرژی پارلمان مورد بحث و بررسی می‌باشدلکن آقای کوین مایلٍیهام یکی از نمایندگان عضو حزب اتحاد دموکراتیک می‌گوید که طی 5 ماه گذشته تلاش های زیادی برای دستیابی به این قرار داد انجام داده است و قولهایی هم از سوی معاون وزیر انرژی سابق به وی برای دسترسی به این توافق داده که اجرایی نشده است. وی همچنین اظهار داشته که وزارت انرژی در پاسخ به درخواست دسترسی به توافق، آنها وی را به صندوق ذخایر سوخت استراتژیک آفریقای جنوبی به عنوان امضا کننده قرارداد ارجاع داده اند. گرچه طبق ادعای رئیس موقت ذخایر سوخت استراتژیک پاسخ درخواست وی داده شده است، این نماینده همچنان مدعی است که نتوانسته  به قرارداد دسترسی داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما