مجلس نمایندگان افغانستان چند روز پیش قرضه درازمدت کشور ایتالیا به ارزش ۶۵ میلیون یورو برای تأمین بودجه فاز دوم قطعه چهارم خط آهن خواف – هرات را تأیید کرد. قرارداد ساخت فاز اول قطعه چهارم این خط آهن چند ماه قبل با یک شرکت قزاقستانی امضا شد. از دید مقامهای محلی هرات بهرهبرداری از خط آهن خواف – هرات آرزوی دیرینهی هراتیان است و وصل شدن هرات از طریق خط آهن به شبکه «ریلی» ایران و بندر چابهار و بندر عباس میتواند برای توسعه این ولایت مؤثر باشد.
با این وجود کار قطعه سوم این خط آهن که بر اساس تفاهم امضا شده میان افغانستان و ایران بر عهده ایران است، ۱۰ سال تأخیر داشته است. تحولات اقتصادی ایران و ناامنی در خاک افغانستان، دلایل مهم تأخیر و توقف کار پروژه عنوان میشود.مسوولان اداره خط آهن هرات از پیشرفت ۹۰ درصدی کار قطعه سوم و آغاز کارهای فنی و بررسی دو بخش باقیمانده قطعه چهارم این خط آهن خبر میدهند