معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته اول تیر 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته دوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مفهوم و چگونگی کارکرد یوآن دیجیتال در چین

جمهوری خلق چین بعنوان دومین اقتصاد جهان همزمان به افزوده شدن چالش‌هایش با امریکا به ویژه در حوزه مالی – تجاری در اوت 2019 اعلام نمود رمز ارز ملی خود را در فرم یوآن دیجیتال ارائه خواهد کرد. از نظر برخی تحلیلگران اقتصادی، طی دو دهه آینده بانک مرکزی چین یوآن را به ارز دیجیتال تبدیل خواهد نمود و مردم این کشور به جای رمز ارزهای دیگر، از e-RMB یا یوآن دیجیتال استفاده خواهند کرد. استفاده از ارز دیجیتال ملی در چین، با توجه به وسعت اقتصادی و تبادلات تجاری این کشور در سراسر جهان تحولی تاریخی در سیستم مالی بین المللی و تهدید جایگاه دلار در آینده بشمار می‌رود. متن زیر ضمن توضیح مفهوم و چگونگی کارکرد رمز ارزها نگاهی به سیاست چین در این ارتباط دارد.

روسیه و چین به شیوه‌های مختلف برای مقابله با سناریوی ایرانی محاصره مالی، آماده می‌شوند

سناریوی ایرانی محاصره مالی (منفصل شدن از سیستم پرداخت‌های بین بانکی SWIFT) برای بزرگترین اقتصادهای جهان که در رویارویی با واشنگتن قرار دارند دیگر چیز چندان عجیب و غریبی نیست. مقامات چینی اعلام کرده‌اند که پکن باید بطور واقعی برای این رویارویی آماده شوند و نه فقط بطور روانی! وزارت دارایی فدراسیون روسیه نیز خود را خوشبین نشان می‌دهد و یادآوری می‌کند که در طول شش سال تحریم، روسیه توانسته سیستم مالی خود را توسعه دهد. اما ظاهراً مقامات مسکو هنوز به چنین چیزی اعتقاد ندارند. سایت نیزاویسیمایا گازتا به قلم آناستاسیا باشکاتوا، مدیر بخش اقتصاد این روزنامه مقاله ای را با عنوان فوق منتشر نموده که ترجمه آن در پی خواهد آمد :