معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بازپرداخت مالیات ارزش افزوده گردشگران در امارات

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگران که لازم است متناسب با شرایط اقتصادی هر کشور تنظیم گردد، می‌تواند علاوه بر کمک به افزایش صادرات خرده فروشی از طریق گردشگران خارجی، در افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور و تمایل آنان برای خرید و نیز بر مدیریت، حمایت و نظارت بیشتر دولت بر کسب و کارهای خرد موثر باشد. بر اساس گزارش اداره مالیات فدرال امارات (FTA) از زمان اجرای طرح موصوف در این کشور(ژانویه 2018) تاکنون بیش از 15.43 میلیون تراکنش بازپرداخت به گردشگران انجام شده است.

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول اسفند1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نگاهی کوتاه به مقررات مالیاتی فدراسیون روسیه

در فدراسیون روسیه مالیات‌ها در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند: مالیات‌ها و عوارض فدرال، مالیات‌های منطقه‌ای، مالیات‌ها و عوارض محلی.

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قانون اخذ مالیات از غول های دیجیتال در انگلیس و مخالفت آمریکا با آن

کشورهای بزرگ اروپایی با گسترده شدن بازار حضور غول های دیجیتال جهان همانند گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل موسوم به «گافا» سال هاست که درخواست پرداخت مالیات از سوی این شرکت های آمریکایی را داشته اند. فرانسه در سال 2018 اولین کشوری بود که بطور رسمی و جدی مباحث مرتبط با قانونگذاری برای اخذ مالیات از این شرکت ها در پارلمان و سنای خود مطرح کرد، سپس انگلیس در سال 2019 قانونی را برای اخذ مالیات از گافا در پارلمان این کشور به تصویب رسانید. کشورهای مهم دیگری همچون آلمان و اتریش نیز به این جریان پیوستند و موضوع در سطح اتحادیه اروپا بطور جدی مطرح گردیده که البته مخالفانی در اروپا دارد اما مخالف جدی این مسئله آمریکاست که با تهدید به وضع تعرفه‌های واردات و مالیات ها و عوارض مختلف تلاش نموده تا جلوی این روند را بگیرد. این مسئله آنقدر جدی بوده که در اجلاس گروه 20 در سال 2019 یک کارگروه ویژه برای آن تاسیس شده و در اجلاس گروه 7 سال گذشته نیز یکی از محورهای مهم اختلافات میان 6 کشور دیگر با آمریکا در این گروه بود.