معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرمایه گذاری در استان آستراخان و سایر مناطق فدراسیون روسیه

وضعیت فعلی اقتصادی (روسیه و آستراخان) فرصت های جدیدی را جهت یافتن بهبود توسعه مناطق مختلف در فدراسیون روسیه فراهم می نماید. علیرغم اقدامات بعمل آمده در سطح فدرال(مسکو) پس از اعمال تحریم ها، حمایت از توسعه در مناطق مختلف کشور همچنان در دست مقامات محلی می‌باشد. مناطقی که خط سیر عوامل و شاخص های ESG (راهبری زیست محیطی، اجتماعی و زیرساختی) را معیار جذابیت سرمایه گذاری برگزیده اند، با شرایط جاری سریعتر سازگار می‌شوند.

نگاهی به موضوع سرمایه گذاری مستقیم خارجی و چالش های جمهوری اسلامی ایران در این حوزه

سرمایه گذاری خارجی به عبارت ساده به مفهوم انتقال سرمایه از یک کشور به کشوری دیگر با انگیزه‌ها و دلایل متفاوت می‌باشد. در سال 2019 مجموع حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در جهان به 1.39 تریلیون دلار رسید. کشورهای آمریکا با (252 ) میلیارد دلار ، چین (140)، هنگ کنگ (116)، سنگاپور(78 )، هلند (70)، انگلستان (64)، برزیل (61)، استرالیا (60)، اسپانیا (44)، هند(42) و کانادا با( 40) میلیارد دلاردریافت کننده بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی بوده اند. ضمن اینکه کشورهای فرانسه، مکزیک، آلمان و ایتالیا در رده‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند. هرچه اقتصاد بازتر و تصدی گری دولت بر اقتصاد و فعالیتهای مربوط به آن (جز در تدوین و نظارت بر اجرای قانون) کمتر باشد، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذار خارجی وجود دارد. سرمایه در جهان پدیده ای سیال و در جریان است و به سمتی می رود که دو عامل امنیت و بیشترین چشم انداز رشد و افزایش را تواما داشته باشد.