معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نیاز ویتنام به موج دوم اصلاحات

چان بین تین، مدیر سابق مؤسسه اقتصاد ویتنام، در مصاحبه ای به بررسی وضعیت اقتصادی این کشور پرداخته و گفته است ویتنام پس از نزدیک به 40 سال از اتخاذ سیاست دوی موی نتایج مثبتی را بدست آورده است، اما برای ورود به عرصه جدید، این کشور به موج دوم اصلاحات جامع‌تر و رادیکال‌تر نیاز دارد. اهم محورهای این مصاحبه در ادامه آمده است.

تحول دیجیتال محرک اصلی توسعه ویتنام در عصر جدید

این مطلب برگرفته از مقاله‌ای است که دبیر کل حزب کمونیست و رئیس جمهور ویتنام به مناسبت روز ملی این کشور (2 سپتامبر) در رسانه‌ها منتشر نمود. آقای تو لم در این مقاله تاکید کرده که ویتنام تحول دیجیتالی را به عنوان محرک اصلی توسعه در عصر جدید می‌بیند که تاثیرات زیادی بر نیروهای تولیدی و روابط تولید دارد. وی بر نقش تحول دیجیتال در شکوفایی آینده این کشور تاکید و این امر را با تحول در روابط تولیدی و ایجاد یک اقتصاد بازار سوسیالیستی در ویتنام پس از به دست آوردن استقلال مجدد این کشور در سال 1945 تحت رهبری حزب کمونیست مقایسه نموده است.

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول آبان ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد ویتنام؛ گذشته، اصلاحات و دستاوردها(3)

ویتنام پس از 35 سال اجرای برنامه «دوی موی»، نرخ رشد بالای اقتصادی(حدود 7 درصد در دهه گذشته)، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و کنترل تورم، رشد چشم‌گیر تجارت خارجی (از 2.9 میلیارد دلار در سال 1986 به 544 میلیارد دلار در سال 2020)، رشد سرمایه‌گذاری خارجی (384 میلیارد دلار تا سال 2020)، کاهش فقر (افزایش درآمد سرانه از 84 دلار در سال به 2800 دلار در سال 2020) و ادغام روز‌افزون در اقتصاد جهانی را تجربه نموده است.

اقتصاد ویتنام؛ گذشته، اصلاحات و دستاوردها(2)

در نتیجه فشار عوامل یادشده در سال 1986 دولت ویتنام تصمیم به بازسازی سریع کشور گرفت. این کشور ظرف 35 سال و با اجرایی برنامه نوسازی اقتصادی تحت عنوان «دوی موی» که هدف از آن تبدیل اقتصاد متمرکز و دستوری به یک اقتصاد باز مبتنی بر مکانیسم بازار بود، توانست به رشد و توسعه اقتصادی قابل توجه دست یابد.

اقتصاد ویتنام؛ گذشته، اصلاحات و دستاوردها(1)

جمهوری سوسیالیستی ویتنام تا قبل از 1986 میلادی، در نتیجه جنگ‌های متوالی با قدرتهای خارجی و به تبع آن تحریم‌های آمریکا و انزوای سیاسی و اقتصادی با مشکلات متعددی از جمله رشد اقتصادی پایین (0.8) و حتی در سالهایی منفی، ابرتورم مزمن تا 775 درصد، عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها و کسری دائمی تجاری و نرخ بیکاری دو رقمی مواجه بود. ویتنام در نتیجه فشار عوامل یادشده در سال 1986 تصمیم به بازسازی سریع کشور گرفت. این کشور ظرف 35 سال و با اجرای برنامه نوسازی اقتصادی تحت عنوان «دوی موی» که هدف از آن تبدیل اقتصاد متمرکز و دستوری به یک اقتصاد باز مبتنی بر مکانیسم بازار بود، توانست به رشد و توسعه اقتصادی قابل توجهی دست یابد. در سلسله گزارش هایی به بررسی وضعیت گذشته اقتصاد این کشور، اقدامات و اصلاحات صورت گرفته و نتایج این اقدامات در بهبود وضعیت اقتصادی آن پرداخته می‌شود. در این مطلب تصویری از گذشته اقتصادی ویتنام پیش از اصلاحات اقتصادی ارائه خواهد شد.