معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

گزارش بانک مرکزی سوئد پیرامون شرایط اقتصادی و وضعیت مالی

بانک مرکزی سوئد دومین گزارش خود پیرامون شرایط اقتصادی و وضعیت مالی این کشور و همچنین راهکارهایی برای بهبود شرایط اقتصادی را به شرح زیر منتشر نموده است. طبق این گزارش، شرایط اقتصادی در داخل سوئد و سایر کشورها در حال بهبود است اما انتظار می‌رود که این روند در آینده کمی‌کند شود.

اتریش رتبه پنجم شاخص رفاه در جهان را از آن خود کرد

موسسه گروه مشاوران بوستون Boston Consulting Group با ارزیابی شاخص رفاه در 141 کشور، اتریش را پس از کشورهای سوئیس، نروژ، فنلاند و ایسلند در جایگاه پنجم قرار داد. بر اساس شاخص رفاه و بهزیستی  SEDA همزمان با بحران همه گیری کرونا، رفاه در اتریش حتی نسبت به سال 2019، سه رتبه بهبود یافته است.

گزارش وبینار افق اروپا 2027-2021

"Horizon Europe" نهمین برنامه اروپا برای تحقیق و نوآوری است که از (2020-2014)  آغاز شده و بزرگترین برنامه‌ای می باشد که تاکنون در اروپا اجرا شده است. مرحله دوم این برنامه که برای 2027-2021 برنامه‌ریزی گردیده ، در دوره ریاست پرتغال بر شورای اتحادیه اروپا آغاز شده است و قرار است که با بسیج تمام اروپا و همراه با تشکیل ساختار بودجه بندی ، در چارچوب برنامه‌های ملی بازسازی و تاب‌آوری اروپا محقق شود و تحت عنوان " برنامه نسل بعدی اتحادیه اروپا ، 2027-2021”. ارائه گردد . برای این مرحله بودجه‌ای در حدود 95 میلیارد یورو جهت تحقیق و نوآوری در سراسر اروپا درنظر گرفته شده است.

یک رویکرد یکپارچه برای توسعه پایدار، تاب‌آوری ملی و اقدام برای مقابله با کووید19: مورد مطالعه ژاپن

مقاله پیش‌رو ضمن تاکید بر اصل توسعه پایدار و مقاومت ملی در جامعه جهانی، ارتباط این دو را با مقابله با بلایای طبیعی و بیماری‌های واگیردار بیان می‌کند. در ادامه ضمن بررسی کشور ژاپن با اطلاعات جمع‌آوری شده و اینکه کشور ژاپن از کشور‌های سرآمد در توسعه پایدار و مقاومت ملی می‌باشد از این اطلاعات نتیجه می‌گیرد که از دلایل موفقیت ژاپن در مواجهه با بیماری کووید 19 اهمیت دادن به توسعه پایدار و تاب‌آوری ملی می‌باشد . همه‌گیری COVID-19 منجر به سقوط اقتصادی شده است. برای محافظت از سلامت عمومی و تثبیت درآمد، دولت‌ها بسته‌های محرک مالی گسترده‌ای را اجرا کرده‌اند. این حمایت‌های مالی بسیار مهم است، هرچند این نگرانی وجود دارد که توسعه پایدار و انعطاف پذیر در شتاب برای حفظ درآمد و صنایع فدا شود. هدف از این مقاله بررسی این است که آیا پاسخ‌های دولت‌های ژاپن از نظر محرک‌های مالی، تاب‌آوری و پایداری طولانی مدت را در نظر می‌گیرد یا خیر. این مقاله مروری بر ادبیات مربوطه دانشگاهی و داده‌های موجود در دسترس عموم دولت‌ها و سازمان‌ها است. این تحقیق یک تحلیل سریع از اطلاعات ارائه شده توسط دولت ژاپن و سایر سازمانهای بین المللی است. با استفاده از مورد مطالعه ژاپن، این مقاله نشان می‌دهد که هم می‌توان از سلامت عمومی و خدمات ضروری محافظت کرد ، هم در عین حال انعطاف‌پذیری و پایداری را نیز ارتقا داد. این مقاله همچنین هشدار می‌دهد که عدم اقدام بر مبنای پایدار طولانی مدت باعث افزایش نابرابری، هزینه فرصت‌های بالاتر، تهدید  خطرات ناگهانی و عقب نشینی بیشتر از تفکر سیاره‌ای و جهانی شدن می‌شود.