معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

کوبا، چین و ویتنام - دو مدل اقتصادی سوسیالیستی

مقاله حاضر به قلم کارملو مسا لاگو (CARMELO MESA-LAGO)، استاد بازنشسته اقتصاد و مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه پیتسبورگ سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که چرا کوبا مدل موفق اقتصادی چینی ـ ویتنامی‌ را دنبال نمی کند. این مقاله بر اساس کتاب این نویسنده به نام مقایسه مدل‌های اقتصادی و عملکرد امنیت اجتماعی در کوبا و چین-ویتنام، انتشارات دانشگاه پیتسبورگ، چاپ سال 2024 تهیه شده است و آمارهای مورد استفاده در آن آمار رسمی سه کشور تا پایان سال 2022 میلادی است.

رئیس جمهور برزیل و سوسیالیسم: تغییر یا ثباتِ مواضع با نگاهی به بحث قیمت گذاری سوخت

از آغاز سال 2021، شرکت دولتی پتروبراس قیمت سوخت را چهار مرتبه افزایش داده که با اعمال آخرین مورد، میزان افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تحویلی این شرکت به ترتیب به 78/34 و72/27 درصد رسیده است. نارضایتی رئیس جمهور از افزایش چندباره ی قیمت این دو فرآورده ­ی نفتی در سال جاری وی را بر آن داشت تا روز 19 فوریه، تغییر در ریاست شرکت دولتی پتروبراس را با انتصاب ژنرال ژواکیم سیلوا ای لونا[1] به جای روبرتو کاستلو برانکو[2] اعلام نماید.

بررسی مدل توسعه چینی در آفریقا

مدل توسعه چینی یا به تعبیری دیگر اصول اجماع پکن توانسته است در مدتی کوتاه و تنها در ظرف چند دهه چین را از کشوری توسعه نیافته و حاشیه‌ای، به یک ابر قدرت اقتصادی مبدل کند. جذابیت های مدل توسعه چینی نظیر سرعت رشد بالا، استقرار یک دولت اقتدارگرا، نقش پررنگ بخش دولتی همگی سبب مطلوبیت هر چه بیشتر این مدل در میان کشورهای جهان سومی خصوصاَ کشورهای آفریقایی شده است. از نگاه آنها مدل توسعه چینی راهی میان‌بر و مسیری سهل تر از توسعه مبتنی بر رعایت اصول لیبرالی و تمکین در برابر اصلاحات تحمیلی نهادهای مالی و پولی بین المللی می‌باشد. با این حال پیاده‌سازی مدل توسعه چینی در آفریقا با وجود امکان‌پذیر بودنش در نگاه اول، بدلیل تفاوت های فاحش، تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی میان ملل و دول آفریقایی و جامعه چینی، اجرای آن به سادگی امکان پذیر نیست. موانع و مشکلات فراوانی نظیر: فقدان حکومت‌های اقتدارگرای قدرتمند در میان کشورهای آفریقایی، پذیرش نظام تعدد احزاب در آفریقا در مقابل پیشینه چند هزار ساله فردگرایی در جامعه چینی، استقرار مالکیت خصوصی فردی و یا قبیله‌ای در آفریقا به جای مالکیت گسترده دولت بر اراضی در چین، نقش پررنگ‌تر افکار عمومی و رسانه‌های آزاد در آفریقا ، حضور قدرتمند رقبای غربی که نگاهی بلندمدت به آینده و سرنوشت آفریقا دارند همگی به صورت موانعی جدی، امکان پیاده‌سازی و اجرای مدل توسعه چینی در قاره سیاه را با ابهاماتی مواجه ساخته اند.