معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اختلاف دیدگاه رسانه‌ها و شرکت های سوئدی نسبت به چین

تقریبا روزی نیست که در روزنامه‌های معروف سوئدی، مطلبی علیه چین (اعم از خطرات امپریالیسم اقتصادی چین، خطرات تسلط چین بر منابع سوئدی، ضد دموکراتیک بودن چین و انواع نقض حقوق بشر در چین) وجود نداشته باشد ولی روابط اقتصادی با چین به همان روال پر رونق خود ادامه می یابد و  شرکت های سوئدی بهترین روابط را با چین دارند.

چارچوبی جدید برای ارزش گذاری محتوای بخش رسانه‌ها و ارتباطات در اقتصاد جهانی

پیش بینی می‌گردد که سهم تولید ناخالص داخلی جهانی بخش ارتباطات، رسانه‌ها و پلتفرم ها، که شامل شرکت های رسانه سنتی و دیجیتال است، از سال 2019 تا 2022 شاهد نرخ رشد مرکب (Compound Annual Growth Rate) سالانه 8٪ در مقایسه با 0.5٪ در سایر صنایع خواهد بود، گرچه این صنعت نیز از عواقب اقتصادی پاندمی‌کرونا مصون نمانده است. پیش بینی می‌شود مخارج ماهانه خانگی برای رسانه‌ها (Media) و برنامه‌های تفریحی (Entertainment) در سال 2022 در مقایسه با سال 2019 حدود 30 تا 40٪ کمتر باشد، در صورتیکه هزینه کرد جهانی برای تبلیغات در سال 2020 حدود 8.1٪ نسبت به 2019 کاهش می یابد.

ابزارهای پنجگانه استعمار نو فرانسه در آفریقا و ماداگاسکار

کشور ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان در منطقه جنوب اقیانوس هند و در منطقه مهم و راهبردی کانال موزامبیک واقع شده است که این موقعیت استراتژیک و منابع عظیم متعلق به این کشور باعث شد تا قدرت های غربی و در راس آنها فرانسه برای تثبیت حضور خود به بدترین شیوه‌های استعماری در دوره قبل از استقلال این کشور متوسل شوند و در دوره بعد از استقلال این کشور در سال 1960 تاکنون نیز از تمامی ابزارهای سنتی و نوین که یکی از مهمترین آنها رسانه است، برای حفظ این حضور استفاده کرده اند.

تصویرسازی مثبت با کمک تاثیرگذاران شبکه‎ های اجتماعی

یکی از راه‏های مؤثر به کارگرفته شده به منظور پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی در کشورهای مختلف جهان، برگزاری سفرهای آشنایی ارزان و اکثرا رایگان گردشگری (فم تریپ) و استفاده از تاثیرگذاران برای تصویرسازی مثبت از کشور هدف است. این موضوع می‏تواند به عنوان راه‎حلی مؤثر برای ارتقای وجهه و ارائه تصویری مثبت از کشورمان در عرصه جهانی به کار گرفته شود. لازم به ذکر است چنین راه‎حلی از سوی تعدادی از کشورهای همسایه ج.ا.ایران به کار گرفته شده و نتایج چشمگیری بدنبال داشته است.

رسانه‌ها و پیوندهای مفید اقتصادی آفریقای جنوبی

معرفی برخی پایگاه‌ها و رسانه‌های کاربردی مرتبط با موضوعات اقتصادی در آفریقای جنوبی در ذیل آمده است؛

تاثیرات عمیق بیماری کووید -19 در منطقه آسیا - پاسفیک

الکساندر دایانت شئین مکلئود Alexander Dayant Shane Mcleod، تحلیل گر سیاسی- اجتماعی موسسه لوی (Lowy Institute) طی مقاله ای منتشره در نشریه اینترپرترthe Interpreter در خصوص تبعات و تاثیرات عمیق بیماری کووید -19 در منطقه آسیا - پاسفیک به بررسی پرداخته و اظهار می دارد همانطور که پیتر هارتچر (Peter Hartcher )، مقاله نویس برجسته استرالیایی پیشتر نیز در این خصوص به تفصیل توضیح داده است، بحران کووید- 19 (Covid-19) هم اکنون تأثیرات بسیار عمیق خود را در منطقه برجای گذاشته است.