معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رتبه بلغارستان از نظر صادارت در جهان و اتحادیه اروپا

صادرات بلغارستان در سال 2021 بالغ بر 41.9 میلیارد دلار بود. این مقدار 31 درصد بیشتر از صادرات در سال 2020 است ( 31.9 میلیارد دلار). با این حال، بلغارستان یک رتبه سقوط کرده و در بین تمام صادرکنندگان جهان، جلوتر از لیتوانی و مصر، و پس از اسلوونی و نیوزیلند در رتبه 59 قرار دارد (جایگاه 58 برای سال 2020). این کشور در بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، قبل از لیتوانی و کرواسی، و بعد از یونان و اسلوونی در رده بیستم قرار دارد (بیستم برای سال 2020).

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چگونه محدودیت های صادراتی مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین ناامنی غذایی جهانی را تشدید می کند

آشفتگی جهانی و شوک های عرضه می‌تواند آسیب پذیری کشورها را در برابر کمبود مواد غذایی افزایش دهد. در گذشته، کشورها اغلب به سیاست‌های تجاری محدودکننده برای رفع اختلالات عرضه مواد غذایی متوسل شده‌اند. بحران اوکراین و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعدادی از کشورها محدودیت های صادراتی را به اشکال مختلف اعمال کرده اند. با توجه به بالا بودن قیمت مواد غذایی به دلیل اختلالات زنجیره تامین مرتبط با کووید و کاهش تولیدات ناشی از خشکسالی در سال گذشته، تهاجم روسیه به اوکراین در زمان بدی برای بازارهای جهانی مواد غذایی رخ داد. با ادامه جنگ، این احتمال وجود دارد که کمبود مواد غذایی، به ویژه غلات و روغن‌های گیاهی، حاد شود و کشورهای بیشتری به محدودیت های تجاری روی بیاورند. چنین اقداماتی به نفع بازارهای داخلی است، اما به ضرر کشورهای واردکننده خالص مواد غذایی است. تجربه گذشته نشان می دهد که این اقدامات تجاری فشار بیشتری بر ذخایر مواد غذایی موجود وارد می‌کند، قیمت ها را بالا می‌برد و به طور بالقوه امنیت غذایی فقرا را تهدید می‌کند.

تاثیر پاندمی‌کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری کشورهای عضو CAREC

با پیدایش و گسترش ویروس کرونا در سطح جهان، صنعت هواپیمایی به موازات و یا حتی بیش از صنایع دیگر دچار سکته گردید و آثار مخربی را برای این صنعت بهمراه داشت، زیرا تقریباً همه سفرهای هوایی در ابتدا در ماه‌های مارس و آوریل بصورت کامل و در ادامه بصورت موقتی متوقف گردید. تعلیق پروازها صرفا مختص یک قاره یا یک موقعیت جغرافیایی خاص نبوده و در واقع تمام پروازهای بین المللی برنامه‌ریزی‌شده به حالت تعلیق درآمدند. کشورهای عضو برنامه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی (CAREC) نیز از این آسیب در امان نبودند و پس از شیوع کرونا صرفا توانستند پروازهایی را برای خروج شهروندان خود از دیگر کشورها ترتیب دهند و پس از کاهش ویروس کرونا در ماه می، فعلا بیشتر پروازهای مسیرهای داخلی از سر گرفته شده است که البته آن هم کمتر از وضعیت استاندارد سالهای قبل می‌باشد.