معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

روزهای سختی در انتظار اقتصادهای مبتنی بر نفت است

تاثیرمنفی ویروس کرونا بر بخش انرژی جهانی و افت قیمت نفت، کشورهای عضو گروه 20 را به حرکت درآورد. اولین فراخوان برای جلوگیری از فروپاشی قیمت جهانی نفت از سوی فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی آمد. بیرول با اشاره بر لزوم انجام اقدامات از سوی قدرت هایی که نقش تعیین کننده در سمت و سوی اقتصاد جهانی دارند، گفت: عربستان که رئیس دوره ای گروه 20 می‌باشد، تمامی‌کشورهای عضو گروه از جمله فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه را برای نشست دعوت کرد. بیرول ضمن ارزیابی فضای ترس و هراس در بازارهای انرژی با اشاره به اینکه وزرای انرژی گروه 20 روز جمعه هفته گذشته به منظور ارزیابی تحولات در بازار نفت یک نشست جامع برگزار نمودند.

در شرایط کاهش قیمت نفت، قزاقستان «کیسه‌های ایمنی» ندارد

وبسایت خبری BaigeNews.kz در گزارش تحلیلی به بررسی وضعیت قزاقستان در شرایط کاهش قیمت نفت پرداخته است. نویسنده در این گزارش با یوری مازور، رئیس دپارتمان تجزیه و تحلیل داده‌ها در CEX.IO Broker گفتگو نموده است. وی اعتقاد دارد که قزاقستان در شرایط کاهش قیمت نفت، برخلاف روسیه و عربستان سعودی، «کیسه‌های ایمنی» ندارد. بنابراین، حتی کاهش اندک قیمت می‌تواند منجر به عواقب نا امید کننده‌ای شود، این کارشناس تلاش دارد سناریویی که در وضعیت اضطراری در انتظار اقتصاد قزاقستان است را پیش بینی کند.

کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ویتنام

محققانِ اقتصادی ویتنام بر این باورندکه کاهش قیمت نفت در ویتنام به مانند یک شمشیر دولبه است و حتی در روزنامه‌هایی نظیرِ «ویتنام نیوز» که یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های انگلیسی زبان ویتنام محسوب می‌شود بر این امر تاکید گردیده که با کاهش نفت ویتنام هم سود می‌برد و هم زیان و جایی برای نگرانی نیست. اما بعضی از کارشناسان معتقدند به سبب وابستگی ویتنام به درآمد های نفتی و موضوع قیمت نفت، اقتصاد این کشور در طولانی مدت متضرر خواهد شد.

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ، فرصتی برای اقتصاد ترکیه

کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی علی رغم ایجاد نگرانی برای کشورهای تولید کننده انرژی، اما فرصتی برای کشورهای وابسته از جمله ترکیه ایجاد کرده تا نسبت به بهبود وترمیم شاخص های اقتصادی خود اقدام کنند.