معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عواقب خشکسالی: کاهش 2 درصدی تولید ناخالص داخلی اروگوئه طی یک سال گذشته

بر اساس تازه ترین بررسی‌های بانک مرکزی اروگوئه، خشکسالی گسترده در این کشور از تابستان سال گذشته تاکنون (بین سال های 2022 لغایت 2023) باعث کاهش دو درصدی تولید ناخالص داخلی کشور شد، بطوری که کارشناسان پیش بینی می‌کنند که رشد اقتصادی اروگوئه در پایان سال جاری به 1 درصد کاهش یابد. به گفته کارشناسان با بهبود روند خشکسالی و رفع بحران کمبود آب، انتظار می رود رشد اقتصادی در سال 2024 حدود 3 درصد و در سال 2025 به 2.5 درصد بالغ شود.

(پورتال مونته ویدئو- اروگوئه)

https://www.montevideo.com.uy/Negocios-y-Tendencias/La-sequia-le-habria-costado-al-pais-dos-puntos-del-producto-bruto-interno-uc860180

افزایش یک و نیم پزویی بهای بنزین از ابتدای ماه اوت در اروگوئه

وزارت صنعت، انرژی و معدن اروگوئه با صدور بیانیه ای از افزایش بهای بنزین از ابتدای اول اوت 2023 خبر داد و نوشت: با توجه به محاسبات انجام گرفته طبق فرمول نرخ برابری واردات سوخت، بهای بنزین سوپر 95 از روز سه شنبه اول اوت سال جاری به میزان یک و نیم پزو افزایش یافته و به ازای هر لیتر 71.39 پزو در جایگاه‌های عرضه سوخت به فروش می رسد. طبق بیانیه مذکور، بهای بنزین در کشور پس از چهار ماه که روند نزولی داشت، افزایش می یابد. شایان ذکر است، بهای گازوئیل و گاز کپسول (برای پخت و پز) در ماه اوت تغییری نخواهد کرد و همچنان به ترتیب به قیمت 52.99 پزو (به ازای هر لیتر) و 73.35 پزو (به ازای هر کیلو) به مشتریان عرضه خواهند شد.

(خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

https://www.subrayado.com.uy/precios-los-combustibles-agosto-nafta-super-sube-15-y-se-mantiene-el-gasoil-y-el-supergas-n921993

اروگوئه: نگرانی‌ها از افزایش کسری مالی دولت

به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه، کسری مالی دولت در دوازده ماه منتهی به ماه ژوئن 2023 بر روی 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی قرار گرفت و در مقایسه با دوازده ماه منتهی به ماه می‌به میزان یک دهم افزایش یافت. کسری مالی دولت که نتیجه بررسی عملکرد بانک مرکزی و بانک بیمه تأمین اجتماعی است معادل 2824 میلیون دلار محاسبه شده است.

در گزارش کسری مالی دولت  درآمدهای وارده در صندوق وجه الضمان بیمه تأمین اجتماعی (که یک دهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند) نیز محاسبه شده است، لذا با کسر درآمدهای مذکور کسری مالی دولت در ماه ژوئن به 2899 میلیون دلار بالغ می‌شود که 3.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است که کسری مالی در پایان سال میلادی گذشته (2022) تنها 3.2 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داد.

(روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/el-deficit-fiscal-en-uruguay-se-vuelve-a-deteriorar-se-acerca-a-los-us-3-000-millones-y-preocupa

کاهش  30 درصدی صادرات اروگوئه در جولای 2023 

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21)، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در جولای سال جاری در مقایسه با جولای سال گذشته به میزان 30 درصد کاهش یافت و به 915 میلیون دلار بالغ شد. کاهش صادرات سویا بدلیل خشکسالی (به میزان 84 درصد) از جمله اصلی ترین دلایل کاهش صادراتی در هفتمین ماه سال بود.

صادرات اروگوئه در هفت ماه ابتدای سال (ژانویه تا جولای) به 6567 هزار دلار بالغ شد و در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 کاهشی به میزان 20 درصد را به ثبت رساند. فروش اندک سویا و گوشت گاوی (بدلیل کاهش تقاضا در بازار چین) از جمله عوامل کاهش صادرات در هفت ماه ابتدای سال بود. شایان ذکر است، صادرات به چین و آرژانتین در ماه جولای به ترتیب به میزان 46 درصد و 58 درصد کاهش یافتند، ولی صادرات به برزیل افزایش 19 درصدی را به ثبت رساند.

(روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

 

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/las-exportaciones-de-uruguay-se-desplomaron-en-julio-en-buena-parte-por-la-sequia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما