معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاثیر وضع "مالیات کربن" در اتحادیه اروپایی بر صادرات هند

پارلمان اروپا در 18 آوریل 2023 لایحه ای را تصویب کرد که به اتحادیه اجازه می دهد بر واردات برخی محصولات که در تولید آنها آلایندگی زیادی ایجاد می‌شود، مالیاتی با عنوان مرز کربن(CBT) وضع کند. این مساله موجب نگرانی طرفهای تجاری با اتحادیه گردیده است. از جمله هند که سال گذشته 8.2 میلیارد دلار از این اقلام به اتحادیه صادر کرده است. 31% صادرات آهن و فولاد و بیش از 27% صادرات آلومینیوم هند به مقصد اتحادیه اروپایی است و با اعمال مالیات جدید، با تعرفه 27 درصدی مواجه خواهند شد.

عملکرد اندونزی در اجرای تعهدات ناشی از کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس

مطالعات انجام شده توسط موسسه ائتلاف جهانی آب و هوایی(CAT) نشان داده است که اندونزی در رسیدن به اهداف اقلیمی خود مبنی بر دستیابی به کربن صفر تا سال 2060 عقب مانده و از نظر رتبه بندی در رتبه "به شدت ناکافی" طبقه بندی شده است .

تلاش اندونزی برای امضاء قراردادهای جذب سرمایه گذاری برای انرژی‌های تجدیدپذیر

اندونزی بعنوان میزبان سران گروه 20 تلاش می کند در حوزه‌های مختلف و در راس آنها انرژی‌های تجدید پذیر مذاکره و جذب سرمایه نماید.

برنامه اندونزی برای حذف ذغال سنگ از چرخه تامین انرژی و رویکرد به انرژی‌های تجدیدپذیر

اندونزی بعنوان دارنده بزرگترین ذخایر ذغال سنگ و از مهمترین صادرکننده این سوخت فسیلی متعهد شده است بر اساس کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس تا سال 2060 آلاینده‌های جوی را به صفر ( کربن صفر) برساند.

نقش بازار کربن در دستیابی چین به اهداف زیست محیطی

این مطلب ترجمه مقاله مارتین رایزر، مدیر بخش چین در بانک جهانی و دو اقتصاددان دیگرِ عضو این بانک است که در یادداشتی در روز سه شنبه 20 جولای 2021 در روزنامه چاینا دیلی به چاپ رسیده است.

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین ( هفته اول آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی هنگ کنگ چین که در هفته اول آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :