معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین ( هفته اول آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی هنگ کنگ چین که در هفته اول آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :

پیش بینی افزایش نرخ رشد چین

دو بانک آمریکایی گلدمن سکس و مورگان استنلی پیش بینی کردند رشد اقتصادی چین در سال 2020 میلادی به 7.5 تا 9 درصد برسد که سریعترین نرخ رشد دست کم از سال 2015 میلادی تاکنون خواهد بود.

سخنرانی سالانه رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ در شورای قانون گذاری این شهر با تاکید بر ادغام و گسترش همکاری‌های اقتصادی با سرزمین اصلی

کری لم، رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ روز چهارشنبه 5 آذر ماه 99 با حدود یک ماه و نیم تاخیر سخنرانی سالانه خود در شورای قانون گذاری این شهر را ایراد کرد. ادغام و گسترش همکاری‌های اقتصادی با سرزمین اصلی (integration with nation) مضمون اصلی این سخنرانی را تشکیل می داد و حاوی 200 ابتکار جدید بود. وی در این سخنرانی 2 ساعت و 15 دقیقه ای که طولانی ترین سخنرانی سالانه وی از ابتدای آغاز به کار دولتش بود، ضمن تمجید از حمایت دولت مرکزی از توسعه بیشتر هنگ کنگ در زمینه‌هایی همچون نوآوری و فن آوری و صنعت هوانوردی، بر ایفای نقش هر چه بیشتر هنگ کنگ در طرح توسعه منطقه Greater Bay Area به عنوان نقطه آغاز مشارکت فعالانه هنگ کنگ در استراتژی چرخه داخلی (به عنوان بخش اصلی استراتژی چرخه دوگانه دولت چین) تاکید کرد. وی همچنین پیش بینی کرد که اقتصاد هنگ کنگ در سال 2020 میلادی 6/1 رصد کوچکتر شود. خانم لم همچنین از برنامه دولت خود برای پیوستن به شراکت جامع اقتصادی منطقه ای  (RCEP) خبر داد. رئیس دولت هنگ کنگ در ادامه با اشاره به آغاز موج چهارم شیوع کرونا، هدف دولت خود را به صفر رساندن آمار مبتلایان اعلام کرد. روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چاپ هنگ کنگ نوشت به عقیده تحلیلگران سخنرانی امسال رئیس دولت هنگ کنگ که «حرکت رو به جلو با تجدید پشت کار» نام گذاری شده بود، نتوانسته اعتماد از دست رفته مردم هنگ کنگ را باز گرداند و بسیاری از سوالات از جمله در خصوص وضعیت دو قطبی ایجاد شده در جامعه هنگ کنگ بعد از اعتراضات سال گذشته را بی پاسخ گذاشته است.

پرداخت یارانه توسط دولت هنگ کنگ به اشتغال در این منطقه 

 دولت هنگ کنگ به منظور ادغام هر چه بیشتر با اقتصاد سرزمین اصلی، و با هدف تشویق جوانان هنگ کنگی برای کار در منطقه Greater Bay Area، به حدود 2000 نیروی کار جوان که در استان گواندونگ چین استخدام شوند یارانه پرداخت می‌کند. اکثر این فرصت های شغلی در سرزمین اصلی دارای درآمد ماهانه حداقل 18000 دلار هنگ کنگ هستند که دولت هنگ کنگ نیز قرار است ماهانه 10 هزار دلار دیگر به آنها یارانه پرداخت کند.

ساخت بیش از 300 هزار واحد مسکونی در طی 10 سال آینده در هنگ کنگ

رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد، همه 330 هکتار زمین مورد نیاز برای تامین بیش از 300 هزار واحد مسکونی در طی 10 سال آینده، مورد شناسایی مشخص شده است. زمین مورد نیاز ساخت این پروژه‌های مسکونی عمدتا از طریق خشک کردن دریا، ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی و زمین‌های گلف تامین خواهد شد. همچنین قرار است 3 ایستگاه جدید مترو در اطراف مجتمع های مسکونی جدید ساخته شود.

رسیدن هنگ کنگ به سطح کربن خنثی در سال 2050 میلادی

کری لم رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ گفت، میزان کربن تولیدی هنگ کنگ در سال 2014 به اوج خود رسیده و این شهر در سال 2050 میلادی به  سطح کربن خنثی (Carbon neutrality) خواهد رسید. این در حالی است که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در سخنرانی ماه سپتامبر خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود این کشور تا سال 2060 میلادی به سطح کربن خنثی دست خواهد یافت.

مشارکت و سرمایه گذاری دولت منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در پروژه کوواکس برای تأمین واکسن کرونا

دولت هنگ کنگ همچنین بار دیگر بر مشارکت و سرمایه گذاری خود در پروژه کوواکس برای تأمین واکسن کرونا که احتمالاً 20 درصد جمعیت 7.5 میلیون نفری را پوشش خواهد داد تأکید کرد. علاوه بر این با توجه به عدم قطعیت نتایج، دولت هنگ کنگ برنامه ریزی لازم برای تأمین واکسن از شرکت های دیگر از جمله واکسن چینی کرونا را نیز در دستور کار دارد و برای این منظور، حدود 8.4 میلیارد دلار هنگ کنگ اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما