معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

توازن سلامت و اقتصاد در مکزیک

همه ساله نزدیک شدن به آغاز سال جدید، افزایش فعالیت های اقتصادی و رونق بازارها را به همراه داشته است. اما امسال آمار نگران کننده تلفات و مبتلایان به کووید – 19 دولت مکزیک را ناگزیر کرد تا وضعیت قرمز اعلام کند. این موضوع تاثیرات عمده ای بر وضعیت اقتصادی این کشور گذاشته که در اینجا مورد اشاره قرار گفته است.

نگاهی بر روابط تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و مکزیک

حجم روابط تجاری میان دو کشور در دهه گذشته به علل مختلف به‌طور سنتی محدود و به استثناء سال 2012 و 2017 میلادی که به ترتیب حدود 130 میلیون دلار و 90 میلیون دلار رسیده همواره بسیار کم بوده است. علل این امر را می‌توان به وابستگی بالای 60 درصدی مبادلات تجاری و 50 درصدی سرمایه گزاری مستقیم خارجی مکزیک به آمریکا، تأثیرپذیری روابط تجاری از تحریم‌های اقتصادی، نگاه سنتی تجار و سرمایه‌داران دو کشور به بازارهای مقصد صادراتی و وارداتی، فقدان روابط بانکی و شناخت بسیار کم طرفین، از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری یکدیگر دانست.

پیامدها و خسارت‌های کوید 19 برای اقتصاد مکزیک

باگذشت حدود بیش از 3 ماه از شناسایی نخستین مورد کوید 19 در مکزیک، آسیب‌های این بیماری همه‌گیر نه‌تنها درزمینه بهداشت این کشور مشاهده می‌شود، بلکه اثرات آن در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز نمایان شده است

اقتصاد مکزیک در سال 2019 و چشم‌انداز 2020

موسسه ملی آمار و جغرافیای مکزیک (اینگی) در گزارشی اعلام کرد که بر اساس تخمین‌های ابتدایی اقتصاد مکزیک در سال 2019 نسبت به سال 2018 با کاهش 0.1 درصدی روبرو شده است. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک در واکنش به گزارش منتشر شده از سوی اینگی عنوان داشت: برای من چندان اهمیتی ندارند، زیرا همان‌طور که گفته‌ام رشد ممکن است به درآمد بیشتر و محدود تنها به چند نفر منجر گردد، اما در مجموع اقدامات صورت گرفته از سوی دولت اکنون توزیع بهتر درآمد و مزایا در میان همه مردم مکزیک وجود دارد و این موضوع بسیار مهم است!