معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اقتصاد خلاق و نقش آن در شکل‌گیری قدرت نرم هند

بدنبال شیوع و همه گیری ویروس کرونا در جهان و آثار منفی آن بر اقتصاد جهانی، کشورها بدنبال چاره جویی برای کاستن از تبعات منفی این امر برآمده‌اند. در این میان بخش‌هایی از حوزه اقتصاد با استفاده از فناوری‌های جدید و با ورود به عرصه پلتفرم های مجازی توانسته اند تا حدودی مشکلات فراروی خود را مرتفع نمایند. هنرمندان و کارآفرینان بطور فزاینده ای متمایل به استفاده از پلتفرم‌های مجازی شده و اقدام به برگزاری کنسرت‌های آنلاین و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های دیجیتالی نموده اند. با این حال نقش و اهمیت حوزه اقتصاد خلاق در ارتقای موقعیت یک کشور و تاثیر آن بر تقویت قدرت نرم کشورها، موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورها پیش ازاین نیز با بهره‌وری از این حوزه و برندسازی در بخش‌های مختلفی همچون فرهنگ، غذا و..،. اعتباری جهانی برای خود کسب کرده‌اند. مقاله ذیل که به قلم خانم آرومیا کوپتا در مرکز دیپلماسی عمومی مستقر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا به نگارش درآمده، به شرح این موضوع و در نهایت اهمیت اقتصاد خلاق برای هند و تاثیر آن بر قدرت نرم این کشور پرداخته است.

30 قدرت نرم جهان در سال 2019

موسسه پورتلند آمریکا مطابق با یافته‌های تحقیق سال 2019، طی گزارشی پنج کشور برتر در عرصه قدرت نرم را به‌ترتیب فرانسه، انگلیس، آلمان، سوئد و آمریکا معرفی‌کرده است. این گزارش به بررسی توانمندی‌های کشورها براساس شاخص‌های تعیین شده و علل برتری آنها در عرصه قدرت نرم می‌پردازد. در سال 2018، پنج قدرت برتر نرم جهان به ترتیب شامل: انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و ژاپن می‌گردید. تنزل جایگاه آمریکا به رتبه پنجم بیانگر کاهش تدریجی قدرت نرم آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ و در برابر رقبای اروپایی آن می‌باشد. اهمیت روزافزون قدرت نرم در تمامی فعالیت‌ها، تبادلات، ارتباطات، تمهیدات امنیتی، آموزش و اقتصاد جوامع در ذیل بررسی می‌شود.

قدرت نرم روسیه و دیپلماسی اقتصادی آن در قاره آفریقا

بر پایه پژوهش‌هایی که توسط سایت بریتانیایی «پورتلند» صورت گرفته، روسیه برای نخستین بار در فهرست 30 کشوری جای گرفته است که توانایی بهره‌گیری از «قدرت نرم» دارند. به گفته این سایت، روسیه برای نفوذ به کشورهای دیگر از ابزار پول و اسلحه استفاده نمی‌کند، بلکه از فرهنگ و ارزشهای جامعه انسانی بهره می‌گیرد. در این فهرست، ایالات متحده امریکا جایگاه نخست را دارد. روسیه نیز در این فهرست برای نخستین بار جایگاه بیست و هفتم را کسب کرده است . رتبه اول تا سوم به ترتیب به ایالات متحده امریکا، آلمان و سپس ژاپن اختصاص یافته است. پژوهشگران این سایت معیارهای زیادی را برای ترسیم این نمودار در نظر گرفته اند که به ایجاد جذابیت و تاثیرگذاری کشورها در جهان ارتباط دارد. در پژوهش‌های این سایت، 70% معیارها عینی و 30% معیارها ذهنی در نظر گرفته می‌شوند. از جمله معیارهای عینی این پژوهش می‌توان به مدیریت حاکمیت، توسعه فناوری اطلاعات، فرهنگ، فضای تجاری، آموزش، احاطه به شبکه نمایندگی‌های دپیلماتیک در خارج از کشور و مشارکت حکومت در چاره‌اندیشی بر دشواری‌های جهانی می توان اشاره نمود.

قدرت نرم روسیه و مولفه‌های آن در قاره آفریقا

فدراسیون روسیه با اتکاء به فرهنگ غنی روسی و در اختیار داشتن ظرفیت های فرهنگی بالا، همواره در پی ارتقاء و بهبود جایگاه قدرت نرم خود برای ایجاد همگرایی منطقه ای و جهانی بوده است. ابزارهای قدرت نرم روسیه در قاره آفریقا در برگیرنده از زبان و فرهنگ روسیه، رسانه‌های روسی، کلیسای ارتدوکس روسیه، شهروندان روسی مقیم خارج از کشور و دیپلماسی تجاری می‌باشد. در این نوشتار به موضوعات زیر پرداخته خواهد شد؛ • روسیه یکی از بانفوذترین کشورها در به کارگیری قدرت نرم • فعالیت سازمان فدرال Rossotrudnichestvo برای توسعه قدرت نرم روسیه • آموزش عالی روسیه و قاره آفریقا • تقویت زبان روسی در قاره آفریقا