معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

دستاوردهای منطقه دلتای رود یانگ تسه از زمان تصویب استراتژی توسعه یکپارچه

معاون دبیر حزب کمونیست کلانشهر شانگهای در کنفرانس خبری در روز 3 آبان ماه 1400، دستاوردهای استراتژی ملی توسعه یکپارچه دلتای رودخانه یانگ تسه را در سومین سالگرد تصویب این استراتژی تشریح کرد.

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس ( هفته آخر دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته آخر دی ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

برنامه‌های توسعه ای استان های جنوبی چین در چارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی این کشور

نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، بر اساس تحولات داخلی و بین المللی، "پیشنهادات کلی در مورد تدوین چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و اهداف بلند مدت برای سال 2035 " را در اواخر اکتبر سال 2020 منتشر نمود. توسعه باکیفیت بجای رشد کمی اقتصاد، با محوریت نوآوری و فناوری، رویکرد مردم محور در توسعه و تعمیق اصلاحات و سیاست درهای باز از ارکان اصلی این برنامه می باشند. بر اساس مفاد کلی این سند، دولت های مختلف استانی و شهری "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی و اهداف بلند مدت برای سال 2035" خود و برنامه های مفصلی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در 5 سال آینده تدوین کرده اند. چهاردهمین برنامه پنج ساله برای تمامی استان ها اساساً بر توسعه سبز، بهبود کیفیت صنعت و اقتصاد، توسعه صنایع جدید، توسعه کشاورزی مدرن، ادامه آزادسازی اقتصاد، تقویت زیرساخت های جدید مانند 5G، اینترنت اشیاء، داده های بزرگ و گسترش همکاری های بین‌المللی تمرکز دارند. اهم سیاست ها و برنامه های استان های جنوب چین شامل: گوان دونگ، فوجیان، هاینان، هونان، گوانگشی، گوئیجو، یوننان و جیانگشی در چهارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی چین (2021 الی 2025) در این مطلب آمده است :

"توسعه چین، ارمغان فرصتهایی برای جهان"، مقاله ای از سفیر چین در برزیل

آقای یانگ وانمینگ، سفیر چین در برزیل، در مقاله ای با عنوان "توسعه چین، ارمغان فرصتهایی برای جهان" در روزنامه کهیئو به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد استقلال آن کشور، ضمن تبیین دلایل داخلی تبدیل چین به یکی از مهمترین قدرتهای اقتصادی جهان، رشد فراینده اقتصاد چین و توسعه قدرت اقتصادی آن را فرصت جدیدی برای کمک به اقتصاد جهانی ارزیابی کرده است. نکته دیگر مهم مورد تاکید وی توجه به حقوق بشر بعنوان یکی از مولفه‌های دیپلماسی عمومی و بسترسازی لازم اجتماعی و فرهنگی و توجه به اقوام و ادیان مختلف در این کشور است. برگردان این مقاله به فارسی در ادامه آمده است.