معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

الف) اخبار و تحولات اقتصادی داخلی

افزایش تولید ناخالص داخلی قطر

آژانس رتبه بندی استاندارد اند پورز پیش بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی کشور قطر تا پایان سال 2021 به 655 میلیارد ریال، معادل تقریبا 180 میلیارد دلار برسد، که یک بهبود قوی در مقایسه با سال قبل که حدود 526 میلیارد ریال معادل 144 میلیارد دلار است. به این ترتیب طی سال جاری افزایش 129 میلیارد ریال معادل تقریبی 35.5 میلیارد دلار و نرخ رشد سالانه 24.52% حاصل شده است.

گردشگری داخلی قطر

وب سایت Voyages daffaires فرانسوی در گزارشی اعلام کرد که قطر در حال آماده شدن برای افتتاح بسیاری از هتل های پیشرفته جدید با نزدیک شدن به جام جهانی 2022 است. از سری برندهای بین المللی هتلی که قرار است راه اندازی شوند، می‌توان به هتل فیرمونت، ام ای، پولمن، رافلز، رزوود و سنت رجیس اشاره کرد. در این گزارش که با عنوان «قطر برای رونمایی‌های سال 2022 آماده می‌شود» که توسط ارنو دیلتونر متخصص در زمینه گردشگری تجاری فرانسوی تهیه شده، آمده است، سال آینده به سرعت در حال نزدیک شدن است و اهمیت زیادی برای کشور قطر دارد، زیرا به یک رویداد مهم که میزبانی جام جهانی فوتبال در ماه‌های نوامبر و دسامبر است، نزدیک می‌شود. در این گزارش توضیح داده شده است دولت قطر با افتتاح مجموعه ای از پروژه‌های پیشگام از جمله هتل های جدید، رستوران‌ها، پارک های تفریحی و زمین‌های فوتبال برای این رویداد آماده می‌شود.

تحولات بخش کشاورزی قطر

جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل در مصاحبه تلویزیون قطر گفت: وی به زودی مناقصه راه اندازی سیلوهای امنیت غذایی را اعلام خواهد کرد و پیش بینی می‌شود این پروژه تا یک سال آینده تکمیل و تحویل شود. وی تصریح کرد: سیلوهای امنیت غذایی بزرگترین مجموعه امنیت غذایی منطقه است که نیاز سه میلیون نفر را از سه کالای اصلی برنج، شکر و روغن تأمین می‌کند. السلیطی گفت که جام فوتبال عرب آزمون مهمی‌ برای آزمایش کارآیی سیستم حمل و نقل کشور بود، زیرا در طول این مسابقات از 200 اتوبوس برقی استفاده شد و 800 اتوبوس برقی دیگر به این اتوبوس ها برای جام جهانی 2022 وارد قطر می‌شوند و 200 شارژر خودرویی برقی در تمام خیابان‌ها، اماکن عمومی، وزارتخانه و سازمان‌های دولتی قطر نصب می‌شود و به دیگر سیستم های حمل و نقل ملحق می‌شوند.

ب) اخبار و تحولات اقتصادی خارجی

سرمایه گذاری خارجی قطر

سفارت اندونزی در قطر با همکاری مؤسسات و انستیتوهای تحقیقاتی کارگروه آموزشی را به مدت دو روز در زمینه همکاری تجاری و سرمایه گذاری بین اندونزی و خاورمیانه برگزار کرد. این کارگروه همکاری‌های اقتصادی اندونزی و منطقه خاورمیانه را برجسته کرد. رضوان حسن سفیر اندونزی گفت: اندونزی و خاورمیانه، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، در چند وقت اخیر از طریق ارتباط بین ملت ها، سفر و نیروی کار مهاجر، ارتباطات خود را حفظ کرده و پیوندهای جدیدی برقرار کرده اند. تغییر جهانی در مرکز ژئواکونومیک به آسیا و اندونزی و همچنین آسیای جنوب شرقی منعکس کننده افزایش سرمایه گذاری‌ها و مبادلات خلیج فارس با اندونزی است. سفیر اندونزی به نقش کشور قطر در شکل دهی روابط اقتصادی با کشورهای آ.سه.آن اشاره کرد و افزود: در سال 2020 حجم مبادله تجاری قطر و کشورهای آ.سه.آن به بیش از 9 میلیارد دلار رسید و کشورهای آ.سه.آن میزبان سرمایه گذاری‌های قطر، بویژه در بخش های انرژی، مالی، املاک، ارتباطات و گردشگری شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما