معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

حمایت آژانس رقابت از تاسیس موسسه جدید توسط دو شرکت ساختمانی جدید

آژانس ملی رقابت اعلام کرد که از تاسیس موسسه جدید با ادغام شرکتهای ساختمانی زازا گوگوتیشویلی و CMC حمایت می‌کند.

آژانس می افزاید، هم اکنون در بازار ساخت و ساز گرجستان 4132 شرکت با ظرفیت بازار بیش از  6.2 میلیارد لاری فعالیت می‌کنند. همچنین 1694 شرکت با ظرفیت بازار بیش از 5.6 میلیارد لاری  در بازار مصالح ساختمانی فعالیت دارند.

از جمله در بازار ساخت و ساز تفلیس 2155 شرکت با حجم بازار 4.1 میلیارد لاری فعالیت دارند. در شهر باتومی مرکز جمهوری خودمختار آجارا نیز 554 شرکت با حجم بازار 1.4 میلیارد دلار فعالیت دارند.

به نظر آژانس، تاسیس این شرکت جدید که دارای ظرفیت قابل توجهی در مقیاس شهر و کشور نمی‌باشد تاثیر چندانی بر بازار ساخت و ساز کشور نداشته و کاملا منطبق  و مطابق با فضای بازار است.

طبق قانون، اگر گردش مالی سالانه دو شرکت بیش از 20 میلیون لاری و گردش مالی هر شرکت بیش از 5 میلیون لاری باشد، می‌باید برای ادغام و یا توسعه فعالیت از آژانس ملی رقابت کسب اجازه شود.

 در سال 2022 آژانس ملی رقابت با 5 ادغام موافقت کرد. در مجموع، طی 9 ماه از سال جاری، بیش از 15 هزار مورد ادغام شرکتها در گرجستان به ثبت رسیده است.

 

درآمد میانگین در گرجستان چقدر است

بر اساس تحقیقات مرکز PMC در اکتبر 2022 تعداد افرادی که حقوق آنها بیش از 9.6 هزار لاری (3.6 هزار دلار) می‌باشد افزایش یافته است.

بر اساس اعلام این مرکز، در ماه اکتبر امسال، تعداد افرادی که بیش از 9.6 هزار لاری حقوق ماهیانه دریافت کرده‌اند، نسبت به مدت مشابه در سال 2021، بیش از 28 درصد و نسبت به اکتبر 2020، نزدیک به  53 درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق آمار در اکتبر سال 2022 تعداد افرادی که بیش از ۹.۶ هزار لاری درآمد داشته اند ۱.۶ درصد از کل شاغلان بوده است.

بر اساس این مطالعه، تعداد افراد حقوق بگیر نسبت به دوره مشابه در سال 2021، کاهش 0.4 درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال 2020، افزایش 3.7 درصدی داشته اند.

 در اکتبر 2022، تعداد افرادی که دستمزد زیر 600 لاری (222.2 دلار) داشته اند، 22.5 درصد بود که نسبت به دوره مشابه در سال 2021، کاهش 5.7 درصدی و نسبت به سال 2020، کاهش 10.2 درصدی داشته است.

همچنین تعداد کارکنان با حقوق بیش از 2.4 هزار لاری (888.9 دلار) 3.7 درصد افزایش یافته است. در مجموع 8.3 درصد شاغلان چنین حقوقی دریافت کردند. تعداد آنها نسبت به اکتبر 2020 5.4 درصد افزایش یافته است.

دستمزد میانگین طی سالهای 2007 تا 2022 از 368 لاری به 1305 لاری رسیده است.

 

معاون نخست وزیر: نرخ بیکاری به حداقل تاریخی خود رسیده است

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، پس از پایان جلسه دولت به خبرنگاران گفت:

اقتصاد ما در سال 2022 با وجود چالش های موجود در منطقه و جهان به رشد خود ادامه داد. اقتصاد گرجستان پس از همه گیری به سرعت بهبود یافت.

 به گفته وزیر، طبق گزارش اداره ملی آمار در سال گذشته اقتصاد گرجستان رشد اقتصادی 10.5 درصدی را تجربه کرده است. داده‌های 9 ماهه اول سال جاری نیز روشن شده است. رشد اقتصاد گرجستان در ژانویه ـ سپتامبر 10.2٪ رشد نموده است. افزایش فعالیت های اقتصادی در بخش های حمل و نقل و انبارداری، ساخت و ساز، صنعت و خدمات از جمله فعالیت های مرتبط با گردشگری، سهم مهمی در رشد اقتصاد داشته است. از سوی دیگر، ورود ارز حاصل از تجارت خارجی، گردشگری، کشتیرانی بین المللی و سایر حوزه‌ها عامل مهمی‌برای فعالیت اقتصادی بود.

طبق داده‌های سه ماهه سوم، نرخ بیکاری در گرجستان به حداقل تاریخی خود یعنی 15.6 درصد رسیده است. این شاخص حتی بهتر از شاخص قبل از همه گیری می‌باشد. در سه ماهه سوم، تعداد شاغلان 77.5 هزار نفر و نسبت به سال 2019 قبل از همه گیری، 47.4 هزار نفر افزایش داشته است. این نشان می دهد که رشد بالای اقتصاد بر اشتغال نیز تأثیر می‌گذارد. همچنین لازم به ذکر است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی افزایش یافته است. بر اساس آمار دو فصل اول، بیش از 922 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته ایم که بیش از 43 درصد آن متعلق به اتحادیه اروپا بوده است. امیدواریم رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

همچنین شایان ذکر است روندهای مثبت بهبود گردشگری ادامه دارد و درآمد حاصل از این صنعت به طور کامل بهبود یافته و از شاخص های سال 2019 فراتر رفته است. بطوری که گرجستان از این محل طی 10 ماه 2.854 میلیارد دلار دریافت کرد. از آنجایی که تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با سال 2019 به طور کامل بهبود نیافته است، ما بر این باوریم که گردشگری در سال‌های آینده همچنان رشدش ادامه می یابد که خود عامل مثبت اضافی در رشد اقتصاد در سال های آینده خواهد بود.

 

بانکی جدید در گرجستان آغاز بکار می‌کند

شرکت شریک Paysera که دارای مجوز N1 "fintech" در لیتوانی است، با مجوز بانکداری دیجیتال در گرجستان شروع به فعالیت خواهد کرد. در 17 نوامبر 2022، بانک ملی گرجستان پانزدهمین مجوز بانک تجاری و اولین مجوز بانک دیجیتال در گرجستان را به شرکت ASC  Peysera   اعطا کرد.

مدیر اجرایی شرکت با بیان این مطلب افزود، بر اساس مجوز مذکور، بانک با گذراندن دوره آزمایشی به مدت 4 ماه، فعالیت خود را در بازار آغاز می‌کند. این اولین بار است که بانک ملی (مرکزی) مجوز بانک دیجیتال را صادر می‌کند. هدف بانک ملی در توسعه بانکداری دیجیتال عبارت است از: توسعه مدل های کسب و کار نوآورانه؛ محصولات مالی مختلف؛ استفاده بهتر از داده‌های کلان؛ توسعه یک اکوسیستم مالی دیجیتال راحت، سریع و در دسترس سازگار با زیرساخت های تکنولوژیکی؛ استفاده موثر از خدمات ابری؛ تسهیل ادغام با شرکت های فناوری و توسعه مدل بانکداری به عنوان خدمات در بازار عمده فروشی.

نزدیک به 575 هزار شهروند گرجستان در بازپرداخت وام بانکی معوقه دارند

نزدیک به 575 هزار شهروند گرجستان بیش از یک ماه است نمی‌توانند وام های بانکی خود را پرداخت کنند.

لوان خابیشویلی نماینده پارلمان و عضو جنبش ملی با استناد به گزارش بانک ملی (مرکزی) با بیان این مطلب می افزاید، بر اساس گزارش بانک ملی، نزدیک به 313 هزار شهروند به بانک ها، 94 هزار نفر به موسسات مالی خرد، 281 هزار نفر به موسسات مالی لومبارد (دریافت پول با بهره بالا در مقابل گرو گذاشتن اموال) و هفت هزار نفر به موسسات لیزینگ بدهکار هستند.

در مجموع 574 هزار و هفتصد شهروند قادر به بازپرداخت 1.1 میلیون فقره وام به مبلغ 4.4 میلیون لاری (حدود 1.7 میلیون دلار) نیستند.

لازم به ذکر است که در نوامبر 2018 ماموکا بختادزه نخست وزیر وقت گرجستان برای پرداخت وامهای معوقه 600 هزار تن از اهالی به ارزش 570 میلیون دلار دستور صادر کرد.

 

معاون نخست وزیر گرجستان از وضعیت ترانزیت گاز به اروپا سخن گفت

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در نشست خبری گفت: اولین گام برای اجرای پروژه انتقال گاز به اروپا، ارزیابی زیرساخت های مربوطه در اراضی گرجستان و آذربایجان است. موضوع اجرای پروژه انرژی با مشارکت گرجستان، آذربایجان، رومانی و مجارستان در جریان سفر الهام علی اف رهبر جمهوری آذربایجان به تفلیس مورد بررسی قرار گرفت.

پس از آن، الیور ورهئی کمیسر گسترش و سیاست همسایگی اتحادیه اروپا در سفر به گرجستان در مورد اهمیت منابع جایگزین تامین انرژی برای اروپا صحبت کرد.

داویتاشویلی گفت: بر اساس فرآیندهای فعلی، زمانی که اروپا به طور ویژه به منابع جایگزین گاز علاقه مند است، زمانی که همه از تنوع بخشیدن به تامین انرژی صحبت می‌کنند، این پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌شود.  این پروژه انرژی، گاز مایع آذربایجان را از طریق خاک گرجستان و دریای سیاه به رومانی می رساند و از آنجا حامل انرژی به مجارستان و سایر کشورهای اروپای شرقی می رود.

 به گفته وزیر، پس از آخرین سفر علی اف به گرجستان، روند کاری مشخصی در نظر گرفته شد که در چارچوب آن، جلسه کاری مربوطه روز دوشنبه در وزارت اقتصاد برگزار شد.

واردات از روسیه در ماه‌های ژانویه ـ اکتبر 602.4 میلیون دلار رشد داشته است

ارزش کل محصولات وارداتی از روسیه به گرجستان در ماه‌های ژانویه ـ اکتبر 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 602 میلیون و 451 هزار دلار افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، این رشد به 74 درصد رسید و شاخص واردات  به 1.4 میلیارد دلار بود.

بزرگترین گروه‌های کالایی وارداتی از روسیه به گرجستان عبارتند از:

فرآورده‌های نفتی، گندم و یا آرد گندم ، کک و نیمه کک، گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازی، جو و سایر غلات.

 

بانک آسیایی بیش از 100 میلیون یورو به گرجستان اختصاص داد

بانک توسعه آسیایی برای اجرای برنامه پایداری مالی و حمایت اجتماعی وام 100.2 میلیون یورویی به گرجستان اختصاص داد.

توافقنامه مربوطه توسط لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی گرجستان و شین روزنتال مدیر منطقه ای بانک توسعه آسیایی در گرجستان امضا شد. هدف این برنامه ترویج رشد اقتصادی پایدار و فراگیر در گرجستان است.

قبل از امضا طرفین دیدگاه خود را از وضعیت کشور پس از چالش های فعلی به اشتراک گذاشتند. بار دیگر بر اهمیت استفاده از پتانسیل ترانزیتی گرجستان و تقویت امنیت انرژی تاکید شد.

هدف بانک توسعه آسیایی ترویج توسعه موفق و چندجانبه منطقه آسیا و اقیانوسیه است. در عین حال، این بانک به تلاش برای ریشه کنی فقر شدید در منطقه ادامه می دهد.

این نهاد مالی در سال 1966 تأسیس شد و 68 کشور از جمله 49 کشور از منطقه آسیا را متحد می‌کند. بانک توسعه آسیایی از سال 2007 از گرجستان حمایت چند جانبه می‌کند. ارزش کل وامهای ارائه شده به گرجستان 2.8 میلیارد دلار است.

 

قیمتها در قفقاز جنوبی چگونه تغییر کرده است

بر اساس گزارش سرویس ملی آمار، تورم سالانه (اکتبر 2022 تا اکتبر 2021) در گرجستان 10.6 درصد بوده است. در طول سال منتهی به ماه اکتبر، قیمت ها برای حمل و نقل (11.6٪)، هتل ها و رستوران‌ها (16.8٪) افزایش یافت و هزینه خدمات بهداشتی و درمانی 2.6٪ کاهش یافت. قیمت مواد غذایی در طول سال 15.8 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی آذربایجان، قیمت مصرف کننده در آذربایجان نسبت به ماه قبل 01.6 درصد و نسبت به اکتبر سال گذشته 15.6 درصد افزایش یافته است.

به گزارش کمیته آمار ارمنستان، طی یک سال گذشته در این کشور ، هزینه زندگی 9.5٪ و در طول ماه گذشته - 0.3٪ (در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر) افزایش یافته است. در عین حال، محصولات غذایی به ویژه نان و غلات (6. 18 درصد)، گوشت (3. 12 درصد)، لبنیات و تخم مرغ (10.4درصد) گران‌تر شدند. قیمت خدمات در زمینه تفریح و فرهنگ (14.1٪)، رستوران‌ها و هتل ها (9.3٪)  افزایش یافت که ظاهراً به دلیل تقاضای ناشی از تعداد زیاد روس هایی است که به ارمنستان مهاجرت کرده اند.

بدین ترتیب تورم در یک سال گذشته (اکتبر 2021 تا اکتبر 2022) در کشورهای قفقاز جنوبی اینگونه بوده است:

ـ جمهوری آذربایجان 15.6 درصد

ـ گرجستان 10.6 درصد

ـ ارمنستان 9.5 درصد

قیمت لبنیات چند ماهی است که روند صعودی را نشان می دهد.

به گفته آنا میکادزه، رئیس انجمن تولیدکنندگان لبنیات، کمبود شیر خام در بازار وجود دارد، بنابراین قیمت پنیر و سایر محصولات لبنی افزایش یافته است. اگر قبلا شیر خام گرجستان 30 درصد بازار را پوشش می داد، امروز وضعیت بسیار فاجعه بارتر است، شاید این رقم به 10 تا 15 درصد کاهش یافته است. مواد اولیه داخلی با مواد اولیه بلاروسی جایگزین می‌شود و این منجر به افزایش فاجعه بار قیمت محصولات لبنی شده است. ارزان ترین پنیر به ازای هر کیلوگرم 22 لاری است، بازار گرجستان چنین قیمت هایی را به یاد نمی آورد. برای چنین پنیر ساده ای، قیمت 22 لاری به دلیل کمبود شیر یک فاجعه است. اگر همه چیز به همین روال پیش برود، حتی به زودی قیمت به 28 لاری افزایش خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما