معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مناسبات تجاری اوگاندا با کشورهای عضو جامعه شرق آفریقا

کشور اوگاندا که از نخستین اعضای جامعه شرق آفریقا در کنار کشورهای کنیا و تانزانیا به شمار می آید، با دارا بودن تولید ناخالص داخلی 50 میلیارد دلاری (براساس آمار 2023) یکی از اعضای مهم و کلیدی این سازمان منطقه ای چه در بعد اقتصادی و چه به لحاظ فراهم آوردن شرایط یکپارچگی و ادغام منطقه ای به شمار می آید.

اهمیت ویژه دیپلماسی اقتصادی در تانزانیا از نگاه دولت

لیبراتا ملامولا، وزیر امور خارجه تانزانیا طی سخنانی در پارلمان، یافتن بازار برای محصولات تانزانیا و جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری خارجی را از اولویت های دیپلماسی اقتصادی کشورش خواند.

معرفی جامعه شرق آفریقا( The East African Community)

روزگاری، جامعه شرق آفریقا (EAC) ، یک بلوک منطقه ای شامل اوگاندا، کنیا، تانزانیا، بوروندی، رواندا و سودان جنوبی - که در سال 2016 پذیرفته شد - هم پر جنب و جوش بود و هم پر رونق. این کار با اوگاندا، کنیا و رواندا در یک اتحادیه آزاد آغاز شد. یک سری اتفاقات از جمله جنگ های تجاری و اختلافات سیاسی، تشدید تضاد منافع بین اوگاندا و رواندا - رواندا و بوروندی - کنیا و سومالی و سپس جنگ های تجاری بی پایان و عدم انجام تعهدات مالی برخی از اعضا با تأخیر در سال مالی 2019/2020 و جذب 43 درصدی بودجه توسط اتحادیه آفریقا ، سال 2020 را به بدترین سال برای اعضا تبدیل نمود.