معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۷

اهمیت ویژه دیپلماسی اقتصادی در تانزانیا از نگاه دولت

لیبراتا ملامولا، وزیر امور خارجه تانزانیا طی سخنانی در پارلمان، یافتن بازار برای محصولات تانزانیا و جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری خارجی را از اولویت های دیپلماسی اقتصادی کشورش خواند.

اهم اظهارات وزیر خارجه تانزانیا :

یافتن بازار برای محصولات تانزانیا و بهبود فضای سرمایه گذاری برای جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاران در اولویت دیپلماسی اقتصادی کشور است. تسهیل همکاری در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و افزایش تعداد ورود گردشگران و فرصت های فراگیری دانش در زمینه‌های مختلف در خارج از کشور از دیگر برنامه‌ها است. تانزانیا همچنان به عنوان یک عضو فعال در تقویت بلوک های تجاری منطقه ای، از جمله جامعه شرق آفریقا (EAC) و جامعه توسعه جنوب آفریقا (Sadc)، فعالیت خواهد کرد. از این جنبه، تیمی از متخصصان که وظیفه جمع آوری نظرات کنفدراسیون سیاسی پیشنهادی EAC را دارند، در ماه آگوست از تانزانیا بازدید می‌کنند. این تیم در حال حاضر مأموریت داشت که در هر شش کشور عضو EAC تانزانیا، کنیا، اوگاندا، رواندا، بوروندی و سودان جنوبی نظرات خود را در مورد تبدیل EAC به کنفدراسیون سیاسی جمع کند. ستون نهایی ادغام EAC فدراسیون سیاسی خواهد بود که به ترتیب اتحادیه گمرکی، بازار مشترک و اتحادیه پولی وجود دارد. اجلاس سران کشورهای EAC 2017 کنفدراسیون سیاسی را به عنوان مدل انتقالی به فدراسیون سیاسی تصویب کرد. تانزانیا به مشارکت در مأموریت های حفظ صلح و امنیت منطقه از جمله در کشورهای همسایه مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و موزامبیک ادامه خواهد داد. در این راستا کشور تانزانیا در حال افزایش امنیت در مرز خود با موزامبیک می‌باشد.

تانزانیا در چند ماه گذشته درگیر چندین تعامل منطقه ای بوده است که به دنبال تحکیم برنامه دیپلماسی اقتصادی این کشور است. این موارد شامل امضای توافقنامه ای برای ساخت خط لوله نفت خام آفریقای شرقی با اوگاندا است. رئیس جمهور سامیا سولوهو حسن نیز اخیراً از کنیا بازدید کرده است. این کشور همچنین در جلسه ششم کمیسیون دائمی مشترک (JPC) با بوروندی شرکت داشت که در آن دو کشور توافق کردند تا در تعدادی از زمینه‌های استراتژیک از جمله زیرساخت ها همکاری کنند. همکاری با بخش خصوصی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های جامعه مدنی و رسانه‌ها نیز با قوت ادامه خواهد یافت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما