معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
رقابتهای بندری در دوران کنونی در میان کشورهای شرق آفریقا علی الخصوص کنیا و دارالسلام در حال تشدید است و دارالسلام با سرمایهگذاریهای سنگین بندری در حال به چالش کشیدن سلطه بندری کنیا بر منطقه شرق آفریقاست. این شتاب توسعهای سبب باز تعریف الگوهای تجاری در منطقه شرق آفریقا شده است. دارالسلام اکنون محمولههایی را برای مقاصد زامبیا، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو که به طور سنتی به مومباسا وابسته بودهاند؛ جذب مینماید. با این وجود قدرت نرم لجستکی کنیا که در مقولههایی همچون شفافیت نهادی، مقبولیت تجاری و منطقهای متبلور است، همچنان برتری بنادر کنیا را حفظ نموده است.
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴
کنیا، اوگاندا و روآندا توافقنامه ای سه جانبه به منظور ساخت راه آهن بندر مومباسا به کامپالا و در ادامه به کیگالی را در سال 2014 به امضاء رساندند. این خط ریلی هنوز تکمیل نشده است لذا دولت های کنیا و اوگاندا به دنبال تأمین اعتبار لازم جهت تکمیل این خط آهن هستند. همچنین کنیا قصد دارد از طریق یک خط راه آهن پیشرفته تا پایان ژوئن 2027، بنادر مومباسا و لامو را به ایسیولو در شمال و از آنجا به سودان جنوبی و اتیوپی متصل نماید.
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، از بخش خصوصی بهویژه در بخش دانشبنیان خواست با قدرت در نمایشگاههای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها شرکت نمایند.
پنج شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
برابر بررسیهای بعمل آمده در چارچوب اهداف توسعه پایدار، حوزه شرق آفریقا سریعترین منطقه در حال رشد در آفریقا تلقی گردیده و چشم انداز اقتصادی آن مثبت میباشد.
یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸