اخبار اقتصادی زیمبابوه
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی زیمبابوه در هفتۀ دوم آذر ماه ۱۴۰۴ مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
۱.۲ میلیارد دلار بودجه تعمیرات اساسی جادهای کریدور بیتبریج-ویکتوریا فالز
۱ دسامبر ۲۰۲۵
دولت زیمبابوه طرح ۱.۲ میلیارد دلاری احیا و ارتقای بزرگراه بیتبریج-بولاوایو-ویکتوریا فالز را به عنوان یکی از طرحهای زیرساختی شاخص که قرار است بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ در اولویت اجرا باشد رونمایی کرد. این مسیر اصلی راهبردی که زیمبابوه را به بازارهای کلیدی منطقه مانند آفریقای جنوبی، زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو متصل میکند، برای تقویت تجارت، کاهش هزینههای لجستیک و بهبود رقابتپذیری مشاغل محلی بسیار مهم است. همچنین این مسیر یک کریدور گردشگری مهم است و مسافران را به مقاصد اصلی از جمله پارک ملی هوانگه و ویکتوریا فالز متصل میکند.
در حال حاضر، بزرگراه ۲۴۰ کیلومتری کوئکوه-لوپانه پس از مدتها انتظار در حال ساخت است که در آن دو تیم ساختمانی از دو سمت کار خود را آغاز خواهند کرد. انتظار میرود این پروژه مسیر هراره-ویکتوریا فالز را ۲۰۰ کیلومتر کوتاه کند و زمان سفر و هزینههای حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، دولت زیمبابوه طرح جاده ۱۵۹ کیلومتری بولاوایو-نکایی را که باعث افزایش تحرک، تجارت و ارائه خدمات در سراسر ماتابلند شمالی و میدلندز خواهد شد، به اجرا خواهد گذاشت. علیرغم دسترسی محدود به منابع مالی خارجی، دولت همچنان منابع قابل توجهی را به توسعه زیرساختها به عنوان محرک اصلی پیشرفت ملی اختصاص میدهد.
https://www.heraldonline.co.zw/us1-2bn-road-overhaul-for-beitbridge-vic-falls-corridor-under-nds-2/
لزوم اصلاحات بیشتر برای تثبیت رشد اقتصادی زیمبابوه
۴ دسامبر ۲۰۲۵
بهروزرسانی گزارش اقتصاد زیمبابوه در سال ۲۰۲۵ توسط بانک جهانی، رشد پنج درصدی را در سال ۲۰۲۶ پیشبینی میکند که ناشی از فعالیت در کشاورزی، صنعت و خدمات است. این گزارش که اخیرا منتشر شد تأکید میکند که برای حفظ این شتاب، زیمبابوه باید با اصلاحات عمیقتر پیش برود و محدودیتهای ساختاری دیرینهای را که مانع رقابتپذیری هستند، برطرف کند. این اقدامی است که دولت در حال حاضر از طریق طرح سهولت کسب و کار ریاست جمهوری، اقداماتی را برای تحقق آن در دست اجرا دارد. طرحی که برای بهبود فضای کسبوکار، جذب سرمایهگذاری و ارتقای رشد بخش خصوصی طراحی شده است. در آغاز سال، رئیسجمهور منانگاگوا نگرانیهایی را در مورد عوارض، مجوزها، هزینهها و مجوزهای بیش از حد اعمال شده توسط ادارات دولتی که هزینه کسبوکار در کشور را افزایش میدهد، مطرح کرد. وی دستور بررسی این هزینهها را در ۱۲ بخش کلیدی برای حمایت از طرحهای سهولت کسبوکار صادر کرد. این اصلاحات به صورت مرحلهای و با تمرکز اولیه بر بخشهای کشاورزی، خردهفروشی، گردشگری و حمل و نقل اجرا میشود.
گزارش بانک جهانی به تعهد بانک مرکزی زیمبابوه برای تثبیت و ثبات قیمتها پس از معرفی ارز جدید نیز اشاره میکند. در این خصوص آمده است: «بانک مرکزی زیمبابوه قصد دارد به تعهد خود برای کنترل مؤثر عرضه پول ذخیره، با هدف تثبیت ارز جدید زیمبابوه و حمایت از ثبات پایدار اقتصاد کلان، پایبند باشد. در نتیجه، انتظار میرود تورم در سال ۲۰۲۶ به تک رقمی تعدیل شود و در میانمدت به پنج درصد کاهش یابد».
بانک جهانی میگوید حفظ رشد اقتصادی منوط به تسریع و اجرای اصلاحات است. بانک جهانی همچنین از سیاستگذاران میخواهد که از طریق مدیریت اقتصادی منظم، ثبات را حفظ کنند. مرحله اول اصلاحات که در سپتامبر ۲۰۲۵ با پشتیبانی تحلیلی بانک جهانی تکمیل شد، بخشهای گوشت گاو، لبنیات، خوراک دام و گردشگری را هدف قرار داد وهزینههای موازی را از ۱۹ تا ۹۴ درصد کاهش داد. بانک جهانی تأکید میکند: «سادهسازی به کاهش هزینهها برای شرکتها، بهویژه شرکتهای کوچک و متوسط، کمک میکند، در حالی که به تنظیمکنندگان اجازه میدهد منابع را به طور مؤثرتری تخصیص دهند».
https://www.heraldonline.co.zw/wb-urges-deeper-reforms-to-anchor-zims-5pc-growth/
اختصاص ۳ میلیارد دلار برای پروژههای تحول ریلی زیمبابوه
۵ دسامبر ۲۰۲۵
زیمبابوه در حال برنامهریزی برای ایجاد تحول قابل توجه در برنامه سامانه ریلی خود تحت یک برنامه توسعه ۳ میلیارد دلاری در طول دوره اجرای برنامه توسعه ملی ۲ (NDS2) است که طی سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ اجرا میشود. در این طرح، پروژهها تحت مشارکتهای عمومی- خصوصی (PPP) و با تأمین مالی از طریق استقراض و یا فروش اوراق قرضه انجام خواهند شد. این برنامه سرمایهگذاریهای شامل ارتقاء خط ریلی موتاره-هراره-چیروندو و خط آهن جدید ۲۱۷ کیلومتری است که «لاینز دن» در زیمبابوه را به «کافوئه» در زامبیا متصل میکند و طبق برآورد، بین سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰، حدود ۱.۲ میلیارد دلار آمریکا هزینه خواهد داشت.
تخمین زده میشود که ۱۲۰ میلیون دلار آمریکا برای تهیه ۸۴۱ واگن جدید و نوسازی ۱۰۰۰ واگن بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به منظور افزایش توان عملیاتی حمل بار و کاهش ازدحام جادهای اختصاص یابد. نصب سامانه کنترل و اتوماسیون قطار در سطح پایه در بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر، ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ هزینه خواهد داشت. مبلغ ۳۰ میلیون دلار دیگر برای تکمیل کارگذاری ۷۳۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در طول سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ در نظر گرفته شده است. بازسازی ۶۰ پل و آبگذر برای افزایش ایمنی خطوط، حدود ۶۰ میلیون دلار آمریکا بودجهبندی شده است. یک طرح اختصاصی ۲۵ میلیون دلاری نیز در طول سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰، ۵۰ واگن مسافربری را با تهویه مطبوع و وایفای نوسازی کرده و واحدهای چندگانه دیزلی مدرن را برای افزایش راحتی مسافران تهیه خواهد کرد. این طرح همچنین شامل برقرسانی مجدد به خط آهن ۳۰۵ کیلومتری هراره-دابوکا است که در سال ۲۰۰۹ به دلیل چالشهای تأمین برق، مشکلات تعمیر و نگهداری و خرابکاری به حالت تعلیق درآمده بود.
https://www.heraldonline.co.zw/zimbabwe-earmarks-us3billion-for-rail-transformation-projects/
سرمایهگذاری ۶۰۰ میلیون دلاری هند در هراره
۵ دسامبر ۲۰۲۵
مقامات ارشد دولتی، دیپلماتها و رهبران تجاری زیمبابوه و هند در یک سمینار تعاملی ترکیبی در هراره گرد هم آمدند تا همکاریهای تجاری و سرمایهگذاری دوجانبه بین دو کشور را تعمیق بخشند. این رویداد که توسط سفارت هند با همکاری ZimTrade، آژانس سرمایهگذاری و توسعه زیمبابوه (ZIDA) و سازمانهای تجاری پیشرو برگزار شد، جایگاه رو به رشد هند به عنوان یک شریک تجاری متعهد به زیمبابوه را نشان می دهد. صنعتی شدن، تسهیل سرمایهگذاری و تنوع صادرات موضوعات اصلی این سمینار بود و در عین حال فرصتهای عملی برای همکاری مشترک نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
برامها کومار سفیر هند در زیمبابوه گفت که هند با یک تریلیون دلار تجارت جهانی در زیمبابوه نیز ردپای سرمایهگذاری رو به رشد دارد و سرمایهگذاران هندی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای تزریق در بخش تولید و اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر اختصاص میدهند. سفیر هند گفت: « تجارت دوجانبه در حال افزایش است و برای اولین بار از محدوده معمول خود عبور کرده و به ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا بالغ میشود که در آن صادرات زیمبابوه به ۴۶ میلیون دلار رسیده است». وی گفت که صادرات هند به زیمبابوه در سال جاری ۶.۱۸ درصد رشد داشته است. سفیر هند افزود: «مشاغل زیمبابوه باید در زنجیرههای تأمین هند ادغام شوند و با رشد اقتصاد، بازار هند به دنبال ادغام بیشتر با زنجیره تأمین جهانی است. تجارت بین دو کشور، فرصتهایی در کشاورزی، داروسازی، ماشینآلات، پلاستیک و منسوجات بوجود آورده است. صادرات زیمبابوه به هند در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۶.۹ میلیون دلار بوده که نسبت به ۱۰.۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته است و صادرات هند به زیمبابوه در سال ۲۰۲۳ به ۱۸۹.۶ میلیون دلار رسید که بیشتر آن مربوط به داروسازی، غلات، ماشینآلات، پلاستیک و وسایل نقلیه بود».
https://www.heraldonline.co.zw/zimbabwe-and-india-enhance-trade-ties-at-a-seminar-highlighting-us600-million-indian-investment-into-harare/