اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی
گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته دوم مرداد ماه 1404 مندرج در روزنامهها و سایر رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
امضای قرارداد تأمین مالی ترکیش ایرلاینز با بانک اسلامی دبی(DIB)
ترکیش ایرلاینز، هواپیمایی که به بیش از هر شرکت هواپیمایی دیگری به کشورهای مختلف پرواز میکند، با موفقیت یک معامله تأمین مالی نوآورانه برای یک هواپیمای ایرباس A350 انجام داد. این شرکت هواپیمایی ملی، با نشان دادن یک نقطه عطف استراتژیک در تنوعبخشی به سبد تأمین مالی خود، تأمین مالی به فرانک سوئیس (CHF) را از طریق یک ساختار مالی اسلامی تکمیل کرد. این اجاره مالی که از طریق قرارداد اجاره تنظیم شده بود، با بانک اسلامی دبی (DIB)، اولین بانک اسلامی جهان و بزرگترین بانک در امارات متحده عربی، امضا شد. پروفسور احمد بولات، رئیس هیئت مدیره و کمیته اجرایی خطوط هوایی ترکیه، در مورد این قرارداد مهم اظهار داشت:این معامله نشان دهنده تعهد ما به نوآوری مالی و تقویت ناوگان ما است و در عین حال فصل جدیدی را در همکاری ما با موسسات پیشرو در امارات متحده عربی و منطقه خلیج فارس رقم میزند. ما خوشحالیم که این تامین مالی برجسته را با همکاری بانک اسلامی دبی به پایان رساندهایم و مشتاقانه منتظریم تا در آینده این همکاری را تقویت کنیم. دکتر عدنان چیلوان، مدیر اجرایی گروه بانک اسلامی دبی، در مورد این معامله اظهار داشت: قدرت هر اتحاد معناداری در جاهطلبی مشترک نهفته است و این همکاری با خطوط هوایی ترکیه بازتاب روشنی از آن است. خطوط هوایی ترکیه به عنوان دارنده رکورد جهانی گینس برای «بیشترین تعداد پرواز به کشورهای مختلف توسط یک شرکت هواپیمایی»، با مقیاس، چشمانداز و رهبری جهانی ممتاز، پیشرو است. این واقعیت که آنها برای اولین بار در تاریخ خود، امور مالی اسلامی را انتخاب کردند، نقطه عطفی مهم برای صنعت ما است، نقطه عطفی که ما مفتخریم به شکلگیری آن کمک کنیم. این معامله نه تنها از رشد مداوم خطوط هوایی پشتیبانی میکند، بلکه اهمیت روزافزون امور مالی منطبق با شریعت را در بازارهای جهانی تقویت میکند. ما مفتخریم که در این تحول برجسته در صنعت هوانوردی کشور مشارکت داریم و این امر روابط عمیق اقتصادی بین امارات متحده عربی و ترکیه را بیش از پیش تقویت میکند.
همکاری DAFZ با گروه ژوانژوان چین برای ایجاد دفتر مرکزی منطقهای در دبی
منطقه آزاد فرودگاه دبی (DAFZ)، بخشی از سازمان مناطق اقتصادی یکپارچه دبی (DIEZ)، یک تفاهمنامه استراتژیک با گروه ژوانژوان چین، یکی از برترین پلتفرمهای این کشور برای کالاهای دست دوم، را امضا کرده است. این توافقنامه اولین حضور منطقهای این گروه در خارج از چین است و دفتر مرکزی خاورمیانه آن در DAFZ تأسیس خواهد شد. تأسیسات ژوانژوان در دبی، یک زنجیره تأمین دست دوم از ابتدا تا انتها، شامل بازیافت، بازرسی، طبقهبندی و بستهبندی، را با پشتیبانی عملیاتی DIEZ در سراسر لجستیک، گمرک و توزیع، مدیریت خواهد کرد. گروه ژوانژوان، China’s Zhuanzhuan Group که دارای بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر ثبتشده و بیش از ۹۶۰ فروشگاه فیزیکی در ۸۰ شهر چین است، به خاطر حمایت از مدلهای کسبوکار سازگار با محیط زیست و دستیابی به ۴.۱ میلیون تن کاهش انتشار کربن از طریق شیوههای پایدار شناخته شده است. آمنه لوتاه، مدیر کل Dubai Airport Freezone (DAFZ) خاطرنشان کرد که این همکاری، جذابیت دبی برای نوآوران بینالمللی را برجسته میکند و موقعیت آن را به عنوان دروازه تجاری متصلکننده آسیا، آفریقا و اروپا تقویت میکند. وانگ سو، معاون رئیس شرکت ژوانژوان، با تکرار این نظر، دبی را به لطف موقعیت استراتژیک و زیرساختهایش، سکوی پرتاب ایدهآلی برای توسعه منطقهای خواند. این تفاهمنامه همچنین شامل تعهد مشترک برای توسعه تحقیقات و مقالات سیاسی مشترک در مورد روندهای اقتصاد چرخشی و تجارت دست دوم است. به عنوان بخشی از این توافقنامه، DAFZ راهاندازی و ادغام ژوانژوان را تسهیل خواهد کرد، در حالی که این شرکت با استانداردهای انطباق منطقهای همسو خواهد شد و فرصتهای جدیدی را از شبکه تأمین جهانی خود به ارمغان خواهد آورد. انتظار میرود این همکاری، مدلهای تجاری جدیدی را در اقتصاد چرخشی ایجاد کند و جایگاه دبی را به عنوان قطب تجارت جهانی پایدار و مبتنی بر نوآوری تقویت کند.
تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در نیمه اول به ۴۶۲.۸ میلیارد دلار رسید
تجارت جهانی در ژانویه تا ژوئن به طور متوسط ۱.۷۵ درصد رشد کرد. تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در شش ماه اول سال ۲۰۲۵ سالانه ۲۴ درصد افزایش یافت و برخلاف روند جهانی، امارات همچنان به تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و انعقاد قراردادهای تجاری در سراسر قارهها ادامه میدهد. شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس جمهور و حاکم دبی، روز چهارشنبه در پلتفرم رسانه اجتماعی X گفت: ارزش کل تجارت خارجی غیرنفتی برای دوره ژانویه تا ژوئن به ۱.۷ تریلیون درهم (۴۶۲.۸ میلیارد دلار) افزایش یافت که دو برابر سطح پنج سال پیش است. اعداد از روابط اقتصادی ما با جهان ... و توسعه بیسابقه برای امارات متحده عربی سخن میگویند. اعداد میگویند که آینده زیباتر و بزرگتر خواهد بود. وی افزود: تجارت غیرنفتی ما با شرکای بینالمللیمان در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با نرخ بیسابقهای افزایش یافت و با سوئیس به ۱۲۰ درصد، با هند ۳۳ درصد، با ترکیه ۴۱ درصد، با ایالات متحده ۲۹ درصد و با چین ۱۵ درصد رسید. امارات متحده عربی با نرخ رشد ۵۹.۵ درصد و ۳۷.۸ درصد به ترتیب در مقایسه با نیمه اول سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به «رونق بیسابقه» تجارت ادامه داد. ارزش تجارت خارجی امارات متحده عربی در سال گذشته ۵.۲۳ تریلیون درهم بود که ۴۹ درصد افزایش نسبت به سطوح به دست آمده در سال ۲۰۲۱ را نشان میدهد، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب با وجود افزایش عدم قطعیتهایی که تجارت را کند میکند، به گسترش روابط اقتصادی خود در سراسر جهان ادامه میدهد.دفتر رسانهای دولت امارات متحده عربی در ماه آوریل با استناد به دادههای سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که امارات در سال ۲۰۲۴ به مازاد تجاری کلی ۴۹۲.۳ میلیارد درهم دست یافته است، زیرا صادرات این کشور در ۱۲ ماه منتهی به پایان دسامبر از واردات پیشی گرفته است. امروز، دادههای نیمه اول امسال در مورد تجارت خارجی غیرنفتی امارات را بررسی کردم. این تجارت در مقایسه با نیمه اول سال قبل به رشد قابل توجه ۲۴ درصدی دست یافته است، در حالی که میانگین رشد تجارت جهانی تنها حدود ۱.۷۵ درصد بوده است. امارات متحده عربی به عنوان بخشی از تلاشهای خود برای تنوعبخشی اقتصادی، بر تقویت روابط تجاری خود تأکید دارد. اقتصاد امارات متحده عربی سال گذشته ۴ درصد رشد کرد که ناشی از گسترش قوی در بخش غیرنفتی آن بود. وزارت اقتصاد امارات متحده عربی در ماه ژوئن با استناد به دادههای مرکز رقابتپذیری و آمار فدرال اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در پایان سال گذشته به ۱.۷۷۶ تریلیون درهم رسیده است. اقتصاد غیرنفتی با رشد سالانه ۵ درصد به ۱.۳۴ تریلیون درهم رسید که بیش از ۷۵ درصد از فعالیتهای اقتصادی کشور را تشکیل میدهد، در حالی که فعالیتهای مرتبط با نفت ۴۳۴ میلیارد درهم به کل اقتصاد کمک کرده است. امارات تاکنون ۲۸ توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (Cepas) با کشورهای مختلف امضا کرده است که آخرین آن اوایل این ماه با آذربایجان امضا شد. طبق دادههای وزارت تجارت خارجی، ده مورد از این توافقنامهها با هند، اندونزی، اسرائیل، ترکیه، کامبوج، گرجستان، کاستاریکا، موریس، صربستان و اردن اجرا و عملیاتی شدهاند. توافقنامهها با سایر شرکای تجاری استرالیا، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، شیلی، کلمبیا، کنیا، اوکراین، ویتنام، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، اوراسیا، بلاروس و آذربایجان هنوز اجرا نشدهاند. مذاکرات با فیلیپین، مراکش و ارمنستان نیز به پایان رسیده است. صادرات غیرنفتی ما بیشترین سهم رشد را در نیمه اول سال 2025 به خود اختصاص داد و با 44.7 درصد افزایش به 369.5 میلیارد درهم رسید. این رقم 21.4 درصد از کل تجارت خارجی ما را تشکیل میدهد که نشان دهنده موفقیت برنامههای تنوع اقتصادی ما و اعتماد جهان به کالاها و خدمات #امارات_متحده است. به گزارش خبرگزاری دولتی وام، تجارت غیرنفتی امارات متحده عربی با 10 شریک برتر خود 25.5 درصد رشد داشته است، در حالی که تجارت با سایر کشورها در سال گذشته 23.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رشد تجارت غیرنفتی به دلیل تجارت دوجانبه امارات با شرکای CEPA بوده است. به عنوان مثال، دکتر ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی، روز چهارشنبه در پستی در X گفت: تجارت با هند ۳۳.۹ درصد و با ترکیه ۴۱.۴ درصد افزایش یافته است. وام گزارش داد که سهم صادرات در تجارت خارجی غیرنفتی امارات به ۲۱.۴ درصد افزایش یافته است که نسبت به ۱۸.۴ درصد در نیمه اول سال گذشته افزایش یافته است.صادرات غیرنفتی به ۳۶۹.۵ میلیارد درهم در دو سال گذشته رسیده است.
خط هوایی ایر عربیا مسیرهای پروازی به روسیه را از راس الخیمه افزایش میدهد
ایر عربیا، اولین و بزرگترین اپراتور هواپیمایی ارزان قیمت (LCC) در خاورمیانه و شمال آفریقا، از راهاندازی دو مسیر مستقیم جدید از راس الخیمه خبر داد. پروازهای جدید از ماه اکتبر آغاز میشوند و شبکه رو به رشد این شرکت هواپیمایی را از مرکز راس الخیمه گسترش میدهند. از 27 اکتبر 2025، ایر عربیا پروازهای هفتگی خود را به فرودگاه بینالمللی کولتسوو یکاترینبورگ هر دوشنبه انجام خواهد داد، در همین حال، سرویس بدون توقف به فرودگاه بینالمللی کازان از 31 اکتبر 2025 با پروازهای هفتگی هر جمعه آغاز خواهد شد. عادل العلی، مدیر اجرایی گروه ایر عربیا، گفت: "ما خوشحالیم که خدمات بدون توقف جدید خود را از راس الخیمه به یکاترینبورگ و کازان معرفی میکنیم و شبکه رو به رشد خود را از امارات گسترش میدهیم." «روسیه همچنان یک بازار کلیدی برای ما است و این افزودهها نشاندهنده تعهد ما به ارائه گزینههای سفر بیشتر و در عین حال حمایت از رشد مداوم گردشگری و تجارت بین امارات متحده عربی و روسیه است.» علاوه بر مسیرهای جدید، یکاترینبورگ همچنین با پروازهای بدون توقف از شارجه و ابوظبی نیز خدماترسانی میشود، در حالی که کازان از شارجه قابل دسترسی است و از طریق شبکه ایر عربیا، به مسافران در سراسر امارات متحده عربی چندین دروازه به روسیه ارائه میدهد. ایر عربیا مستقیماً از رأس الخیمه، به شبکهای رو به رشد از ۱۰ مقصد بینالمللی، از جمله قاهره، جده، اسلام آباد، لاهور، پیشاور، کالیکوت، مسکو، تاشکند و همچنین شهرهای تازه اضافه شده یکاترینبورگ و کازان، خدمات ارائه میدهد.
بانک مرکزی امارات نرخ پایه را در ۴.۴۰ درصد حفظ کرد
بانک مرکزی امارات متحده عربی (CBUAE) تصمیم گرفته است که نرخ پایه Base Rateقابل اجرا برای تسهیلات سپرده شبانه (ODF) را در ۴.۴۰٪ حفظ کند. این تصمیم پس از اعلام امروز فدرال رزرو ایالات متحده مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره ماندههای ذخیره Interest Rate on Reserve Balances (IORB) گرفته شد. بانک مرکزی امارات همچنین تصمیم گرفته است که نرخ بهره قابل اجرا برای وام گرفتن نقدینگی کوتاه مدت از CBUAE را در ۵۰ واحد پایه بالاتر از نرخ پایه برای همه تسهیلات اعتباری ثابت نگه دارد. نرخ پایه، که به IORB فدرال رزرو ایالات متحده متصل است، موضع کلی سیاست پولی را نشان میدهد و کف موثری برای نرخ بهره بازار پول شبانه در امارات متحده عربی فراهم میکند.
رکورد جدید فرودگاه بینالمللی دبی (DXB) در جابجایی ۲۰۲۵، ۴۶ میلیون نفر در نیمسال اول
فرودگاه بینالمللی دبی (DXB) در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به یک نقطه عطف رکوردشکن دست یافت و از ۴۶ میلیون مهمان استقبال کرد شلوغترین نیمه اول سال تا به امروز. این نشان دهنده رشد ۲.۳ درصدی نسبت به سال گذشته است که نشان دهنده تابآوری هوانوردی دبی با وجود اختلالات موقت حریم هوایی منطقهای است. تنها در سه ماهه دوم، DXB به ۲۲.۵ میلیون مسافر خدمات ارائه داد و آوریل ۲۰۲۵ رکورد ماهانه جدیدی با ۸ میلیون مهمان ثبت کرد. پل گریفیتس، مدیرعامل، این رشد را به چابکی دبی، زیرساختهای قوی هوانوردی و اثربخشی مدل عملیاتی oneDXB آن نسبت داد. با نگاهی به آینده، DXB آماده است تا پایان سال به ۹۶ میلیون مهمان برسد و به نقطه عطف نمادین ۱۰۰ میلیون نفر نزدیکتر شود. ژانویه شلوغترین ماه با ۸.۵ میلیون مسافر بود و میانگین ترافیک روزانه ۲۵۴۰۰۰ نفر بود. این فرودگاه همچنین ۲۲۲۰۰۰ پرواز را مدیریت و ۴۱.۸ میلیون چمدان را جابجا کرد و نرخ پایین چمدانهای جابجا نشده (۲ به ازای هر ۱۰۰۰ مسافر) را حفظ کرد که به طور قابل توجهی کمتر از میانگین صنعت در سال ۲۰۲۴ یعنی ۶.۳ است. کارایی در نقاط تماس کلیدی همچنان بالا بود و بیش از ۹۸٪ از مهمانان در عرض چند دقیقه مراحل مهاجرت و امنیت را طی کردند. هند با ۵.۹ میلیون مسافر، بزرگترین بازار کشوری DXB بود و پس از آن عربستان سعودی (۳.۶ میلیون)، بریتانیا (۳ میلیون)، پاکستان (۲.۱ میلیون) و ایالات متحده (۱.۶ میلیون) قرار داشتند. لندن با ۱.۸ میلیون مسافر در صدر مقاصد شهری قرار داشت و پس از آن ریاض (۱.۵ میلیون)، بمبئی (۱.۲ میلیون)، جده و دهلی نو (هر کدام ۱.۱ میلیون) و استانبول (۹۸۲ هزار) قرار داشتند. حجم بار به کمیبیش از ۱ میلیون تن رسید که نشان دهنده رشد پایدار است. فرودگاه بینالمللی دبی (DXB) اکنون با پشتیبانی ۹۲ شرکت هواپیمایی بینالمللی به ۲۶۹ مقصد در بیش از ۱۰۷ کشور متصل است و نقش خود را در گردشگری، تجارت و سرمایهگذاری تقویت میکند. با توجه به برگزاری نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۵ و فصل رویدادهای زمستانی پیش رو، انتظار میرود DXB نقش محوری در ادامه رشد اقتصادی و هوانوردی دبی ایفا کند.
DWTC در نیمه اول سال 2025 به بیش از نیم میلیون مهمان در 1401 رویداد برگزار شده در دبی خدمات رسانی کرد
مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) در نیمه اول سال 2025 رشد چشمگیری را گزارش کرد و به 527000 مهمان در 1401 رویداد خدمات رسانی کرد - افزایش 11.8 درصدی مهمانان نسبت به سال گذشته و افزایش 6.7 درصدی رویدادهای پذیرایی شده. این بخش موقعیت خود را به عنوان پیشرو در پذیرایی در مقیاس بزرگ و سفارشی تقویت کرد و به دلیل برتری عملیاتی و نوآوری در آشپزی مورد ستایش قرار گرفت. خدمات پذیرایی Hospitality Serves نمایشگاهی به طور قابل توجهی افزایش یافت و به 132146 مهمان در 50 رویداد - بیش از دو برابر تعداد سال گذشته - خدمت رسانی کرد، در حالی که بخش کنفرانسها و انجمنها شاهد افزایش 23 درصدی شرکتکنندگان بود. رویدادهای غیر نمایشگاهی و خدمات رویدادهای خارجی DWTC نیز از جمله پشتیبانی از گردهماییهای بزرگی مانند نمایشگاه بینالمللی قایق دبی و جام جهانی میدان دبی، شتاب زیادی را نشان داد. با نگاهی به آینده، DWTC Hospitality قصد دارد قابلیتها و زیرساختها را برای پاسخگویی به تقاضای رو به افزایش، به ویژه با گسترش مرکز نمایشگاه دبی (DEC)، گسترش دهد. DWTC Hospitality به عنوان یک ارائه دهنده خدمات کامل، پذیرایی و برنامهریزی رویداد برنده جایزه را با ظرفیت خدمترسانی به ۴۰۰۰۰ مهمان در روز ارائه میدهد.شرکت انرژی هستهای امارات (ENEC) و شرکت سامسونگ C&T برای همکاری در زمینه انرژی هستهای توافق کردند: سئول، 29 ژوئیه 2025 (وام) -- شرکت انرژی هستهای امارات The Emirates Nuclear Energy Company (ENEC)و شرکتSamsung C&T Corporation تفاهمنامهای برای ارزیابی و پیگیری مشترک فرصتها در توسعه و سرمایهگذاری انرژی هستهای غیرنظامی در سطح بینالمللی امضا کردند. این توافقنامه، رهبری هستهای جهانی شرکت انرژی هستهای امارات (ENEC) و تخصص عمیق مهندسی و زیرساختی سامسونگ C&T را برای پشتیبانی از استقرار برق پاک و قابل توزیع در سراسر جهان گرد هم میآورد و زمینه را برای همکاری در چندین حوزه کلیدی فراهم میکند. این موارد شامل سرمایهگذاری بالقوه در پروژههای هستهای متعارف مانند ساختوسازهای جدید، راهاندازی مجدد و فعالیتهای ادغام و اکتساب (M&A) در ایالات متحده؛ استقرار آینده فناوریهای راکتور مدولار کوچک (SMR) در امارات متحده عربی، ایالات متحده و سطح بینالمللی؛ ارزیابی فرصتها در تولید هیدروژن با انرژی هستهای در کره جنوبی و سایر بازارها؛ سرمایهگذاری در شرکتهای خدمات و تجهیزات هستهای مستقر در ایالات متحده؛ و ارزیابی مشترک توسعه و تأمین مالی یک نیروگاه هستهای در رومانی است. محمد الحمادی، مدیرعامل و مدیر اجرایی شرکت انرژی هستهای امارات، گفت: «انرژی هستهای نقش محوری در ارائه برق پاک در مقیاس وسیع برای پاسخگویی به تقاضای جهانی رو به رشد دارد. شرکت انرژی هستهای امارات نشان داده است که با استراتژی و مشارکتهای مناسب، پروژههای هستهای میتوانند به طور ایمن، به موقع و با بالاترین استانداردهای ملی و بینالمللی تحویل داده شوند. از طریق این تفاهمنامه با شرکت سامسونگ سی اند تی، ما تلاشهای همکاری جهانی خود را برای فعال کردن استقرار، سرمایهگذاری و نوآوری جدید هستهای گسترش میدهیم. ما با هم، پروژههایی را بررسی خواهیم کرد که تأثیر واقعی بر کشورهایی که به دنبال امنیت انرژی، کربنزدایی و رشد اقتصادی بلندمدت هستند، داشته باشند.» اوه سچول، رئیس و مدیرعامل سامسونگ سی اند تی، گفت: «برای اطمینان از تأمین پایدار انرژی پاک، انرژی هستهای نقش اساسی به عنوان یک منبع بار پایه قابل اعتماد ایفا میکند. با ترکیب فناوریهای پیشرفته و شبکههای جهانی که هر دو شرکت در بخشهای هستهای در مقیاس بزرگ و راکتورهای کوچک ساختهاند، مشتاقانه منتظر ایجاد همافزایی از طریق همکاری نزدیک هستم.» این امضا با استراتژی بینالمللی شرکت انرژی هستهای امارات و برنامه پیشرفته آن همسو است که ارزیابی و استقرار بالقوه فناوریهای هستهای نسل بعدی را تسریع میکند. همچنین از ابتکار استراتژیک گستردهتر «انرژی هستهای صفر خالص ۲۰۵۰» امارات متحده عربی پشتیبانی میکند و شرکت انرژی هستهای امارات را به عنوان کاتالیزوری برای همکاری جهانی در زمینه انرژی پاک قرار میدهد. شرکت انرژی هستهای امارات به عنوان توسعهدهنده و اپراتور نیروگاه هستهای چهار واحدی برکه، یکی از موفقترین برنامههای جدید هستهای را در سطح جهان ارائه داده است. برکه سالانه ۴۰ تراوات ساعت برق پاک تولید میکند که ۲۵ درصد از کل تقاضای برق امارات متحده عربی را تأمین میکند. این نیروگاه بزرگترین منبع برق پاک در منطقه است و سالانه از انتشار بیش از ۲۲ میلیون تن کربن جلوگیری کرده است. شرکت انرژی هستهای امارات اکنون از این تخصص از طریق مشارکتهای جهانی برای سرمایهگذاری، مشارکت و همکاری با سایر کشورها و شرکتها برای تحقق مزایای انرژی هستهای غیرنظامی استفاده میکند.
سود 105 میلیون درهمیشرکت تاکسیرانی دبی در سه ماهه دوم سال 2025
شرکت تاکسیرانی دبی (DTC) نتایج مالی قوی خود را برای سه ماهه دوم و نیمه اول سال 2025 اعلام کرد که ناشی از گسترش ناوگان و تقاضای بیشتر در بخشهای حمل و نقل است. درآمد سه ماهه دوم سال 2025 نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش یافته و به 625.2 میلیون درهم رسیده است و درآمد نیمه اول سال 11 درصد افزایش یافته و به 1.2 میلیارد درهم رسیده است. سود خالص شرکت برای سه ماهه دوم با افزایش 33 درصدی نسبت به سال گذشته به 105.4 میلیون درهم رسیده است که ناشی از افزایش سفرها و بهبود کارایی عملیاتی است. EBITDA با 30 درصد افزایش به 180.6 میلیون درهم رسیده و حاشیه سود سه ماهه دوم 29 درصد بوده است. بخش تاکسی در سهماهه دوم سال، 539.7 میلیون درهم درآمد ایجاد کرد که نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش یافته است، زیرا ناوگان عملیاتی به 6210 وسیله نقلیه، از جمله 335 تاکسی برقی، رسیده است. درآمد لیموزین با 8 درصد افزایش به 30.5 میلیون درهم رسید و بخش دوچرخههای تحویل کالا با 102 درصد افزایش به 18.2 میلیون درهم رسید. درآمد اتوبوس به دلیل تغییرات قراردادی 12 درصد کاهش یافت. شرکت DTC در سهماهه دوم سال 13.6 میلیون سفر انجام داد که 19 درصد افزایش را نشان میدهد و کل ناوگان عملیاتی آن تا ژوئن 2025 به 10180 وسیله نقلیه رسید. این شرکت این دوره را با موجودی نقدی 236 میلیون درهم و نسبت بدهی خالص به EBITDA 1.2 برابر به پایان رساند. عبدالمحسن ابراهیم کلبات، رئیس DTC، گفت که نتایج نشان دهنده اجرا و نوآوری مداوم است که توسط چشمانداز پویای حمل و نقل دبی پشتیبانی میشود. هیئت مدیره، سود سهام موقت ۱۶۰.۷ میلیون درهم را برای نیمه اول سال ۲۰۲۵ تصویب کرد که مطابق با سیاست DTC برای توزیع حداقل ۸۵ درصد از سود خالص سالانه است. منصور رحمه الفالاسی، مدیرعامل DTC، به حرکت پایدار در بخشهای اصلی و نقاط عطف استراتژیک، از جمله ورود بیش از ۶۰۰۰ تاکسی به پلتفرم Bolt برای ساخت بزرگترین اکوسیستم درخواست تاکسی الکترونیکی امارات متحده عربی، اشاره کرد. او همچنین به همکاری DTC با Al-Futtaim Electric Mobility برای استقرار ۲۰۰ تاکسی برقی BYD SEAL اشاره کرد که از هدف شرکت برای برقیسازی کامل ناوگان تا سال ۲۰۴۰ پشتیبانی میکند.
گروه بنادر Noatum با افتتاح دفتر شانگهای، حضور جهانی خود را گسترش میدهد
نواتوم ماریتایم، بخشی از گروه بنادر و دریانوردی AD، از افتتاح رسمی اولین دفتر خود در شانگهای که به نمایندگی و خدمات دریایی آن - خدمات دریایی نواتوم - اختصاص دارد، خبر داد. این دفتر جدید به استراتژی توسعه بینالمللی گروه کمک میکند و از جایگاه شانگهای به عنوان یک مرکز بزرگ تجارت و لجستیک بهره میبرد. نواتوم ماریتایم سرویسز با بهرهگیری از تخصص به دست آمده از فعالیت در بیش از 814 بندر در سراسر جهان و 118 کشور، راهحلهای جامعی را برای اجارهکنندگان، مالکان، اپراتورها و مدیران کشتی برای انواع کشتیها و محمولهها، از بارگیری تا تخلیه، ارائه میدهد. هدف دفتر جدید، ارائه پشتیبانی بیشتر به پایگاه رو به رشد مشتریان، چه در چین و چه در سطح بینالمللی، و افزودن به حضور فیزیکی تثبیتشده در 77 بندر در 17 کشور است. این مرکز جدید که از نظر استراتژیک در قلب شانگهای واقع شده است، طی مراسمیبا حضور مقامات ارشد، از جمله محمد عبدالرحمن الحاوی، معاون وزیر سرمایه گذاری امارات متحده عربی؛ منصور الملا، معاون مدیر عامل گروه - ADQ؛ و کاپیتان محمد جمعه الشمیسی، مدیر عامل و مدیرعامل گروه بنادر AD، رسماً افتتاح شد. این شعبه با دفتر تجاری موجود Noatum Logistics در شانگهای، مکانی مشترک دارد که منعکس کننده ارائه خدمات یکپارچه و هم افزایی است که رویکرد تجاری گروه بنادر AD را تعریف میکند. کاپیتان عمار الشیبه، مدیر عامل - گروه دریایی و کشتیرانی، گروه بنادر AD، گفت: "ایجاد حضور در شانگهای برای تیم خدمات دریایی Noatum ما گامی مهم در جهت استراتژی توسعه ما است. شانگهای یک گره کلیدی در زنجیره تأمین جهانی است و حضور ما در اینجا ما را قادر میسازد تا ضمن ارائه خدمات پاسخگو و با کیفیت بالا به مشتریان جهانی خود، با چارترها و مالکان در منطقه همکاری نزدیکتری داشته باشیم" راهاندازی دفتر خدمات دریایی نواتوم در شانگهای، پس از گسترش اخیر شبکه جهانی دفاتر گروه بنادر AD، با راهاندازی اولین دفتر بینالمللی آن در پایتخت چین، پکن، صورت میگیرد. این گام، تعهد آن به رشد و توسعه در چین و جاهطلبیهای گستردهتر برای ایجاد جایگاهی در مراکز کلیدی دریایی آسیا را بیشتر نشان میدهد. این اقدام، حضور این گروه را در سراسر چین بزرگ، که بخشی از شبکه جهانی رو به رشد آن با بیش از ۱۴۰ مکان است، گسترش میدهد.
ocksure and the state-owned Ghana Integrated Aluminium Development Corporation (Giadec)
غنا در حال بررسی عقد قرارداد بوکسیت با تولیدکننده آلومینیوم امارات است
شرکت Emirates Global Aluminium (EGA) که مجوز معدنکاری خود در گینه را به دلیل تأخیر در ساخت پالایشگاه از دست داده بود، در ماه ژوئن تفاهمنامهای با گیادک Ghana Integrated Aluminium Development Corporation (Giadec) برای بررسی فرصتها در غنا امضا کرد. شرکت EGA که مجوز معدنکاری خود در گینه را به دلیل تأخیر در ساخت پالایشگاه از دست داده بود، در ماه ژوئن تفاهمنامهای با گیادک برای بررسی فرصتها در غنا امضا کرد. سه منبع آگاه گفتند که غنا قرارداد اجاره بوکسیت ۱.۲ میلیارد دلاری با شرکت محلی Rocksure International را لغو کرده و به جای آن به دنبال همکاری با یک شرکت بزرگ خارجی برای بهرهبرداری از یکی از غنیترین ذخایر غرب آفریقا است. شرکای بالقوه شامل شرکت Emirates Global Aluminum (EGA) مستقر در دبی یا یک شرکت چینی هستند. این فسخ قرارداد نشاندهنده یک چرخش استراتژیک توسط غنا است که تخمین زده میشود ۹۰۰ میلیون تن بوکسیت، هفتمین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان، را در اختیار دارد، اما برای جذب سرمایهگذاری پایدار در زیرساختهای معدن و پالایش با مشکل مواجه بوده است. اجاره تپههای نیناهین در مرکز غنا را پوشش میداد که محل حدود ۳۷۶ میلیون تن بوکسیت، ماده اولیه آلومینیوم، است. این اجاره مبنای سرمایهگذاری مشترک بین راکشور و شرکت دولتی توسعه یکپارچه آلومینیوم غنا (Giadec) برای ساخت یک معدن و پالایشگاه آلومینا بود. راکشور ۷۰ درصد از سرمایهگذاری مشترک شرکت بوکسیت آسانته و گیادک و دولت به ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد را در اختیار خواهند داشت. این اجاره هرگز توسط پارلمان تصویب نشد و طبق حکم دیوان عالی کشور در سال ۲۰۱۹ باطل شد. غنا، بزرگترین تولیدکننده طلا در آفریقا، در تولید بوکسیت از همتایان منطقهای خود مانند گینه، یک غول بوکسیت جهانی، عقب مانده است. یک منبع گفت که گیادک اکنون به طور فعال در حال جذب سرمایهگذاران جدید، از جمله EGA و چندین شرکت چینی است. EGA که مجوز معدنکاری خود در گینه را به دلیل تأخیر در ساخت پالایشگاه از دست داد، در ماه ژوئن تفاهمنامهای با گیادک برای بررسی فرصتها در غنا امضا کرد. اتاق معادن غنا پیشبینی میکند که تولید بوکسیت ملی در سال ۲۰۲۵ به ۲ میلیون تن افزایش یابد، در حالی که این رقم در سال جاری ۱.۷ میلیون تن بوده است.امارات متحده عربی مالیات بیشتری بر نوشیدنیهای شیرین وضع میکند: در سال ۲۰۱۹، امارات متحده عربی مالیات ۵۰ درصدی را برای نوشیدنیهای گازدار حاوی شکر یا شیرینکنندههای افزوده و همچنین مالیات ۱۰۰ درصدی را برای نوشیدنیهای انرژیزا و محصولات دخانی وضع کرد. امارات متحده عربی ساختار مالیات غیرمستقیم خود را برای نوشیدنیهای شیرینشده با شکر اصلاح کرده است تا سبک زندگی سالمتری را تشویق کند. وزارت دارایی و سازمان مالیات فدرال امارات اعلام کرد که مالیات ثابت فعلی از سال ۲۰۲۶ با یک مدل پلکانی جایگزین خواهد شد. بر اساس مکانیسم جدید، مالیات غیرمستقیم به ازای هر لیتر بر اساس میزان قند در هر ۱۰۰ میلیلیتر تعیین میشود و غلظتهای بالاتر قند با مالیات بیشتری مواجه میشوند. هدف این است که مصرف نوشیدنیهای پرقند کاهش یابد و تولیدکنندگان تشویق شوند سطح قند موجود در نوشیدنیهای خود را کاهش دهند. امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۷ مالیات غیرمستقیم را معرفی کرد و محصولاتی را که عمدتاً برای سلامتی مضر هستند، هدف قرار داد. در سال ۲۰۱۹، مالیات ۵۰ درصدی برای نوشیدنیهای گازدار حاوی شکر یا شیرینکنندههای افزوده و مالیات ۱۰۰ درصدی برای نوشیدنیهای انرژیزا و محصولات دخانی اعمال شد.
بازگشت دبی به جمع 10 شهر گران جهان
ده شهر گران جان در سال 2025 به ترتیب شامل: Singapore1, London2, Hong Kong3, Monaco4, Zurich5, Shanghai6, Dubai7, New York8, Paris9, Milan10 دبی در رتبهبندی گرانترین شهرهای جهان در سال 2024 در رتبه دوازدهم قرار گرفت، اما امسال رتبهاش ارتقا یافته است. خودروها و املاک لوکس پیشتاز هستند. امارات از پاریس و میلان پیشی گرفت. امارات 9800 میلیونر را جذب خواهد کرد. دبی به جمع 10 شهر گران جهان در زمینه هزینه برای کالاهای لوکس بازگشته است و آماده است تا با نقاط مهم سنتی مانند لندن، موناکو و زوریخ رقابت کند. در گزارش سالانه گروه مدیریت ثروت سوئیسی جولیوس بائر، این امارت با پنج رتبه صعود به رتبه هفتم، بالاتر از نیویورک، پاریس و میلان قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: "دبی از نظر ثروت و سبک زندگی، در حال رقابت با شهرهای مهم منطقه است." «با توجه به روند صعودی فعلی، شاید تعجبآور نباشد که دبی در سالهای آینده برای کسب جایگاهی در جایگاه ما رقابت کند.» افزایش ۱۲.۵ درصدی قیمت خودروهای لوکس و افزایش بیش از ۱۷ درصدی قیمت املاک لوکس، به ارتقای رتبه این امارات کمک کرده است. طبق گزارش آژانس املاک و مستغلات Savills، بازار اصلی دبی از ۴۶۹ معامله در سال ۲۰۲۰ به ۴۷۶۰ معامله در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. در سه ماهه اول امسال، بیش از ۱۳۰۰ خانه با قیمت ۱۰ میلیون درهم (۲.۷ میلیون دلار) یا بیشتر معامله شد. این افزایش تقریباً یک سوم سال گذشته بود. طبق گزارش شرکت تحقیقات املاک و مستغلات Valustrat، در ماه ژوئن، ۱۵ خانه با قیمت بیش از ۵۰ میلیون درهم فروخته شد. بانکداران دبی برای «میلیونرهای فقیر» مدیر ثروت راهاندازی کردند. آنچه میلیاردرها در خانههای لوکس خود در دبی میخواهند.کیف دستی و گلدراگ: قیمت برای شیکپوشان دبی مسئلهای نیست. افزایش تجمل در دبی نشان دهنده شتاب گستردهتر در امارات متحده عربی است که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵، ۹۸۰۰ میلیونر را به خود جذب کند، که این رقم بیش از هر کشور دیگری است، طبق گزارش مهاجرت ثروت خصوصی Henley & Partners. برای اولین بار از زمان آغاز نظرسنجی Julius Baer در سال ۲۰۲۰، قیمت سبدی از کالاهای لوکس شامل اتومبیل، مسکن، پروازهای کلاس تجاری، هتلها، شراب مرغوب، جواهرات و تلفنهای هوشمند ۲ درصد کاهش یافته است. این گزارش این را یک تغییر «کاملاً استثنایی» توصیف کرد، با توجه به اینکه قیمت کالاهای مصرفی لوکس معمولاً با دو برابر سرعت تورم متوسط افزایش یافته است. رشد«فراتر از انتظارات» صندوقهای پوشش ریسک در مرکز مالی بینالمللی دبی (DIFC): شرکتهای سهام خصوصی در خاورمیانه، که با آشفتگی سیاسی منطقهای و نگرانی سرمایهگذاران در مورد اقتصاد جهانی دست و پنجه نرم میکنند، با چشمانداز تیره و تار فوری روبرو هستند، اما در حال آمادهسازی برای بهبود امیدوارکننده جریان معاملات در سال آینده هستند. در مجموع 1081 شرکت جدید در شش ماه اول سال 2025 در منطقه مالی Dubai International Financial Centre (DIFC) ثبت شدهاند، که یک سوم بیشتر از تعداد اضافه شده در مدت مشابه سال گذشته است. مرکز مالی بینالمللی دبی (DIFC) افزایش 72 درصدی سالانه در تعداد صندوقهای پوشش ریسک در حال تأسیس را ثبت کرد که بر جذابیت رو به رشد امارات به عنوان یک مرکز مدیریت دارایی جهانی در بحبوحه تغییر جریانهای سرمایه و اصلاحات نظارتی تأکید دارد. این مرکز اکنون میزبان ۷۷۰۰ شرکت فعال، از جمله ۸۵ صندوق پوشش ریسک است که ۶۹ مورد از آنها داراییهایی به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار را مدیریت میکنند. عارف امیری، مدیر اجرایی DIFC Authority، گفت که شش ماه اول سال «از هر نظر فراتر از انتظارات بوده است». فراتر از صندوقهای پوشش ریسک، تعداد کل مجوزهای خدمات مالی صادر شده نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که شرکتهای مدیریت ثروت و دارایی فعال در این مرکز به ۴۴۰ شرکت رسیده است که نسبت به ۳۷۰ شرکت در سال گذشته افزایش یافته است. نامهای مشهور متعددی در نیمه اول به DIFC پیوستند، از جمله ABK Capital، Avaloq، Baron Capital، BlueCrest Capital، Bridge Investment Group، Cambridge Associates، China International Capital Corporation، National Bank of Kuwait و Silver Point Capital. عیسی کاظم، رئیس DIFC، گفت: «عملکرد مداوم ما در تمام بخشهای کلیدی و افزایش جایگاه جهانی، گواهی بر تعهد ما به حمایت از نوآوری، جذب سرمایه جهانی و تقویت جایگاه دبی به عنوان یکی از رقابتیترین و متنوعترین اقتصادهای جهان است.» رشد سریع نهادی در حالی رخ میدهد که پیشبینی میشود امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۵، ۹۸۰۰ فرد جدید با ثروت خالص بسیار بالا را جذب کند که طبق گزارش شرکت مشاورهای هنلی و شرکا، بزرگترین جریان خالص ورودی در سطح جهان است. دبی به تنهایی اکنون بیش از ۸۱۰۰۰ میلیونر را در خود جای داده است که دو برابر تعداد میلیونرهای یک دهه پیش است.
ورود مخفی خودروهای «دست دوم» چینی از طریق دبی
دادههای جدید نشان میدهد که خودروسازان چینی با صادرات خودروهای نو به امارات متحده عربی به عنوان خودروهای «دست دوم»، در حال دور زدن نمایندگیهای رسمی و سرازیر کردن بیسروصدا به بازار از طریق کانالهای غیررسمی هستند و اینگونه موجودی اضافی کارخانههای خودرو سازی را تخلیه هستند. طبق گزارش شرکت بریتانیایی اتودیتا، که بیش از ۳۰۰ منبع داده از جمله فهرستهای موجود در پلتفرمهای خودروهای دست دوم را ردیابی میکند، هر ماه ۱۵۰ خودروی چینی غیرمخصوص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با کارکرد کمتر از ۵۰۰ کیلومتر از طریق فهرستهای آنلاین وارد بازار امارات میشوند. سباستین فوکس، مدیر عامل اتودیتا خاورمیانه گفت: این رقم حدود ۸.۶ درصد از کل خودروهای تازه فهرست شده غیر شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل میدهد. اما حجم واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است. وی گفت: «از هر پنج تا ده خودرو، فقط یک خودرو فهرست میشود» و تخمین میزند که تعداد واقعی میتواند بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ خودرو در ماه باشد. فوکس گفت که این روند توسط «ثبت تاکتیکی» هدایت میشود، رویه دیرینهای که در آن خودروهای نو به همان صورت که در داخل کشور فروخته میشوند، قبل از صادرات آنها به عنوان خودروهای کارکرده کممصرف، رزرو میشوند. این تاکتیک با افزایش ظرفیت مازاد کارخانهها و اقتصاد راکد، شتاب بیشتری گرفته است. این استراتژی، فروش گزارششده و ارقام تولید ناخالص داخلی را افزایش میدهد و به ظهور چین به عنوان صادرکننده برتر خودرو در جهان کمک میکند. طبق گزارش اتودیتا، تا 90 درصد از صادرات «خودروهای کارکرده» چین در سال 2024 در واقع خودروهای کاملاً نو بودهاند.
فوکس گفت: «این یک بیماری واقعی صنعت است.»
با اعمال عوارض جدید واردات توسط اروپا و اعمال تعرفه «بازدارنده» 45 درصدی توسط ایالات متحده، خودروسازان چینی از بزرگترین بازارهای خود محروم شدهاند و خاورمیانه و آفریقا را به بازارهای اصلی تبدیل کردهاند. وی افزود که اکوسیستم ارائهدهندگان مستقل گارانتی در امارات متحده عربی از این جریان غیررسمیبه گونهای پشتیبانی میکند که در اروپا امکانپذیر نیست. فوکس گفت: «چینیها در حال صادرات به بازارهایی هستند که [عرضه] این خودروها در آنها آسان است. فرصت بزرگی برای خودروهایی که از دبی عبور میکنند و به آفریقا میروند وجود دارد... این منطقه به عنوان یک دریچه استفاده میشود.» در عین حال، صنعت خودروسازی چین، با حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تولیدکننده، در حال آماده شدن برای ادغام است و بیش از ۱۰ تا ۲۰ برند باقی نخواهند ماند. وی گفت، بسیاری از خودروهای صادراتی که به بازار امارات میآیند، SUVهای متوسط تا بزرگ از برندهای کمتر شناخته شده هستند که ۱۵ تا ۴۰ درصد پایینتر از مدلهای مخصوص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قیمت دارند. او هشدار داد که اکثر آنها مخصوص چین هستند و برای آب و هوای سخت منطقه طراحی نشدهاند.
امضای تفاهمنامه بین شهرداری دبی و شرکت فناوری BiOD برای تبدیل روغنهای زائد به بیودیزل تجدیدپذیر
شهرداری دبی تفاهمنامهای را با شرکت فناوری BiOD FZCO، یکی از شرکتهای تابعه DUBAL Holding، امضا کرده است که گامیبزرگ در جهت پیشبرد پایداری زیستمحیطی و تقویت اقتصاد چرخشی در امارات محسوب میشود.این توافقنامه، همکاری استراتژیک با تمرکز بر تبدیل روغنهای پختوپز استفادهشده (UCO) و چربیها، روغنها و گریس (FOG) به بیودیزل B100، یک سوخت پاک و تجدیدپذیر، را تشریح میکند. این همکاری با استراتژیهای پایداری بلندمدت دبی همسو است، از رشد اقتصاد سبز محلی پشتیبانی میکند و گذار امارات به منابع انرژی پاکتر را تقویت میکند. طبق مفاد این تفاهمنامه، شرکت BiOD Technology مجاز به جمعآوری UCO و FOG از سراسر دبی و فرآوری آنها به بیودیزل است. این ابتکار نه تنها به جلوگیری از آلودگی زیرساختهای فاضلاب توسط این مواد زائد کمک میکند، بلکه ردپای زیستمحیطی و هزینههای عملیاتی مرتبط با تصفیه فاضلاب را نیز به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. عادل المرزوقی، مدیرعامل آژانس پسماند و فاضلاب شهرداری دبی، گفت: «این همکاری گامی مهم در ماموریت ما برای پیشبرد دستور کار زیستمحیطی دبی از طریق راهحلهای نوآورانه و پایدار تبدیل پسماند به انرژی است. با تبدیل پسماند به یک منبع انرژی ارزشمند، ما نه تنها از زیرساختهای حیاتی محافظت میکنیم و خطرات زیستمحیطی را کاهش میدهیم، بلکه به طور مؤثر در دستیابی به اهداف مشخص شده در چشمانداز ۲۰۳۰ دبی برای پایداری زیستمحیطی نیز مشارکت میکنیم.» احمد بن فهد المهیری، رئیس هیئت مدیره فناوری BioD، اظهار داشت: «ما از همکاری با شهرداری دبی در این ابتکار عمل خرسندیم، مشارکتی که بر تعهد متقابل ما به نوآوری پایدار تأکید میکند. در فناوری BiOD، تمرکز ما بر اجرای راهحلهای عملی و تأثیرگذار است که به بهبودهای ملموس زیستمحیطی و پیشبرد اهداف اقتصاد چرخشی دبی کمک میکند. علاوه بر این، در همکاری با نهادهای همفکر، ما تلاش میکنیم تا یک اکوسیستم خدماتی ایجاد کنیم که به ایجاد تأثیر مثبت جهانی اختصاص دارد.» شیوا ویگ، مدیرعامل فناوری BiOD، افزود: «با بهرهگیری از فناوری پیشرفته و تخصص عمیق در صنعت، ما در حال تبدیل UCO و FOG به بیودیزل تجدیدپذیر با کیفیت بالا هستیم. این همکاری گامی هیجانانگیز به جلو است و ما مشتاقیم تلاشهای خود را به ابتکارات گستردهتری که مدیریت پایدار پسماند و راهحلهای نوآورانه بازیافت را ترویج میدهند، گسترش دهیم.»
*هر دلار آمریکا برابر با 3ممیز 6 درهم امارات است و حدود 30 سال است این نسبت تغییر نکرده است.
** منابع استفاده شده در خبرنامه اقتصادی: خبرگزاری رسمی امارات www.wam.ae ، خبرگزاری الخلیج https://gulfnews.com/ ، https://focus.hidubai.com ، خبرگزاری نیشن www.thenationalnews.com/uae پایگاه اتاق های بازرگانی دبی www.dubaichambers.com