معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۳۱- ۱۲:۲۶

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم خردادماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امحا شدن  48 تن سیب زمینی بذری وارداتی

طبق اعلام خدمات درآمد وزارت دارایی گرجستان، از واردات ۴۸ تن سیب‌زمینی بذری از ترکیه در گمرک سارپی جلوگیری شده است. به گفته این نهاد، عدم رعایت الزامات بهداشت گیاهی گرجستان در این محموله محرز شد. به طور خاص، بسته‌های سیب‌زمینی بذری برچسب‌های مناسب مورد نیاز برای شناسایی گونه‌ها را نداشتند، علائم کپک و پوسیدگی را نشان می‌دادند و همچنین حاوی خاک بیشتری نسبت به حد مجاز بودند. خدمات درآمد می‌نویسد: "مطابق با مصوبه شماره ۴۶۳ دولت گرجستان مورخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹، کالاهای مذکور مشمول امحاء شدند"

https://batumelebi.netgazeti.ge/slideshow/575354/

گسترش زیرساخت های ترمینال مسافربری و فرودگاه بین المللی در باتومی در طی سال 2025

در گزارش ارائه شده توسط ایراکلی کوباخیدزه به پارلمان تک حزبی رویای گرجی آمده است: "در طول سال 2025، زیرساخت های ترمینال مسافربری و فرودگاه بین المللی باتومی‌گسترش خواهد یافت." بر اساس این سند، نیاز به اجرای این رویداد بر اساس تجزیه و تحلیل توان عملیاتی فرودگاه بین المللی باتومی تصمیم گیری شده است.

در این سند آمده است: "به منظور به دست آوردن جریان‌های گردشگری رو به رشد در منطقه آجارا، تجزیه و تحلیل توان هوایی فرودگاه بین المللی باتومی در سال 2024 برای تعیین امکان گسترش بیشتر آن انجام شد که بر اساس آن، در طول سال 2025، شرکت اپراتور، توسعه ترمینال مسافربری و زیرساخت های فرودگاه آن را انجام خواهد داد."

https://bm.ge/news/2025-tsels-batumis-saertashoriso-aeroportshi-samgzavro-terminali-da-saaerodromo-infrastruqtura-

رشد کسب و کارهای چینی در گرجستان

کسب و کارهای چینی در گرجستان در حال رشد هستند. تنها در سال گذشته، 304 نهاد تجاری با سرمایه گذاری چینی در گرجستان ثبت شده است. این رشد در سال جاری نیز ادامه دارد - در چهار ماه اول سال 2025، 93 نهاد تجاری در این کشور ثبت شده است که نشان دهنده افزایش سالانه 3.3 درصدی است. بیشتر کسب و کارهایی که با مشارکت سرمایه چینی تأسیس شده‌اند، با نوع فعالیت نامشخصی مشخص می‌شوند. به عنوان مثال، از 304 شرکت ثبت شده در سال گذشته، 286 شرکت زمینه فعالیت نامشخصی داشتند و هیچ یک از شرکت‌های ثبت شده در سال جاری فعالیت مشخصی ندارند.

گردش مالی شرکت‌های چینی مستقر در گرجستان در برخی موارد حتی از گردش مالی شرکت‌های گرجی نیز فراتر می‌رود. این موضوع، به عنوان مثال، درزمینه ساخت و ساز جاده صادق است. به طور خاص، شش شرکت از 10 شرکت برتر فعال در ساخت و ساز جاده در گرجستان در سال 2024 بر اساس گردش مالی، چینی بودند. این شرکت‌ها عبارتند از: گروه دفتر بیست و سوم راه‌آهن چین؛ شعبه گرجستانی شرکت چینی اتحادیه پل و جاده؛ شرکت گروه ساخت و ساز راه و پل هونان؛ شرکت گروه مهندسی بزرگراه گوئیژو؛ شرکت گروه تونل راه‌آهن چین؛ شرکت با مسئولیت محدود مهندسی ساخت و ساز دولتی.

ساخت و ساز جاده حوزه‌ای است که شرکت‌های چینی به طور فعال در آن مشارکت دارند و در برخی موارد مشارکت آنها در بزرگترین پروژه‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال، سال گذشته، شرکت گروه تونل راه‌آهن چین، در مناقصه اعلام شده توسط وزارت راه برای ساخت بزرگراه جدید (جاده استپانتسمیندا-گلتی کیلومتر 0+440 کیلومتر 4+940 (بخش 1)) در نزدیکی مرز روسیه برنده شد. این شرکت باید کار را با مبلغ 212,548,390 لاری انجام دهد. اسناد این قرارداد هنوز در وب ‌سایت تدارکات دولتی گرجستان بارگذاری نشده است. "در دپارتمان راهداری اظهار داشتند که قرارداد قبلاً امضا شده است و توضیح دادند: "تهیه کارهایی که توسط بودجه دولتی در چارچوب مناقصه تأمین مالی شده است، مطابق با قوانین سازمان‌های اهداکننده انجام شده است که امکان بارگذاری قرارداد در وب‌سایت رسمی آژانس تدارکات دولتی را فراهم نمی‌کنند. همچنین افزودند که این پلتفرم فقط برای دریافت پیشنهادات استفاده می‌شود."

پاتا تساگاریشویلی، مدیر مرکز تحقیقات کریدورهای حمل و نقل گفت: او فراوانی شرکت‌های چینی در پروژه‌های بزرگ را با این واقعیت توضیح می‌دهد که شرکت‌های چینی به پیمانکاران فرعی گرجستانی «وابسته» هستند. او خاطرنشان کرد که اگرچه شرکت‌های چینی در ساخت جاده در بین شرکت‌هایی با گردش مالی بالا پیشرو هستند، اما سودآوری مالی آنها خیلی بالا نیست. او گفت که آنها ممکن است توسط دولت چین یارانه دریافت کنند. تساگاریشویلی خاطرنشان نمود:" شرکت‌های چینی با شرکت‌های پیمانکار فرعی گرجستانی مرتبط هستند. این شرکت‌های گرجستانی نیز به نوبه خود اغلب با نمایندگان محلی دولت در مناطق مرتبط هستند. این رویکرد هماهنگ اغلب تصمیم‌گیرندگان را مجبور می‌کند که به شرکت‌های چینی اجازه دهند در مناقصه برنده شوند. دو سال پیش، اظهارات بسیار جالبی مطرح شد - سفیر لهستان در این مورد صحبت کرد و گفت که لهستان یکی از کشورهای پیشرفته در ساخت و ساز جاده است و سوال داشت چرا لهستان امکانی برای شرکت کامل در پروژه‌ها ندارد. کارشناسان دیگر نیز ادعا کردند که شرکت‌های چینی عمدتاً در مناقصه‌ها برنده می‌شوند. به گفته تساگاریشویلی وی حدود یک سال و نیم پیش، وضعیت مالی این شرکت‌های چینی را بررسی کرده است، با این حال، وضعیت مالی رسمی آنها سودآور نبود. معلوم شد که دولت چین به آنها یارانه می‌دهد.

یکی از بزرگترین پروژه‌های جاده‌ای در گرجستان، E60، یا به اصطلاح بزرگراه غرب-شرق است که توسعه آن مورد توجه چین قرار گرفته است، زیرا ساخت به موقع این بزرگراه، زمان حمل و نقل کالا را کاهش می‌دهد. تساگاریشویلی به این روند اشاره کرد. در مقدونیه، ساخت بزرگراه‌ها به این شکل پیش رفت؛ چین به عنوان تأمین‌کننده مالی مشارکت کرد و جاده‌ها را ساخت. در واقع، چین هر دو کلید را در آنجا به دست گرفت، هم تأمین مالی و هم فرآیند ساخت. وضعیت در گرجستان متفاوت است، بانک‌ها و اهداکنندگان مختلف غیرچینی تأمین مالی می‌کنند و چین بعداً می‌سازد. به گفته وی، در مقدونیه، چون هر دو مؤلفه در دست چین بود، نتایج منفی حاصل شد. اول اینکه با کیفیت پایین ساخته شده است، دوم اینکه نخاله‌های ساختمانی به رودخانه ریخته شده و باعث آلودگی محیط زیست شده است، و سوم و مهمتر از همه، میزان وام‌های اعطا شده توسط چین به کشوری که مشتاق ورود به اروپا است، باعث شده است که بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش یافته و از 60 درصد فراتر رفت. این وضعیت، دریافت وام از موسسات مالی مختلف را برای کشور مورد نظر دشوار کرده است.

https://www.bpn.ge/article/139944-jerjerobit-ar-vart-chinuri-investiciebis-ormxriv-kabalashi-ratom-dominireben-gzis-msheneblobebze-chinuri-kompaniebi/

افتتاح ترمینال کانتینری چندوجهی پوتی

در تاریخ 9 ژوئن سال جاری در شهر پوتی مراسم افتتاحیه رسمی ترمینال کانتینری چندوجهی برگزار شد. ترمینال لجستیک جدید به بخش زیرساختی مهمی از کریدور میانی تبدیل خواهد شد. این پروژه توسط شرکت JSC Poti Transterminal، شرکتی که به طور مشترک توسط طرف‌های قزاق و گرجی تأسیس شده است، اجرا می‌شود. . هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه 31.5 میلیون دلار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان آقای گورام گورامیشویلی، در مراسم افتتاحیه ترمینال اظهار داشت: ترمینال کانتینری چندوجهی در پوتی، ظرفیت اضافی است که تأثیر مثبتی بر توسعه کریدور میانی خواهد داشت. او گفت که افتتاح ترمینال چندوجهی مایه خرسندی است، زیرا سال‌هاست که مجتمع حمل و نقل پوتی چنین سرمایه‌گذاری را دریافت نکرده و چنین ترمینال مدرنی راه‌اندازی نشده است.

 این ترمینال در نزدیکی بندر پوتی، در زمینی به مساحت بیش از 9 هکتار واقع شده است و ظرفیت جابجایی سالانه آن، در مرحله اول، بیش از 80 هزار کانتینر خواهد بود. علاوه بر این، همانطور که توسط ترمینال پوتی اعلام شده است، این ترمینال به طور همزمان به 120 واگن راه آهن خدمات رسانی خواهد کرد و بیش از 100 نفر را استخدام خواهد کرد. این ترمینال به بارهای بین‌المللی و محلی خدمات‌رسانی خواهد کرد. همچنین، محموله‌هایی با مقاصد منطقه‌ای به گرجستان، ج.آذربایجان و ارمنستان را نیز مدیریت خواهد کرد. ترمینال جدید پوتی به یکی از مجهزترین تأسیسات لجستیکی در گرجستان تبدیل شده است. همانطور که قبلاً اولژاس آریکبایف، مدیرعامل ترمینال پوتی، اعلام کرده بود، این ترمینال دارای دو جرثقیل است که هر کدام می‌توانند 25 کانتینر را در ساعت جابجا کنند و از پوشش بتن مسلح قابل اعتمادی استفاده شده است. او گفت که بالاترین شرایط استاندارد در ترمینال، از جمله برای محموله‌های با ارزش بالا و قیمتی نیز ایجاد شده است. مراسم افتتاحیه ترمینال چندوجهی پوتی با حضور قاسم تلپوف، معاون رئیس کمیته راه آهن و حمل و نقل آبی وزارت حمل و نقل قزاقستان، مالک مورزالین، سفیر قزاقستان در گرجستان و همچنین نمایندگانی از چین و ج.آذربایجان برگزار شد.

شایان ذکر است، توافق‌نامه‌ای در مورد اجرای پروژه زیرساختی برای ساخت ترمینال چندوجهی در پوتی در تاریخ 2 ژوئن سال 2023 در تفلیس، بین شرکت PTC Holding LLP و شرکای گرجستانی، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی گرجستان، بخش بانکی و بخش خصوصی امضاء شد. از آنجا که بندر پوتی نقطه پایانی حمل و نقل بار از آسیای مرکزی به دریای سیاه است، ساخت این ترمینال به کسب و کارهای قزاقستان اجازه می‌دهد تا در شکل‌گیری جریان‌های بار مشارکت داشته باشند و همچنین شرایط تعرفه‌ای مطلوبی را برای صادرکنندگان قزاق در این مسیر ایجاد کرده و حجم بیشتری از محموله‌های ترانزیتی را از جمهوری قزاقستان جذب خواهد کرد.

https://sputnik-georgia.com/20250609/fotsi-multimodaluri-sakonteinero-terminali-gaixsna-293697935.html

افزایش واردات قایق‌های تفریحی     

طبق اعلام اداره ملی آمار، واردات قایق‌های تفریحی و سایر وسایل نقلیه آبی به گرجستان 25 درصد افزایش یافت. در ژانویه تا آوریل 2025، 75 تن کالای دریایی به ارزش 1.22 میلیون دلار آمریکا وارد شده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 61 تن به ارزش 967 هزار دلار آمریکا بوده است. شایان ذکر است، بیشترین سهم واردات قایق‌های تفریحی از نظر ارزش، از ایالات متحده آمریکا بوده است. به طور خاص، 5 کشور برتری که گرجستان از آنها قایق‌های حمل و نقل آبی خریداری کرده است، به شرح زیر است:

ایالات متحده آمریکا – 52.4 تن به قیمت 972 هزار دلار؛

چین – 6.87 تن به قیمت 40.7 هزار دلار؛

آلمان – 5.5 تن به قیمت 39.5 هزار دلار؛

بلغارستان – 1.73 تن به قیمت 32.9 هزار دلار؛

بلژیک – 1.48 تن به قیمت 30.8 هزار دلار.

همچنین لازم به ذکر است، صادرات مجدد نیز در طول دوره گزارش افزایش یافته است. به طور خاص، در این مورد، این افزایش به 910 درصد رسیده است. یعنی، در ژانویه تا آوریل سال گذشته، 6.13 تن قایق تفریحی به ارزش 68.5 هزار دلار صادر شده و در مدت مشابه امسال، 21.4 تن به ارزش 692.4 هزار دلار صادر شده است.

در چهار ماه اول سال 2025، صادرات مجدد قایق‌های تفریحی و سایر وسایل حمل و نقل آبی از گرجستان به کشورهای زیر انجام شده است:

قزاقستان – 9.78 تن به ارزش 344.9 هزار دلار؛

ج.آذربایجان – 6.8 تن به ارزش 294.4 هزار دلار؛

قرقیزستان – 5.59 تن به ارزش 53 هزار دلار.

https://www.bpn.ge/article/139934-iaxtebis-importi-25-it-xolo-reeksporti-900-it-gaizarda-sad-vqidulobt-da-vqidit/

افزایش اقبال گردشگران عرب و جنوب شرق آسیا به گرجستان

فصل گردشگری تابستانی در گرجستان آغاز شده است. بازدیدکنندگان شامل بازارهای سنتی و نسبتاً جدید می‌شوند. با این حال، منطقه جغرافیایی مبدا گردشگران در حال گسترش است و روندها در حال تغییر هستند.  ماریکا یاکوبیدزه، مدیر بازاریابی مجتمع چندمنظوره  "دریم‌لند اوسیس "که در ساحل دریای سیاه ساخته شده است، در مصاحبه با یک روزنامه‌نگار عنوان کرد که طی دو سال گذشته، تغییر آشکاری در مشخصات جغرافیایی بازدیدکنندگان ایجاد شده است. به طور سنتی، بیشتر مهمانان دریم‌لند اوسیس از گرجستان و مناطق همسایه مانند ارمنستان، ج.آذربایجان و قزاقستان می‌آمدند. با این حال، از سال 2023، به ویژه از نیمه دوم سال 2024، افزایش قابل توجهی در علاقه از کشورهایی مانند هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهای آسیای جنوب شرقی مشاهده شده است. یاکوبادزه توضیح می‌دهد که رفتار بازدیدکنندگان از این بازارها خاص است. او می‌گوید گردشگران هندی، آسیایی و عرب، معمولاً با خانواده‌ها یا در گروه‌های کوچک سفر می‌کنند. آنها به حریم خصوصی و امنیت اهمیت زیادی می‌دهند، زیرا عمدتاً با کودکان خردسال سفر می‌کنند. آنها معمولاً با اعضای خانواده سفر می‌کنند و خدمات با کیفیت بالا، رویکرد شخصی‌سازی‌شده و از همه مهم‌تر، منوی غذایی متناسب با فرهنگ آنها بسیار مهم است. آنچه برای آنها مهم است حریم خصوصی و فضای خلوت است، به همین دلیل است که اتاق‌های آپارتمانی یا امکاناتی که استخر خصوصی دارند را ترجیح می‌دهند. تأمین نیازهای خاص، مانند غذای حلال، طیف گسترده‌ای از نوشیدنی‌های غیرالکلی و غذاهای تند، مورد نیاز است. در دسترس بودن ایمنی و زیرساخت‌های مناسب برای کودکان یکی از عوامل حیاتی برای این بخش است، زیرا بیشتر آنها با کودکان خردسال سفر می‌کنند.

https://www.commersant.ge/news/tourism/2024-tslis-meore-nakhevridan-sagrdznoblad-gaizarda-interesi-iseti-qveynebidan-rogorebitsaa-indoeti-saudis-arabeti-arabetis-gaertianebuli-saamiroebi-dreamland-oasis/

افزایش قیمت ساخت و ساز نسبت به سال گذشته  

براساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در آوریل 2025، شاخص هزینه ساخت و ساز نسبت به ماه مشابه سال گذشته به طور متوسط 5.1 درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش اداره ملی آمار، شاخص بخش مسکن در آوریل 2025 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 8.3 درصد افزایش یافته است. این بخش فقط شامل آپارتمان‌ها و خانه‌های مسکونی می‌شود، در حالی که شاخص ساخت و ساز شامل هزینه/ قیمت ساخت آنها می‌شود. یعنی در آوریل سال جاری، در مقایسه با آوریل سال گذشته، هزینه ساخت آپارتمان/خانه 8.3 درصد افزایش یافته است. شاخص ساخت و ساز برای بخش غیرمسکونی (به عنوان مثال، مدارس، ادارات، تأسیسات صنعتی یا سایر تأسیسات غیرمسکونی) در آوریل 2025 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 2.5 درصد افزایش یافته است. شاخص بخش ساخت و ساز (که شامل جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و سایر تأسیسات مشابه می‌شود) درماه آوریل  سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته 2.6 درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش اداره ملی آمار گرجستان افزایش شاخص هزینه ساخت و ساز در آوریل امسال نسبت به آوریل 2024 عمدتاً به دلیل افزایش 18.3 درصدی میانگین دستمزد اسمی ماهانه کارگران ساختمانی و افزایش 2.2 درصدی قیمت مصالح ساختمانی بوده است. با این حال، در آوریل 2025، شاخص هزینه ساخت و ساز در مقایسه با ماه قبل، یعنی مارس، 0.6 درصد کاهش یافت که به دلیل کاهش 1.3 درصدی میانگین دستمزد اسمی ماهانه کارکنان این بخش بود.

https://batumelebi.netgazeti.ge/news/576016

کمپین دپارتمان گردشگری آجارا

دپارتمان گردشگری آجارا  کمپین «مرا تا آجارا دنبال کنید»Follow me to Adjara" را به اینفلوئنسرها و مسافران گرجی ارائه می‌دهد.  برای شرکت در این فعالیت، ثبت نام از ۱۶ ژوئن آغاز می‌شود و از اول ژوئیه، آنها فرصت خواهند داشت (تا پایان ماه آگوست) به آجارا سفر کنند، محتوای جذاب تهیه کنند، آن را با مشترکین به اشتراک بگذارند و جوایز اصلی این کمپین را از آن خود کنند. هدف این کمپین، تبلیغ منطقه است و برای سومین سال متوالی ادامه دارد.

https://rustavi2.ge/ka/news/316712

پیش نویس قانون حمل و نقل دریایی

اصلاحاتی در قانون تخلفات اداری گرجستان در حال انجام است. طبق پیش‌نویس قانونی که در پارلمان تقدیم شده است، اصلاحات مورد بررسی مربوط به حمل و نقل دریایی و قوانین جابجایی آنها در آب‌های داخلی است. این پیش‌نویس همچنین یک تخلف اداری جدید به قانون اضافه کرد: ورود/نفوذ غیرمجاز به علائم ناوبری شناور واقع در آب‌های داخلی دریا و دریای سرزمینی گرجستان. همچنین علائم ناوبری ثابت واقع در خشکی، جریمه ۱۰۰ لاری برای فردی که باعث آسیب به آنها شده یا ممکن است شده باشد، و ۵۰۰ لاری برای ارتکاب مکرر همان عمل. این اصلاحیه قرار است از اول اکتبر ۲۰۲۵ لازم‌الاجرا شود. علاوه بر این، پیش‌نویس تخلفات و جریمه‌های اداری زیر را تعریف می‌کند:

رانندگی با وسیله نقلیه آبی بدون ثبت در اداره ثبت آب‌های داخلی، بدون ذکر نام و شماره ثبت وسیله نقلیه، یا با ثبت نام معلق، که منجر به جریمه ۵۰۰ لاری برای شخص حقیقی و ۱۰۰۰ لاری برای شخص حقوقی خواهد شد. در صورت تکرار تخلفات فوق، شخص حقیقی ۱۰۰۰ لاری و شخص حقوقی ۲۰۰۰ لاری جریمه می‌شوند. نقض قوانین ناوبری در آب‌های داخلی، که منجر به جریمه ۵۰۰ لاری برای شخص حقیقی و ۱۰۰۰ لاری برای شخص حقوقی خواهد شد. در صورت تکرار این تخلف، جریمه ۱۰۰۰ لاری برای شخص حقیقی و ۲۰۰۰ لاری برای شخص حقوقی؛

ارتکاب عمل غیرقانونی توسط یک سازمان شناخته‌شده مجاز به انجام بازرسی فنی وسایل نقلیه آبراه‌های داخلی که باعث آسیب به وسیله نقلیه، اموال، محیط زیست یا محموله شده یا می‌توانسته باشد، که منجر به جریمه ۵۰۰۰ لاری برای آن سازمان شناخته‌شده خواهد شد. نقض قوانین ایمنی آتش‌سوزی وضع‌شده برای وسایل نقلیه هنگام تردد در آب‌های داخلی، جریمه‌ای معادل ۵۰۰ لاری برای شخص حقیقی و ۱۰۰۰ لاری برای شخص حقوقی در پی خواهد داشت.

طبق پیش‌نویس قانون، قرار است اصلاحات از اول ژانویه ۲۰۲۶ لازم‌الاجرا شوند.

https://www.bpn.ge/article/140031-sazgvao-sanaosno-transportis-mimosvlastan-dakavshirebit-jarimebi-cesdeba-kanonproektis-detalebi/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما