اخبار اقتصادی کامبوج
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کامبوج در هفته سوم دی ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
رشد قابل توجه درآمدهای تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سیهانوکویل کامبوج
رشد مثبت اقتصاد جهانی در سال 2024 منجر به افزایش قابل توجه درآمد صادرات و واردات کارخانجات و شرکت های منطقه ویژه اقتصادی سیهانوکویل (SSEZ) شده است که این رقم از 4 میلیارد دلار فراتر رفته است که نسبت به سال 2023 بیش از 20 درصد رشد داشته است.
طبق آمار منتشر شده توسط SSEZ در این هفته، در سال 2024، مشاغل در SSEZ در مجموع 4.078 میلیارد دلار کالا وارد و صادر کرده اند که نسبت به سال 2023 716 میلیون دلار یا 21.3 درصد افزایش داشته است. این بالاترین سطح درآمدی است که تاکنون برای عملیات در منطقه SEZ ساحلی ثبت شده است. درآمد صادرات و واردات SSEZ در سال 2023 نیز شاهد افزایش 34.86 درصدی نسبت به سال 2022 بود.
لیم هنگ، نایب رئیس اتاق بازرگانی کامبوج (CCC)، گفت که رشد درآمد صادرات و واردات در SSEZ نشاندهنده این است که کارخانهها/شرکتها در آنجا به خوبی کار میکنند. وی توضیح داد که با افزایش تقاضای بین المللی، کارخانهها به مواد اولیه یا اجزای بیشتری برای تولید یا فرآوری نیاز خواهند داشت.
وی افزود که انتظار میرود درآمد صادرات و واردات SSEZ در سال 2025 افزایش یابد، زیرا تعداد کارخانهها/شرکتهایی که برای تایید سرمایهگذاری از مقامات کامبوج درخواست میکنند در سالهای اخیر به طور پیوسته در حال رشد بوده است.
وی گفت: من معتقدم درآمد صادرات و واردات در منطقه ویژه اقتصادی سیهانوکویل در آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد، زیرا انتظار میرود وضعیت اقتصاد جهانی در سال 2025 در مقایسه با چالشهای پیشرو در سالهای اخیر پایدارتر باشد.
وی تاکید کرد که SSEZ مکان جذابی برای کارخانهها / شرکت ها است زیرا نزدیک به یک بندر بین المللی است و واردات و صادرات کالا را تسهیل میکند.
علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که کامبوج در حال تبدیل شدن به یک مقصد سرمایه گذاری جذاب در همه بخش ها است، زیرا سرمایه گذاران میتوانند از عوامل داخلی و خارجی بهره مند شوند. عوامل داخلی شامل بهبود قوانین سرمایه گذاری، نیروی کار جوان و توسعه زیرساخت های حمل و نقل است. عوامل خارجی شامل دسترسی کشور به بسیاری از بازارهای ویژه از طریق موافقت نامههای تجاری دوجانبه و چند جانبه، همراه با معافیت های گمرکی مطلوب توسط چندین کشور در سراسر جهان است.
چی چاندرا، رئیس انجمن حمل و نقل و زنجیرههای تامین کالا در کامبوج (LOSCBA)، توضیح داد که افزایش تقاضا از سوی مشتریان باعث رشد مستمر درآمد صادرات و واردات در منطقه شده است. دلیل اینکهSSEZ کارخانهها/شرکتهای بیشتری را جذب کرده است به خاطر وضعیت سیاسی و امنیتی مطلوب کامبوج، قوانین سرمایهداری و نزدیکی به بندری در اعماق دریا است که حملونقل آسان را تسهیل میکند.
به گفته چاندرا، بیشتر کارخانهها/شرکت ها در SSEZ متعلق به سرمایه گذاران چینی است. آنها طیف گسترده ای از کالاها، به ویژه پوشاک، ماشین آلات، الکترونیک، تجهیزات الکتریکی، مبلمان، بشقاب و لاستیک خودرو را تولید میکنند. اکثر کالاهای تولید شده به بازارهای آمریکا و اروپا و همچنین برخی از کشورهای آسیایی صادر میشود.
وانگ ونبین، سفیر چین در کامبوج، که در 30 دسامبر در رأس هیئتی در از SSEZ بازدید کرد، ابراز امیدواری کرد که عملیات در SSEZ همچنان بهبود یابد و به الگویی از همکاری با کیفیت بالا چین و کامبوج در توسعه تبدیل شود.
طبق گزارش SSEZ، تا پایان آگوست 2024، در مجموع 190 کارخانه/شرکت در آنجا فعالیت میکردند. مدیریت در تلاش است تا منطقه را به عنوان یک منطقه بین المللی نمونه در کامبوج قرار دهد.
آمارهای اداره تجارت بینالملل کامبوج که توسط اداره کل گمرک و مالیات (GDCE) گزارش شده است، نشان میدهد که در فاصله ژانویه تا نوامبر 2024، گردش مالی تجارت بینالمللی کامبوج در مجموع به 49.87 میلیارد دلار رسیده است که 17.4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش داشته استبزرگترین شرکای تجاری دوجانبه شامل چین، ایالات متحده، ویتنام، تایلند، ژاپن، اندونزی و کانادا بودند.
https://www.phnompenhpost.com/business/ssez-sees-20-jump-in-revenues-for-2024
سال 2024 نقطه عطفی در تجارت کامبوج و مالزی
تجارت بین کامبوج و مالزی در 11 ماه اول سال 2024 افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. مجموع تجارت تقریباً به 780 میلیون دلار رسید بیش از یک سوم بیشتر از دوره مشابه در سال 2023.
آمارهای اداره کل گمرک و مالیات غیر مستقیم (GDCE) نشان می دهد که از ژانویه تا نوامبر 2024، ارزش کل تجارت بین دو کشور به 776.85 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 34.5 درصد افزایش داشته است. از این میزان، صادرات مالزی به کامبوج به 649.3 میلیون دلار رسید که 33.6 درصد افزایش داشت، در حالی که مالزی در مجموع 127.55 میلیون دلار وارد کرد.
این بدان معناست که تراز تجاری کامبوج برای 11 ماه اول سال 2024 کسری 521.74 میلیون دلاری را نشان می دهد که از 394.41 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است.
مالزی دوازدهمین شریک تجاری بزرگ کامبوج پس از چین، ایالات متحده، ویتنام، تایلند، ژاپن، کانادا، اندونزی، اسپانیا، آلمان، بریتانیا و سنگاپور است.
لیم هنگ، نایب رئیس اتاق بازرگانی کامبوج (CCC گفت که مالزی بازار مهمیبرای محصولات کشاورزی کامبوج است و کامبوج به ویژه صادرات قابل توجهی در بخش لاستیک دارد. با این حال، وی خاطرنشان کرد که صادرات به مالزی در مقایسه با واردات هنوز نسبتاً کم است، زیرا مالزی کشوری بزرگ با جمعیت زیاد و بخش تولیدی قدیمی است.
وی ابراز عقیده کرد که صادرات کامبوج به بازارهای بین المللی، از جمله مالزی، رشد قابل توجهی خواهد داشت، زیرا در حال حاضر تلاش های سرمایه گذاری جدید و پروژههای توسعه تجارت در کامبوج در حال انجام است.
وی افزود: «تلاش برای تقویت تولید داخلی و جذب سرمایهگذاریهای جدید در بخش تولید به افزایش ظرفیت صادرات کامبوج به بازارهای بینالمللی در آینده نزدیک کمک میکند».
وی همچنین خاطرنشان کرد که به غیر از تجارت، کامبوج دارای تعداد زیادی کارگر در مالزی و همچنین تعدادی سرمایه گذاری مالزی در کامبوج است. سرمایه مالزی در کامبوج در بخش هایی مانند بانکداری و مالی، کشاورزی، غذا و نوشیدنی، گردشگری و املاک متمرکز است.
به گفته هنگ، اکثر صادرات کامبوج به مالزی کالاهای کشاورزی و تولیدی است، در حالی که صادرات مالزی به کامبوج شامل لوازم الکترونیکی، ماشین آلات و مصالح ساختمانی است.
https://www.phnompenhpost.com/business/jan-nov-cambodia-malaysia-trade-jumps-30-
افزایش جذابیت های کامبوج به عنوان مقصد گردشگری
جذابیت کامبوج برای مسافران بینالمللی در دورههای اخیر به سرعت در حال افزایش است و به گفته مفسران ، ممکن است به زودی با تایلند، کانون گردشگری همسایه خود رقابت کند.
با توجه به افزایش مجموعه جاذبهها، آگاهی بینالمللی و سیاستهای عمومی حمایتی، این کشور برای مهمانان خارجی کوتاهمدت و بلندمدت با تایلند رقابتیتر میشود.
چی کیم، آژانس مسافرتی مستقر در پنوم پن، در مصاحبه اخیر با پاتایا میل، پایگاه خبری تایلندی، گفت: کامبوج اکنون در رقابت مستقیم با تایلند برای گردشگران بینالمللی است که به سبک زندگی لوکس علاقه دارند.
طبق گزارش پاتایا میل، در حالی که بازار گردشگری تایلند هم قدیمی و هم در سطح جهانی شهرت دارد، کامبوج به طور فزاینده ای در بین مسافرانی که به دنبال تجربیات منحصر به فرد و مجلل یا گزینههای جذابی برای مهاجرت طولانی مدت هستند، شهرت زیادی به دست می آورد.
این رسانه اشاره کرد که در حالی که زمانی کامبوج فقط مورد توجه مسافرانی بود که به دنبال اقامت و فعالیت های ارزان قیمت مانند کوله گردها بودند، این روزها صنعت گردشگری کامبوج به تمام بخش های سفر پاسخ می دهد.
در این خبرگزاری توضیح داده شده است که اگرچه کامبوج هنوز هم میتواند یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری در جنوب شرقی آسیا برای مسافرانی با بودجه کم باشد، اما مهمانانی که به دنبال تجربههای لوکس و عجیب و غریب هستند میتوانند از امکانات رفاهی بالا مانند گزینههای اقامتی پنج ستاره، از جمله استراحتگاههای جزایر خصوصی یا تورهای با هلیکوپتر اختصاصی نیز لذت ببرند.
کامبوج هنوز فضای قابل توجهی برای رشد در مقایسه با همسایه خود، بر اساس نتایج نسبی بخش گردشگری دارد. ماه گذشته، سازمان گردشگری تایلند (TAT) اعلام کرد که تعداد گردشگران بینالمللی در سال 2024 از 35 میلیون نفر فراتر رفت و بیش از 1.8 تریلیون بات (نزدیک به 52 میلیارد دلار) درآمد در بخش گردشگری ایجاد کرد.
در مقایسه، در طول 11 ماه اول سال 2024، وزارت گردشگری (MoT) گزارش داد که کامبوج از شش میلیون ورودی بین المللی استقبال کرده است و احتمالاً در کل سال به 6.7 میلیون نفر می رسد.
در همین حال، طبق گزارش MoT، بخش گردشگری کامبوج در سال 2023 درآمد ناخالص 3.04 میلیارد دلاری کسب کرد.
https://www.khmertimeskh.com/501620339/cambodian-travel-sector-increasingly-competitive-with-thailand/
آمار صادرات محصولات کشاورزی کامبوج در سال 2024
بخش کشاورزی کامبوج در سال 2024 رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و کالاهای صادراتی کلیدی رشد قابل توجهی را نشان می دهند. عمده محصولات صادراتی کامبوج شامل برنج، موز، انبه، کاساوا، بادام هندی، ذرت، فلفل و تنباکو بود. چین، ویتنام و تایلند واردکنندگان عمده اقلام کشاورزی کامبوج هستند.
بر اساس گزارش رسمی وزارت امور خارجه کامبوج ، از ژانویه تا نوامبر سال گذشته، این کشور 1271 میلیون دلار از صادرات برنج شلتوک و 438 میلیون دلار از صادرات برنج آسیاب شده درآمد کسب کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.42 درصد و 3.97 درصد افزایش داشته است. صادرات کاساوا و صادرات لاستیک به ترتیب با رشد 13.42 و 15.81 درصد به 622 میلیون دلار و 523 میلیون دلار رسید.
این کشور همچنین 502 میلیون دلار از صادرات بادام هندی، 31 درصد افزایش سالانه، و 138 میلیون دلار از صادرات انبه تازه، 24 درصد افزایش، کسب کرده است. با این حال، صادرات موز با 11.2 درصد کاهش به 138 میلیون دلار رسید. این گزارش نشان داد که سایر محصولات کشاورزی - ذرت، فلفل و شکر مجموعاً 310 میلیون دلار درآمد داشته اند.
این وزارتخانه اظهار داشت که بخش کشاورزی نقش مهمی در حمایت از توسعه اقتصادی-اجتماعی کامبوج ایفا میکند و نسبت به سایر بخشها انعطافپذیرتر است.
اکثر صادرات محصولات کشاورزی کامبوج اکنون رسمی است، که نشانه مثبتی است. خیم فینان، سخنگوی وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات گفت: ما دیگر صادرات غیررسمی نداریم، صادرات ما از طریق مجاری رسمی انجام میشود.او گفت: این نتایج نشان دهنده موفقیت در باز کردن بازارهای جدید و تقویت رقابت است که به محصولات کشاورزی کمک کرده تا به استانداردهای کیفیت صادراتی برسد.
سیاستهای این وزارتخانه برای بخش کشاورزی نه تنها بر تضمین امنیت غذایی در کشور بلکه بر یافتن بازارهای صادراتی برای محصولات کشاورزی با کیفیت بالا متمرکز است.
دولت اجرای یک سیاست استراتژیک جدید را با هدف ارتقاء کشاورزی از کشاورزی خانگی به تجاری و افزایش درآمد کشاورزان از طریق محصولات با ارزش افزوده اعلام کرده است.
بر اساس سیاست اولویتبندی، دولت 250 مقام کشاورزی را مستقر کرد و این تعداد تا سال 2025 به بیش از 1300 نفر در سراسر کشور افزایش خواهد یافت تا منابع انسانی برای توسعه بخش کشاورزی اضافه شود. این مقامات به کشاورزان، تشکیل تعاونیهای کشاورزی، پیوند زنجیرههای تولید و راهنمایی کشاورزان برای کاهش هزینههای تولید کمک خواهند کرد.
https://www.khmertimeskh.com/501619716/key-agricultural-products-see-significant-surge-in-2024/
روابط تجاری کامبوج و استرالیا در سال 2024
بر اساس گزارش اخیر وزارت بازرگانی کامبوج (MoC)، صادرات کامبوج به استرالیا در یازده ماه اول سال 2024 نزدیک به 450 میلیون دلار ارزش داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد افزایش داشت.
این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که حجم تجارت دوجانبه بین کامبوج و استرالیا در این دوره به 547 میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده افزایش 20.95 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
از کل حجم تجارت، صادرات کامبوج 444 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه در سال 2023 36.66 درصد افزایش داشته است.در همین حال، ارزش واردات از استرالیا 102 میلیون دلار بوده که نشان دهنده کاهش 19.33 درصدی است. استرالیا یکی از اعضای مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) است که از اول ژانویه 2022 اجرایی شد.
این توافقنامه تجاری شامل 15 عضو است: برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند. توافقنامه RCEP صادرات و سرمایه گذاری داخلی کامبوج را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به ایجاد فرصت های صادراتی بیشتر برای این کشور کمک کرده است.
کامبوج با بسیاری از کشورهای شریک قراردادهای تجارت آزاد دارد، بنابراین باید مزایای این قراردادها را حداکثر کند تا صادرات خود را تقویت نماید.
MoC به تقویت شراکت های تجاری موجود و اتخاذ رویکردهای نوآورانه برای افزایش پتانسیل صادرات کامبوج در سال های آینده متعهد است. در ژانویه 2023، MoC و سفارت استرالیا در کامبوج به طور مشترک کار روی دو مقاله در جهت تحقیقات بازار را اعلام کردند.
مقاله اول بر روی محصولات کشاورزی کامبوج برای صادرات به بازارهای اتحادیه اروپا و آسه آن تمرکز دارد، در حالی که مقاله دوم دسترسی کامبوج به بازارهای جهانی از طریق توافق نامههای تجارت آزاد را بررسی میکند.
علاوه بر این، آنها معرفی پلتفرم واحد دیجیتال را اعلام کردند که شامل وب سایت پورتال توافقنامه تجارت آزاد (FTA)، سیستم گواهی خودکار و سیستم تأیید بین المللی قانون مبدا است. این ابزارها برای کمک به کسبوکارها در به حداکثر رساندن مزایای همه موافقتنامههای تجارت آزاد که کامبوج امضاکننده آن است، طراحی شدهاند.
https://www.khmertimeskh.com/501619692/cambodias-exports-to-australia-reach-nearly-450m-report-says/
برگزاری کمیته مشترک توافقنامه تجارت آزاد کامبوج و کره جنوبی (CKFTA)
حجم تجارت دوجانبه بین کامبوج و کره جنوبی تا پایان سال گذشته به 762 میلیون دلار رسید که نشان دهنده افزایش 11.49 درصدی نسبت به سال قبل است. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، صادرات کامبوج 288 میلیون دلار از این کل را تشکیل می دهد که 13.77 درصد افزایش یافته است.
این رشد نشان دهنده تقویت روابط تجاری بین دو کشور است که با حمایت توافقنامه تجارت آزاد کامبوج و کره (CKFTA) که اخیراً اجرایی شده است محقق میشود.
در اولین جلسه کمیته مشترک CKFTA که در کره جنوبی برگزار شد، اقدامات رویه ای برای کمیته تصویب شد و توصیههای سه کمیته فرعی مورد بررسی قرار گرفت. این کمیتههای فرعی بر تجارت کالا، قوانین مبدأ و رویههای گمرکی و همکاریهای اقتصادی متمرکز بودند.
در این نشست بر اهمیت جلسات منظم و ارتقای آگاهی در مورد CKFTA برای اطمینان از حداکثر منافع برای هر دو کشور تاکید شد. کمیته مشترک همچنین با گفتگوهای بیشتر در مورد آغاز مذاکرات در زمینههای حیاتی از جمله تجارت در خدمات و سرمایه گذاری موافقت کرد.
برنامههایی در حال انجام است تا کامبوج میزبان دومین نشست کمیته مشترک CKFTA در سال 2025 باشد. مقامات کامبوج همچنین قصد دارند با رهبران آژانسهای مشوق تجارت و سرمایهگذاری کره جنوبی برای تقویت همکاری دیدار کنند.
با نگاهی به آینده، هدف هر دو کشور افزایش همکاری در بخشهای کلیدی مانند فناوری دیجیتال، الکترونیک، تولید خودرو، فرآوری محصولات کشاورزی و تولید مواد غذایی است که انتظار میرود همه اینها باعث رشد اقتصادی متقابل شوند.
در سال 2023، تجارت دوجانبه بین کامبوج و کره جنوبی به 751.38 میلیون دلار رسید. صادرات کامبوج به 281.14 میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل 20.3 درصد افزایش داشت. در همین حال، بر اساس گزارش اداره کل گمرک و مالیات (GDCE)، واردات کره جنوبی به کامبوج با 13.8 درصد کاهش به 470.25 میلیون دلار رسید.
https://www.khmertimeskh.com/501618608/cambodia-korea-trade-reaches-762-mil-in-2024-11-49-growth/
رویداد "جشن کامبوج" بک ابتکار فرهنگی برای جذب گردشگران
وزارت گردشگری (MoT) دیروز گزارش داد که کامبوج در دو روز آخر سال 2024 پذیرای 3.54 میلیون گردشگر بوده است. این رقم شامل نزدیک به 50000 خارجی میشود در حالی که شهروندان 3.49 میلیون نفر را تشکیل می دهند.
بر اساس آمار اداره گردشگری در این دو روز ویژه تعداد گردشگران کامبوج به 3 میلیون و 488 هزار و 65 نفر و اتباع خارجی به 47 هزار و 260 نفر افزایش یافت و مجموع گردشگران به 3 میلیون و 535 هزار و 325 نفر رسید.
در میان پنج مقصد بالقوه برتر، شهر پنوم پن در رتبه اول لیست قرار دارد و به ترتیب استانهای سیهانوکویل، سیم ریپ، باتامبانگ و کامپوت در رتبههای بعدی قرار دارند.
پایتخت پنوم پن تقریباً 1,555,059 گردشگر محلی را جذب کرد و محبوبیت خود را در بین مسافران داخلی به نمایش گذاشت. علاوه بر این، این شهر پذیرای حدود 18420 گردشگر خارجی بوده که جذابیت آن را برای بازدیدکنندگان بین المللی برجسته میکند.
چای سیولین، رئیس انجمن گردشگری کامبوج (CATA) در گفتگو با خمر تایمز، افزایش گردشگران در جشن سال نو در پنوم پن را به رویداد "جشن کامبوج" نسبت داد، یک ابتکار فرهنگی که میراث غنی و وحدت پادشاهی را برجسته میکند.
این رویداد که توسط اتحادیه فدراسیونهای جوانان کامبوج (UYFC) و سالن پایتخت پنوم پن (PPCH) سازماندهی شد، نقشی کلیدی در جذب بازدیدکنندگان محلی و بینالمللی ایفا کرد و جذابیت شهر را به عنوان مقصدی پر جنب و جوش در طول تعطیلات افزایش داد. او تاکید کرد که اعضایCATA از ابتدا به طور فعال از این برنامه حمایت کرده اند، به ویژه در بازاریابی. رئیسCATA افزود: "ما این رویداد را با بسته سفر CATA ادغام کردیم و آگاهی گردشگران بین المللی را که قصد بازدید از کامبوج را دارند، افزایش دادیم."
سیهانوکویل،یک شهر ساحلی است که به خاطر سواحل پر جنب و جوشش مشهور است و 415886 گردشگر محلی را به خود جذب کرد. این شهر ساحلی پذیرای حدود 6943 گردشگر خارجی بود که نشان دهنده شهرت روزافزون آن در بین بازدیدکنندگان بین المللی است.
سیهانوکویل با ترکیب منحصر به فرد زیبایی طبیعی و زیرساخت های در حال توسعه، مقصدی محبوب برای مسافران داخلی و جهانی بود که به دنبال آرامش و ماجراجویی بودند.
سیم ریپ که به خاطر معبد آنگکور وات مشهور است، حدود 323400 گردشگر را به همراه 10260 بازدیدکننده خارجی جذب کرد. میراث غنی و سایتهای میراث جهانی یونسکو آن را به یک مقصد برتر تبدیل کرده است و مسافران داخلی و بینالمللی را به دنبال کشف گنجینههای فرهنگی و تاریخی کامبوج میکشد.
به طور مشابه، باتامبانگ که به خاطر مناظر جذاب روستایی اش شناخته میشود، پذیرای 324053 گردشگر محلی برای اوقات فراغت بود. این شهر همچنین حدود 707 بازدیدکننده خارجی را جذب کرد و زیبایی خود را به عنوان مقصدی آرام برای کسانی که به دنبال تجربه حومه شهر هستند به نمایش گذاشت.
Kampot که به خاطر مناظر دیدنی و فضای آرام خود مشهور است، 226758 گردشگر محلی و حدود 1218 بازدیدکننده خارجی را به خود جذب کرد. ترکیب منحصر به فرد زیبایی طبیعی و حال و هوای آرام آن را به مقصدی محبوب برای کسانی که به دنبال یک خلوتگاه آرام هستند تبدیل کرده است.
https://www.khmertimeskh.com/501617698/cambodia-draws-over-3-5m-tourists-on-new-years-eve/
جابه جایی بیش از 5.6 میلیون مسافر هوایی در کامبوج در 2024
گزارش دبیرخانه دولتی هوانوردی غیرنظامی (SSCA) نشان داد که سه فرودگاه بینالمللی کامبوج در سال 2024 مجموعاً 5.65 میلیون مسافر هوایی را جابجا کردند که 39.8 درصد نسبت به 4.04 میلیون در سال قبل افزایش داشت.
کامبوج دارای سه فرودگاه بین المللی است: فرودگاه بین المللی پنوم پن، فرودگاه بین المللیSiem Reap Angkor و فرودگاه بین المللیSihanoukville.
مائو هاوانال، مسئول دبیرخانه دولتی هواپیمایی کشوری، گفت که سال 2024 شاهد افزایش قابل توجه مسافران هوایی، پروازهای مستقیم و گسترش پروازهای خطوط هوایی به و از کامبوج بود.
هاوانال گفت: "مسافران هوایی در سال 2024 به 5.6 میلیون نفر رسید و پیش بینی میشود تا سال 2025 تعداد مسافران هوایی به بیش از 7 میلیون نفر در سال افزایش یابد."
در حال حاضر 30 شرکت هواپیمایی از هشت کشور آسه آن، چین، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان، هند، قطر و امارات متحده عربی پروازهای مستقیم به کامبوج دارند.
بخش هوانوردی در کامبوج در سالهای اخیر رشد ثابتی را تجربه کرده است که ناشی از افزایش تقاضا برای سفر هوایی و طرحهای دولت برای مدرنسازی زیرساختهای فرودگاهی این کشور است.
تحت سیاست آسمان باز، تلاشهای دولت کامبوج برای بهبود زیرساختهای فرودگاهی و ارتقای خدمات هوانوردی نیز به رشد این بخش کمک کرده است.
کامبوج در حال افزودن مسیرهای پروازی جدید و گسترش بخش هوانوردی خود برای تقویت گردشگری و اتصال هوایی است.
هاوانال گفت: تلاشهای وزارت گردشگری و سایر طرفها در ارتقای بخش گردشگری و جذب گردشگران خارجی نیز از عوامل افزایش رشد مسافران هوایی بوده است.
گزارش منتشر شده از سوی وزارت گردشگری نشان می دهد که کامبوج در 11 ماهه اول سال 2024، 6 میلیون گردشگر بین المللی را جذب کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد افزایش داشته است.
طبق این گزارش، 2.15 میلیون بازدیدکننده خارجی،یا حدود 35.9 درصد از کل گردشگران خارجی، از طریق هوا به کامبوج سفر کرده اند که نسبت به سال گذشته 28.6 درصد افزایش داشته است.
https://www.khmertimeskh.com/501617691/cambodia-sees-record-high-air-passengers-in-2024/
آمار صادرات موز کامبوج
صادرات موز کامبوج 11.2 درصد از نظر ارزشی در 11 ماهه اول سال گذشته کاهش یافت که به دلیل رکود چشمگیر واردات چینی و رقابت سخت با کشورهای همسایه بود.
وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات (MAFF) دیروز اعلام کرد ارزش کل صادرات موز کامبوج از 156.2 میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل به 138 میلیون دلار کاهش یافته است.
این کاهش در حالی رخ می دهد که واردات چین که تقریباً 95 درصد از صادرات موز کامبوج را تشکیل می دهد، در سه فصل اول سال گذشته 8.5 درصد کاهش یافت و به 1.2 میلیون تن رسید. کامبوج سومین تامین کننده بزرگ چین پس از ویتنام و فیلیپین است.
بر اساس گزارش MAFF، در سال 2023، بیش از 260000 تن از 290000 تن موز صادراتی کامبوج به چین رفت. کشاورزی یکی از چهار ستون حمایت کننده از اقتصاد کامبوج است. بقیه محورها پوشاک، گردشگری و ساخت و ساز هستند.
کامبوج صادرات موز به چین را در سال 2019 آغاز کرد و انواع خاصی را ارسال کرد که میتواند تا دو ماه در برابر انبار و حمل و نقل مقاومت کند.
کاهش صادرات موز در شرایطی است که تجارت کل بخش کشاورزی در سال گذشته افزایش یافته است که منجر به افزایش 16.4 درصدی برنج شلتوک به 1.3 میلیارد دلار و افزایش 13.4 درصدی کاساوا به 622 میلیون دلار در 11 ماه اول شد.
مهمترین صادرات کشاورزی کامبوج برنج، موز، کاساوا، بادام هندی، ذرت، فلفل، تنباکو و لاستیک است.
https://www.khmertimeskh.com/501620535/cambodian-banana-exports-tumble-11-2-in-2024/