اخبار اقتصادی کامبوج
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کامبوج در هفته چهارم آبان ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
چالش های کامبوج بعد از خروج از وضعیت LDC
کامبوج پس از خروج از وضعیت کشورهای کمتر توسعهیافته (LDC) در سال 2029 با چالشهای قابلتوجهی برای صادرات و رشد اقتصادی خود مواجه خواهد شد. بر اساس گزارش مختصر تهیه شده توسط UNDP انتظار میرود بیشترین آسیب ها متوجه بخشهای صادراتی منسوجات، کشاورزی و دوچرخه باشد.
در این گزارش که در 11 نوامبر و با عنوان "خروج کامبوج از وضعیتLDC: آمادگی و اثرات بالقوه اقتصادی و اجتماعی" منتشر شد، اعلام شده تعرفهها ذیل سیستم ترجیحات عمومی+ (+GSP) از صفر به 8.8٪ تحت استاندارد GSP افزایش خواهد یافت.
بهعلاوه، تعرفههای بیشتر صادرات میتواند تا 11.5 درصد تحت نرخهای (MFN) افزایش یابد، با افزایش خاصی که برای دوچرخهها (10.1 درصد) و سایر موتورها (14.5 درصد) انتظار میرود.
همچنین افزایش تعرفههای قابل توجهی برای برنج ذیلGSP و MFN از صفر به 175 یورو (186.07 دلار) در هر تن و 65 یورو (69.11 دلار) در هر تن اعمال خواهد شد.
پیش بینی میشود صادرات برنج 13.8 درصد (57.3 میلیون دلار)، دوچرخه 18.2 درصد (243 میلیون دلار) و پوشاک، کفش و کالاهای مسافرتی 8.6درصد (1.5 میلیارد دلار) کاهش یابد. در نتیجه، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 2درصد معادل 750.4 میلیون دلار کاهش خواهد یافت.
کامبوج همچنین با کاهش دسترسی به بودجه همکاریهای توسعه ای مواجه خواهد شد، زیرا کمک های بلاعوض به وام هایی با مطلوبیت کمتر تغییر میکند.
در حالی که دولت و شرکای آن در حال توسعه استراتژی انتقال هموار (STS) هستند، این گزارش توصیه میکند که کشور محیط رقابتی خود را برای سرمایه گذاری افزایش دهد. این کشور همچنین باید کالاها و خدمات خود را با کاوش در بازارهای جدید مانند ژاپن، بریکس، آمریکای لاتین و خاورمیانه متنوع کند. تعامل با اتحادیه اروپا و کانادا برای حفظ اولویتهای موجود و تسهیل انتقال روانتر نیز توصیه میشود.
از آنجایی که اکثر شرکای تجاری و سرمایه گذاری کامبوج در حال گذار به اقتصادهای صفر خالص هستند، این گزارش از این کشور خواسته تا از فرصت های جدید برای تجارت پایدار با تولید و صادرات کالاها و خدمات کم کربن، فناوری انرژیهای تجدیدپذیر و محصولات بدون جنگل زدایی استفاده کند. همچنین گسترش حمایت های اجتماعی را توصیه کرد.
این گزارش بر نقاط قوت کامبوج از جمله ثبات سیاسی و اقتصاد کلان، سیاستهای تجاری و سرمایهگذاری لیبرال، موافقتنامههای تجارت آزاد (FTA) با شرکای منطقهای و دوجانبه، نیروی کار جوان، منابع طبیعی و مشارکت بالای زنان در نیروی کار تاکید میکند.با این حال، اشاره کرده است که کشور همچنان با چالشهای متعددی مانند هزینههای بالای مالی، تولید، نهادهها، انرژی و لجستیک، کمبود کارگران بسیار ماهر و مولد، نهادهای ضعیف و اجرای ناسازگار قوانین و مقررات مواجه است.
https://www.phnompenhpost.com/business/cambodia-prepares-for-export-tariff-rise-post-2029-ldc-graduation
صادرات پوشاک کامبوج
ارزش صادرات پوشاک کامبوج در 10 ماهه اول سال 2024 به بیش از 9.33 میلیارد دلار رسید که از کل ارزش صادرات پوشاک در سال 2023 پیشی گرفت. ایالات متحده و اروپا همچنان مهمترین بازارهای صادراتی برای صادرات پوشاک این پادشاهی هستند.
این مبلغ نسبت به مدت مشابه در سال 2023 که 7.56 میلیارد دلار ارزش داشت، 23.47 درصد افزایش داشته است و 43.25 درصد از کل صادرات کامبوج برای مدت مشابه در سال 2024 را تشکیل می دهد که بالغ بر 21.57 میلیارد دلار بوده است.
انعطافپذیری اقتصاد جهانی، ثبات سیاسی، مشوقهای مالیاتی صادراتی مطلوب و افزایش ظرفیت تولید در کامبوج به تداوم این صنعت کمک کرده است.
بانک توسعه آسیایی (ADB) و صندوق بین المللی پول (IMF) در سپتامبر پیش بینی کردند که رشد اقتصادی کامبوج در سال 2024 بین 5.8 تا 5.5 درصد خواهد بود. این رشد با احیای بخش پوشاک و به دنبال آن کشاورزی و گردشگری حمایت میشود.
جیوتسانا وارما، مدیر بانک توسعه آسیایی، گفت: بهبود در بخش تولید، به ویژه در پوشاک، کفش و کالاهای مسافرتی باعث رشد اقتصادی کامبوج شده است.وی افزود: «علاوه بر این، کشاورزی و گردشگری در حال پیشرفت مداوم هستند و سرمایهگذاری مستقیم خارجی پایدار از شتاب اقتصادی کشور حمایت میکند و راه را برای سال 2024 و رشد قوی تا سال 2025 و پس از آن هموار میکند».
https://www.phnompenhpost.com/business/jan-oct-garment-exports-exceed-2023-totals-
آمار گردش تجاری 10 ماهه 2024 کامبوج
اگرچه رشد اقتصادی جهانی کند است، اما اقتصاد کامبوج انعطافپذیری قابل توجهی از خود نشان داده است.
در 10 ماهه نخست سال 2024، مجموع تجارت (صادرات و واردات) به بیش از 45 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 20 درصد افزایش داشته است.
آمارهای اداره کل گمرک و مالیات کامبوج (GDCE) که در 11 نوامبر منتشر شد، نشان داد که از ژانویه تا اکتبر، حجم تجارت کامبوج با همه کشورهای شریک به 45.06 میلیارد دلار رسیده است که 16.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است. از این میزان صادرات به ارزش 21.57 میلیارد دلار رسید که 16 درصد نسبت به 18.59 میلیارد دلار افزایش داشت، در حالی که واردات به 23.49 میلیارد دلار رسید که نسبت به 20.07 میلیارد دلار 16.5 درصد افزایش داشت.
بر اساس این آمار، تراز تجاری کامبوج در 10 ماهه اول سال 2024 حدود 1.91 میلیارد دلار کسری داشت، در حالی که در مدت مشابه در سال 2023، 1.48 میلیارد دلار بود.
لیم هنگ، نایب رئیس اتاق بازرگانی کامبوج (CCC) گفت که اقتصاد کامبوج در سال 2024 تقریباً در هر بخش علائم مثبتی از خود نشان داده است که شامل رشد صادرات و واردات به بازارهای بینالمللی، سرمایهگذاریهای جدید و توسعه تولید از سوی سرمایهگذاران داخلی و خارجی و همچنین افتتاح شرکتها و مشاغل جدید است. وی معتقد است این روندهای مثبت ناشی از عواملی مانند ثبات سیاسی، موقعیت جغرافیایی مطلوب، بهبود قوانین سرمایه گذاری، نیروی کار فراوان و ماهر با هزینههای رقابتی، دسترسی به بسیاری از بازارهای صادراتی و موافقت نامههای تجارت آزاد مانند CCFTA، CKFTA و RCEP است.
او همچنین خاطرنشان کرد که محصولات تولید شده در کامبوج از کیفیت بالایی برخوردار هستند و کامبوج را قادر میسازد تا تقاضای رو به رشد در بخشها و کشورهای مختلف را برآورده کند. با این حال، او معتقد است که کامبوج باید بر کاهش هزینههای تولید داخلی تمرکز کند تا رقابت خود را در بازار بین المللی افزایش دهد.
https://www.phnompenhpost.com/business/jan-oct-international-trade-almost-matches-2023-total
تجارت کامبوج و کانادا
ارزش صادرات کامبوج به کانادا در 9 ماهه اول سال 2024 افزایش قابل توجهی داشته است و به نزدیک 850 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 بیش از 30 درصد افزایش داشته است. کل تجارت دوجانبه نزدیک به 900 میلیون دلار بوده است. کانادا ششمین شریک تجاری بزرگ کامبوج است.
بر اساس دادههای اداره کل گمرک و مالیات کامبوج (GDCE)، صادرات به کانادا از ژانویه تا سپتامبر 2024 بالغ بر 848.68 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2023، زمانی که 648.77 میلیون دلار ثبت شده بود، 30.8 درصد افزایش داشته است. در همین حال، صادرات کانادا به کامبوج تنها به 47.3 میلیون دلار رسید که 5.6 درصد از 50.1 میلیون دلار کاهش داشت.
حجم کل تجارت بین دو کشور به 895.98 میلیون دلار رسید که نسبت به 698.87 میلیون دلار ثبت شده در مدت مشابه در سال 2023، 28.2 درصد افزایش داشت و صادرات کامبوج 94.72 درصد از تجارت دوجانبه را تشکیل می داد. مازاد تجاری کامبوج با کانادا در 9 ماه اول سال 2024 به 801.38 میلیون دلار رسید، در حالی که در مدت مشابه سال 2023، 598.66 میلیون دلار بود.
لیم هنگ، نایب رئیس اتاق بازرگانی کامبوج (CCC) گفت که افزایش درآمد صادراتی به بازارهای بین المللی در سال گذشته تا حدی ناشی از افزایش صادرات پوشاک به کانادا بوده است. کاهش نگرانیهای مربوط به کووید-19 باعث افزایش سفرها شده است و در نتیجه تقاضای بیشتری برای پوشاک، کفش و لوازم جانبی مسافرتی ایجاد میشود، محصولاتی که کامبوج به تولید آنها مشهور است.
برای ایجاد روابط قوی دیپلماتیک و تجاری،CCC اخیراًیک دفتر نمایندگی در تورنتو، کانادا افتتاح کرده است. این دفتر محصولات کامبوجی را برای مشتریان کانادایی تبلیغ میکند و اطلاعاتی را برای جذب سرمایه گذاران کانادایی به کامبوج ارائه می دهد. درآمد صادرات کامبوج به کانادا احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد زیرا این کشور نه تنها پوشاک، بلکه محصولات کشاورزی و سایر اجزاء را نیز به کانادا صادر میکند. کامبوج در حال حاضر از امتیازات معاف از گمرک کانادا برای برخی کالاها بهره میبرد.
به گفته هنگ، اکثر صادرات کامبوج به کانادا شامل پوشاک، کالاهای مسافرتی، کفش، لاستیک و قطعات الکترونیکی است، در حالی که واردات از کانادا عمدتاً شامل لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و وسایل نقلیه است.
https://www.phnompenhpost.com/business/exports-to-canada-see-30-surge
رقابت سریلانکا و کامبوج در صنعت پوشاک
مجمع انجمن مشترک پوشاک سریلانکا (JAAF) اخیراً اعلام کرد که صنعت صادرات پوشاک این کشور علیرغم قدرت سنتی سریلانکا در تجارت پوشاک، منسوجات و کفش (GFT) در دهههای اخیر، در حال حاضر از نظر صادرات از کشورهایی مانند کامبوج که دیرتر وارد شدهاند عقب افتاده است.
دلیل کاهش قدرت صادرات پوشاک سریلانکا و رشد کامبوج در تصمیمات سیاست سرمایه گذاری این دو دولت در سال های اخیر نهفته است.
JAAF سریلانکا اخیراً خاطرنشان کرد که انتظار میرود کل صادرات پوشاک این کشور در سال 2024 به ارزش 5 میلیارد دلار برسد.
با این حال، برای رسیدن به اهداف ملی 8 میلیارد دلاری در سال 2025، انجمن خواستار ثبات سیاست های دولتی برای حمایت از رشد بهتر در صنعت پوشاک شد.
JAAF گفت که سیاست های ناسازگار دولت دلیل اصلی این است که سریلانکا اکنون از نظر ارزش کل صادرات پوشاک از کشورهایی مانند کامبوج عقب مانده است.
بر اساس دادههای اداره کل گمرک، کامبوج، در سه فصل اول سال 2024 نزدیک به 9 میلیارد دلار از صادرات محصولات نساجی به بازارهای بین المللی درآمد داشته است که نشان دهنده افزایش نزدیک به 25 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است.
JAAF خاطرنشان کرد که به دلیل سیاست های متناقض، سریلانکا از اواخر دهه 1990 هیچ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مقیاس بزرگ (FDI) در بخش پوشاک جذب نکرده است.
فلیکس فرناندو، نایب رئیسJAAF و مدیر عامل شرکت امگا لاین، در نشست اخیر رهبری پوشاک جنوب آسیا گفت: حرکت از 5 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار به بازارهای بیشتر و سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد. فرناندو همچنین بر اهمیت قراردادهای تجارت آزاد (FTA) در جذب سرمایه گذاریهای جدید و گسترش صادرات برای سریلانکا تاکید کرد.
در همین حال، وی خاطرنشان کرد که یک عامل کلیدی در موفقیت عظیم کشورهایی نظیر ویتنام در تقویت صنعت صادرات پوشاک خود در دورههای اخیر این است که آنها FTA های متعددی دارند که به خریداران جهانی اجازه می دهد از امتیازات قابل توجه برخوردار شوند.
او با اشاره به سیاست سریلانکا گفت: «اگر ما قراردادهای آزاد تجاری مشابهی ایجاد کنیم، سرمایه گذاران نیازی به معافیت مالیاتی نخواهند داشت.»
در حالی که سریلانکا در سال های اخیر با رکود در صنعت پوشاک مواجه بوده است، سایر کشورهای بزرگ تولید کننده پوشاک و منسوجات از جمله کامبوج، اندونزی، مالزی، میانمار، تایلند و ویتنام همگی صادرات نساجی و پوشاک را به میزان قابل توجهی از زمان پایان محدودیت های پاندمی افزایش داده اند.
https://www.khmertimeskh.com/501590527/cambodia-overtakes-sri-lanka-in-apparel-exports/
تجارت کامبوج و چین
بر اساس گزارش اداره کل گمرکات و امور مالیاتی کامبوج، حجم تجارت بین این کشور و چین در ده ماهه نخست سال 2024 به 12.37 میلیارد دلار رسید که 23 درصد نسبت به 10 میلیارد دلار ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
چین همچنان بزرگترین شریک تجاری کامبوج است و پس از آن ایالات متحده، ویتنام، تایلند و ژاپن قرار دارند.
از ژانویه تا اکتبر سال جاری، کامبوج 1.42 میلیارد دلار کالا به دومین کشور بزرگ جهان صادر کرد که نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش داشت در حالی که واردات با افزایش 23 درصدی به 10.9 میلیارد دلار رسید.
محصولات اصلی صادراتی این کشور به چین برنج آسیاب شده، موز، انبه، ماهی و پوشاک بود، در حالی که بیشتر، مواد خام پوشاک، ماشین آلات، وسایل نقلیه، مواد غذایی، الکترونیک و دارو را وارد میکرد.
توافقنامه تجاری دوجانبه کامبوج و چین و توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) صادرات محصولات کشاورزی کامبوج به چین را تسریع میکند.
لیم هنگ، نایب رئیس اتاق بازرگانی کامبوج، گفت که همکاری نزدیک بین دو کشور و توافق برای ساختن آینده ای مشترک، انگیزه ای برای ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران و تجار از کامبوج و چین ایجاد کرده است.
https://www.khmertimeskh.com/501590525/cambodia-china-trade-goes-up-23-in-10-months/
نمایشگاه سفر کامبوج-چین
وزارت گردشگری (MoT) با همکاری سفارت چین و بخش خصوصی "نمایشگاه سفر کامبوج-چین" را در استان سیم ریپ از 6 تا 8 دسامبر برگزار میکند.
این وزارتخانه در اطلاعیه خود گفت: "نمایشگاه سفر کامبوج-چین با هدف پیشبرد بیشتر ابتکارات سال 2024 به عنوان مبادله مردم با مردم کامبوج-چین و کمپینVisit Siem Reap 2024 است."
این نمایشگاه مسافرتی با حضور 50 خریدار چینی، 50 فروشنده چینی، 100 فروشنده کامبوجی و همچنین 50 موسسه رسانه ای کامبوجی و چینی برگزار میشود.
این وزارتخانه افزود که در این نمایشگاه فعالیتهای کلیدی مانند سمینار ترویج گردشگری کامبوج، به هم رسانی کسبوکارها و سایر برنامههای مرتبط برگزار خواهد شد.
این وزارتخانه همچنین از انجمنهای گردشگری، تورگردانان، بخش خصوصی، رسانههای ملی و بینالمللی و عموم مردم برای شرکت در نمایشگاه سفر دعوت کرد.
وانگ ونبین، سفیر چین در کامبوج، در رسانههای اجتماعی پست کرد: "ما با کامبوج برای تقویت بیشتر همکاریهای گردشگری و ترویج مبادلات مردم با مردم دست به دست هم خواهیم داد."
در سال 2023، این کشور پذیرای 540000 گردشگر چینی بوده و این رقم در 9 ماهه اول سال 2024 به بیش از 600000 نفر رسیده است.
https://www.khmertimeskh.com/501589338/siem-reap-to-host-cambodia-china-travel-fair/