معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۱۶- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کامبوج

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کامبوج در هفته دوم آبان ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جمع آوری تقریباً 100٪مالیات به صورت الکترونیکی در کامبوج

اداره کل مالیات (GDT) کامبوج رشد قابل توجه در جمع آوری درآمد مالیاتی از سال 2014 را به اجرای راهکارهای فناوری نسبت داده است. کنگ ویبول، مدیر کل GDT گفت که تقریباً 100 درصد درآمد مالیاتی اکنون به صورت الکترونیکی جمع آوری می‌شود. درآمد مالیاتی در 10 سال گذشته به دلیل اصلاحات فراوان GDT، به ویژه در نوسازی سیستم های فناوری اطلاعات که راحتی را برای مالیات دهندگان با شفافیت و کارآمدی فراهم می‌کند، افزایش داشته است.

در حال حاضر GDT دارای 79 برنامه مدیریت جمع آوری مالیات است، بنابراین درآمد مالیاتی تقریباً 100 درصد به صورت الکترونیکی جمع آوری می‌شود.

پیشرفت فناوری در بخش مالیات در سال 2014 آغاز شد، زمانی که GDT شروع به تقویت سیستم ثبت نام آنلاین و سیستم مدیریت درآمد مالیاتی مانند E-Filing، برنامه GDT Tax Prefiling و E-Payment کرد.

از سال 2014، کامبوج شاهد افزایش قابل توجهی در جمع آوری درآمد مالیاتی بوده است. GDT این دستاورد را مدیون پذیرش استراتژیک فناوری می‌داند که فرآیندها را ساده‌سازی کرده، کارایی را افزایش داده و شفافیت را در سیستم اداره مالیات بهبود بخشیده است.

این کشور دارای دو نهاد مسئول وصول مالیات است، یعنی اداره کل گمرک و مالیات (GDCE) که مالیات کالاهای ورودی و خروجی از کشور را دریافت می‌کند و اداره کل مالیات (GDT) که بر مالیات های داخلی شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر حقوق، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر دارایی تمرکز دارد. هر دو زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی هستند.

GDT حدود 1.71 میلیارد دلار درآمد مالیاتی جمع آوری کرد که نشان دهنده 48 درصد از هدف تعیین شده برای سال 2024 در نیمه اول سال جاری است. در سال 2023، اداره کل مالیات 3.6 میلیارد دلار درآمد مالیاتی جمع آوری کرد که 101.13 درصد از برنامه سال 2023 است.

https://www.khmertimeskh.com/501583076/almost-100-of-tax-now-collected-electronically/

مشوق ها باعث رشد خودروهای برقی در کامبوج می‌شود

در حالی که کامبوج مسیر خود را به سوی آینده ای پایدارتر ترسیم می‌کند، خیابان‌های پنوم پن شاهد انقلابی آرام و در عین حال قابل توجه است. وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) که زمانی کمیاب بودند، در جاده‌های کامبوج در حال افزایش هستند.

با تعهد دولت به کاهش انتشار کربن و تغییر جهانی به سمت انرژی پاک تر، این سوال مطرح می‌شود: آیا خودروهای الکتریکی می‌توانند جایگزین موتورهای احتراق داخلی سنتی (ICE) در کامبوج شوند؟

در سال 2023، تعداد کل خودروهای برقی ثبت شده در کامبوج به 1335 رسید، که بیش از دو برابر 663 دستگاه ثبت شده در سال 2022 بود، و جهش بسیار خیره‌کننده‌تر از سال قبل از سال 2021 که تنها 63 دستگاه بود.

این افزایش را می‌توان به عوامل متعددی از جمله مشوق های دولتی، افزایش آگاهی زیست محیطی و پیشرفت های تکنولوژیکی در زیرساخت باتری و شارژ نسبت داد.

اوایل سال جاری در 11 ژوئیه، سیاست ملی در مورد توسعه وسایل نقلیه الکتریکی منتشر شد که هدف پیشنهادی خود را 770000 خودروی برقی در جاده‌ها تا سال 2030 معادل تقریباً 10 درصد از 7.75 میلیون خودروی فعلی ثبت شده در کامبوج اعلام کرد.

دولت کامبوج در کمک برای رسیدن به این هدف، ابتکارات مختلفی را برای تشویق به پذیرش خودروهای الکتریکی به اجرا درآورده است. در سال 2021، وزارت اقتصاد و دارایی معافیت مالیاتی را برای واردات خودروهای الکتریکی معرفی کرد و آنها را برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر کرد.

علاوه بر این، دولت در حال سرمایه گذاری در زیرساخت های شارژ است و قصد دارد ایستگاه‌های شارژ را در سراسر شهرهای بزرگ و در امتداد بزرگراه‌ها نصب کند. سیاست‌های دولت با کاهش موانع مالی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم، نقش مهمی در شکل‌دهی به بازار خودروهای برقی ایفا می‌کند.

مهمترین عوامل در پذیرش خودروهای برقی اعتماد به برندهای برقی فعلی و آتی، ارائه دهندگان خدمات، قابلیت اطمینان زیرساخت ها مانند شبکه‌های ایستگاه شارژ و پایداری کل شبکه برای تولید خواهد بود.

علیرغم شتاب مثبت، چندین چالش می‌تواند مانع پذیرش گسترده وسایل نقلیه الکتریکی در کامبوج شود. یکی از موانع مهم زیرساخت محدود شارژ، به ویژه در مناطق روستایی است.

در حالی که مناطق شهری مانند پنوم پن شاهد توسعه سریع ایستگاه‌های شارژ هستند، مناطق روستایی کم‌کار هستند. برای اینکه خودروهای برقی جایگزین واقعی موتورهای احتراق داخلی شوند، این کشور به یک شبکه شارژ قوی نیاز دارد که به تمام نقاط کشور برسد.

علاوه بر این، هزینه اولیه وسایل نقلیه الکتریکی برای بسیاری از خریداران بالقوه نگران کننده است. در حالی که مشوق های دولتی به کاهش برخی از بارهای مالی کمک می‌کند، بسیاری از مردم کامبوج هنوز خودروهای الکتریکی را به عنوان یک تجمل و نه یک ضرورت می دانند.

همانطور که جهان به سمت آینده ای پایدارتر حرکت می‌کند، این سوال در مورد آمادگی کامبوج باقی می ماند. به نظر می رسد در حالی که انتقال در حال انجام است، نیازمند تلاش های هماهنگ دولت، بخش خصوصی و مصرف کنندگان است. دستیابی به این چشم انداز مستلزم تلاش مشترک بین همه ذینفعان - دولت، مشاغل و شهروندان است.

https://www.khmertimeskh.com/501583068/incentives-drive-ev-growth-in-cambodia/

بزرگترین کارخانه فرآوری بادام هندی در کامبوج در ماه مارس راه اندازی می‌شود

بزرگترین کارخانه فرآوری بادام هندی در کامبوج که حدود 12 میلیون دلار هزینه دارد، در دسامبر 2024 ساخت و ساز را تکمیل می‌کند و در مارس 2025 در فصل برداشت شروع به کار می‌کند.

این کارخانه ظرفیت تولید روزانه 40 تن بادام هندی یا بیش از 12000 تن در سال را برای صادرات دارد. محصولات بادام هندی پتانسیل قوی را در چهار بازار عمده چین، اروپا، امارات متحده عربی و ایالات متحده نشان می دهند.

اولین صادرات بادام هندی فرآوری شده از این کارخانه به چین، به ویژه به استان‌هاینان خواهد بود، جایی که قبل از رسیدن به بازار خرده فروشی و مصرف کنندگان، بسته بندی می‌شود.

«تاکنون، بازار اصلی برای بادام هندی بزرگ M23 کامبوج (اندازه بزرگ) چین بود. متأسفانه ما نمی‌توانستیم مستقیماً به چین صادرات کنیم، در عوض، مجبور شدیم از طریق ویتنام که نزدیک به 90 درصد از بادام هندی خام ما را خریداری می‌کند، پیش برویم.

با این حال، پس از گفتگوهایی با همتایان چینی و همچنین انجمن آجیل بادام هندی کامبوج می ‌توانیم مستقیماً به چین صادر کنیم. این شامل ارسال به استان‌هاینان، گوانگشی، و شهر نانینگ و همچنین در سراسر چین می‌شود.

به نظر می رسد خاورمیانه به دومین بازار بزرگ برای محصولات بادام هندی کامبوج تبدیل شود، زیرا این بازار تمایل به عرضه‌های ممتاز دارد. در مقابل، بازارهای اروپا و آمریکا به جای بادام هندی بزرگ، بادام هندی کوچکتر را ترجیح میدهند.

هند و ویتنام بازارهای اصلی برای بادام هندی خام هستند، در حالی که چین، اروپا، امارات متحده عربی و ایالات متحده بازارهای اصلی برای مغز بادام هندی کامبوج هستند.

کامبوج با حدود 580117 هکتار کشت بادام هندی رتبه سوم را از نظر سطح زیر کشت محصول در جهان دارد. در سال‌های خاص، کل عملکرد حدود 780000 تن است در حالی که در سال‌های دیگر به حدود 900000 تن می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود امسال، کل عملکرد حدود 800000 تن باشد.

https://www.khmertimeskh.com/501583074/largest-cashew-processing-plant-in-cambodia-to-launch-in-march/

رشد سفرهای هوایی در کامبوج

بخش هوانوردی کامبوج در سال 2024 رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند، زیرا سه فرودگاه بین المللی این کشور مجموعاً 4.5 میلیون مسافر هوایی را از ژانویه تا سپتامبر جابجا کرده اند که 22 درصد نسبت به 3.7 میلیون ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

کامبوج دارای خطوط هوایی داخلی و خارجی است که از سه فرودگاه بین المللی خود فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر، پروازهای مستقیم از هشت کشور آسه آن، چین، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان، هند، قطر و امارات متحده عربی به کامبوج وجود دارد.

راه اندازی پروازهای مستقیم با ارائه گزینه‌های بهتر برای مسافران هوایی به ویژه بازرگانان و گردشگران داخلی و بین المللی و همچنین ارتقای خدمات بسته گردشگری به تسهیل سفرهای هوایی کمک می‌کند.

تحت سیاست آسمان باز، تلاش‌های دولت کامبوج برای بهبود زیرساخت‌های فرودگاهی و ارتقای خدمات هوانوردی نیز به رشد این بخش کمک کرده است.

معاون وزیر امور خارجه و سخنگوی سین چانسریووتا گفت که SSCA رشد چشمگیر 67 درصدی ترافیک هوایی را برای کل سال در مقایسه با سال 2019، معیار پیش از همه گیری، پیش بینی کرده است.

در حال حاضر، کامبوج دارای سه فرودگاه بین المللی است - فرودگاه بین المللی پنوم پن، فرودگاه بین المللی سیم ریپ انگکور و فرودگاه بین المللی سیهانوکویل.

علاوه بر این، انتظار می رود فرودگاه دیگری واقع در استان ساحلی استان کوه کنگ در اواخر نوامبر برای خدمات هوایی داخلی آغاز به کار کند.

https://www.khmertimeskh.com/501582217/kingdom-records-22-rise-in-air-travel/

بودجه 2024 کامبوج

دولت کامبوج پیش نویس بودجه بیش از 9.3 میلیارد دلاری را برای سال 2025 تصویب کرده است که رشد اقتصادی آن 6.3 درصد پیش بینی شده است.

این رشد از طریق افزایش در بخش های کلیدی از جمله صنعت (8.6 درصد)، خدمات (5.6 درصد) و کشاورزی (1.1 درصد) پیش بینی می‌شود. تورم 2.5 درصد پیش بینی شده است.

انتظار می رود تولید ناخالص داخلی کامبوج به حدود 51.39 میلیارد دلار برسد و تولید ناخالص داخلی سرانه آن 2429 دلار باشد.

بودجه 2025 از توسعه نهادی، زیرساخت ها، بهبود منابع انسانی و تنوع اقتصادی حمایت می‌کند. همچنین بر افزایش خدمات عمومی در آموزش، مراقبت های بهداشتی و عدالت تمرکز دارد.

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد کامبوج در سال جاری با رشد ۶/۶ درصدی به بهبود خود ادامه دهد و درآمد سرانه آن را به ۲۰۷۱ دلار افزایش دهد.

https://www.khmertimeskh.com/501581840/cambodias-economy-is-projected-to-grow-by-6-3-percent-in-2025/#google_vignette

تقویت بیشتر همکاری‌های تجاری کامبوج و هنگ کنگ

کامبوج و هنگ کنگ متعهد به تقویت بیشتر همکاری‌های تجاری خود به ویژه از طریق ترویج سرمایه گذاری بیشتر از هنگ کنگ به کامبوج شده اند، در حالی که در 9 ماه اول سال 2024 تجارت بین دو طرف به بیش از 450 میلیون دلار رسیده است.

این تعهد در 28 اکتبر در اتاق بازرگانی کامبوج (CCC) در جریان دیدار بین کیث منگ، رئیسCCC و یک هیات تجاری هنگ کنگ به رهبری دوان سیفول علم، رئیس کمیته آسیا، آفریقا و خاورمیانه هنگ کنگ انجام شد.

منگ به روابط قوی بین دولت‌ها و بخش‌های خصوصی کامبوج و هنگ‌کنگ اشاره کرد و سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگ را تشویق کرد تا با سرمایه‌گذاری مستقیم در کامبوج، از مزایای این رابطه خوب بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد که سرمایه گذاران هنگ کنگ می‌توانند از چارچوب های همکاری کلیدی مانند ابتکار کمربند و جاده (BRI)، همکاری لانکانگ-مکونگ (LMC)، توافقنامه تجارت آزاد آسه آن و چین (ACFTA)، مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) و توافقنامه تجارت آزاد کامبوج و چین (CCFTA)استفاده کنند.

منگ مشوق های کامبوج برای سرمایه‌گذاران و همچنین دسترسی گسترده این کشور به بازارهای بین‌المللی برای کالاهای تولید محلی را توضیح داد.

علم از سفر به کامبوج ابراز خرسندی کرد و به پتانسیل همکاری قوی بین کامبوج و هنگ کنگ به ویژه در زمینه گردشگری، انرژی، تجارت و سرمایه گذاری اشاره کرد.

او گفت: "هیئت تجاری هنگ کنگ علاقه زیادی به بررسی فرصت ها و ایجاد مشارکت با مشاغل کامبوج دارد. اتاق بازرگانی عمومی هنگ کنگ از نزدیک با CCC همکاری خواهد کرد تا پروژه‌های مشترکی را شناسایی و توسعه دهد که منافع متقابل را ارائه می دهد."

به گفته CCC، این هیات شامل نمایندگانی از بخش هایی مانند تجارت، مراقبت های بهداشتی، انرژی، خدمات حقوقی، املاک و گردشگری بود.

بر اساس گزارش اداره کل گمرک و مالیات (GDCE)، تجارت دوجانبه بین کامبوج و هنگ کنگ از ژانویه تا سپتامبر 2024 بالغ بر 456.75 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.9 درصد افزایش داشته است. صادرات به هنگ کنگ به 155.07 میلیون دلار رسید که 29.2 درصد کاهش داشت در حالی که واردات از هنگ کنگ 301.68 میلیون دلار بود که 58 درصد افزایش داشت.

کسری تجاری کامبوج در این دوره به 146.61 میلیون دلار رسید که از 70.89 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است.

سرمایه گذاران هنگ کنگی در حال حاضر بر بخش تولید و املاک کامبوج تمرکز کرده اند. بخش املاک و مستغلات به ویژه جذاب است زیرا قیمت زمین در کامبوج در مقایسه با هنگ کنگ بسیار پایین تر است و آن را به گزینه ای جذاب تبدیل می‌کند. علاوه بر این، رشد سریع اقتصادی کشور - بیش از 7٪دربیش از دو دهه - به جذابیت آن می افزاید.

در آینده، حجم تجارت بین کامبوج و هنگ کنگ همچنان افزایش خواهد یافت، به خصوص تا سال 2030، زمانی که کامبوج به یک کشور با درآمد متوسط بالاتبدیل شود، تقاضای بیشتری برای کالاهای مصرفی و فناوری دارد. در حال حاضر، بیشتر سرمایه گذاری‌های هنگ کنگ در کامبوج در بخش پوشاک، مونتاژ الکترونیک، برق و کشاورزی است.

https://www.phnompenhpost.com/business/cambodia-hong-kong-strengthen-trade-ties-to-attract-more-investors-

آمار تجارت دوجانبه بین کامبوج و تایلند

تجارت دوجانبه بین کامبوج و تایلند طبق روال معمول ادامه دارد و در 9 ماه اول سال به بیش از 3.1 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 بیش از 10 درصد افزایش داشته است. تایلند چهارمین شریک تجاری بزرگ کامبوج پس از چین، ایالات متحده و ویتنام است.

از ژانویه تا سپتامبر، کل تجارت بین کامبوج و تایلند به 3.169 میلیارد دلار رسیده است که 12.4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است.

صادرات به تایلند در مجموع به 645.5 میلیون دلار رسید که 1 درصد کاهش داشت، در حالی که واردات به 2.523 میلیارد دلار رسید که 16.4 درصد افزایش داشت. این منجر به کسری تجاری 1.878 میلیارد دلاری برای کامبوج شد که از 1.515 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافت.

تنها در ماه سپتامبر، ارزش تجارت دوجانبه به 381.68 میلیون دلار رسید که 37.73 درصد نسبت به سپتامبر 2023 افزایش داشت. صادرات به 74 میلیون دلار رسید که 55.9 درصد افزایش داشت، در حالی که واردات به 307.68 میلیون دلار رسید که 34 درصد افزایش داشت.

کامبوج عمدتاً انبه، ذرت، فلفل و لوبیا را به تایلند صادر می‌کند، در حالی که واردات شامل مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی، ماشین آلات کشاورزی، غذا، ادویه جات ترشی جات، نوشیدنی و میوه است.

کشاورزان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اغلب در فصول برداشت با چالش هایی مواجه می‌شوند زیرا مقامات تایلندی تمایل دارند محدودیت های واردات را تشدید کنند تا بازار و قیمت های داخلی خود را تثبیت کنند. کامبوج عمدتاً محصولات شیلاتی، قطعات الکترونیکی و لوازم الکتریکی تولید شده در کوه کنگ را به تایلند صادر می‌کند، در حالی که سبزیجات، میوه‌ها، ادویه جات و نوشیدنی وارد می‌کند. به دلیل مرزهای زمینی و دریایی گسترده بین دو کشور، حجم تجارت واقعی احتمالاً از رکوردهای رسمی فراتر رفته است.تایلند همچنان بازار مهمی‌برای محصولات کشاورزی کامبوج است.

https://www.phnompenhpost.com/business/cambodian-thai-trade-up-10-tops-3b-jan-sep

کامبوج 600 مگاوات انرژی پاک را از همسایگان وارد می‌کند

در هفته بین‌المللی انرژی سنگاپور، وزیر انرژی کامبوج، کیو روتاناک در مورد افزایش 600 مگاواتی واردات برق از تایلند، ویتنام و لائوس برای جبران کمبودها و تنوع بخشیدن به منابع برق کشور صحبت کرد. با این حال، وی تاکید کرد که اکثر منبع برق همچنان در داخل تولید خواهد شد.

کامبوج به دنبال افزایش قابل توجه واردات انرژی از لائوس، ویتنام و تایلند به میزان بیش از 600 مگاوات است. این حرکت نشان دهنده افزایش بیش از 50 درصدی از قراردادهای فعلی واردات برق است.

افزایش واردات به تنوع بخشیدن به منابع انرژی کامبوج کمک می‌کند.

کامبوج برای تقویت عرضه انرژی خود اخیراً 23 پروژه برق داخلی به ارزش 5.7 میلیارد دلار را تصویب کرد. این ابتکارات تکمیل کننده واردات برنامه ریزی شده است که شامل 300 مگاوات انرژی خورشیدی و آبی از لائوس از سال 2026 می‌شود.

کامبوج همچنین در آستانه نهایی کردن قراردادی برای دو برابر کردن قرارداد واردات 300 مگاواتی فعلی خود با ویتنام است و همچنین به دنبال واردات 100 مگاوات برق اضافی از تایلند است.

انتظار می رود قرارداد 300 مگاواتی با لائوس که هفته گذشته امضا شد، تا سال 2026 عملیاتی شود.

واردات برق یک حرکت استراتژیک برای کامبوج به دلیل تقاضای رو به رشد است و با تامین برق از کشورهای همسایه، این کشور می‌تواند به سرعت کمبود را برطرف کند.

افزایش واردات برای برآوردن تقاضای رو به رشد برق بسیار مهم است، زیرا هدف کامبوج برای تبدیل شدن به یک کشور با درآمد متوسط بالاتاسال 2030 واقتصادبادرآمدبالاترتاسال 2050 تقویت شده است.

بخش خودروهای الکتریکی نوپا (EV) کامبوج در سال‌های آینده رشد خواهد کرد، از 5000 خودروی برقی فعلی به بیش از 800000 خودروی برقی تا سال 2030.

طبق گزارش اداره تجارت بین‌المللی، در حال حاضر، کامبوج 1030 مگاوات برق از همسایگان خود وارد می‌کند که تقریباًیک چهارم کل ظرفیت برق آن را تشکیل می‌دهد.

واردات از ویتنام ممکن است به زودی آغاز شود، زیرا شرکت های برق هر دو کشور مذاکرات را تکمیل کرده اند و در انتظار تایید نهایی دولت هستند.

کامبوج 62 درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کند که 40 درصد آن از برق آبی و 10 درصد از انرژی خورشیدی تولید می‌شود.کامبوج اولین کشور آسه آن است که به "بالاترین استفاده از انرژی پاک" دست یافته است، همانطور که در استراتژی آسه آن برای چارچوب کربن صفرمشخص شده است.

رهبران آسه آن مجموعاً قصد دارند تا سال 2030 توسعه 35 درصدی صنایع سبز در بخش انرژی پاک را انجام دهند و کامبوج نیز در نظر دارد این میزان را تا همان سال به 70 درصد برساند.

https://kiripost.com/stories/cambodia-to-import-additional-600mw-clean-energy-from-neighbors

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما