معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۳۰

اخبار اقتصادی کامبوج

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کامبوج در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار جذب سرمایه گذاری در کامبوج

شورای توسعه کامبوج (CDC) در بیانیه خبری اعلام کرد کامبوج 396 میلیون دلار سرمایه گذاری دارایی ثابت در جولای امسال جذب کرده است.

بر اساس گزارش CDC، دولت کامبوج هم 44 پروژه سرمایه گذاری را تصویب کرد که می‌تواند حدود 25000 شغل ایجاد کند.

پروژه‌های جدید شامل یک منطقه ویژه اقتصادی، یک کارخانه فرآوری آلومینیوم و یک کارخانه فرآوری مواد غذایی و همچنین کارخانه‌های پوشاک، کفش و کالاهای مسافرتی است. چین در ماه گذشته همچنان بزرگترین سرمایه گذار در پادشاهی کامبوج بود.

CDC گفت: «حدود 68 درصد از حجم سرمایه گذاری در ماه جولای از چین، 14 درصد از منابع داخلی، و بقیه از سنگاپور، ویتنام و فیلیپین بوده است.

بر اساس گزارشCDC، در دوره ژانویه تا ژوئیه، دولت کامبوج 234 پروژه سرمایه گذاری به ارزش 3.64 میلیارد دلار را تصویب کرد و حدود 193570 شغل ایجاد کرد. توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) و توافقنامه تجارت آزاد کامبوج و چین (CCFTA)، همراه با قانون جدید کامبوج در مورد سرمایه گذاری، عوامل کلیدی در جذب بیشتر سرمایه گذاری (FDI) مستقیم خارجی هستند.

https://www.khmertimeskh.com/501570504/cambodia-attracted-396-mil-fixed-asset-investment-in-july

 صادرات دوچرخه از کامبوج

گزارش اداره کل گمرک و امور مالیاتی کشور نشان می دهد که کامبوج در هشت ماهه نخست امسال 278 میلیون دلار دوچرخه از جمله دوچرخه برقی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است.

به نظر می رسد رکود اقتصاد جهانی باعث شده است که مصرف کنندگان برای اقلام غیر ضروری مانند دوچرخه کمتر هزینه کنند و صادرات دوچرخه این کشور را کاهش دهد. صادرات دوچرخه کامبوج علیرغم کاهش ارزش صادرات دوچرخه همچنان در منطقه پیشرو باقی مانده است.

کامبوج یکی از پنج صادرکننده برتر دوچرخه در جهان است. دوچرخه پس از پوشاک، کفش و کالاهای مسافرتی، محصولات کشاورزی و تجهیزات الکترونیکی به یکی از محصولات اصلی تولیدی کامبوج برای صادرات تبدیل شده است. دوچرخه‌ها فقط در مناطق ویژه اقتصادی که با ویتنام مرز مشترک دارد، مونتاژ می‌شوند.

اتحادیه اروپا، بازار عمده دوچرخه‌های کامبوج، هم تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار گرفته که منجر به کاهش تقاضا برای واردات شده است.

کامبوج دوچرخه‌ها را به بازارهای خارجی مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده بر اساس توافق‌نامه‌های تجارت آزاد، سیستم ترجیحات تعمیم‌یافته (GSP) و  (MFN) صادر می‌کند.

بر اساس گزارش یورواستات، در سال 2023، واردات دوچرخه‌های برقی و غیر برقی اتحادیه اروپا به 1.98 میلیارد یورو رسید که 21 درصد نسبت به سال 2022 کاهش داشت.

کامبوج دومین تامین کننده بزرگ دوچرخه در اتحادیه اروپا است. واردات دوچرخه‌های غیر برقی این اتحادیه در سال 2023  عمدتاً از تایوان (32 درصد کل واردات) و کامبوج (28 درصد) و پس از آن چین و بنگلادش انجام شده است.

https://khmertimeskh.com/501570205/bicycle-export-earns-278m-in-first-eight-months

مشترکین اینترنت همراه و ثابت در کامبوج

بر اساس آخرین آمارها تعداد کاربران کامبوجی اینترنت موبایل به 21.9 میلیون نفر افزایش یافته است که 5.2 درصد نسبت به 20.8 میلیون ثبت شده در سال 2020 افزایش یافته است.

در کامبوج، چهار ارائه دهنده خدمات اینترنت موبایل و 39 ارائه دهنده خدمات اینترنت وجود دارد.

کاکبوج دو کابل فیبر نوری زیردریایی دارد که اولین کابل فیبر زیردریایی کامبوج را به تایلند و مالزی و کابل دوم کامبوج را به 18 کشور در آسیا، آفریقا و اروپا متصل می‌کند.

رئیس انجمن فناوری دیجیتال کامبوج، گفت که افزایش تعداد مشترکان اینترنت نشان دهنده افزایش آگاهی مردم کامبوج از فناوری‌های جدید است. او گفت: "مردم کامبوج شروع به یادگیری فناوری‌های جدید کرده اند و گشت و گذار در اینترنت موبایل برای آنها آسان تر از رایانه است."

دولت کامبوج برای تقویت و گسترش زیرساخت‌های تلفن همراه، تبدیل از اینترنت پرسرعت نسل چهارم تلفن همراه (4G) به نسل پنجم (5G) و توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری زیر دریایی و زیرساخت اینترنت پرسرعت  برنامه جدی دارد.

https://www.khmertimeskh.com/501571528/internet-users-in-kingdom-surge-to-20-million/#google_vignette

تغییرسیاست کامبوج در صادرات بادام هندی خام

بر اساس داده‌های اخیر منتشر شده توسط اداره کل گمرک ویتنام، ویتنام در هفت ماه اول سال2024 یک میلیارد دلار بادام هندی خام از کامبوج وارد کرده است. با این حال، این حجم احتمالاً در سال‌های آینده کاهش می‌یابد، زیرا کامبوج در تلاش است که بخش فرآوری بادام خام خود را تقویت کند.

بر اساس گزارش اداره گمرک ویتنام،۷۹۰ هزار تن بادام هندی خام از کامبوج در هفت ماهه نخست امسال وارد شده است که در مجموع تقریباً۹۵ درصد از کل آجیل خام کامبوج را تشکیل می دهد.

مقامات گمرکی توضیح دادند که حجم کلی واردات بادام هندی از کامبوج در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 بیش از 34 درصد از نظر کمیت و 26 درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد که سهم بادام هندی که از تولیدکنندگان کامبوج توسط ویتنامی‌ها فرآوری می‌شود، حدود 47 درصد از کل گردش مالی واردات بادام هندی ویتنام را تشکیل می‌دهد.

در همین حال، ویتنام در هشت ماه گذشته تقریباً 478000 تن بادام هندی فرآوری شده را به بازارهای بین المللی صادر کرده است که در مجموع ارزش آن نزدیک به 2.7 میلیارد دلار است.

این آمار نشان دهنده افزایش 23 درصدی در حجم کل بادام هندی صادراتی ویتنام و افزایش تقریباً 22 درصدی در ارزش کل این صادرات در مقایسه با سال 2023 است.

رئیس انجمن بادام هندی ویتنام، فام ون کونگ، نسبت به اتکای بیش از حد این کشور به واردات بادام هندی خام از کامبوج و سایر بازارهای کلیدی منبع، مانند بازارهای آفریقا، هشدار داد. وی گفت که علیرغم اینکه ویتنام پیشروترین تامین کننده بادام هندی در جهان است، مواد خام برای فرآوری بادام هندی در ویتنام بیشتر به بادام هندی خام وارداتی بستگی دارد.

کامبوج، به طور فعال در سال های اخیر گام هایی را برای توسعه صنایع تبدیلی داخلی خود و کاهش تدریجی صادرات مواد خام اولویت بندی کرده است.

اولین بار در سال گذشته، "سیاست ملی بادام هندی 2022-2027"، توسط وزارت کشاورزی و شیلات کامبوج   (MAFF)   و وزارت بازرگانی (MoC) تصویب شد و انتظار می رود ظرفیت فرآوری بادام هندی تا 25 درصد تا سال 2027 و تا حدود 50 درصد تا سال 2032 افزایش یابد. بر اساس گزارش اخیر انجمن بادام هندی کامبوج، کامبوج در حال حاضر دومین تولید کننده بزرگ بادام هندی خام در جهان است و حجم تولید آن در جولای سال جاری به 830000 تن رسیده است.

نقشه راه کامبوج برای افزایش سود نهایی بادام هندی شامل طیف وسیعی از سیاست های ترجیحی برای جذب سرمایه گذاری در کارخانه‌های فرآوری بادام هندی مستقر در کامبوج، نظارت دقیق بر حداقل قیمت های فروش در سراسر بازار داخلی، نرخ مالیات صادراتی بالاتر بر روی بادام هندی خام و معافیت مالیاتی صادرات بادام هندی فرآوری شده است.

چنین سیاست‌هایی احتمالاً این بخش را در ویتنام تضعیف می‌کند و انتظار می رود شرکت های فرآوری ویتنامی مستقیماً در کامبوج و دیگر مراکز کلیدی بادام هندی در منطقه سرمایه‌گذاری کنند تا شهرت بین‌المللی قوی خود را برای صادرات بادام هندی فرآوری شده حفظ کنند.

https://www.khmertimeskh.com/501571521/vietnam-imports-cambodian-cashews-worth-1b-this-year

واردات آهن و فولاد در کامبوج

کامبوج در هشت ماهه اول سال بیش از 400 میلیون دلار آهن و فولاد وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 60 درصد افزایش داشت. این موضوع امیدواری ایجاد کرده است که بخش ساخت و ساز مسکن ممکن است به تدریج شتاب بیشتری بگیرد و از رکود اخیر خود بهبود یابد. اما کارشناسان  هشدار داده اند که ممکن است لزوما اینطور نباشد.

اداره کل گمرک و مالیات کامبوج(GDCE) گزارش داد که بین ژانویه و آگوست 2024، کامبوج به ارزش 404.85 میلیون دلار محصولات فصل 72 سیستم هماهنگ (HS 72) - که شامل آهن و فولاد است وارد کرده است. این نشان دهنده افزایش 59.2 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است که در آن واردات بالغ بر 254.37 میلیون دلار بود. ارزش واردات آهن و فولاد 2.1 درصد از کل 18.9 میلیارد دلار واردات کامبوج در این دوره را به خود اختصاص داده است. در مقابل، در سال 2023، واردات HS 72  1.6 درصد از کل واردات را تشکیل می داد.

تنها در آگوست 2024، کامبوج 51.89 میلیون دلار محصولات HS 72 وارد کرد که در مقایسه با آگوست 2023، زمانی که واردات 38.42 میلیون دلار بود، 35.1 درصد افزایش داشت. در سال 2023، کامبوج به ارزش 529.05 میلیون دلار محصولات HS 72 وارد کرد که نسبت به 608.56 میلیون دلار در سال 2022، 13.1 درصد کاهش داشت.

هوی وانا، دبیر کل انجمن توسعه مسکن کامبوج گفت که افزایش واردات آهن و فولاد لزوماً نشان دهنده این نیست که بخش ساخت و ساز کامبوج در حال رشد قوی است، زیرا آهن و فولاد را می‌توان برای اهداف مختلف خارج از ساخت و ساز استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، تقریباً هیچ پروژه ساخت و ساز مسکن جدیدی در این کشور آغاز نشده است.

ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن در کامبوج در حال حاضر تقریباً متوقف شده است. این مسائل با رشد اقتصادی جهانی و همچنین فعالیت اقتصادی در خود کامبوج مرتبط است. افزایش واردات آهن و فولاد در 9 ماه گذشته نیز می‌تواند ناشی از نیاز پروژه‌های زیربنایی مانند فرودگاه‌ها، بنادر و پارکینگ ها باشد.

https://www.phnompenhpost.com/business/pundits-jump-in-steel-imports-may-not-reflect-real-estate-recovery

 تصویب80 میلیون دلار برای تقویت آموزش STEM در کامبوج توسط بانک جهانی

بانک جهانی به پروژه ای 80 میلیون دلاری برای حمایت از سیستم آموزش عالی کامبوج، با تمرکز بر  32000 دانشجو عمدتاً در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) ، زنان و دانش آموزان دارای معلولیت چراغ سبز نشان داده است.

این پروژه شش ساله از تلاش‌های نه موسسه آموزش عالی دولتی برای تربیت فارغ‌التحصیلان واجد شرایط و تحقیقاتی که به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کنند، حمایت می‌کند. تخمین زده می‌شود که 32,000 دانشجو از جمله حدود 13,000 زن از این طرح بهره مند شوند که شامل به روز رسانی برنامه‌های درسی، آموزش اساتید و دیجیتالی کردن آموزش می‌شود.

این پروژه 80 میلیون دلاری بر بهبود کیفیت یادگیری برای دانشجویان دختر و دانشجویان دارای معلولیت و همچنین حمایت از اعضای هیئت علمی زن متمرکز است.

تانیا مایر، مدیر بانک جهانی برای کامبوج، اظهار داشت که بهبود کیفیت آموزش عالی و رفاه در این کشور، همزمان با تجهیز آن به نیروی کار قوی، توسعه کشور را ارتقا می‌دهد. تانیا افزود که اگرچه دسترسی به آموزش عالی به تدریج افزایش یافته است، بهبود کیفیت آموزش و پژوهش برای برآوردن نیازهای در حال تحول بازار کار در یک محیط به سرعت در حال تغییر ضروری است.

https://kiripost.com/stories/world-bank-approves-80m-to-boost-stem-education

پیش بینی تورم کامبوج

انتظار می رود تورم کامبوج در سال 2024 به 0.4 درصد کاهش یابد زیرا قیمت سوخت و مواد غذایی به زیر سطح مورد انتظار دفتر تحقیقات اقتصاد کلان (AMRO) کاهش یافته است. این بازنگری به دنبال اصلاحیه پیش‌بینی بانک توسعه آسیایی (ADB) به 0.5 درصد در ماه گذشته نسبت به دو درصد قبل است.

به گفته دکتر هو ای خور، اقتصاددان ارشد  AMRO، بازنگری قابل توجه چشم انداز تورم منعکس کننده عملکردیست که طی ژانویه تا آگوست امسال به طور متوسط 0.3 درصد مشاهده شده است. تورم در کامبوج به طور قابل توجهی از 7.8 درصد در اواسط سال 2022 به متوسط 2.1 درصد در سال 2023 کاهش یافت.

علیرغم نرخ تورم پایین، هو هشدار داد که فشارهای متناوب ناشی از افزایش قیمت جهانی کالاها، به ویژه در مواد غذایی و نفت، می‌تواند تکانه‌هایی را برای تورم به ویژه در سناریوی افزایش تنش های ژئوپلیتیکی یا اختلالات زنجیره تامین ایجاد کند. برای سال 2025، AMRO پیش بینی کرده است که تورم به 2.3 درصد افزایش یابد که دلیل آن افزایش تقاضای داخلی و افزایش قیمت انرژی است و به تدریج به روند پیش از همه گیری نزدیک می‌شود.

در همین حال، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کامبوج برای سال جاری 5.6 درصد حفظ شده است.کامبوج قبل از همه‌گیری، میانگین رشد اقتصادی هفت درصدی را ثبت کرده است. گردشگری نیز به ارقام "تقریباً هم سطح قبل از بحران" بازگشته است.

 AMRO به پنج ریسک عمده اشاره کرد که می‌تواند بر پیش‌بینی‌های پایه برای سال‌های 2024 تا 2025 تأثیر بگذارد. این ریسک‌ها شامل کاهش شدید رشد در ایالات متحده و اروپا، رشد کندتر در چین، افزایش شدید نوسانات بازار مالی، افزایش شدید قیمت کالاها و حمل‌ونقل جهانی است.

 

https://kiripost.com/stories/cambodias-gdp-inflation-forecast-in-tandem-with-regional-growth-in-2024-amro-says

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما