معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۶:۲۹

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کوبا در هفته دوم مهر ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد.

کوبا مزایای تعرفه ای برای واردات محصولات غیرتجاری را تمدید می‌کند

کوبا تا 31 ژانویه 2025 معافیت مالیاتی واردات غیرتجاری مواد غذایی، لوازم بهداشتی، دارو و لوازم پزشکی را توسط چمدان همراه مسافرین را تمدید کرد. افزایش سقف ارزش گمرکی برای واردات غیرتجاری که توسط اشخاص حقیقی از طریق محموله انجام می‌شود تا سقف 500 دلار نیز حفظ می‌شود. همچنین معافیت از پرداخت مالیات گمرکی برای 30 دلار اول ارزش یا معادل وزن 3 کیلوگرم مرسوله باقی مانده و فقط مازاد بر نرخ تعرفه 30 درصد اعمال خواهد شد. در مورد مواد غذایی، لوازم بهداشتی، داروها و ملزومات وارداتی توسط افراد به صورت حمل و نقل هوایی، دریایی و پستی، محدودیت حداکثر تا 200 دلار یا وزن تا 20 کیلوگرم مجاز است. در این سند همچنین آمده است که مزایای مقررات مشروط بر این است که اقلام طبقه بندی شده به عنوان مواد غذایی یا لوازم بهداشتی و همچنین مواردی که به عنوان دارو و ملزومات پزشکی که بخشی از چمدان مسافر هستند، در بسته‌هایی جدا از بقیه به گمرک ارائه شوند. این مقررات از 1 اکتبر 2024 لازم الاجرا می‌شود.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/28/cuba-prorroga-beneficios-arancelarios-para-importacion-de-productos-sin-caracter-comercial/

کوبا و چین همکاری علمی خود را ارتقا می دهند

سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری در علم و فناوری دولت‌های کوبا و جمهوری خلق چین با هدف ارتقای روابط دو کشور از زمان ایجاد 35 سال پیش برگزار ‌شد. دانشمندان هر دو کشور ابتدا در زیرگروه‌های ایمونولوژی مولکولی، علوم اعصاب و همکاری بین کوبا و آکادمی علوم چین و بنیاد ملی علوم طبیعی چین به تبادل تجربیات پرداختند. پس از آن، نمایندگان دولت هر دو کشور نشست خود را برگزار کردند. 35 سال پیش دو کشور توافقنامه همکاری را امضا کردند که نقطه شروع رسمی‌برای تشکیل کمیسیون مشترک بود که به تبادل علمی و فناوری متقابل اختصاص داشت، و یک سال بعد، در سال 1990، اولین مذاکرات آنها انجام شد. این گروه توسط وزارتخانه‌های مربوطه خود ریاست مشترک دارند که 12 جلسه برای ارتقای همکاری در زمینه‌هایی مانند توسعه بیوتکنولوژی، مطالعات لرزه نگاری، هواشناسی، علوم اجتماعی و انسانی، کشاورزی و علوم پایه و امکان آموزش منابع انسانی برگزار کردند.

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-y-china-promueven-hoy-su-cooperacion-cientifica

قیمت ها، موضوعات بانکی و بودجه از موضوعات مورد بحث هیات وزیران در ماه سپتامبر

میلدری گرانادیلو دلاتوره، معاون اول وزیر اقتصاد و برنامه ریزی در جلسه شورای وزیران برای ماه سپتامبر، به ریاست دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهور، میگل دیازکانل برمودز و به رهبری عضو دفتر سیاسی و نخست وزیر، مانوئل ماررو کروز عنوان کرد کشور کوبا در ارتباط با روند اجرای اقدامات مصوب به منظور حمایت از اصلاح انحرافات و راه اندازی مجدد اقتصاد در سال 2024 در حال انجام اقدامات لازم است. وی توضیح داد نظارت بر حداکثر قیمت‌ها برای فروش شش محصول (مرغ خرد شده، روغن نباتی، سوسیس، شیرخشک، پاستا و پودر شوینده) از طریق روش‌های مدیریت غیردولتی حفظ شده است که هم تخلفات و هم تجربیات خوبی شناسایی شده است. اگرچه هدف اعمال تخلف نیست، بلکه ضمانت تنظیم قیمت است، اما تاکنون 222 هزار و 300 مورد بازرسی انجام شده است که در این بازرسی‌ها 127 هزار و 532 تخلف کشف شده که منجر به اعمال 137 هزار و 391 جریمه به ارزش بیش از 348 میلیون پزو شده است. وی در مورد فرآیند بانکی نیز گفت که در پرداخت های آنلاین روند صعودی مشهودی وجود دارد. در این مدت 3 میلیون و 600 هزار تراکنش به مبلغ بیش از 9 میلیارد پزو انجام شده است که نسبت به ماه گذشته 4 درصد افزایش داشته است. با این حال، همچنین مشخص شده است که بیش از 300,000 حساب بانکی مالی با موجودی صفر و حدود 152,000 نهاد غیردولتی وجود دارد که برای فعالیت مشاغل خود حساب باز بانکی ندارند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/30/precios-bancarizacion-y-presupuesto-entre-los-temas-del-consejo-de-ministros-correspondiente-al-mes-de-septiembre/

کوبا و ویتنام قراردادهای همکاری اقتصادی امضا کردند

امضای هفت توافقنامه دوجانبه جدید در چارچوب سفر دولتی تو لام، دبیر کل حزب کمونیست ویتنام (CPV) و رئیس جمهور این کشور به کوبا به انجام رسید. این توافقنامه‌ها شامل پیوندهای بین حزبی بین حزب کمونیست کوبا و حزب کمونیست ویتنام با نقشه راه برای همکاری بین بخش های روابط خارجی هر دو سازمان سیاسی، مبادله در امور اقتصادی-تولیدی، همکاری بین نشریات حزبی و همچنین روابط بین کمیته استانی حزب در مایابکه و همتای آن در استان وین فوک ویتنام است. سایر زمینه‌های تحت پوشش قراردادها، همکاری بین بانک مرکزی کوبا و بانک دولتی ویتنام و در بخش های بهداشت عمومی و کشاورزی است. همچنین تصویب اعلامیه مشترک بین جمهوری سوسیالیستی ویتنام و جمهوری کوبا برای تقویت همبستگی و همکاری و اهدای 10 هزار تن برنج توسط حزب، دولت و مردم جمهوری سوسیالیستی ویتنام به مردم کوبا از دیگر مصوبات است. امروزه ویتنام سرمایه‌گذار اصلی از آسیا و اقیانوسیه در کشور کوبا است که با پروژه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف همچون تولید نیازهای اساسی، انرژی‌های تجدیدپذیر، مصالح ساختمانی و بخش کشاورزی و غذایی مرتبط است.

http://www.cubanews.acn.cu/cuba/25293-cuba-and-vietnam-sign-collaboration-agreements

کنیا فرصت های امیدوارکننده ای برای گسترش روابط اقتصادی با کوبا دارد

اورلین موندا کاریسا، سفیر جدید کنیا در کوبا می‌گوید دو کشور فرصت‌های امیدوارکننده‌ای برای گسترش و تنوع روابط خود در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، ورزش، کشاورزی، فرهنگ، تجارت، گردشگری و تحقیقات علمی دارند. این دیپلمات پیشنهاد ایجاد برنامه‌های بورس تحصیلی را به همراه سایر ابتکارات داد که می‌تواند تبادلات حرفه ای و دانشجویی را به ویژه در پزشکی، بیوتکنولوژی و فناوری تسهیل کند. وی افزود که دو کشور همچنین می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تکنیک های کشاورزی پایدار برای تضمین امنیت غذایی و در زمینه کشاورزی همکاری کنند. حوزه دیگری که سفیر پیشنهاد داد گردشگری است. با ابتکارات مشترک، آنها می‌توانند بازدیدکنندگان را جذب کنند و زیبایی‌های طبیعی کنیا و مکان‌های فرهنگی و تاریخی در کوبا را به نمایش بگذارند. موندا همچنین پیشنهاد کرد که قراردادهای تجاری جدید برای مبادلات محصولات و خدمات بررسی شود. کنیا می‌تواند چای، قهوه و سایر کالاها را به کوبا صادر کند و می‌تواند محصولات بیوتکنولوژیکی و دارویی را از کشور کارائیب وارد کند. او حتی پیشنهاد کرد که از آنجایی که نایروبی به عنوان یک مرکز مهم راه آهن، هوایی و بندری در قاره آفریقا دارای موقعیت استراتژیک است، می‌تواند میزبان مرکزی برای توزیع واکسن‌ها و داروهای جدید کوبایی از صنعت بیوتکنولوژی آنها باشد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/366545-kenya-sees-promising-opportunities-to-expand-ties-with-cuba

مبارزه با سرطان یک اولویت برای صنعت بیودارویی کوبا می‌باشد

گروه بیوتکنولوژی و صنایع دارویی (BioCubaFarma) به منظور کاهش بروز سرطان و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آن، به تحقیق و توسعه، تولید و عرضه دارو، ابزار تشخیصی، تجهیزات پزشکی و واکسن‌های درمانی برای تشخیص و پیشگیری آن می‌پردازد. در این راستا، پروژه‌های تحقیقاتی و ارتباط متقابل مراکز مختلف متعلق به کنگلومرا بیوتکنولوژی و داروسازی کوبا حیاتی است. مرکز ایمونولوژی مولکولی در میان محصولات پیشرو خود، واکسن CIMAvax-EGF را دارد که برای سرطان ریه موثر است. این دارو با مشخصات ایمنی گسترده، پیشرفت بیماری را کنترل می‌کند، طول عمر را طولانی می‌کند و کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد. BioCubaFarma متعهد به ادامه کار بر روی تحقیقات برای به دست آوردن داروها و فن آوری‌های جدید است که در درمان این بیماری که سالانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان می‌گیرد، کمک می‌کند.

https://cubasi.cu/es/noticia/combatir-el-cancer-prioridad-para-la-industria-biofarmaceutica

کوبا از گسترش روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت می‌کند

معاون نخست وزیر کوبا، اینس ماریا چاپمن، تمایل کشورش را برای گسترش روابط خود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU)، کشورهای عضو و ناظران آن ابراز کرد. این مقام ارشد هنگام سخنرانی مجازی در نشست شورای بین دولتی اوراسیا، که در ایروان، ارمنستان، در 30 سپتامبر و 1 اکتبر برگزار شد، بر کار فشرده کوبا از نشست قبلی این شورا در ژوئن در بلاروس تاکید کرد. وی گزارش داد که کوبا در بخش های اولویت دار مانند صنعت، تجارت، کشاورزی، صنعت پزشکی-دارویی و بیوتکنولوژی، گردشگری و مناطق توسعه ویژه در سومین مجمع اقتصادی اوراسیا که همزمان با این نشست برگزار می‌شود، حضور دارد. او از کشورهای عضو اتحادیه دعوت کرد تا در بزرگترین رویداد نمایشگاه تجاری چند بخشی در کوبا و کارائیب، نمایشگاه بین‌المللی‌هاوانا که از ۴ تا ۹ نوامبر برگزار می‌شود، شرکت کنند. معاون نخست وزیر کوبا همچنین از اعضای اتحادیه اروپا به دلیل حمایت آنها در مبارزه با محاصره آمریکا و درخواست حذف این جزیره از فهرست واشنگتن از کشورهایی که ظاهراً حامی تروریسم هستند، تشکر کرد. وی خاطرنشان کرد که این اقدامات ناعادلانه، خودسرانه و یکجانبه باعث درد و رنج مردم کوبا شده و مانع اصلی توسعه آنهاست. معاون نخست وزیر کوبا تاکید کرد که کشورش به دفاع از ایجاد یک معماری اقتصادی و مالی بین المللی جدید، عادلانه و فراگیر که ویژگی‌ها و پتانسیل واقعی ملت ها را در نظر می‌گیرد، ادامه خواهد داد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/366454-cuba-advocates-expanding-ties-with-the-eurasian-economic-union

برقراری پروازهای مسافری بین مسکو و هاوانا توسط شرکت هوائی " روسیا "

در گزارش مندرج در  تارنمای شرکت هوائی Rossiya  که متعلق به شرکت هواپیمایی Aeroflot است آمده که این شرکت از روز  یکشنبه 6 اکتبر پروازهای خود را با بصورت هفتگی به‌هاوانا از مبداء مسکو  مجددا" برقرار خواهد کرد . در دسامبر 2023، Rossiya پروازهای فصلی را در این مسیر آغاز کرد که در فصل پر گردشگر برای گردشگری در این کشور کارائیب، مصادف با زمستان در نیمکره شمالی، انجام می‌شود. این شرکت همچنین پروازهایی را از مسکو به تفرجگاه وارادرو کوبا، در حدود 140 کیلومتری شرق هاوانا، با سه بار پرواز در هفته از 3 اکتبر آغاز کرده است .

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/366798-russian-company-will-soon-restore-flights-to-havana

کوبا در نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز و ساختمان روسیه حضور خواهد یافت

طبق گزارش ها، یک هیئت کوبایی امسال بار دیگر در مجمع بین المللی ساخت و ساز که در شهر یکاترینبورگ روسیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. منابع دیپلماتیک به پرنسا لاتینا گفتند، ششمین جلسه کارگروه ساخت و ساز متشکل از کمیسیون بین دولتی روسیه و کوبا برای همکاری‌های اقتصادی-تجاری و علمی-فنی به عنوان بخشی از این رویداد مهم برگزار شد. در طرف کوبا، معاون وزیر ساخت و ساز، ریکاردو کارباخو و قهرمان جمهوری و رئیس اتحادیه ملی مهندسین و معماران کوبا، آنتونیو گوئررو، حضور داشتند. نشست اکاترینبورگ برای تبادل تجربه در مصالح ساختمانی و تکنیک های استفاده از آنها مطلوب است، زیرا مناطق روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر، به ویژه از کشورهای مشترک المنافع، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. 

https://cubasi.cu/en/news/cuba-attends-international-construction-forum-russia

امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی و فنی بین کوبا و اندونزی

ادواردو مارتینز دیاز، وزیر علوم، فناوری و محیط زیست کوبا، و لاکسانا تری‌هاندوکو، رئیس آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی، یادداشت تفاهمی را در  هاوانا در رابطه با همکاری‌های علمی در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری نانو، کشاورزی و تولید مواد غذایی و علوم زیستی، بهداشت و محیط زیست و غیره امضا کردند.. هر دو مقام پیشتر برای گفتگو در مورد اشکال احتمالی همکاری‌های دوجانبه سودمند با یکدیگر دیدار کرده بودند. آقای تری‌هاندوکو که علاقه خود را به ارتقای همکاری در مطالعات بیوتکنولوژی و تنوع زیستی اعلام و برای یک محقق کوبایی در دانشگاه‌های اندونزی کمک هزینه تحصیلی ارائه کرده است، اظهار داشت که یک تیم فنی از کشورش ظرف یک ماه برای بحث در مورد پروژه‌های مشترک به کوبا خواهد آمد. اندونزی بزرگترین کشور متشکل از مجمع الجزایر در جهان و چهاردهمین کشور بزرگ از نظر مساحت با 1,904,569 کیلومتر مربع و با بیش از 280 میلیون نفر  جمعیت است. بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال 2023، اقتصاد اندونزی به عنوان هفتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه بندی شده است.

http://www.cubanews.acn.cu/science/25231-cuba-and-indonesia-sign-mou-on-scientific-collaboration

محققان چینی نسبت به همکاری با کوبا در حوزه نانوفناوری ابراز علاقه نمودند

معاون وزیر علوم و فناوری چین، لانگ تنگ، در بازدید روز دوشنبه از مرکز مطالعات پیشرفته در حومه‌هاوانا ، علاقه خود را به توسعه همکاریها با کوبا در حوزه نانوفناوری اعلام داشت. به عنوان بخشی از فعالیت های در دستور کار سیزدهمین کمیسیون مشترک علم و فناوری چین و کوبا که در هاوانا در حال برگزاری است، مقام چینی و هیئتی از کارشناسان با متخصصان این نهاد کوبایی، وزارت علوم، فناوری و محیط زیست و آژانس انرژی هسته ای و فناوری پیشرفته (AENTA) دیدار و مذاکره نمودند. به گزارش شبکه ارتباطی هسته ای کوبا (REDNUC)، لانگ تنگ به فرصت های جدید برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه نانوتکنولوژی و علوم نانو علاقه مند بود. معاون وزیر علوم و فناوری چین گفت که همکاران کوبایی او در مورد خطوط اصلی تحقیقاتی خود به عنوان مدیریت برنامه ملی علوم نانو و فناوری نانو که در حال حاضر شش پروژه تحقیقاتی را انجام می دهد، توضیحات فنی ارائه دادند.

http://www.cubanews.acn.cu/science/25314-chinese-government-official-interested-in-cuban-nanotechnology

ورود گروه گردشگران سلامت از روسیه به کوبا

گروه بین‌المللی اپراتورهای تور و آژانس‌های مسافرتی Havanatur S.A روز جمعه از اولین پرواز فصل پاییز و زمستان 2024 شرکت نفت روسیه Rosneft با 374 مسافر برای فعالیت‌های گردشگری سلامت در کوبا استقبال نمود. طبق بیانیه مطبوعاتی‌هاوانا تور، هواپیمای " Nordwind Airlines" وارد فرودگاه بین المللی خوان گوالبرتو گومز در استان غربی ماتانزاس شد و مسافران آن در ساحل وارادرو اقامت دارند. هاوانا تور گزارش داد که برای این فصل، چهار فرکانس با برنامه‌های اقامت دو هفته ای با مفهوم کیفیت زندگی بالاترو با شعار بیشتر زندگی کنید،  طراحی شده است تا تعداد گردشگران آن شرکت نسبت به سال های گذشته افزایش یابد. بازدیدکنندگانی که تحت این برنامه وارد کوبا می‌شوند، از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز، گردش‌ها، معاینات پزشکی و سایر رویدادهای مرتبط با حفاظت و مراقبت از محیط‌زیست به عنوان ستون‌های سیاستی که بر سلامت، کیفیت و رفاه برای زندگی تاکید می‌کند، لذت خواهند برد. متن اضافه شده است.  هاوانا تور بیش از 10 سال تجربه در این نوع گردشگری گروهی دارد و پیشنهاد کرده است تا سال 2025 تلاش های خود را در این زمینه تثبیت کند تا آن را به بازارها و مقاصد دیگر در کوبا گسترش دهد که به دلیل شرایط مناسب برای ارتقای آن است.

https://www.plenglish.com/news/2024/10/06/rosneft-oil-companys-flights-return-to-cuba

مسابقه ملی Habanos World Challenge در کوبا برگزار می‌شود

شرکت هابانوس رهبر جهانی در بازاریابی سیگارهای Premium مسابقه ملی چالش جهانی Habanos را برای بازار داخلی کوبا برگزار خواهد کرد که اولین تجربه از این نوع در جزیره خواهد بود. این مسابقه در هتل گرن مانزانا کمپینسکی برگزار می‌شود. امسال جشنواره‌هابانوس از 26 فوریه تا 1 مارس برگزار شد و حدود 2900 نماینده از 108 کشور و بیش از 160 روزنامه نگار از رسانه‌های مختلف بین المللی از 17 کشور در آن شرکت کردند. Habanos که در 14 سپتامبر 1994 تأسیس شد، در بیش از 130 منطقه در پنج قاره حضور دارد و دارای 27 برند پریمیوم است. چین، اسپانیا، سوئیس، آلمان و بریتانیا در میان بازارهای اصلی این برند هستند و این شرکت در سال 2023، به گردش مالی 721 میلیون دلاری دست یافت که نسبت به سال قبل 31 درصد افزایش داشته است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/366152-habanos-world-challenge-national-contest-held-in-cuba

مسافران بولیوی مشتاق پیشنهادات توریستی کوبا

افرادی که در نمایشگاه بین المللی سانتا کروز، EXPOCRUZ شرکت کردند، قصد دارند با پرواز مستقیم Boliviana de Aviacion (BoA) برای آشنایی با فرهنگ و طعم غذاهای کوبائی و سواحل به‌هاوانا سفر کنند. غرفه آن خط هوایی با #CubaUnica، رنگ‌ها و تصاویر آن تزئین شده بود تا به شرکت‌کنندگان نمایشی پر از آداب و رسوم، سنت‌ها، آب و هوا و مناظر یک ملت کامل ارائه دهد که آغوش خود را برای پذیرایی از بازدیدکنندگان باز می‌کند. مردم کشورهای مختلف در تماس مستقیم یا مجازی با غرفه داران که توسط سرکنسولگری کوبا در سانتا کروز د لا سیرا تبلیغ می‌شد تعامل داشتند. آنها اطلاعات دست اولی را در مورد گردشگری خورشید و ساحل یا پیشنهادهای فرهنگی غنی شهرهای میراث جهانی مانند هاوانا و ترینیداد دریافت کردند. بسیاری نیز به انواع خدمات علمی، دانشگاهی، پزشکی و تحقیقاتی که در کارگاه‌ها، کنگره‌ها و دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، همراه با اوقات فراغت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند، علاقه‌مند شدند.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/30/bolivian-travelers-eager-for-cuban-tourist-offers/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما