معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۹:۰۱

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش پروازهای بین المللی به سیرالئون به 50 پرواز تا پایان اکتبر

مدیر کل سازمان هواپیمایی سیرالئون، خانم موسایرو باری، اظهار داشت که قرار است تعداد پروازها به سیرالئون تا پایان ماه اکتبر به 50 پرواز افزایش یابد. وی با بیان اینکه در زمان تصدی این سمت در سال گذشته، بسامد پرواز به این کشور 37 پرواز در هفته بوده، خاطرنشان کرد که وی و تیم همراهش برای افزایش تعداد پروازها به سیرالئون تلاش زیادی کرده و در حال حاضر با معرفی شرکت هواپیمایی اتیوپی، تعداد پروازها به این کشور به رقم 47 رسیده است.

خانم باری از افزایش پروازها در ماه اکتبر خبر داد: « در ماه اکتبر، خطوط هوایی بروکسل تعداد پروازهای خود را از سه بار در هفته به پنج بار در هفته افزایش خواهد داد. این بسامد کلی ما را تا 50 بار در هفته می‌رساند که یک دستاورد بزرگ برای این بخش است.» مدیرکل سازمان هواپیمایی سیرالئون در ادامه اعلام نمود: « ما در حال مذاکره با دو شرکت هواپیمایی هستیم که اتصال مستقیم از سیرالئون به گینه، لیبریا، ساحل عاج و سایر کشورهای منطقه را فراهم می‌کنند». اتصال درون منطقه‌ای به یک معضل در غرب آفریقا تبدیل شده است. سفر از سیرالئون به لیبریای همسایه حداقل 9 ساعت طول می‌کشد و مسافران باید قبل از رسیدن به مونروویا از آکرا و لومه عبور کنند.

https://sierraloaded.sl/news/international-flights-increase-october/

 

درخواست انجمن واردکنندگان از دولت برای لغو انحصار در جهت ایجاد فضای رقابتی در بازار

شریف باری، دبیرکل انجمن واردکنندگان سیرالئون، از دولت سیرالئون خواست تا امتیاز واردات انحصاری را به منظور ایجاد فضای رقابتی‌تر در بازار لغو کند. باری در گفت‌وگوی اخیر خود تاکید کرد که موضوع افزایش قیمت‌ها در کشور تنها از جانب دولت نیست، بلکه تا حد زیادی متاثر از پویایی بازار است که عمدتاً توسط خود واردکنندگان شکل می‌گیرد. شریف باری تاکید نمود که سیاست دولت در اعطای حقوق انحصاری به گروهی از تجار برای واردات کالاهای خاص رقابت در بازار را مختل می‌کند.

به گفته وی، زمانی که تنها به یک واردکننده حق انحصاری برای آوردن یک کالای خاص داده شود، عملاً واردکنندگان دیگر از واردات آن کالا منع می‌شوند و این وضعیتی شبیه به انحصار ایجاد می‌کند که در آن واردکننده انحصاری رقیبی ندارد و می‌تواند قیمت‌ها را بدون هیچ گونه کنترل یا تعادلی دیکته کند.

https://sierraloaded.sl/news/importers-association-government-monopoly/

بازگشت بزرگترین نمایشگاه کتاب شناور جهان به سیرالئون

لوگوس هوپ، بزرگترین نمایشگاه کتاب شناور جهان، در اسکله ملکه الیزابت پهلو گرفته و قرار است طیف گسترده‌ای از بیش از 5000 کتاب را با قیمت های مقرون به صرفه عرضه کند. درب این کشتی از 5 تا 31 اکتبر به روی عموم گشوده خواهد شد. کشتی لوگوس هوپ فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا در قالب یک تجربه فرهنگی و آموزشی منحصر به فرد، مجموعه وسیعی از کتب مناسب برای همه سنین و علایق را خریداری نمایند.

https://sierraloaded.sl/news/logos-hope-worlds-largest-floating-book-fair/

 

نهایی شدن قرارداد کمک 480 میلیون دلاری آمریکا به دولت سیرالئون

پس از ماه‌ها انتظار و در پی موافقت مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده آمریکا، دولت سیرالئون موفق شد قرارداد بسته کمکی 480 میلیون دلاری را با شرکت چالش هزاره (MCC) که مسئول توزیع کمک‌های توسعه‌ای دولت ایالات متحده است، به امضا برساند. این بسته 480 میلیون دلاری بزرگترین کمک توسعه‌ای است که تاکنون توسط سیرالئون دریافت شده است. کشور سیرالئون به شدت از قطعی متناوب برق رنج می‌برد و این وجوه بر تقویت بخش انرژی در راستای پیشبرد رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی مردم متمرکز خواهد شد.

طبق گزارش پرتال انرژی آفریقا (AEP)، تنها 27.3 درصد از شهروندان سیرالئون به برق دسترسی دارند. وضعیت در مناطق روستایی حتی بدتر از شهرها است و میزان دسترسی تنها 4.9 درصد می‌باشد. طبق بررسی‌های AEP در مناطق روستایی که بخش عمده ای از جمعیت کشور ساکن هستند، دسترسی به برق عملاً وجود ندارد. بودجه اولیه به چهار جزء اصلی تقسیم خواهد شد: پروژه زیرساخت انتقال، پروژه توزیع و دسترسی، پروژه اصلاح حوزه برق، و پروژه نظارت و ارزیابی.

https://awokonewspaper.sl/govt-signs-us480-million-mcc-compact/

https://sierraloaded.sl/news/bio-describes-the-importance-mcc-grant/

 

سازمان تنظیم مقررات نفتی سیرالئون از کاهش قیمت سوخت خبر داد

سازمان تنظیم مقررات نفتی جمهوری سیرالئون طی اطلاعیه‌ای از کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی از دوم اکتبر 2024 خبر داد. طبق اطلاعیه منتشره، دولت سیرالئون پس از تکمیل جمع‌بندی و محاسبه حداکثر قیمت خرده‌فروشی فرآورده‌های نفتی برای ماه اکتبر ۲۰۲۴، این تصمیم را اتخاذ نموده است. برابر اعلام سازمان تنظیم مقررات نفتی، بازار جهانی نفت از آغاز سپتامبر 2024 روند پایداری را تجربه کرده که منجر به ثبات قیمت جهانی نفت و تقویت لئون در برابر دلار آمریکا گردیده که متعاقبا بر قیمت نهایی عرضه فرآورده‌های نفتی در داخل سیرالئون تأثیر مثبتی داشته است.

این چهارمین بار در طی سال 2024 است که دولت سیرالئون قیمت انواع سوخت اعم از بنزین، گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید را تعدیل و کاهش داده است. در آغاز سال 2024، هر لیتر بنزین با قیمت 30 لئون در جایگاه‌ها عرضه می‌شد که با کاهش فعلی این رقم به 27.3 لئون در هر لیتر رسیده است.

https://sierraloaded.sl/news/pra-announces-decrease-fuel-prices/

 شیوع بالای هپاتیت سیرالئون را تهدید می‌کند

دکتر سلیمان لاکو، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر پیشگیری و کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت و درمان سیرالئون، نسبت به شیوع بالای هپاتیت در این کشور هشدار داد. دکتر لاکو اظهار داشت که از هر 100 نفری که در سیرالئون تحت آزمایش‌های تشخیص پزشکی قرار می‌گیرند، 10 نفر مبتلا به هپاتیت B هستند، در حالی که 2 یا 3 نفر از همین تعداد نشانه‌های هپاتیت C را در خود دارند.

از میان هپاتیت‌های 5گانه، ، انواع B و C در سیرالئون رایج ترین هستند. به گفته لاکو، با استناد به مطالعه‌ای که وی در آن مشارکت داشته، این دو گونه برای مدت طولانی تری در سیستم بدن باقی می‌مانند که می‌تواند منجر به سرطان کبد شود.

وی خاطرنشان کرد، اما خبر خوب این است که هر دو قابل درمان هستند، اگرچه ابعاد درمانی متفاوتی دارند. به گفته این کارشناس بهداشت عمومی، شایع ترین شکل انتقال هپاتیت در سیرالئون، انتقال از مادر به کودک است که با انجام آزمایشات بر روی زنان باردار و واکسیناسیون بیماران احتمالی هپاتیت در بدو تولد می‌توان از این مورد جلوگیری نمود. گفته می‌شود که دولت سیرالئون در حال تلاش برای تهیه واکسنی است که طی 24 ساعت پس از تولد به کودکان تزریق شود.

https://ayvnews.com/high-prevalence-of-hepatitis-threatens-sierra-leone/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما