معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۵:۲۷

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته دوم مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آفریقا باید منابع خود را کنترل نماید

طی برگزاری اجلاس هیدروژن سبز در هفته گذشته، خانم الساندرا پاسینی، یکی از بنیانگذاران و رئیس ژرو (Zhero)، گفت که دو سال و نیم پیش رویای راه اندازی اولین پروژه هیدروژن سبز را در نامیبیا داشت.

ژرو به عنوان یک توسعه‌دهنده متمرکز پروژه‌های انرژی سبز و پاک، مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن سبز و مشتقات، اتصالات متقابل، ذخیره‌سازی انرژی و استفاده مجدد توصیف می‌شود. او در پروژه مولکول Zhero شهر والویس بی مشارکت دارد، که یک تولید آمونیاک سبز 500000 تنی است که در 70 کیلومتری بندر والویس بی توسعه می یابد.

پسینی گفت: "ما تصمیم نهایی سرمایه گذاری در سال 2026 را هدف گذاری کرده ایم، که یک زمان بندی بسیار سریع است و ما واقعا به دنبال توسعه این پروژه با همکاری نزدیک با دولت نامیبیا هستیم."

سرمایه گذاران در اجلاس هفته گذشته خاطرنشان کردند که نامیبیا دارای فضاهای باز فراوان، یک دولت حامی و رویا، یک دفتر برنامه اختصاصی هیدروژن سبز، صلاحیت سیاسی پایدار و ریسک پایین کشور است.

مزایای این پروژه برای نامیبیا افزایش اشتغال، آموزش و ارتقاء مهارت، بودجه اضافی برای دولت و سود سهام است زیرا ژرو با HopHydro برای تقویت سرمایه‌گذاری خصوصی و تولید آمونیاک سبز و ایجاد ارزش برای حمایت از فعالیت‌های کشاورزی داخلی شریک است.

این شرکت با هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا (NIPDB) در یک پروژه آمونیاک سبز در نزدیکی بندر "والویس بی" همکاری می‌کند.

پروژه‌های ژرو، همراه با ابتکارات دیگر در منطقه، با هدف استقرار بیش از 375 میلیارد دلار نامیبیا (20 میلیارد دلار آمریکا) برای توسعه پروژه‌های هیدروژن سبز در مقیاس بزرگ به منظور ارائه مولکول‌های تمیز مورد نیاز جهان برای کربن زدایی بخش‌هایی که به سختی کاهش می‌یابند، هستند.

ژرو می‌گوید مشارکت آن در پروژه‌های هیدروژن سبز و آمونیاک در شهر "والویس- بی"، بخشی از تلاش گسترده‌تر برای تثبیت این کشور به عنوان یک رهبر در بازار جهانی انرژی سبز است.

منبع: روزنامه نیو ارا/ مجله اقتصادی بیزنس ص 1   

 

حمایت هیئت سرمایه گذاری نامیبیا از طرح صدور اقامت برای اتباع خارجی ثروتمند

خانم نانگولا اوانجا، رئیس هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا زیر نظر دفتر ریاست جمهوری قاطعانه از طرح و برنامه پیشنهادی "صدور روادید طلایی" حمایت و دفاع نموده است، طرحی که می‌تواند به سرمایه گذاران ثروتمند خارجی در قبال سرمایه گذاری معین اجازه دریافت اقامت دائمی در کشور نامیبیا را بدهد.

خانم اوانجا با توجه به نگرانی‌های فزاینده در مورد این پیشنهاد بحث برانگیز، گفت ویزای طلایی فروش زمین‌های کشاورزی کشور به خارجی‌ها نیست، بلکه برای هدایت سرمایه‌های جدید به اقتصاد است.

یکی از دلایل کلیدی که چرا ما این پیشنهاد را مطرح کردیم، نیاز فوری به تزریق سرمایه به اقتصاد است. چه شرکت‌های کوچک و متوسط [MSME] یا پروژه‌های بزرگ‌تر، مانع اصلی دسترسی به منابع مالی است.”

او تاکید کرد که نامیبیا در حال حاضر فاقد نوع سرمایه گذاری مورد نیاز برای سرمایه گذاری‌های پر خطر و با بازگشت مالی بالا است که برای رشد اقتصادی حیاتی هستند. «بیشتر پولی که ما در نامیبیا داریم از بانک ها می آید که می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، یا از [صندوق بازنشستگی نهادهای دولتی] که پول بازنشستگی است. چیزی که ما از دست می دهیم سرمایه ریسک پذیر است - سرمایه خطرپذیر. به همین دلیل است که ما برنامه ویزای طلایی را طراحی و مطرح نمودیم.

وی افزود که این طرح دو گروه اصلی را هدف قرار می دهد، یعنی افرادی که سرمایه برای سرمایه گذاری در بخش های رشد کشور دارند و افرادی که دارای تخصص برای کمک به تنوع بخشیدن به اقتصاد هستند.

اقتصاد ما به شدت به محصولات خام کشاورزی، گردشگری و مواد معدنی متکی است. برای تنوع بخشیدن و تولید کالاهای پیچیده تر، به افرادی با مهارت و ظرفیت تحقیق و توسعه نیاز داریم که در حال حاضر فاقد آن هستیم. ما دیگر در یک روستا نیستیم. این یک اقتصاد جهانی است.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 1/2

 

رشد اقتصاد 4.9 میلیارد دلار نامیبیایی طی سه ماهه دوم

آژانس آمار نامیبیا (NSA) در پی انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی اعلام نمود که اقتصاد نامیبیا در نیمه دوم سال شاهد رشد قابل توجهی بوده است و به میزان 9.4 میلیارد دلار نامیبیا افزایش یافته است.

آژانس فوق الاشاره افزود: تولید ناخالص داخلی بر حسب اسمی، که اندازه اقتصاد را اندازه گیری می‌کند، طی سه ماهه دوم سال 2024 میلادی، 59.5 میلیارد دلار نامیبیا تخمین زده شد که رشدی معادل 4.9 میلیارد دلار نامیبیا را نشان می دهد. به صورت واقعی، اقتصاد داخلی رشد 3.5 درصدی را طی سه ماهه دوم سال 2024 میلادی به ثبت رساند. این رشد در مقایسه با رشد 3.6 درصدی که در سه ماهه دوم سال 2023 میلادی ثبت شده بود، نشان دهنده کاهش اندکی در فعالیت های اقتصادی است.

کاهش سرعت فعالیت اقتصادی به صنایع ثانویه نسبت داده شد که در دوره مورد بررسی رشد آهسته 1.5 درصدی در ارزش افزوده واقعی را ثبت نمودند که نسبت به افزایش 7.1 درصدی در سه ماهه مشابه سال 2023 میلادی به ثبت رسید.

آژانس آمار نامیبیا گفت: «رشد آهسته در بخش‌های برق و آب و تولید منعکس شد که نرخ رشد آهسته‌تری را در ارزش افزوده واقعی به ترتیب 4.1 و 0.6 درصد نشان دادند.

این آژانس افزود: "صنایع ثالثیه بهبود عملکرد 6.9 درصدی را در دوره مورد بررسی به ثبت رساندند و رشد 1.9 درصدی در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023 میلادی مشاهده شده است. عملکرد عمدتاً در بخش های فعالیت های خدمات مالی معادل 30 درصد و بهداشت و سلامت که افزایش 9.6 درصدی را ثبت نموده است.

طبق گزارش آژانس آمار نامیبیا، صنایع اولیه شاهد کاهش 4.9 درصدی ارزش افزوده واقعی در مقایسه با رشد 3.4 درصدی ثبت شده در سه ماهه دوم سال 2023 میلادی بوده اند.

کاهش عملکرد صنایع اولیه در بخش کشاورزی و جنگلداری و معدن و معدنکاری منعکس شد که به ترتیب 4.9 درصد و 6.6 درصد ارزش افزوده واقعی کاهش یافت.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی ریپابلیکن ص 1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما