معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۳:۳۴

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته اول مهرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

  ساده‌ سازی رویه‌های گمرکی واردات قطعات برای شرکت‌های مهندسی‌ ارمنستان

شرکت‌های مهندسی ارمنستان هنگام واردات قطعات و قطعات، رویه‌های گمرکی را ساده‌تر خواهند کرد - دولت پیش‌نویس تغییرات قانون را تصویب کرد.

در حال حاضر، شرکت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود که آیا قطعات نظامی هستند یا دارای کاربرد دوگانه، مگر اینکه در لیست قطعاتی قرار داشته باشند که برای آنها بررسی لازم نیست.

لایحه جدید مشخص کننده روند تهیه این فهرست است و مراحل واردات مجدد تجهیزات دو منظوره را ساده می‌کند. اگر شرکتی قبلاً مجوز دریافت کرده باشد، مجوزهای بعدی با رویه‌های کمتری صادر می‌شود. گمرک در حال حاضر اکثر این جزئیات را بدون بررسی امکان پذیر می‌کند که باعث صرفه جویی در مشاغل تا 100-120 دلار و حداکثر 2-3 کارگر می‌شود.

https://t.me/economyofarmenia

 اعلام بودجه 20.6 میلیون دلاری دیگر برای ارمنستان توسط ایالات متحده

ایالات متحده بودجه 20.6 میلیون دلاری دیگر را برای ارمنستان اعلام کرد. این بار برای حمایت از تقویت امنیت سایبری، امنیت مرزی و انرژی، و افزایش انعطاف پذیری در برابر تهدیدها و چالش های پیچیده. این را سامانتا پاور، رئیس USAID در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد.

https://t.me/economyofarmenia

  وزیر صنعت فناوری عالی ارمنستان: در ثبت مجتمع دفاعی-صنعتی تاکنون 60 شرکت با استخدام بیش از 2500 نیروی متخصص به ثبت رسیده است

هایراپتیان، وزیر صنعت فناوری عالی ارمنستان در مصاحبه با تلویزیون عمومی  اذعان داشت:

-در ثبت مجتمع دفاعی-صنعتی تاکنون 60 شرکت با استخدام بیش از 2500 نیروی متخصص به ثبت رسیده است.

-وزارت دفاع 52 قرارداد سه ساله را با 27 شرکت مجتمع نظامی-صنعتی ارمنستان منعقد کرده که بودجه کل آن 171 میلیارد درام (حدود 440 میلیون دلار) است. این رقم روند صعودی دارد.

-شرکت های نظامی-صنعتی طی 8 ماهه امسال حدود 6 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68.5 درصد افزایش داشته است.

-برنامه توسعه صنایع نظامی در حال حاضر اجرایی شده است. ما امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم یک استراتژی را توسعه دهیم.

-صنایع دفاعی پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ارمنستان دارد.

https://t.me/economyofarmenia

 - ایروان میزبان کنفرانس بین المللی فناوری EMERGE

در 25 و 26 سپتامبر، ایروان میزبان کنفرانس بین المللی فناوری EMERGE بود که با مأموریت نمایش نوآوران از بازارهای نوظهور به جهان و اتصال سرمایه گذاران خطرپذیر با استعدادهای تازه IT برگزارشد.

در این کنفرانس مبرم ترین موضوعات از جمله انسانیت در مقابل ماشین‌ها، نقش هوش مصنوعی در صنایع خلاق و مراقبت‌های بهداشتی، آینده دوستیابی و ایجاد محصولات مورد استفاده میلیون‌ها نفر پوشش داده شد.

https://t.me/economyofarmenia

ارمنستان یکی از ده شریک تجاری بزرگ ایران در منطقه بر اساس گزارش گمرک ایران

بر اساس گزارش گمرک ایران برای 5 ماه اول هجری (تقویم اسلامی، یعنی از 20 مارس تا 21 اوت 2024)، ارمنستان یکی از ده شریک تجاری بزرگ ایران در منطقه است - تهران تایمز.

https://t.me/economyofarmenia

 

آمار بازدیدهای توریستی ارمنستان

در 8 ماهه اول سال 2024 تقریبا 1.5 میلیون گردشگر از ارمنستان بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً 100 هزار نفر کمتر است.

https://t.me/economyofarmenia

 برگزاری برنامه اقتصادی "تبادل رقابت پذیری کشورهای آمریکایی" در جمهوری ارمنستان

 از 28 سپتامبر تا 5 اکتبر، برنامه اقتصادی "تبادل رقابت پذیری کشورهای آمریکایی" در جمهوری ارمنستان برگزار شد. این برنامه یک رویداد مهم توسعه اقتصادی، نوآوری و کارآفرینی است که کشورهای عضو و ناظر سازمان کشورهای آمریکایی در آن مشارکت دارند.

این برنامه فرصتی منحصر به فرد برای نمایندگان فراهم می‌نماید تا در محل درباره پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری‌های استراتژیک و مشارکت های دولتی-خصوصی بیاموزند که باعث رشد اقتصادی و نوآوری در ارمنستان و ایالات آمریکا می‌شوند.

ارمنستان به عنوان کشور میزبان، اکوسیستم نوآوری پر جنب و جوش، پیشرفت های تکنولوژیکی، سیستم های کشاورزی پیشرفته و میراث فرهنگی خود را برای مخاطبان جهانی به نمایش گذاشت. این برنامه نقش ارمنستان را به عنوان مرکز فناوری، خلاقیت و کارآفرینی در منطقه برجسته کرد.               

https://t.me/ministryofeconomyRA

  شاخص های عملیاتی اقتصاد کلان ژانویه-آگوست 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل

✅شاخص فعالیت اقتصادی 9.0 درصد بوده است. جزئیات به شرح ذیل است:

📈حجم خروجی صنعت 13.7 درصد افزایش یافت.

📈حجم خدمات 5.2 درصد افزایش یافت.

📈 افزایش 20.4 درصدی گردش مالی

📈حجم ساخت و ساز 16.2 درصد افزایش یافت

📈حجم صادرات 110.0 درصد افزایش یافت

📈حجم واردات 86.8 درصد افزایش یافت

📊2024 آگوست 2023 نسبت به مرداد

✅شاخص فعالیت اقتصادی ساخته شد

 5.6٪

📈حجم خروجی صنعت 2.1 درصد افزایش یافت

📈حجم خدمات 9.5 درصد افزایش یافت

📈 افزایش 14.9 درصدی گردش مالی

📈حجم ساخت و ساز 16.5 درصد افزایش یافت

📈حجم صادرات 58.1 درصد افزایش یافت

📈حجم واردات 18.7 درصد افزایش یافت.

https://t.me/ministryofeconomyRA

  کمک هزینه ۱۳.۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ارمنستان

اتحادیه اروپا یک کمک هزینه ۱۳.۵ میلیون یورویی را در اختیار دولت ارمنستان به منظور صرف آن برای اصلاحات در بخش دادگستری و رسیدگی به آوارگان قره‌باغ قرار داد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا برنامه‌ای موسوم به «قرارداد کشورسازی و انعطاف‌پذیری برای جمهوری ارمنستان» را برای پشتیبانی از ایروان در زمینه رسیدگی به نیازهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت آوارگان ارمنی قره‌باغ اعلام کرده است.

به نوشته وبگاه اتحادیه اروپا، یکی از بخش‌های این برنامه شامل ادغام اجتماعی-اقتصادی بلندمدت این آوارگان، تضمین مشمول بودن آن‌ها در بخش آموزشی، تامین اجتماعی و نظام بهداشت و درمان ارمنستان و ادغام آن‌ها در بازار کار است و این اتحادیه یک بودجه ۱۵ میلیون یورویی با هدف پشتیبانی از این ادغام آوارگان ارمنی قره‌باغ در نظر گرفته است.

این بلوک در چارچوب این بودجه یک کمک هزینه ۱۳.۵ میلیون یورویی را در اختیار دولت ارمنستان قرار داده است.

https://t.me/iranarmeniachamber

 افزایش ظرفیت فرودگاه‌های ارمنستان برای پذیرش ۱۰میلیون مسافر

به گزارش آرمن پرس، گنل سانوسیان وزیر مناطق و زیرساخت‌های ارمنستان، با حضور در مجمع ارمنیان جهان در ایروان، طی سخنانی اعلام کرد: دولت ارمنستان تصمیم دارد با بهبود شرایط زیرساختها در فرودگاههای "زوارتنوتس" ایروان و "شیراک" شهر گیومری، ظرفیت پذیرش مسافران را تا سالانه ۱۰میلیون نفر برساند.

سانوسیان در ادامه با یادآوری اینکه در سال۲۰۲۳، برای اولین بار رکورد 4.5 میلیون مسافر به ثبت رسید، همزمان افزود، گرچه این امر خوشحال کننده ای بود، اما از نظر مدیریت مسافران، مشکلاتی ایجاد شد.

وی در پایان سخنان خود به پروازهای داخلی پرداخته و اعلام کرد که قرار است فرودگاه شهر کاپان نیز توسعه یافته و به فرودگاه منطقه ایی تبدیل شود و از آنجا پروازهایی به کشورهای همسایه انجام شود.

https://t.me/iranarmeniachamber

 حضور ارمنستان در سومین نمایشگاه بین المللی "World Food India 2024" در جمهوری هند با ارائه محصولات 11 شرکت ارمنی

جمهوری ارمنستان در تاریخ 19 تا 22 سپتامبر در سومین نمایشگاه بین المللیWorld Food India 2024  که در شهر دهلی نو جمهوری هند با یک غرفه ملی واحد با ارائه محصولات 11 شرکت ارمنی (از جمله نوشیدنی‌ها، غذاهای فرآوری شده و غیره) شرکت کرد.

در مجموع امسال این نمایشگاه میزبان 9 کشور با پاویون ملی و همچنین نمایندگان شرکت ها و شبکه‌های تجاری از 30 کشور و حدود 15000 بازدید کننده بوده است.

اجلاس جهانی تنظیم کنندگان مواد غذایی 2024" در چارچوب این نمایشگاه و همچنین جلسات کاری در قالب های B2B، B2G، G2G  برگزار شد.

https://t.me/ministryofeconomyRA

 برنامه حمایت دولتی برای اجاره ادوات کشاورزی همچنان یکی از پر درخواست ترین برنامه‌های حمایتی روستایی

برنامه حمایت دولتی برای اجاره ادوات کشاورزی همچنان یکی از درخواستی ترین برنامه‌های حمایتی روستایی ارمنستان است. از زمان شروع پروژه، تعداد تجهیزات جدید خریداری شده از طریق لیزینگ به 3 هزار نفر نزدیک می‌شود که کل پرتفوی حدود 45.6 میلیارد درام است.

https://t.me/economyofarmenia

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما