معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۴:۵۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کوبا در هفته اول مهر ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد.

روند بازدید گردشگران از کوبا در سال 2024 

گردشگری کوبا در سال 2024 نمی‌تواند به 3 میلیون بازدید کننده برسد. این موضوع را می‌توان از تحولات این بخش در ماه‌های اخیر، پس از شروع امیدوارکننده سال، استنباط کرد. اگر سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال 2023 رشد داشت، اما سه ماهه دوم کاهش نگران کننده ای را به همراه داشته است. اعداد اخیر منتشر شده توسط اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI) این موضوع را تایید می‌کند. تا پایان ماه اوت، یک میلیون و 608 هزار و 78 بازدیدکننده خارجی وارد جزیره شده اند که 96.5 درصد از تعداد بازدیدکنندگان در مدت مشابه سال گذشته بوده است. اولین بازار صادرکننده همچنان کانادا با 665871 گردشگر است، اگرچه با افت بیش از 10000 گردشگر و 98.5 درصد نسبت به سال 2023. ورود کوبایی‌های مقیم خارج از کشور نیز به 203318 (84.3%) کاهش یافت که تقریباً 40000 بازدیدکننده کمتر بود. روی دیگر سکه روسیه است که با 132935 گردشگر - بیش از 25000 نفر - نسبت به سال قبل 124.8 درصد افزایش داشته است. سایر بازارهای اصلی دیگر کاهش سال به سال را در این دوره ثبت کردند: ایالات متحده (93.9٪)، اسپانیا (73٪)، آلمان (95.9٪)، فرانسه (91.5٪) و ایتالیا (82.8٪). طبق آمار ONEI، در میان 10 بازار برتر - علاوه بر روسیه - مکزیک (106.7٪) و آرژانتین (104.9٪) استثنا هستند.

https://oncubanews.com/en/cuba/cuban-tourism-falls-further-short-of-3-million-visitors-expected-in-2024/

آغاز کاشت آزمایشی برنج با بذر هیبریدی از ماه اکتبر

با هدف افزایش تولید کشاورزی و بهبود عملکرد، یک مدل آزمایشی کاشت برنج در ماه اکتبر در چندین منطقه کوبا با همکاری جمهوری سوسیالیستی ویتنام راه‌اندازی شد. این ابتکار بخشی از یک پروژه سرمایه‌گذاری با گروه جنگل‌کاری مایابکه است که با تمرکز بر استفاده از دانه‌های هیبریدی وارداتی از این کشور آسیایی آغاز خواهد شد. به گفته Nguyen Thi Thom، مدیر Agri Vma، شرکت ویتنامی‌که این وظیفه را بر عهده دارد، در مرحله اول 1500 هکتار با میانگین عملکرد هفت تن برداشت خواهد شد. وی با بیان اینکه برای اولین بار است که دانه ای از این نوع تولید می‌شود، توضیح داد پس از برداشت محصول، مبادله ای در زمینه تکنیک های اعمال شده در مزرعه برگزار و برای اطمینان از موفقیت این محصول کمک فنی می‌کنیم. ویلیام نیبلاس ریواس، تولید کننده مسئول مزرعه، اظهار داشت که در یک تلاش آزمایشی، دانه هیبرید به خوبی با خاک کوبا سازگار شده است. او گفت ویتنامی‌ها سرزمین ما را نمی‌شناختند و ما از بذرهای آنها اطلاعی نداشتیم. در ادامه این روند، برای فصل سرد پیش رو پیش بینی می‌شود بیش از 15000 هکتار در مناطق مختلف کوبا کشت شود. نگوین تی تام گفت این محصول، مانند محصول قبلی، به میهن کوبا اهدا خواهد شد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/26/iniciara-en-octubre-modelo-experimental-de-siembra-de-arroz-con-semillas-hibridas/

وضعیت بازار غیررسمی ارز خارجی در کوبا

قیمت ارزها در بازار غیررسمی همچنان نشانه‌هایی از ثبات را نشان می دهد، واقعیتی که برخی آن را مثبت و برخی دیگر نه چندان زیاد مثبت می دانند. برای سومین روز متوالی پس از افزایش مختصری که تنها یک روز به طول انجامید، دلار در بازار غیررسمی‌کوبا به 320 پزو رسید، قیمتی که به جز یک روز از 3 آگوست گذشته حفظ شده است. یورو و ارز قابل تبدیل آزاد (MLC) نیز در این تاریخ بدون تغییر باقی ‌ماندند. واحد پول اروپا 330 و ارز مجازی مورد استفاده دولت کوبا 270 پزو ارزش دارد. علیرغم ثبات بازار غیررسمی ارز طی دو ماه گذشته، قیمت‌ها همچنان برای خرید مردم بالا بوده و نشانه‌ای از بحران اقتصادی است که کوبا از آن عبور می‌کند، جایی که تورم و کمبود ارز خارجی بر قدرت خرید شهروندان تأثیر می‌گذارد. ثبات قیمت در هفته‌های اخیر با تغییرات شدید هفت ماهه اول سال 2024 که با دوره‌های ناگهانی افزایش و کاهش قیمت همراه بود، در تضاد است.

https://videos.cibercuba.com/noticias/2024-09-26-u1-e129488-s27061-nid289076-pasa-divisas-mercado-informal-cubano?utm_source=telegram

آغاز رویداد گردشگری طبیعت در کوبا

چهاردهمین رویداد بین المللی طبیعت گردی (Turnat 2024) در استان گرانما در شرق کوبا آغاز شد. بیش از 100 تورگردان، آژانس های مسافرتی و روزنامه نگاران تخصصی از 20 کشور جهان از جمله کانادا، آلمان، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، چین و هلند به همراه کوبا در این رویداد حضور دارند. سازمان دهنده اصلی آژانس Ecotur، نهادی از وزارت گردشگری جزیره کارائیب است. این نشست که از 24 تا 29 سپتامبر برنامه ریزی شده است، یک جلسه کلیدی در زمینه طبیعت، ماجراجویی و گردشگری روستایی، به ویژه برای متخصصان در بخش سفر دارد. کوبا دارای 14 پارک ملی، دو ژئوپارک، 6 سایت تحت حفاظت کنوانسیون رامسر و 286 محصول گردشگری طبیعی است که این امر باعث رواج صنعت گردشگری در این کشور می‌باشد. اولین TURNAT در سال 2000 در منطقه غربی کوبا در استان پینار دل ریو برگزار و از آن زمان به عنوان یک رویداد سالانه برنامه ریزی شد و بعداً هر دو سال یک بار برگزار گردید.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/365863-nature-tourism-event-begins-in-cuba

کوبا از جمهوری دومینیکن تخم مرغ به قیمت 6.7 میلیون دلار خریداری کرده است

بین ژوئن 2023 و آگوست 2024، کوبا در مجموع 6726483.6 دلار از جمهوری دومینیکن تخم مرغ وارد کرد، اقدامی‌که ناشی از نیاز فوری به جبران کمبود تولید ملی به دلیل بحران عمیق در بخش کشاورزی، به ویژه در پرورش طیور تحت تأثیر کمبود نهاده‌ها و منابع است. گرگوری مارته، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان طیور دومینیکن (ADA) گفت که بازار کوبا افزایش قابل توجهی در تقاضا برای تخم مرغ نشان داده است که علت آن مشکلات داخلی کوبا در تولید است. وی گفت که شرکت‌های دومینیکن برای غلبه بر چالش‌های لجستیکی مربوط به صادرات به جزیره تلاش کرده‌اند، اما تاکید کرد که مشکلات، عمدتاً در محموله‌های دریایی همچنان ادامه دارد. با این حال، افزایش صادرات تخم مرغ به کوبا با بسته شدن موقت مرز بین جمهوری دومینیکن و هائیتی تقویت شد که باعث شد تولیدکنندگان دومینیکن به دنبال بازارهای جدید باشند و مازاد تولید خود را به بزرگترین کشور کارائیب یعنی کوبا هدایت کنند، که به سرعت به یک خروجی مناسب تولید مازاد برای این کشور تبدیل شد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-09-24-u1-e135253-s27061-nid288952-cuba-compra-huevos-republica-dominicana-67-millones

شرکت سیگار برگ Habanos S.A در سال 2024 به رکورد درآمد جدیدی رسید

مدیران و کارگران شرکت Habanos S.A.، رهبر جهانی در تجاری سازی سیگارهای ممتاز، نه تنها برای رسیدن به 30 سالگی، بلکه برای رسیدن به رکورد درآمد 721 میلیون دلاری در سال 2024، روحیه بالایی دارند. اداره ارتباطات این شرکت اعلام کرد، این نهاد که در 14 سپتامبر 1994 تأسیس شد، تنها در سه دهه توانست خود را به عنوان یک مرجع جهانی در تبلیغ و بازاریابی به عنوان بهترین سیگار برگ در جهان تثبیت کند. این شرکت که در بیش از 130 کشور در پنج قاره شعبه دارد، دارای مجموعه گسترده ای از 27 برند ممتاز، از جمله نمادهای Cohiba، Montecristo، Partagás، Romeo y Julieta، Hoyo de Monterrey و H. Upmann است. به گفته ماریتزا کاریلو گونزالس و لوئیس سانچز-هارگویندی، روسای مشترک هابانوس ، این شرکت گردش مالی تلفیقی خود را سه برابر کرده است که دلیلی انکار ناپذیر از موفقیت مداوم و موقعیت قوی آن در بازار جهانی است. یکی دیگر از مهم ترین موفقیت های این شرکت برگزاری جشنواره‌هابانوس است، رویدادی که از سال 1999 هر ساله توزیع کنندگان، علاقه مندان، کارشناسان و افراد مشهور را از سراسر جهان گرد هم می آورد و در آن، از حراج دستگاه‌های مرطوب کننده نگهدارنده سیگارهای برگ ، ارز خارجی بدست می آید که درآمد حاصل از آن به سیستم بهداشت عمومی‌کوبا تخصیص می یابد.

https://en.granma.cu/cuba/2024-09-24/habanos-sa-reaches-record-revenues-in-2024

کوبا و چین همکاری دانشگاهی را در زمینه هوش مصنوعی و ارتباطات تقویت می‌کنند

کوبا و چین همکاری در تحقیقات و ارتباطات را برای رویارویی با چالش های تحمیل شده توسط هوش مصنوعی (AI) در بخش آموزش تقویت می‌کنند. مادای آلونسو دل ریورو، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌هاوانا (UH) اظهار داشت که این تبادلات در چارچوب جشن‌های هفتادمین سالگرد دانشگاه ارتباطات پکن انجام می‌شود. به گفته آلونسو، هوش مصنوعی چالشی را برای معلمان ایجاد می‌کند زیرا ابزارهای قدرتمندی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. با این حال، بدون انکار توسعه، لازم است عناصری برای استفاده اخلاقی و صحیح از هوش مصنوعی به دانش آموزان ارائه شود. به نوبه خود، رئیس دانشکده ارتباطات UH، آریل تررو، تاکید کرد که هوش مصنوعی فرصت‌های زیادی را برای توسعه بهداشت، آموزش، صنعت، ارتباطات و سایر حوزه‌ها باز می‌کند، اما در عین حال بسیاری از سوگیری‌های ایدئولوژیک موجود در مسیرهای اطلاعاتی را تقویت یا بازتولید می‌ نماید. رئیس دانشکده ارتباطات خاطرنشان کرد، با این حال، اگر  کشورهای شمال از این فناوری‌ها استفاده و از آنها استفاده مؤثری کند، می‌تواند فرصتی برای شمال باشد که نگاه متفاوتی به جنوب جهانی داشته باشد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/365960-cuba-and-china-strengthen-academic-cooperation-in-ai-and-communication

برگزاری اولین کارگاه مزارع در کوبا

اولین کارگاه بین المللی مزارع کارآفرینی با برگزاری جلساتی در کوبا و در چارچوب نشست Cooperat 2024 توجه متخصصان سراسر جهان را به خود جلب نمود . طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) این رویداد که از 17 تا 19 سپتامبر در مرکز همایش هاوانا با حضور بیش از 600 نماینده از 17 کشور اسپانیا، فرانسه، سوئیس، کانادا، مکزیک، جمهوری دومینیکن، هندوراس، پرو، برزیل، کاستاریکا، پاناما، آرژانتین، اکوادور، کلمبیا، پورتوریکو، ونزوئلا و کوبا برگزار گردید.این نشست توسط وزارت کشاورزی کوبا، مرکز مطالعات مدیریت، توسعه محلی، گردشگری و تعاونی دانشگاه استان پینار دل ریو، فائو و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) برگزار گردید . هدف این کارگاه شناسایی شکاف‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های بخش کشاورزی کوبا و همچنین ترویج توسعه شرکت‌ها و طرح‌های مالی در تولید، تبدیل و تجاری‌سازی به عنوان بخشی از سیستم‌های غذایی، با در نظر گرفتن ابتکارات مختلف موجود در کشور بوده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/18/first-farm-workshop-in-cuba-attracts-attention/

شرق کوبا برای کمپین قهوه 2025-2024 آماده می‌شود

کمپین قهوه 2025-2024 با برنامه ریزی برای تولید بیش از 4000 تن غلات از طریق کار تولیدکنندگان محلی، ساکنان جوامع کوهستانی و گروه‌هایی از شرکت های کشاورزی جنگلی در شرق کوبا در پایان سپتامبر آغاز خواهد شد. بر اساس اظهارات ویلیام گومز، رئیس بخش قهوه جنگلی در هیئت وزارت کشاورزی در استان جنوب شرقی سانتیاگو د کوبا، مزارع قهوه واقع در کوه‌ها در حال کاشت مجدد هستند. پیشرفت برنامه کافه Más، یک ابتکار همکاری بین‌المللی که 10 سال پیش در کوبا اجرا شد، امکان شناسایی پنج قهوه تخصصی در منطقه شرقی، عمدتاً در Sierra Maestra و رشته کوه Nipe-Sagua-Baracoa را فراهم کرده است. گومز اعلام کرد اگرچه واریته روبوستا بیشترین تولید تخمین زده شده را به خود اختصاص می دهد، انتظار می رود حدود 575 تن  گونه قهوه عربیکا نیز در طول فصل قهوه برداشت شود.

https://www.ipscuba.net/espacios/oriente-cubano-se-alista-para-la-campana-cafetalera-2024-2025/

شرکت کوبایی Habanos S.A سی امین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد

شرکت Habanos S.A سی امین سال تاسیس و موفقیت در صنعت تنباکو کوبا را جشن می‌گیرد. در بیانیه این شرکت آمده است که‌هابانوس، رهبر جهانی در تجاری‌سازی تنباکوی ممتاز دست‌ساز است. این شرکت که در 14 سپتامبر 1994 تأسیس شد، توانست موقعیت خود را به عنوان یک مرجع جهانی در تبلیغ و بازاریابی Habanos معروف، که توسط بسیاری به عنوان بهترین سیگار برگ در جهان شناخته می‌شود، تثبیت کند. هابانوس با حضور در بیش از 130 منطقه در پنج قاره، دارای مجموعه گسترده ای از 27 برند ممتاز، از جمله نمادهای Cohiba، Montecristo، Partagás، Romeo y Julieta، Hoyo de Monterrey و H. Upmann است. این شرکت گردش مالی تلفیقی خود را سه برابر کرده است که دلیلی غیرقابل انکار از موفقیت مداوم و موقعیت قوی آن در بازار های جهانی است.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/20/cubas-habanos-s-a-corporation-celebrates-its-30th-anniversary/

شرکت صنعت الکترونیک ( ATEC ) کوبا بر روی استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه گذاری می‌کند

مدیر کل شرکت صنعت الکترونیک آتک، ادل گومز تأیید کرد که این شرکت تولید و خدمات خود را با انرژی‌های تجدیدپذیر متنوع کرده است تا به اولین موسسه کوبایی تبدیل شود که قادر به تامین انرژی خودکفا است. گومز در چارچوب سومین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی که در هاوانا حال برگزاری است گفت وضعیت مطلوبی که علاوه بر این، به آن امکان تجاری سازی روزانه 3000 کیلووات ساعت را برای شرکت انرژی دولتی اتحادیه برق کوبا (UNE) می دهد. مدیرعامل شرکت ATEC گفت که این شرکت سالانه 411 تن در سوخت دیزل صرفه جویی و از انتشار 1120 تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌کند که ارزش استفاده از انرژی پاک و سهم آن در محیط زیست را نشان می دهد. این کارخانه طیف وسیعی از محصولات و خدمات از جمله تجاری سازی محصولات خود را پوشش می دهد.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/20/cubas-atec-company-bets-on-using-renewable-energies/

تنوع بخشی به محصولات لبنی شرکت کلامانتا

شرکت  تولید لبنیات Lácteos Clamanta SURL به عنوان یک شرکت خرد ، کوچک و متوسط ( MSME ) در اکتبر 2022 تأیید و در دسامبر همان سال ثبت شد و از آن زمان تاکنون، در بازار کوبا جایگاه و شهرت پیدا کرده است. این شرکت به شیوه ای نوین به تولید مواد لبنی و بستنی می‌پردازد. آنها همچنین فرصت واردات تجهیزات حرفه ای Frisher را از آرژانتین داشتند. امروزه Lácteos Clamanta ظرفیت تولید تا 5000 لیتر بستنی در روز با 10 طعم و 400 سطل (1600 لیتر) ماست پروبیوتیک را دارد. علاوه بر کارخانه در لوس اولیووس، یک مرکز تدارکات در شهرداری لا لیزا و ناوگانی متشکل از چهار کامیون برای توزیع نیز دارد. نیروی کار آن شامل حدود 50 اپراتور، تکنسین‌های سطح متوسط، مهندسان و فارغ التحصیلان صنایع غذایی و متخصصان شیمی است. رئیس این کارخانه دائما در حال نوآوری و ایجاد تمایز برای شرکت خود است و موفقیت خود را به فضای خانوادگی و کار تیمی‌شرکت مربوط می داند. او در حال استخدام یک پزشک بازنشسته برای مراقبت از کارگران خود است.

http://www.cubadebate.cu/especiales/2024/09/19/lacteos-clamanta-amplia-su-lista-de-productos-y-se-expande-a-mas-provincias-cubanas/

دستگاه ونتیلاتور ساخت کوبا در مرحله معرفی در بیمارستان‌های جزیره

شرکت دانش بنیان Combiovent ، یک دستگاه تنفس مصنوعی کوبایی برای مراقبت های ویژه بزرگسالان در حال حاضر در سیستم بهداشت ملی، به ویژه در هاوانا، در مرحله معرفی است و در حال حاضر 15 واحد آن در سه بیمارستان در پایتخت کوبا مشغول به کار هستند. این تجهیزات می‌توانند تنفس مصنوعی را برای بیمارانی که به شدت بیمار هستند در شرایط بحرانی فراهم کند. این دستگاه که توسط شرکت فناوری دیجیتال پزشکی Combiomed از گروه BioCubaFarma طراحی و تولید شده است، در مارس گذشته ثبت بهداشتی مرکز کنترل دولتی داروها، تجهیزات و تجهیزات پزشکی (CECMED) را دریافت کرد. قبلاً در سال 2022، مقامات نظارتی جزیره پس از یک "فرایند اعتبار سنجی دقیق"، همانطور که در آن زمان گزارش شده بود، اجازه استفاده بالینی  این دستگاه را صادر کرده بود.

https://oncubanews.com/en/cuba/science-cuba/health-in-cuba/cuban-lung-ventilator-in-introduction-phase-in-hospitals-on-island/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما