معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۲:۲۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

 مقررات جدید نروژ برای جذب کارگران خارجی

17 سپتامبر 2024

نروژ قوانین جدیدی را برای جذب کارگران خارجی بیشتر و رفع کمبود نیروی کار خود معرفی می‌کند. اقدامات کلیدی شامل الزام پناهجویان برای شرکت در برنامه‌های مقدماتی کوتاه‌مدت به مدت حداقل 15 ساعت فعالیت‌های مرتبط با کار در هفته پس از سه ماه، گسترش برنامه‌های ادغام برای شامل کارگران خارجی 55 تا 60 ساله، و گسترش فرصت‌های آموزشی و آموزش حرفه‌ای است. موفقیت ادغام پناهندگان اوکراینی الهام بخش این تغییرات بوده است. نروژ با بیش از 75000 پناهنده که ظرف سه سال اسکان داده شده اند، قصد دارد کارگران خارجی را با مهارت ها تجهیز کند، مهارت زبان را بهبود بخشد و چشم انداز شغلی آنها را تقویت کند که هم به نفع اقتصاد و هم برای کارگران باشد.

https://euroweeklynews.com/2024/09/17/norways-new-rules-attract-more-foreign-workers/

 

پیشی گرفتن تعداد خودروهای برقی از خودروهای بنزینی در نروژ

17 سپتامبر 2024

برای اولین بار، تعداد خودروهای برقی در نروژ از مدل های بنزینی بیشتر شده است و اولین بار در جهان برای این کشور نفت خیز است. از 2.8 میلیون خودروی شخصی نروژ، 754303 خودرو برقی هستند که از 753905 خودروی بنزینی پیشی می‌گیرد و خودروهای دیزلی همچنان رایج‌ترین اما در حال کاهش هستند. این نقطه عطف نشان دهنده تغییر سریع نروژ به سمت هدف 2025 خود برای فروش خودروهای بدون آلایندگی است که بسیار جلوتر از هدف اتحادیه اروپا در سال 2035 است. در ماه آگوست، 94.3 درصد از ثبت نام خودروهای جدید در نروژ الکتریکی بود که توسط مدل‌های محبوبی مانند مدل Y تسلا انجام می‌شد. مشوق‌ها، از جمله تخفیف مالیاتی و پارکینگ رایگان، به این انتقال دامن زدند، اگرچه برخی از مزایا کاهش یافته است. موفقیت نروژ با سایر کشورهای اروپایی که فروش خودروهای الکتریکی (EV) با مشکل مواجه شده است، در تضاد است، زیرا خودروهای هیبریدی محبوب‌تر هستند. علیرغم پیشرفت، نروژ هنوز با چالش هایی در تحقق اهداف اقلیمی‌گسترده تر خود مواجه است.

https://www.legit.ng/business-economy/economy/1614310-electric-cars-overtake-petrol-models-norway/

 

ضرورت برگزاری نمایشگاه تجاری در زمان حمایت گرایی اقتصادی

15 سپتامبر 2024

به گفته هنینگ کریستوفرسن، رایزن بازرگانی سفارت نروژ در پکن، در پرتو حمایت گرایی رو به رشد جهانی، پلتفرم هایی مانند نمایشگاه بین المللی چین برای تجارت خدمات (CIFTIS) برای ارتقای همکاری تجاری حیاتی هستند. در نمایشگاه  CIFTIS 2024، وی تلاش‌های چین برای استقبال از شرکت‌های خارجی را برجسته کرد و آن را  نشان‌دهنده باز بودن آینده در بازارهای چین دانست. نروژ، با تمرکز بر محصولات و خدمات دریایی، پتانسیل همکاری بیشتر با چین، به ویژه در گذار سبز را می‌بیند. کریستوفرسن پیشرفت‌های چین در خودروهای خورشیدی، بادی و الکتریکی را ستود و خواستار ادامه همکاری بین دو کشور شد. علاوه بر این، انتظار می‌رود سیاست ۱۵ روزه جدید بدون ویزا برای شهروندان نروژی که در سفر اخیر نخست‌وزیر نروژ اعلام شد، تجارت و گردشگری بین کشورها را تقویت کند.

https://english.news.cn/20240915/f89ecb2602a948ed9c80b7a0a137ba53/c.html

 

عدم تحریم خودروهای برقی چین توسط نروژ

13 سپتامبر 2024

یوناس گار استور، نخست وزیر نروژ اعلام کرد که نروژ هیچ تحریمی‌هایی علیه خودروهای برقی چینی (EVs) اعمال نخواهد کرد و تعمیق همکاری با چین در زمینه‌هایی مانند کشتیرانی، غذاهای دریایی و انتقال سبز در دستور کار قرار دارد. استور در سفر سه روزه خود به چین به مناسبت 70 سال روابط دیپلماتیک تاکید کرد که نروژ تولید کننده خودرو نبوده و عضو اتحادیه اروپا نیز نمی‌باشد که لازم باشد از سیاست های تجاری اتحادیه اروپا پیروی کند. خودروهای برقی چینی به طور قابل توجهی تلاش نروژ را برای پایان دادن به فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال 2025 تقویت کرده و سهم بازار آنها از 14 درصد به 23 درصد در سال 2023 افزایش یافته است.

استور همچنین بیانیه مشترکی را با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین امضا کرد تا همکاری در زمینه انتقال سبز را که یک اولویت مشترک است، افزایش دهد. وی به باز بودن و اعتماد چین در این سفر اشاره کرد و بر همکاریهای دریایی قوی نروژ با چین اشاره کرد که در قالب آن در حال حاضر ساخت 55 کشتی توسط چین برای نروژ در حال انجام است. استور در مراسم نامگذاری بزرگترین شرکت حمل و نقل خودرو دوستدار محیط زیست جهان که با مشارکت چین ساخته شده است، شرکت کرد. کسب‌وکارهای نروژی، مانند شرکت بازیافت Tomra، نسبت به همکاری‌های آینده خوش‌بین هستند، به‌ویژه پس از معرفی یک سیاست 15 روزه بدون ویزا برای نروژی‌ها. انتظار می رود تعهد هر دو کشور به اقتصاد چرخه ای Circular، که در بیانیه مشترک ذکر شده است، فرصت های  بیشتری برای رشد اقتصادی و مزایای زیست محیطی ایجاد کند.

https://www.chinadaily.com.cn/a/202409/13/WS66e39af7a3103711928a7cf1.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما