معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۱:۴۸

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بخش هیدروژن سبز به تولید لیتیوم محلی توجه دارد

دفتر برنامه هیدروژن سبز نامیبیا، در طرح صنعتی سبز خود، از ایجاد یک پالایشگاه لیتیوم داخلی برای تولید لیتیوم با درجه فنی برای صادرات به اروپا حمایت می‌کند.

این ابتکار با هدف سرمایه گذاری از تلاش های اتحادیه اروپا برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی خود به دور از چین است که در حال حاضر بیش از 90 درصد از ظرفیت پالایش لیتیوم جهانی را کنترل می‌کند.

چین تاکنون با 90 درصد ظرفیت پردازش، بر این صنعت تسلط داشته است. تقاضای لیتیوم در پشت بازار خودروهای الکتریکی افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تقاضا ۱۰ برابر افزایش یابد. در سند بلوپرینت آمده است: تلاش‌های مشترک کاربر نهایی برای تنوع بخشیدن به پالایش در حال انجام است.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ ص3

نمودار هفته

طی سال 2023 میلادی، کشورهای جامعه توسعه جنوب آفریقای به طور متوسط نرخ رشد ناخالص داخلی واقعی 3.8% و نرخ تورم سالانه 10.4% داشتند. این با میانگین کشورهای آفریقایی غیر عضو جامعه توسعه ای جنوب آفریقا مطابقت دارد.

نامیبیا در سال 2023 به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 4.2 درصدی دست یافت و تورم سالانه سال 2023 میلادی 5.9 درصد بود که آن را در ربع ترجیحی نسبت به سایر کشورهای عضو جامعه مذکور قرار داد.

رشد نامیبیا بار دیگر به دلیل تولید بهتر الماس، اورانیوم و سایر کالاها، همراه با افزایش اکتشاف مواد معدنی (از جمله نفت و گاز) به دلیل استخراج معادن انجام شد. با این حال، اقتصاد غیر معدنی نیز بهبود دلگرم کننده ای را نشان داده است.

آفریقای جنوبی همچنان با رشد تولید ناخالص داخلی واقعی دست و پنجه نرم می‌کند و در بین کشورهای عضو این جامعه با نرخ رشد سالانه 0.6 درصد پایین ترین رتبه را دارد. تورم در سال به 6 درصد رسید.

تورم بالا در همه کشورها عمدتاً ناشی از بی ثباتی قیمت سوخت و مواد غذایی علاوه بر تنش های ژئوپلیتیکی و شرایط نامساعد جوی جهانی در طول سال بود که باعث محدودیت های زنجیره تامین شد.

در کشورهای کم درآمد عضو این جامعه، تورم به طور قابل توجهی بیشتر از کشورهای با درآمد متوسط به بالا است، زیرا سبدهای تورمی آنها به شدت به سمت مواد غذایی وزن می‌شود. اگر سبد تورمی‌ به طور منظم به روز نشود، تورم گزارش شده ممکن است به طور قابل توجهی با آنچه که جمعیت به طور متوسط تجربه می‌کنند متفاوت باشد - زیرا الگوهای مخارج دائما در حال تغییر هستند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما